Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Q2 on niin poikkeuksellisen köyhä kvartaali julkaisujen osalta, että ei yllätä lasku ollenkaan. Sama ongelma koskee muitakin jättiläisiä. Paha on vetää mistään iso rojalteja, kun tarjontaa ei vaan ole. Turha tuosta on vetää mitään isoja johtopäätöksiä.

7 tykkäystä

Nyt tuli Sonyn tulos ja pelipuolen liikevaihdossa laskua pari prosenttia. Ei siis merkittävää eroa Mikkiseen. Varmasti valuutatkin selittävät osan erotuksesta. Tuotot tippuivat 37 %.

3 tykkäystä

Pitäisi tietää miten paljon tuosta on valuuttakurssien heilumista. MS sanoi “-7%, -5% valuuttaoikaistuna” eli tämä voi olla Sonyn osalta nollakasvua jos tuota ei ole valuuttaoikaistu. Joka tapauksessa kertoo tarinaa siitä että pelialalla on vähän mollivoittoista ollut meno viime aikoina. Makro vaikuttaa.

1 tykkäys

Julkaisukalenterin köyhyyteen makro ei vaikuta mitenkään. Kyllä pelejä ostettaisiin jos olisi julkaisuja, mihin käyttää rahaa.

3 tykkäystä

Joo mutta jos makro on nihkeä ja sen päälle julkaisukalenteri kuiva niin tulee tuplasti tauluun luvuissa.

https://finance.yahoo.com/news/exclusive-tencent-plans-raise-stake-100659287.html

HONG KONG (Reuters) -Tencent Holdings Ltd plans to raise its stake in French video game group Ubisoft Entertainment SA as the Chinese gaming giant pivots to th…

Pikku pomppuhan sieltä tuli reaktiona. :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

Sony mahdollistaa joidenkin Playstation peliensä pelaamisen PC:ltä. Mielenkiintoista nähdä ajaako Sony enemmän kohti cross-play mahdollisuuksia tällä generaatiolla. Periaatteessa tämä lisäisi ohjaimien yms myyntiä, jotka ovat korkeamman katteen tuotteita kuin esim PS5 myynti (Sony teki tappiota jokaisesta PS5:sta vielä 2021 elokuuhun asti). Tämän lisäksi softa-myyntien tulot kasvaisi.

Hyvin toteutettuna näen että tämä liike voi jälleen kääntää tämän sukupolven konsoli kilpailun Sonylle.

9 tykkäystä

Onhan näitä pelejä ollut pelattavissa jo pidemmän aikaa, eli eihän tässä mitään uutta ole? Porttausten laatukin on ollut pääosin erinomaista, pieniä hapuiluja lukuunottamatta.

Ainakin aiemmin tuo PC:n ohjaintoteutus oli tehty huonosti, sillä erityisominaisuudet toimivat vain piuhan kautta, ei Bluetoothilla. Ei se rajoite nyt ainakaan ohjainmyyntiä voi huomattavasti parantaa, tosin lienee vain pieni osuus “HC”-käyttäjistä jotka tiedostivat kyseisen rajoitteen.

Ehkä parempi ohjainmyyntiä parantava seikka on ohjaintattien naurettavan huono laatu? Euroopassa/Suomessa uuden ohjaimen saa kahden vuoden sisällä ostopäivästä, mutta muualla ei välttämättä saa ja pelaajan pitää käydä ostamassa uusi kun edellinen ohjain hajosi normaaliin käyttöön.

1 tykkäys

Itsellä oli hieman samaa ajatusta kuin Benji-Salesilla että Sony integroisi noita hieman enemmän kuin tosiaan pelkät porttaukset tietokoneen puolelle alkuun esimerkiksi vaikka näiden trophyjen osalta. Crossplay puolestaan ajaisi ostamaan Sonyn omia ohjaimia sen takia, kun käytännössä kaikissa moninpeleissä hiiri-näppäimistö pelaajat jaetaan kokonaan omaan pelaaja pooliin. Samalla tuo crossplay mahdollistaisi pelaajia jotka 90% pelaa tietokoneella kavereiden kanssa pelaamisen jotka pääosin pelaa Playstationilla.

