Palkkakeskustelu

35v, 2600 e/kk bruttona, eli lomarahoineen se 32k vuodessa. Verottaja vie toki osan, ei silleen paljoa (14-15% ?), mutta kaksi autoa (yli 20v) söivät nettoansioista viime vuonna 5300 euroa kaiken kaikkiaan. Toisaalta, päivätyö lämpölaitoskäyttäjänä, jota takana jo 12 vuotta, vaatii paikallaoloa, joten… Ei tuosta juuri laitella sijoituksiin, kun kolme muuta on elätettävä, mutta työ on hyvin vapaata ja vähän stressaavaa, sekä työporukka on mainio. Lisäksi omia projekteja voi harrastella talon pajassa talon vermeillä (toki omalla ajalla), joka sopii käsityöhenkisille hyvin. Eli vapaus kompensoi kyllä palkkaa.

Tällä palkalla ei myöskään remontteja - omakotitalossa maalla kun asun - kustanneta avaimet käteen, vaan hyvin pitkälti saa itse opetella ja tehdä. Samaten auton huolto menee omin voimin. Tässä taas em. mainittu yhtälö on käännetty toisinpäin: omalla ajalla kompensoidaan lompakon ohuutta. On myönnettävä, että myös jääräpäinen luonne ajaa tällaiseen, vaikka sitten hammasta purren.

En ole varmaan kolmeen-neljään vuoteen laittanut rahaa salkkuun, mutta eipä sieltä ole tarvinnut mitään ottaakaan. Saa nähdä, että joutuuko tänä vuonna ottamaan minkä verran verokarhua varten salkusta ulos.

Summa summarum: hyvin oikeastaan pärjäilee, kun velkaa on kohta alle puolet alkuperäisestä, joka sekin oli reilusti alle 100k, säästöön jää rahaa sen verran, että pysyy projektien ja maatilan infran kohentamisen perässä, ja voi keikkua munasiltaan ulkona. Vielä kun pääsisi uralla eteenpäin 12h vuoroon valvomotöihin, niin vähenisivät nuo lähdötkin ja palkka ottaisi aimo harppauksen. Siinä vaiheessa voisi harkita jo aktiivisesti sijoituksiinkin säästämistä taas.

18 tykkäystä

En 30vuotiaana usko että tulen koskaan näkemään eläkettä. Suurin kuppaus ikinä ja este monen vaurastumiselle.
Saisi loppua eläkkeiden keruu valtion puolesta ja työnantaja maksaa summa työntekijälle joka voi itse tehdä sillä kuten parhaaksi näkee.

31 tykkäystä

Menothan ne vaikuttavat nettoon miljonäärilläkin.
Rahaa pystyy polttamaan maailman tappiin asti valinnoista todella paljon kiinni. Yksi tuttavani tienaa sen 12-15€k/kk, enkä koe että hän on hirveästi minua parempi tuloisempi sillä rahaa hän käyttää hirveästi minun silmistäni turhuuksiin.

Kuulut suomen parhaiten tienaavaan 10% joten omasta mielestäni olet “rikas”. Suomen mittakaavassa loppujen lopuksi aika harva pariskuntakaan pääsee yhteistuloilla sinun tuloihisi.

Tismalleen samat ajatukset täälä. Eläkeikä hivuttautuu koko ajan ylemmäs, nyt jo 70 paikkeilla. Suvussa tapana miesten potkasta tyhjää 65-68, niin oletettavasti jää aika laihaksi tuo eläkkeestä nauttiminen.

6 tykkäystä

Ei taida sinunkaan aikana Suomi ajautua niin kauas kommunismista, että tuo toteutuisi, mutta samaa mieltä. Itsellä eläke tulee olemaan ihan merkittävä eikä tunnu niin kuppaamiselta.Minusta kaikki,joilla on yli 3 tonnin eläke, ja voisivat ikänsä puolesta jäädä joeläkkeelle, voitaisiin potkaista töistä pois ja nuoret tilalle.

1 tykkäys

Tuo taas rasittaisi eläkejärjestelmää entisestään. Tilalle tulevat nuoret eivät saisi samoja palkkoja, mutta eläkkeitä pitäisi maksaa yhä enemmän jo nyt alijäämäisestä budjetista. Eläkemaksujakaan ei voida enää korotella, se raja on tullut vastaan ja ihan reippaasti.

1 tykkäys

Nuorten työttömyys on pitkässä juoksussa yhteiskunnalle kaikkine sivuvaikutuksineen ehkä jopa vielä kalliimpaa kuin ikäihmisten roikottamista töissä vain saadakseen isomman eläkkeen ahneuttaan. Monet nuoret valmistuu 27-28 vuotiaana, ja siihen 2-3 vuotta työttömyttä niin homma on siinä.

