Pinduoduo on kiinalainen verkkokauppa. Yritys perustettiin vasta vuonna 2015, ja sen perusti kiinalainen liikemies ja ohjelmistoinsinööri Colin Huang. Pinduoduo nousi nopeasti suosituksi, mutta on myös kohdannut kaikenlaisia isompiakin ongelmia. Vuonna 2018 yritys joutui sulkemaan useita kauppoja, jotka rikkoivat sen sääntöjä, ja lisäksi vuonna 2019 se raportoi poliisille hakkerointitapauksesta, jossa varastettiin huomattava määrä arvoseteleitä. Vuoden 2020 pandemian aikana Pinduoduo auttoi jopa kiinalaisia maanviljelijöitä myymään tuotteitaan verkossa ja heti seuraavana vuonna yhtiö saavutti suuren liikevaihdon. Vuonna 2023 muutti kotipaikakseen Irlannin.
Pinduoduon vahvuuksiin kuuluu sen ainutlaatuinen sosiaalinen “ryhmäostamisstrategia”, joka hyödyntää käyttäjien yhteisöllisyyttä ostojen tekemisessä sosiaalisten verkostojen kautta. Tämä on auttanut yritystä kasvattamaan sen suurta ja aktiivista käyttäjäkuntaa, mikä lisää sen verkostovaikutuksia ja vahvistaa yhtiön asemaa markkinoilla. Lisäksi yhtiön vahva integrointi WeChatin kaltaisiin suosittuihin sovelluksiin mahdollistaa pääsyn valtavan suureen asiakaspohjaan. Pinduoduo hyödyntää tietysti myös kehittyneitä data-analytiikkatyökaluja tarjontansa räätälöimiseksi ja asiakaskokemuksen parantamiseksi; sillä on esim. vahvasti sosiaalinen alusta, jossa käyttäjät voivat seurata toisiaan, jakaa ostoksiaan ja osallistua keskusteluihin. Sillä on myös laaja tuotevalikoima eri kategorioissa, kuten elintarvikkeet, elektroniikka ja muoti, auttaa yhtiötä vastaamaan monenlaisten kuluttajien tarpeisiin.
Toisaalta Pinduoduolla on useita heikkouksia ja uhkia, jotka voivat vaikuttaa sen kasvuun ja kasvun kestävyyteen. Yhtiön vahva riippuvuus Kiinan markkinoista tekee siitä alttiin paikallisille taloudellisille muutoksille ja sääntelyriskeille… sama juttu kuin Alibaballa. Lisäksi alhaiset voittomarginaalit ja raportit väärennetyistä tuotteista voivat vahingoittaa sen brändin mainetta ja vähentää asiakasluottamusta. Yrityksen laajentumismahdollisuudet kansainvälisille markkinoille voivat kasvattaa sen asiakaskuntaa ja tuloja, mutta kilpailu muiden verkkokauppajättien kanssa on kovaa, ja sääntelymuutokset voivat lisätä toiminnan riskejä. Lopulta myös talouden taantumat ja lisääntyvä tarkastelu tietosuojakäytännöistä voivat muodostaa merkittäviä haasteita yhtiölle.
ChatGPT oksensi tuloksesta tälläiset huomiot, tuskin mitään järisyttävää.
" Analysoitaessa PDD Holdingsin vuoden 2024 kolmannen neljänneksen taloudellista raporttia yhtiö osoittaa voimakasta kasvua ja tuottavuuden parannuksia. Tässä erittely:
Liikevaihdon kasvu : Kokonaisliikevaihto kasvoi 44 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna , mikä johtui verkkomarkkinointipalveluiden ja transaktiopalvelujen vahvasta kehityksestä, jotka kasvoivat 24 % ja 72 %. Tämä osoittaa tervettä kysyntää ja kasvavaa liiketoimintaa.
Kannattavuus : Liikevoitto kasvoi 46 % ja osakkeenomistajille kuuluva nettotulos 61 % , mikä korostaa toiminnan tehokkuutta ja tehokasta kustannusten hallintaa korkeammista markkinointi- ja hallintokuluista huolimatta.
Kulut ja investoinnit :
Myynti ja markkinointi : Kasvua 40 % , mikä heijastaa aggressiivisia asiakkaiden hankinta- ja säilyttämisstrategioita.