1 tykkäys

Rumor: Amazon set to buy Electronic Arts :

Voi olla jotain tapahtuu tai siten ei

7 tykkäystä

Tencent ja Sony hankkivat 30% From Softwaresta noin 260 miljoonalla.

Lisätietoja : https://ssl4.eir-parts.net/doc/9468/ir_material7/189997/00.pdf

21 tykkäystä

Konsolidaatiojuna jatkaa puksutustaan:

9 tykkäystä

Hmm… From Softwaren lukuja sen kummemmin tuntematta Remedyn arvostus alkoi tuntua tämän kaupan myötä haastavalta :nauseated_face: oma sentimentti on kyllä niin karhumarkkinamoodissa että vaikea nähdä missään posia. Ainahan se on mahdollista että 10v päästä Remedyversellä on laaja ja kasvava fanikunta ja jokainen uusi peli myy entistä enemmän From Softwaren tyyliin.

12 tykkäystä

From Software

Remedy

En usko että täysin ajantasalla kummankaan kohdalla. Mutta Elden Ring ylitti 16,6M myydyn kopion rajan ja samalla päästiin $300M myyntiin.

1 tykkäys

Ymmärsin, että Tencent ja Sony omistaneet yhtiötä jo ennen tätä kauppaa ja tämän viimeisen kaupan jälkeen yhteen laskettu omistusosuus noin 30%? Osaisiko joku sanoa paljon omistivat ennen tätä kauppaa? :grimacing:

1 tykkäys

Joo näin se oli. Ei tarvitse edes kovin kauas historiassa mennä kun löytyy uutinen Tencentin edellisestä From software kaupasta:

Oct. 29. '21
“Chinese internet conglomerate Tencent Holdings will acquire a 6.86% stake in Japanese publishing company Kadokawa for 30 billion yen ($264 million), Kadokawa announced on Friday.”

Sonysta löysin vain että olisi omistanut ennestään 1.9 %.

Näistähän ei tiedä mitä muuta on ollut kaupantekovälineenä kuin raha. Tuossa Sony uutisessa korostetaan, että Sonylta tulee muskeleita maailman valloitukseen.

4 tykkäystä

Täätä löytyy detailit (paljonko osakkeita ennen, paljonko äänivaltaa, uusien osakkeiden määrät, hinta yms): https://ssl4.eir-parts.net/doc/9468/ir_material7/189997/00.pdf

1 tykkäys

Kun ei ostettu “tuon isompaa siivua” niin spekulaatio purkautui vauhdilla.

2 tykkäystä

Ei ehkä se ensimmäinen otsikko, jonka T2:n osakkeenomistajat haluavat nähdä uuden GTA:n tiimoilta. Ei ole ihan pieni soppa kyseessä, kun kaiketi on GTA 5:n ja 6:n lähdekoodiakin päätynyt hakkerin käsiin.

6 tykkäystä

En näe tästä muuten ihan hirveää merkitystä, mutta se laittaa painetta sille että Take 2n pitäisi nyt äkkiä saada laadukasta promokuvaa pelistä että se “ylikirjoittaisi” sen ensimmäisen fiiliksen että tämä näyttää bugaavalta ja keskeneräiseltä (koska yllättäen nuo vuodetut videot ovat hyvin keskeneräisiä kehitystyöhön liittyviä klippejä)

No, jos siellä meni myös GTA Vn sorsia niin siinä on periaatteessa riski että hakkerit pistävät bileet pystyyn ko. pelin online-tilan osalta (joku tosin voi vinoilla että “niin, ja tämä muuttaa tilannetta miten?”, sen verran pahoin on hakkeroitu tuota jo muutenkin) tai kenties mahdollistaa kolmansien osapuolien pyörittämän privaattiservun pystytyksen joka tietenkin voisi sattua Take 2n bisneksiin myydä mikrotransaktioroihnaa GTA V onlineen.

1 tykkäys