Paras osakevälittäjä?

Mikä on tällä hetkellä teidän mielestä paras osakevälittäjä aloittelevalle sijoittajalle?

Ite pidän Nordnetilla koska siellä on se kuluton superrahasto. Saa indeksituoton hajautettua itselleen :slight_smile: sit voi leikkiä osakepoimintaa pienellä summalla.

4 tykkäystä

Riippuu siitä millasia sijoituksia haluat tehdä. Jos haluat tehdä vain muutaman satasen sijoituksia, niin vaihtoehtoina OP tai Nordea ovat hyviä, koska niillä on välityskulujen hintakattona 1%. Molemmissa kuitenkin menee muutaman euron kulut säilytyksestä ja muista palvelumaksuista. Ne ovat kuitenkin halvimmat, jos teet parinsadan sijoituksia 1-2 kertaa kuukaudessa tai useammin.

Toinen vaihtoehto on Nordnet, jossa ei ole tilikohtaisia kuluja, mutta välityksen minimikulut on suurempia ja edellytyksenä on n. 800 euron sijoitukset ennen kuin tämä peittoo edellämainitut. Tai jos käyt erittäin harvoin kauppaa, niin Nordnet on hyvä. Nordnetiin voi jokatapauksessa avata tilin, koska se on kuluton ja pääset hyödyntämään halutessasi noita Emmaisen mainitsemia superrahastoja.

Jos haluaa halvimman mahdollisen suomalaisella asikaspalvelulla ulkomaille sijoittamiseen, niin vaihtoehtona on ehkä Lynx, mutta siinä saat sitten ite täyttää veroilmotukseen ostot, myynnit ja osingot yms.

Lisäyksenä vielä: lynx ei ole kovin hyvä aloittelijalle, koska siellä ei voi suomeen sijoittaa ja enemmän paperisotaa.

4 tykkäystä

Ajattelin aluksi tehdä yhden isohkon sijoituksen johonkin pieneen yritykseen suurien tuotto-odotuksien vuoksi, joten taitaa Nordnet olla mun valinta, koska ne tarjoaa 0,06% välityspalkkion ekojen 2 kuukauden aikana.

2 tykkäystä

Nordent on kyl ihan hyvä valinta. Mä käytin ennen Nordeaa ja vaihdoin Nordnetiin, niin elämä oli paljon parempi. Se Käyttöliittymä Nordealla oli todella huono ja haku ei tuntunu löytävän mitään, piti kirjoittaa nimi täysin samalla tavalla kuin niiden järjestelmässä tai et löydä yhtiötä :smiley:

2 tykkäystä

Vaihdoin itse juuri nordnetistä OP:lle kun hinnasto uudistui. Olen omistaja-asiakas ja lisäksi OSKL jäsen. Tuon uudistuneen hinnaston (max. 1% merkintäpalkkiot) lisäksi OSKL jäsenetu taitaa olla, että maksan enintään 5€ merkintäpalkkiota näillä summilla… Esimerkiksi 1500€ ostosta maksan 5€ joka on 0,33%. Toimin pääosin suomiosakkeiden kanssa…

Nordnetissä en tykännyt mm. epäreilusta hinnoittelusta eri maiden asiakkaiden välillä, hieman hataran kuvan antavasta tietoturvasta, ym.

4 tykkäystä

Otin myös tuon op:n käyttöön. Ulkomaisista omistuksista peritään 0,1% vuodessa säilytysmaksuna, joten ei kyllä omalla kohdalla kiinnosta pidempiaikasia ulkomaansijoituksia pitää OP:ssa.

OP-mobiilista en kuitenkaan löytänyt osakkeita kuin helsingin, tukholman ja kööpenhaminan pörsseistä. Onnistuuko op-mobiilisovelluksella sijoittaminen myös muihin pörsseihin? En lisäksi löytänyt myöskään yhtiökohtasia osaketutkimuksia sieltä. osaketutkimukset-osio kyllä löytyy ja siinä on vain joku aamukatsaus, mutta ei mitään muuta, vaikka mainostavat nettisivuillaan, että sieltä pitäs löytyy yhtiökohtaset analyysit.

3 tykkäystä