5 tykkäystä

Ikää 25v ja brutto n. 2600 €/kk, työ on ressitöntä toimistotyötä, aikaa jää sijoittamiseen ja sen opiskeluun. Koronan myötä siirtynyt vielä etätyöhön. Parikymppisenä pääsin Tampereen keskusta kaksioon kiinni halvalla ja velkaa siitä enää n. 80t. Pakolliset asumismenot ei ole kovin suuret.
Sijoittamiseen jää n. 600 € kuussa vähintään ja tähän hetkeen ihan tyytyväinen, vaikka palkka ei ole kummoinen. Julkisen puolen hommia, lomat ja muut työedut ovat kohtuu hyvät.

12 tykkäystä

Ikää on 26v ja noin 1,5 vuotta sitten valmistuin DI:ksi. Työ on myynnin ja logistiikan tietojärjestelmien integraatioiden kehittämistä. Bruttopalkka on hieman päälle 3900 €/kk. Netto on jotain vajaa 2700€ ja siitä saan säästöön hieman kuukaudesta riippuen 40-65%.

Tuleva palkkakehitys ja mahdolliset urapolut yrityksen sisällä ovat kyllä huolettaneet. Ei haluaisi näihin asiantuntijahommiin jämähtää, kun kiinnostaa hieman isomman kokoluokan asiat. Minulle kohdennettu mainonta varsinkin LinkedInissä on melko vahvasti MBB konsulttitalojen mainoksia, varmaankin kun niitä pysähtyy aina lukemaan. Se on melkoinen dilemma, kun on suuria tavoitteita urheiluharrastuksessa, mutta työurallakin haluaisi suorittaa kovaa. Joku valinta on täytynyt tehdä ja ura on toistaiseksi jäänyt toissijaiseksi. Työ on kiireellisyydestään huolimatta melko stressitöntä, kun on niin vähäpätöiset asiat kuitenkin kyseessä. Etätyömahdollisuus on ehkä parasta tässä työssä. Saisin toki toimistollakin kulkea, mutta en näe siinä mitään hyötyä (vähemmän unta, vähemmän vapaa-aikaa, bensaa kuluu, ruoka kalliimpaa, auto joutuu pakkaseen, työn tehokkuus laskee, ei jää niin paljon virtaa illan treeneihin, ympäristö saastuu turhalla kulkemisella jne.) Ergonomia olisi parempi ja kiva on joskus työkavereita nähdä, mutta siihen riittää etäyhteyksien lisäksi se yksi päivä viikossa.

6 tykkäystä

Tää toimii tosiaan hyvin 3000-6000e/kk, mutta tuosta ylöspäin varsinkin suuremmissa firmoissa joutuu todennäköisesti alkaa kuuntelemaan selityksiä, ettei meillä täällä kenelläkään makseta tuollaisia palkkoja. Mutta kuten jo aiemmin jotkut ovat todenneet, pienemmissä paikoissa neuvotteluvaraa saattaa olla enemmän. Tosin pikkufirmoissakin osataan selitellä, “ei meillä ole mitenkään varaa tuollaiseen” lienee se tyypillisin. Jos oikeaa asiantuntemusta löytyy, halvalla ei itseään kuitenkaan kannata myydä. IT-alalla valtaosa on ihan jees -tyyppejä, ja jos tuosta porukasta pystyy oikeasti erottumaan, sen on mun mielestä näyttävä myös palkkapussissa.

3 tykkäystä

Tuo, että pääsee omistusasuntoon näillä koroilla kiinni edullisesti, auttaa kyllä todella paljon. Itse asuin perheineni vuokralla laitakaupungilla nelisen vuotta, ja voi pojat, kun pääsi maksamaan ihan omaa asuntoa. Ensinnäkin asumiskuluista putosi 30-40%, ja toisekseen jokainen sentti lyhennyksistä korkojen jälkeen meni, ja menee edelleen, itselleni talon muodossa. Voi toki olla, että asunnon arvo laskee ajan myötä ja makselen tyytyväisenä ylihintaa, mutta vuokrasta menee kyllä se 100% toisiin taskuihin. Ehdottomasti paras taloudellinen päätös tähän mennessä, vaikka matkaa kertyy ja se kieltämättä aiheuttaa välillä omat hankaluutensa.

Sen vielä työpaikastani voisin kertoa, että päädyin sinne ihan työkkärin soiton kautta. Välillä tuntuu, että olen ollut turhankin onnekas, tai sitten en vain muista tai käsitä kohdalleni sattuneita päähänpotkuja.

