En löytänyt tästä omaa aihetta joten kokeillaan kepillä jäätä. En tiedä mennäänkö tässä jo liikaa yksityisyyden puolelle, mutta nimimerkkien takaa tilanteita on joskus helpompi käsitellä.
Oletko ollut parisuhteessa joka on johtanu eroon? Vai oletko päässyt jo perhe-elämään asti ja olet saanut jälkikasvua, mutta silti ero tuli? Miten selvisit siitä ja miten se vaikutti sinun rahan käyttöön ja sijoittamiseen? Menikö talo alta ja jouduit myymään kaiken omaisuutesi?
Henkilökohtaisesti käyn tätä tilannetta tällä hetkellä läpi ja tarkoitus olisi jäädä yksin asumaan omakotitaloon. Jälkikasvua ei vielä onneksi ollut. Taloudellisesti näyttää kyllä todella heikolta tällä hetkellä ja vielä kun osakkeet ovat pakkasen puolella hesulin hölmöilyjen takia niin pitäisi jokin järkevä ratkaisu saada aikaiseksi.
Yksityiselämän puolellehan tässä mennään ja vahvasti, mutta vastaan jotakin silti.
(Joku minut tosielämässä tunteva henkilö tunnistaa minut varmasti tästä)
Olen koenut elämässäni kaksi avioeroa, joista ensimmäisen 2001 ja jälkimmäisen 2020.
Ensimmäisestä liitosta yksi lapsi, jälkimmäisessä lapsia ei hankittu.
Jälkimmäisen liiton aluksi hankimme yhdessä omakotitalon, joka saatiin liki maksetuksi
ennen eroaikomuksen tietooni tuloa.
Erossa helpottavana tekijänä oli se, ettei ollut lapsia, mutta taloudellisesta puolesta olin
enemmän kun huolissani ja näin aiheeseen liittyen toistuvasti painajaisia.
Olin jo heti asian tietoon tullessani päättänyt, että talon pidän tuli mitä tuli. (söisin vaikka käpyjä)
Hain pankista uuden (matala kuusinumeroinen) asuntolainan pitkällä maksuajalla,
millä maksoin loppuvelan sekä exäni ulos talosta.
Ennen vuotta 2020 en ollut sijoittanut mitään ja kummallisesti eron jälkeen alkoi jäämään
ylimääräistä ihan eri tavalla, kun aiemmin. Silloin syntyi päätös sijoittamisesta.
Olen ihan ok tuloinen ja exäni oli ns. matalapalkka-alalla, joten yhteiselomme aikana (n.18v),
ruokakauppalaskut ja isolta osin muutkin laskut meni minun palkastani.
Nyt kun tässä on pääosin yksinään elellyt, lukuunottamatta muutamia hetkellisiä
tyttökavereita, niin rahaa jää laitettavaksi myös sijoituksiin.
Entä onko kannattanut, no ei ole.
Salkku pahasti pakkasella ja vaimonkin olisin mieluusti pitänyt!
Omakotitalosta luopuminen helpottaisi taloudellista tilannetta, mutta ilmeisesti et kovin mielellään siihen vaihtoehtoon kallistu. Asia kannattaa kuitenkin huolellisesti pohtia. Vaikeassa tilanteessa olisi yksi murhe vähemmän. Taloudellinen ahdinko voi olla henkisesti hyvin kuluttavaa ja lopputuloksena voi olla talon myynti pakotettuna, jos ongelmat eskaloituvat.
Ei ole tarkoitus neuvoa ketään, mutta nämä omina havaintoina, jotka syntyneet pankin näkökulmasta katsottuna.
Tuosta salkusta ja sen miinuksesta ei kannata välittää. Tosiasia on, että suurin osa niistä asioista, jotka elämässä ovat arvokkaita, ei voi ostaa rahalla. Elämä on opettanut, että odottamatta tulee aina vastaan yllättäviä asioita, jotka tuovat iloa elämään. Usein ne ovat asioita, jotka eivät liity rahaan, ei ainakaan suoranaisesti.