Tutkimus ja kehitys : Kasvua vaatimattomasti korostaen jatkuvaa innovointia kustannusten hallinnassa.
Hallintokulut : Kasvua nähtiin jyrkästi (+138 %), mikä saattaa liittyä kasvuun liittyvään skaalaukseen ja työsuhde-etuuksiin.
Kassavarat : Käteisvarat, pankkisaamiset ja lyhytaikaiset sijoitukset nousivat 308,5 miljardiin RMB:iin , mikä osoittaa vahvaa likviditeettiä ja taloudellista joustavuutta.
Tuottavuuden ja kasvun näkymät
Yritys keskittyy:
Laadukas kehitys : Investointi sen alustaekosysteemiin tukeakseen kauppiaita ja lisätäkseen käyttäjien luottamusta.
Kestävä kehitys : Tasapainottaa kasvun ja toiminnan tehokkuuden kilpailun ja markkinoiden haasteiden keskellä.
Nämä ponnistelut yhdistettynä johdonmukaiseen liikevaihdon ja tuloksen kasvuun viittaavat positiivisen vauhdin jatkumiseen tuottavuudessa ja taloudellisessa suorituskyvyssä. Kilpailun kiristyminen ja kustannusten nousu voivat kuitenkin asettaa haasteita."
Paljon tulee tviittejä vastaan erilaisista kiinalaisista yhtiöistä, miten halpoja ovat, mutta riskit ovat suuria ja usein varmasti lähes poikkeuksellisen mahdottomia ennakoida.
Temun tuotteet tuntuvat pilakaupan tuotteilta aika usein.
En yhtään ihmettele, miksi monet sijoittajat ovat varpaisillaan “temujen” kanssa. Alla on SalkunRakentajan juttua siitä, miten kaupan alan toimijat haluavat reilut ja yhteiset säännöt kaikille.
Alaotsikot:
Kaupan alan järjestöt varoittavat ”temutuksesta”
Järjestöt vaativat verkkokauppaan tasapuoliset ja reilut pelisäännöt
Kuluttajajärjestöt jättäneet EU-komissiolle valituksen Temun toiminnasta
Vaikka näistä tekoäly-analyyseista ollaan montaa mieltä niin “teko-äly” kertoi raportista näin kun kysyin vertailua Q4-tulosten vertailua vuoden takaiseen:
1. Liikevaihto
Q4 2024:110,6 miljardia RMB (~15,15 miljardia USD)
Q4 2023:88,9 miljardia RMB (~12,2 miljardia USD)
Kasvu:+24 %
Kasvun syy:
Kasvua tuli erityisesti verkkomainonnasta ja transaktiopalveluista.
2. Liikevaihdon jakautuminen
Verkkomainonta ja muut palvelut
Q4 2024:57,0 miljardia RMB (~7,81 miljardia USD)
Q4 2023:48,7 miljardia RMB (~6,67 miljardia USD)
Kasvu:+17 %
Transaktiopalvelut
Q4 2024:53,6 miljardia RMB (~7,34 miljardia USD)
Q4 2023:40,2 miljardia RMB (~5,5 miljardia USD)
Kasvu:+33 %
Transaktiopalvelujen kasvu on ollut nopeampaa kuin verkkomainonnan, mikä viittaa lisääntyneeseen ostovolyymin kasvuun Temussa.
3. Kulut
Kokonaiskulut:47,8 miljardia RMB (~6,55 miljardia USD)
Kasvu:+36 % (Q4 2023: 35,1 miljardia RMB)
Myynti- ja markkinointikulut:
Q4 2024:31,4 miljardia RMB (~4,3 miljardia USD)
Q4 2023:26,6 miljardia RMB (~3,6 miljardia USD)
Kasvu:+18 % Kasvua selittää lisääntynyt mainonta ja promootiot (Temun laajentuminen).
Hallinto- ja operatiiviset kulut:
Kasvoivat 10 %, mutta pysyivät pienempänä osuutena tuloista.