14 tykkäystä

Ikää 31v, Koodaava arkkitehti, verokorttiin tuli viimevuonna 97000e. Ensivuonna todennäköisesti rikkoontuu tuo 100k vuositulot, joka alkaakin olemaan aikalailla maksimi näissä hommissa, toistaiseksi.

7 tykkäystä

Pakkokorjata tuota sen verran, että vaihtoehtoisena kustannuksena olevaan vuokraan nähden maksat itse hoitovastikkeet ja korot jotka voisi puistella olevan noin 30% riippuen asumismuodosta. Eli vuokraa jos maksaisisit 500 niin omalla lainalla sulla menis 70% eli 350€ lyhennyksen muodossa omaan taskuun :wink:

Suomi on iso maa ja vuokrissa on toki iso vaihteluväli, mutta 500 €/kk vaikuttaa ainakin täältä eteläiseltä rantamaalta katsottuna jo aika utopialta. Sen verran me maksoimme tyttöystävän kanssa opiskelijoina vuokraa joskus vuonna 1999. Vuonna 2000 pääsimme Saton uuteen pieneen kaksioon, jonka vuokra oli 636 €/kk. Sitten kolmisen vuotta VVO:n (nyk. Lumo) 81 m2 2-tasoisessa rivarikolmiossa, josta maksoimme vuosina 2004-2006 vuokraa 880-930 €/kk. Nykyään viimeisen vuokrakämpän vuokra näyttää nousseen jo 1355 €/kk tasolle eli vähemmän kuin mitä pankille maksetaan okt:n lainanhoitokuluja.
Sorry offtopic.

2 tykkäystä

Julkisella juristina. Ikä kolkuttelee elämän arvioitua puoltaväliä ja työkokemusta suunnilleen vuosikymmen. Palkka noin 4500 euroa/kk, ja tuskin paljoa tulee kasvamaan.

Työ on mielekästä. Olen osa isoa koneistoa, mutta samalla tunnen päivittäin olevan hyödyksi sekä yhteiskunnalle että yksittäisille kansalaisille.

Palkka itsessään ei koulutus ja kokemus huomioiden ole kummoinen, mutta riittävä. Ja kuitenkin yhteisistä rahoista se maksetaan, joten ei palkan minusta pidäkään kilpailla yksityissektorin kanssa.

22 tykkäystä

Ymmärrän, mitä tarkoitat. :slightly_smiling_face:

Kiitos vilpittömästi (oikeasti), kun nostat hattua. :slight_smile: Olen pyrkinyt aina tekemään tunnollisesti parhaani ja oma nettopalkkani on noin 2000 euroa (alan olemaan lähempänä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä, työuraa yhteensä 13 vuotta) toki haluaisin tienata enemmän, mutta olen aika tyytyväinen tähän tasoon ja ominaisuuksini nähden se on ihan hyvä palkka. Velaton omaisuuteni on kai hieman yli 300k (tästä käteisen ja sijoitusten osuus vajaa 70k). Neljän viiden vuoden päästä, kun olen maksanut asuntolainan veke, niin kuukausittaiset menoni ovat silloin ehkä keskimäärin noin 600 euroa kuukaudessa ja ehkä palkkanikin on noussut. Eli kyllä rahaa sijoittamiseen jää kohtalaisesti, toki ei mitään verrattuna moniin teistä.

Mulla on omasta mielestäni tosi kiva koti ja sit päivästäni menee töihin, sijoittamisjuttuihin sekä treenaamiseen yhteensä noin 12-14h arkipäivässä. Muulla ajalla näen ystäviä sekä vanhempia ja teen usein asioita mihin ei mene rahaa. En koe jääväni suuresti mistään paitsi enkä useimmiten koe tarvetta käyttää rahaa mihinkään. Joka tapauksessa ymmärrän erittäin hyvin muita, joilla menee enemmän tai huomattavasti enemmän rahaa esim. autoihin, matkoihin etc. Tosin onhan mullakin mennyt paljon rahaa kotiini (kämpän hankintahinta, remontit ja sisutus) ja siitä on jäljellä edelleen lainaa.

