Palkkakeskustelu

Ja nimimerkki viittaa työnantajaan? @lokomotiivi

2 tykkäystä

Mielenkiintoinen lanka. Mulla heräs kysymyksiä mieleen, että onko työ teidän mielestä stressaavaa? Lasketteko päiviä, milloin pääsee “lomalle”. Vietteko työt kotiin? Itse en jaksais ison palkan perässä olla, jos hiusraja vetäytyy ja maha kasvaa. :smiley:

4 tykkäystä

“Kaikilla on varaa sijoittaa”-keskusteluihin liittyen ei yllättäen tainnu olla yhtään suomalaisen moodipalkan (yleisin palkka n. 25-2600€) alittavaa vastausta :sweat_smile:

18 tykkäystä

32 vuotta. Kunnallisella puolella viidettä vuotta IT-hommissa ja palkka n. 3300€/kk + satunnaiset ylityöt tai päivystykset.

Ehkä saisi yksityisellä enemmän palkkaa, mutta lomien määrä kunnallisella puolella onkin bonusta.

Kyllähän tuo välillä on stressaavaa, mutta pitää asennoitua ottamaan se vaan työnä. Sen takia tätä osakepottia kasataankin, että voi oleskella edes muutaman vuotta omilla rahoilla, jos loppuu se kiinnostus täysin tähän menoon.

5 tykkäystä

Yrittäjänä toimiva HT tilkkari, palkkaa maksoi just eilen 28.000t€ + km-korvaukset ja päivärahat. Enempää en ajatellut vuodessa tällä verolainsäädännöllä nostaakaan.

11 tykkäystä

Mun suurin painajainen on tehdä työtä, mistä en nauti. Mä annan firmalle mun kallista aikaa, jota en saa takas. Työ joka ei kehitä mua vaan vituttaa. Raha ei oo siinä motivaattorina vaikka tienaisin 500K vuodessa. Mitä mä teen sillä rahalla jos työ tekee musta onnettoman. :smiley:

Edit: Se on tutkittu asia, että kuolin vuoteellaan yksikään ihminen ei sano että “kunpa olisin ollut enemmän toimistossa” :smiley:

24 tykkäystä

Hyvä kysymys. Oma suhtautuminen työhön on se, että käyn töissä täysin siitä maksettavan palkan takia. Koska oma taloustilanne vaatii työssäkäyntiä, niin teen kuitenkin työtä jossa viihdyn ihan ok. Jos taloustilanne antaisi myöden niin lopettaisin töissä käymisen suurin piirtein huomenna, kun tämän päivän työt on jo tehty.

En koe nykyistä työtä stressaavaksi, paitsi joskus harvoin. Mulla on taipumus olla hyvin vaativa itselleni, ja se aiheuttaa joskus stressiä. Lomaa/viikonloppua en varsinaisesti odota lähtötelineissä mutta kyllä se aina on erittäin positiivinen asia.

9 tykkäystä

Tää oli hyvä nosto, ja ajattelinkin tehdä niin, että kun tää lanka on saanut vähän runsaammin vastauksia niin voisi laskea keskimääräisen ja/tai mediaanipalkan tästä porukasta. Toki täytyy myöntää että en ole yllättynyt että tähän lankaan vastanneista suurempi osa tienaa enemmän kuin keskiverto suomalainen.

1 tykkäys

Tämä on aina näissä palkkaketjuissa. Suomalaisten keskipalkka taitaa olla joku 3100€/kk ja jos näistä ketjuista ottaa keskiarvon niin päästään johonkin 4500€:n. Monesti näihin ketjuihin laitetaan kaikki mahdolliset ylityöt mitä vaan vuoden aikana on ja se vertailukelpoinen palkka onkin jotain ihan muuta.

11 tykkäystä

Stressin määrä laski 50% etätyön myötä. Säästyy yli tunti päivässä kehätien sahaamiselta muiden yhtä kiireisten kanssaliikkujien seassa.

Nyt töihin valmistautumiseen menee 10min. Lisääntyneen vapaa-ajan käytän pidempään yöuneen ja hyötyliikkumiseen :muscle:t6:

25 tykkäystä

Levyseppähitsaaja. Vuosipalkka noin se 50 000.

6 tykkäystä

Kesäisin työskentelen omalla yrityksellä maalatessa taloja, talvisin teen jotaki pikkuhommia ja nostan opintolainaa. Tulot on ollu vuosittain 10-20k plus opintolaina sijoituksiin

6 tykkäystä

Juurikin näin. On kansamme köyhä ja siksi jää verotuksen hoitaessa loput.

image

8 tykkäystä

40v ohjelmoitsija 9700 euroa kuussa. Päälle 5-20% bonuksia ja hirveä kasa pörssiyrityksen optioita sekä vuosittainen mahdollisuus ostaa oman firman osakkeita reilulla alennuksella.