4. Tulos & Kannattavuus
Käyttökate (operating profit)
Q4 2024:25,6 miljardia RMB (~3,5 miljardia USD)
Q4 2023:22,4 miljardia RMB (~3,1 miljardia USD)
Kasvu:+14 %
Nettotulos (net income)
Q4 2024:27,4 miljardia RMB (~3,76 miljardia USD)
Q4 2023:23,3 miljardia RMB (~3,2 miljardia USD)
Kasvu:+18 %
Muut kannattavuusluvut:
Osakekohtainen tulos (EPS, diluted):
Q4 2024:18,53 RMB (~2,54 USD)
Q4 2023:15,83 RMB (~2,17 USD)
Kasvu:+17 %
5. Kassavirta ja tase
Kassavirta operatiivisesta toiminnasta:
Q4 2024:29,5 miljardia RMB (~4,05 miljardia USD)
Q4 2023:36,9 miljardia RMB (~5,1 miljardia USD)
Muutos:-20 % Vaikka kassavirta laski, käteisvarat ja lyhytaikaiset sijoitukset kasvoivat merkittävästi.
Käteisvarat ja sijoitukset (tilikauden lopussa)
Q4 2024:331,6 miljardia RMB (~45,4 miljardia USD)
Q4 2023:217,2 miljardia RMB (~29,7 miljardia USD)
Kasvu:+53 %
Yhteenveto Q4 2024 vs. Q4 2023
Vahva kasvu: Liikevaihto nousi 24 %, nettotulos 18 %, ja kannattavuus säilyi korkeana. Temun kasvu veturina: Transaktiopalvelujen kasvu 33 % viittaa voimakkaaseen ostovolyymien kasvuun. Vahva tase: Käteisvarat ja sijoitukset nousivat 53 %, mikä tukee tulevia investointeja. Riskit: Markkinointikulut nousivat edelleen (+18 %), ja poliittiset riskit voivat vaikuttaa tulevaan kasvuun.
Yhtiön taloudellinen suunta on edelleen erittäin vahva, ja sen aggressiivinen kasvu- ja investointistrategia näkyy hyvissä tulosluvuissa.
Alla olevassa tviitissä kerrotaan, että PDD:llä on paljon käteistä eikä sillä ole velkaongelmia. Siinä mainitaan myös, miten yhtiö kasvaa kovaa vauhtia ja tekee hyvää voittoa. Siltikin sen arvostus markkinoilla on melko matala.
PDD:n vuosikertomuksessa on nostettu esiin “kriittinen tarkastuskohta” (CAM), joka kertoo, että yhtiö käyttää paljon kuluttajille tarjottuja etuja, kuten kuponkeja myynnin edistämiseen, vaikka tämä on tavallista monilla kauppapaikoilla niin PDD:n kohdalla nämä etuudet ovat niin merkittäviä, että niitä käsitellään erikseen taloudellisissa raportoinneissa.
PDD ei vähennä näitä etuja suoraan myynnistään, vaan kirjaa ne kuluksi, mikä tarkoittaa, että yhtiö voi raportoida korkeat kasvuluvut, mutta samalla sen voittomarginaalit heikkenevät.
PDD:n taloudellinen tilanne voi myös näyttää paremmalta, koska yhtiö on saanut tuottoja sijoituksistaan, mutta tämä saattaa hämärtää todellista taloudellista tilannetta.
Tämä on aika iso juttu, kun tehdään uutisia yhtiön voimakkaasta kasvusta, että siellä on taustalla myös tämmöistä, kokonaiskuvaa vääristävää kirjanpitoa. Harva media tajuaa tommoista kuviota, että liikevaihtoluvut voivat olla vähän “viritettyjä”. Laillista toki mutta harhaanjohtavaa.
Pinduduon huhutaan suunnittelevan 14 miljardin dollarin arvoista tukiohjelmaa kauppiaille Kiinassa; ilmeisesti isompia alennuksia ja tukia kauppiaille, jotta voivat alentaa hintojaan. Tavoitteena on tukea pieniä ja keskisuuria yrityksiä sekä parantaa toimitusketjua että vauhdittaa digitaalista kehitystä.
Vastaava kampanja tehtiin menestyksekkäästi kuusi vuotta sitten.
Kovalla kasvajalla ovat arvostuskertoimet tervehtyneet, ainakin osin syystä, jos Yhdysvaltojen kanssa pääsevät sopimukseen, niin arvostuskertoimet sairastunevat.
Temun Google-mainonta lopetettiin ja sovelluksen sijoitus romahti heti. Ilman mainontaa Temun näkyvyys ja lataukset putosivat jyrkästi. Eli mainonta näyttää olevan kriittistä Temun menestykselle, tietää siis, millä Kiinaa voi kiristää… (?)