Parhaiten tuottava säästötili

Huomautuksena vaan, että lukaiskaahan joskus ihan ne olemassaolevien tilienne ehdot, älkääkä menkö vain sillä mitä pankit mainostavat säästötilien ehtojen olevan.
Itse hoksasin vasta nyt katsoa osuuspankissa olevan säästötilini ehdot, kun olen vain naiivisti olettanut sen olevan se heidän mainostamansa
10-49 999e summalle 3kk euribor vähennettynä 0.90%

Minun ehtoni olivat samalle summalle 6kk euribor vähennettynä 1.90%

2 tykkäystä

Jeps, ja kysymällä erikseen saa vielä paremman ehdon.

Olisiko siellä useita erilaisia ja eri nimisiä tilejä? Kasvutuotto on ihan eri tili eri ehdoilla kuin joku vanha eli jopa niinkin kauan kuin pari vuotta sitten avattu säästötili.

Harmillisesti OP kuitenkin kasvutuottotilin esittelyssä käyttää siitä rinnaisnimeä säästötili.

Osuuspankilla on vain yksi säästötili tarjolla, omani kulkee nimellä tavoitetili ja olettaisin nimen muutetun kasvutuottotiliksi jossain vaiheessa. Tavoitetiliä ei nykypäivänä ole enää olemassakaan, mutta kyseessä tosiaan vuosikymmeniä vanha tili.

Mielestäni tämä muotoilu on harhaanjohtavaa. Säästötili on aika pitkälle yleisnimi tileille, jotka on tarkoitettu säästämiseen. Parhaillaankin OP:lla on tähän esim määräaikaisia tilejä tai sitten tuo Kasvutuotto. Aiemmin on myyty mm. Kerrostuottoa ja, Jatkuva tuotto -tilejä, kaikki “säästötilejä”.

Valtaosalle asiakkaaista tilit ovat edelleen voimassa vanhoilla ehdoilla, ei voi siis sanoa, että vain nimi olisi muuttunut. Itsellä esimerkiksi näkyy verkkopankissa kummittelemassa kolme vanhaa erilaista “säästötiliä”, kaikissa eri nimi ja eri ehdot ja korkomallit.

Tässäkin ketjussa olisi siis parempi puhua aina specifillä tilin nimellä (ja ehdoilla) sen sijaan, että puhutaan jostain “OP:n säästötilistä”, joka ei sinänsä yksiköi mitään.

4 tykkäystä

Alkuperäisen viestini pointti oli se, että käykää tilienne ehdot joskus läpikin, älkääkä kuten minä tyhmänä oletin omistavani op:n kasvutuottotilin tietyin ehdoin enkä jonkun jo muinoin kuopatun tavoitetilin aivan toisin ehdoin.
Toki ehkä tämä on inderesin foorumilla aivan tarpeeton muistutus ja kaikki selaavat kaikki 12 tiliään läpi automaattisesti aina parin vuoden välein, mutta ihan siltä varalta vaan, että joukossa on joku toinenkin yhtä hömelö kuin minä.

8 tykkäystä

Jep, täällä ilmoittautuu toinenkin hömelö. En ollut tajunnut lainkaan, että minulla on tavoitetili, ei suinkaan kasvutuottotili, kuten luulin. Mobiilissahan lukee vain säästötili.

Tässä kyllä OP saisi olla myös itse selkeämpi, jotta jokaisen tilin korkoportaat saisi näkyviin mobiilissa yhdellä klikkauksella.

2 tykkäystä

Eiköhän pankkien kannata olla mahdollisimman epäselkeitä noitten suhteen ja ilmoittaa korot ja kaikki huonontavat ehdot mahdollisimman huonosti ja hankalasti, mutta kuitenkin laillisesti. Tällä tavoin saadaan ihmisiltä enemmän rahaa, kuten esimerkiksi Kemistillä juuri käynyt.

9 tykkäystä
1 tykkäys

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ja alle 10k summille korko on kyllä mallia nimellinen.

Lisäksi tämä on aika syvältä:

Korkoportaan mukaista talletuskorkoa maksetaan vain kyseisen korkoportaan ylittävälle summalle. Talletuskorko on 10 000 euroon asti 0,30 %. Sen ylittävältä osalta aina 50 000 euroon asti talletuskorko on 1,50 %, jne.

9 tykkäystä

Joo, eipä tämänkään jälkeen kannata pennosia Nordnetissä makuuttaa, vaan siirtää muualle koron perässä. Nordnetiin vain minimi mitä siellä pitää olla kassaa, loput paremmille tileille.

10 tykkäystä

Bigbankilla tänään Kauppalehdessä etusivun mainos. Säästötilin korko 3,70 %. Ei kuluja eikä nostorajoituksia.

9 tykkäystä

Brocc säästötilin korko huomisesta alkaen 3,70 %.

Eli sama kuin Bigbankilla. Tosin Broccilla on nostorajoitus.

2 tykkäystä

Itse asiassa Bigbankilla on yli 12 kuukauden talletukselle 4,2% korko.

1 tykkäys

Ei sekoiteta omenoita ja päärynöitä. Kirjoitin Broccin säästötilistä ja vertasin sitä tietysti Bigbankin vastaavaan tuotteeseen.
Määräaikaistalletukset on sitten asia ihan erikseen.

1 tykkäys

Katsos bärhana, olet täysin oikeassa. Hyvä kun korjasit.

3 tykkäystä

Onko joku Bank Norwegiania käyttävä ottanut tuon Säästötili Plussan käyttöön? Onnistuiko rahojen siirto siitä alkuperäiseltä säästötililtä plussalle helposti vai pitääkö kierrättää oman pankkitilin kautta?

Käytössä on ja siirto onnistuu näppärästi tililtä toiselle.

1 tykkäys

Helppoa kuin heinänteko. Ei tarvi sotkea muita pankkeja siirtoon.

Muistutuksena vaan, että vuodessa Plussalta yksi nosto ja toisella kaikki pois ja tilin lakkautus.

1 tykkäys

Eikö plus-tililtä ole kaksi maksutonta nostoa vuodessa? Onko jokin erityinen syy miksi vanha säästötili pitää lakkauttaa kun on kuitenkin maksuton?