Täällä iloitsen varsinkin, kun näen nuorten tyyppien tienaavan hyvin - te olette tehneet monia asioita hyvin ja ahkerasti. Olen aidosti ylpeä omista pienistä saavutuksistani, joista olen vähän täällä liikaakin eri keskusteluissa maininnut. :grin:

33 tykkäystä

Koulutukseltaan insinööri eli ingenjööri. ICT-alan toimistotyö pk-yrityksessä, jossa insinööritason koulutusvaatimus. Nykyisen työtehtävän vaatimuksena on ollut myös hyväksytty henkilöturvallisuusselvitys Supolta. Eli tämä antaa ehkä jonkinlaista evästystä siihen vaatimustasoon, jota minulta vaaditaan tämän hetkisessä työtehtävässä. Vaativa työ ei aina tarkoita korkeaa palkkaa. Minun tämän hetkinen palkka 2300 eur/kk brutto. Verojen jälkeen 1800 eur käteen. Kyllä kannatti istua 7 vuotta AMK:ssa.

Pyysin viimeksi vuosi sitten palkankorotusta, joka hylättiin sillä perusteella että nyt on vähän hankalaa ja kaikkee. Lohdutukseksi sanottiin, että seuraavissa kehityskeskusteluissa voidaan mahdollisesti palata asiaan, jos ajat paranevat ja taivaankappaleet ovat oikeassa asennossa. Siis sitä odotellessa. Kovin korkeita odotuksia en kuitenkaan pidä palkankorotuksen saamiselle. Sellainen kutina on sieluni syövereissä, että minun henkilökemiat ei ehkä kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla pari porrasta ylempien henkilöiden kanssa.

Tähän joku voi sanoa että vaihda sitten työpaikkaa jos palkka ja työilmapiiri on huono. Tämän hetkinen työpaikka on takapajulassa. Jätän kaupungin/paikkakunnan mainitsematta turvallisuus syistä. Parempi palkka ja työpaikka tarkoittaisi minun osalta muuttoa isommalle paikkakunnalle, jossa työntekijöistä on enemmän pulaa. Pienemmillä paikkakunnilla työnantajat saavat minimipalkalla kenet tahansa, koska sisäsiisteistä työpaikoista on pulaa ja hakijoita on jonoksi asti ulko-ovella repimässä ovenkahvoja. Minulla on tällä hetkellä 100 000 asuntolaina + muut velat päälle. Yritän kitkutella näin, koska yksityiselämän syistä en pysty muuttamaan pois isommalle paikkakunnalle. Olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja ja niiden seurauksia nyt maksan. Oliko yksi niistä vääristä valinnoista opiskella insinööriksi?

Insinööriliiton yms Akavan palkkatutkimukset täyttä skeidaa. Tämän hetkisessä työssä en osaa edes kuvitella miten joku insinööri voi tienata 3000 euroa tai enemmän. Yksi syy miksi opiskelin insinööriksi oli juuri tuo insinööriliiton hatusta vedetty keskipalkkataulukko, joka ei siis minun osalta on jäänyt kauaksi tavoitteesta.

Salkun koko mitätön, kuten itsetuntokin. Mutta näillä mennään kun en parempaankaan pysty.

30 tykkäystä

Koita ihmeessä hakea etätöitä sieltä isommasta kaupungista! Ainakin meillä on paljon tyyppejä ympäri Suomen eikä tarvii toimistolla kökkiä.

12 tykkäystä

Näin insinöörinä ja 3200 tienaavana (~7v. kokemus) ja paljon muiden insinöörien palkkoja kyselleenä ja tutkineena, voin sanoa että ne Insinööriliiton palkkataulukot pitävät kyllä aika hyvin paikkaansa. Minulla ja varsinkin sinulla, palkat vaan ovat erittäin paljon jäljessä mediaaneista. Se, millä alalla on hommissa on erittäin suuri vaikutus, ja tietenkin niinkuin sanoit, korvessa palkat on pienempiä.

En tiedä kuinka paljon sinulla on kokemusta, mutta itse tein juurikin 2300 palkalla duunia ensimmäiset 4 vuotta.

Toivotaan että saat tuota palkkaa ylemmäs. Itse olen omaani erittäin pettynyt.

On tuo verotus kyllä kiva asia, tienaan alle 350€ nettona enemmän kun palkka on 3200 verrattuna 2300. Iso ero brutossa on pieni ero hyppysissä.

10 tykkäystä

Ikää 31v, pari amista käynyt. Suunnittelutoimistossa assarina 2850€/kk, työkokemusta kohta 10 vuotta.
Mallinnan ja pyöritän cadia yms suunnitteluohjelmia, aikataulut on itselle löysiä vaikka aina on kaikilla kauhea kiire.

Työ on todella lepposaa ja etänä varsinkin. Töitä teen 0-6h päivässä oikeasti. Säästöön saan n. 500€/kk ja lapsiperhe böndellä. Velaton suht uusi auto ja vuokralla asutaan toistaiseksi. Vastaava asunto omana olisi n. 200€/kk halvempi.

10 tykkäystä