33 tykkäystä

Ei täällä hirveästi duunareita näy

Ilmoittaudun pahnan pohjalle logistiikkapuolen duunarina. 35k jotain alkaa vuosiansiot riippuen vähän asioista

27 tykkäystä

21v nollatuntisopparilla maalausalalla. Palkka n. 1400e kuussa. Veroprosentti 1.5% ja käteen jää n. 1000e kuussa. Tuleva opiskelija jahka löytyy mielenkiintoinen ala. APV1 sekä APV2 kurssia mietiskellyt suorittavani, kun nämä sijoitukset tuottavat lähes saman verran kuussa mitä töissä käyminen

16 tykkäystä

Ei kannata hirveästi tehdä johtopäätöksiä nykymarkkinoista ja siitä, että nettoat kymmeniä prosentteja hamaan tappiin asti

Tällaisena downshiftaajana aika konservatiivisena olen asian suhteen ja varovaisesti vähentänyt työtunteja

3 tykkäystä

Tässähän suomalaisen peruspalkka alkaa tuntua pieneltä, kun täällä porukka tahkoo näköjään minimissään 4000e/kk. Olis varmaan hyvä kertoo myös työmäärästä ja ns. vapaudesta työssä. Itse tosiaan tienaan “vaan” 3000e/kk, mutta ylitöitä ei ole ja työtä tehdään etänä niin palkka tuntuu oikein hyvältä työmäärään nähden :blush:

11 tykkäystä

Itse olen vielä ainakin täysin opiskelijamoodissa :smiley:

Valmistuin kesällä, enkä ole löytänyt vielä toistaiseksi oman alani työpaikkaa (talous/it/data/analytiikka tms), jota tässä on kuumeisesti tullut keväästä saakka etsittyä. Nykyisessä työpaikassani, jossa tein opiskeluiden ohella satunnaisia vuoroja, jää käteen pienestä veroprosentista johtuen nettona about 2000€/kk, josta 1000€ lähtee samantien osakkeisiin. Ainakin hallitsen niukan kuluttamisen, mistään en ole kuitenkaan koskaan kokenut jääväni paitsi.

Asumiskulutkin ovat matalat, kun vielä keskisuuren kaupungin opiskeluboksissani majailen. Tällä hetkellä työpaikka hakusessa pk-seudulta, jos ja kun tuo joskus tärppää, pitäisi tulojen nousta johonkin 3500€/kk tietämille. Tosin sijoituksiin tuskin saan sen enempää rahaa, sillä veroprosentti tulee nousemaan, jonka lisäksi asumismenot tuplaantunevat. Lisäksi ei ole tarkoitus ihan yhtä nihkeällä linjalla elää kuin mitä tänä syksynä, kun ~50% nettotuloista on mennyt sijoituksiin. Eipä tässä tosin ole ollut tarvetta millekään ylimääräiselle ja matkustelemaankaan ei pääse, joten mikäs tässä säästäessä.

3 tykkäystä

27v ammattikoulu, ammattitutkinto ja kesken erikoisammattitutkinto.

Voimalaitos-/kaukolämpö-operaattori/käyttäjä
Energia toimihenkilö tes

Peruspalkka: 2874e/kk
+
-Henkilökohtainen palkanosa: 272e
-Lisät
Vuositulot 52-56k 12h työvuorot 2 Aamua, 2 Yötä, 6kpl vapaa + 4vk vuosilomat

Näiden päälle ylityöt, jos sattuu olemaan.

Nykyisessä työpaikassa 4vuotta, edellisessä saman alan työpaikassa 3vuotta. Todennäköisesti olisi parempi palkka, jos olisin jäänyt ensimmäiseen työpaikkaan. Palkkakehitystä ainakin vielä näkyvissä. Työpaikan vaihto käynyt mielessä isomman liksan toivossa.

Ps. Hirveen isoja palkkoja tuntuu porukalla olevan. Näillä omilla tuloilla elätän itseni lisäksi 4 henkilöä ja rahat riittää juuri ja juuri. Kaikki mitä jää ylimääräistä menee sijotuksiin. Otin myös koronalyhennysvapaan asuntolainaan ja tämä raha mennyt suoraan osakkeisiin.

10 tykkäystä