Joo, aika monta maksullistakin nostoa voi kasvutuottotililtä tehdä noilla tuottoeroilla. En yllättyisi valtavasti jos tämä uusi säästötili olisi “korvaava tuote” ja kasvutuottotilin tarjoaminen lopetettaisiin vähin äänin.
Kuinkahan kauan etukäteen sulkemisesta pitää ilmoittaa asiakkaalle?
3,61% on nyt bonukset huomioituna kasvutuottotilin tuotto tämän päivän koroilla(Korko 3,26%). +Bonukset(0,35%) on täysarvoista rahaa koska maksan niillä lähtöhinnaltaan markkinan edullisinta kilpailutettua vakuutusta.
Näissä vanhoissa tileissä korko määräytyy 3kk Eurobor -0,30% (uudemmissa sopimuksissa -0,60%).
Voi olla että erityisesti nämä vanhat on OP:lle turhan kalliita, bonuksineen mennään pankin kannalta miinustuotossa jos tilin varat on pankissa oikeasti sidottu 3kk Euroboriin. (Eurobor 3kk 3,56% vs. tilin tuotto asiakkaalle bonuksineen 3.61%).
Tuskin noita vanhoja sulkemaan aletaan vaikka uusmyynti loppuisikin. 0,35% bonuskin on vain väliaikainen eikä pankin näkökulmasta edes suoranaisesti rahaa.
Tunnen kyllä näiden kerros- porras- yms. juttujen säännöt. Ja ne voi tuolta kuka tahansa käydä lukemassa mikäli tällaiseen tuotteeseen on kiinnostusta sijoittaa.
Niin siis tässä puhutaan kahdesta eri tuotteesta. Kasvutuottotilillä riittää 50k€ ja on tuo 300k€ yläraja. Uudella säästötilillä koko saldolla ei ole samaa korkoprosenttia vaan se on porrastettu niin että 49999€ ja 50000€ talletus tuottavat käytännössä saman verran vaikka siinä välissä porras onkin, eikä uudella säästötilillä ole ylärajaa.
OP päivitti sattumoisin tänään käyttöehtojaan, tullut muutos: “Pankki voi tarvittaessa irtisanoa yksittäisen säästämiseen tai sijoittamiseen liittyvät palvelun”.
Tuli tuo ilmoitus kotiin, jossa väittivät asiakkaakseen ja että minulla on säästämisen ja sijoittamisen palveluja. Oon irtisanonut asiakkuuteni vuosikausia sitten. En ihmettele yhtään, että kehuvat itseään Suomen suurimmaksi pankiksi.
Oon OP:n asiakas mutta en löydä tollasta ilmoitusta mistään.
Olisi kiinnostanut mitä tuo määritelmä ”tarvittaessa” pitää sisällään. Toki sillä tarkoitetaan tilannetta ettei se enää ole pankille kannattava, mutta miten se on kirjattu.
15.8 oli tullu ittelle OPn viesti missä oli tuo tieto. Kävin nyt vasta lukemassa. Itellä ei oo sijoituksia OPn kautta mutta Kasvutuotto tilillä oon makuuttanut rahaa. Saas nähdä jos sen lopettavat, ainakin oon vielä nähnyt mainoksia siitä netissä.
Tuskin noin vaan lopettavat, Osuuspankillahan on se tyyli että heikentelevät säästötiliensä ehtoja aika-ajoin (nollakorkoaikana tekivät tätä vuosittain), jolloin jos et lue näitä palveluehtojen muutosviestejä niin lopulta tilisi on aivan jotain muuta kuin luulet sen olevan.
Ei heidän siis tarvitse lopettaa tiliä kokonaan, ehdot taustalla vaan vähitellen muuttuvat.
Disclaimer kun joku kuitenkin valittaa jostain, niin nämä vain omat kokemukseni Osuuspankin säästötileistä.
OP:n mobiili appia selailin niin siinä ei voi avata (enään?) kasvutuottotiliä, on vain säästötili ja käyttötili vaihtoehdot.
Määräaikaista talletustiliä siinä ei ole koskaan voinutkaan avata vaan se on vaatinut aina verkkopankissa käynnin.
Onko palstalaisilla mitään patentti ratkaisua mihin laittaa YRITYKSEN ylimääräinen raha, siis säästötili tyyppiselle? Ymmärtääkseni Norwegian, Big Bank jne tarjoaa näitä joustavia ratkaisujaan vain kuluttajille?