Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Listautuu …Miten tämä toimii jos olis kiinnostusta lähteä antiin mukaan mistä ja montako 50kr osaketta pitää ostaa ?
Kaverin puolesta kysyn

https://www.inderes.fi/en/tiedotteet/thunderful-group-intends-list-its-shares-nasdaq-first-north-premier-growth-market

Nordnetissa ainakin minimi 200 osaketta oliko maksimi 19000, liittyen siis tuohon thunderful ipoon

1 tykkäys

Bergsalan Nintendo tarina on mielenkiintoista luettavaa.

Bergsala on ainoa Nintendon jakelija maailmassa jota Nintendo ei omista. Japanilaisille henkilösuhteet ovat ymmärtääkseni melko tärkeitä, joten en pidä jakelusopimuksen menettämistä kovin isona riskinä ainakaan niin kauan kuin Owe Bergsten on Thunderfulissa mukana.

Yhtiö aikoo käyttää IPOsta saatavat varat Coatsinkin hankinnan velkojen maksuun sekä pelinkehitys ja -julkaisubisneksen kasvattamiseen.

Myös jakelubisneksen kassavirrat ohjataan pelipuolen kasvuun.

Julkistetut tulevat pelijulkaisut vaikuttavat myös ihan kiinnostavilta.

1 tykkäys

CD Projektin uusin peli pian kaupoissa. Tätä on odotettu hetken ja viivästyksiäkin on ollut. Yhtiön kurssiin on ladattu odotuksia todella paljon ja olenkin vähän seuraillutkin että miten odotukset kehittyy pelin suhteen. Viivästysten takia kurssiin tullut pientä myyntipainetta. En toistaiseksi kuitenkaan ole uskaltanut osakkeeseen koskea.

Dansken kautta tätäkin kasvurakettia saisi suoraan ostettua, Nordnetistä ei vissiin löydy.

6 tykkäystä

Jos CD Projekt Rediä olis saatavilla omalta välittäjältä (OP), niin laittaisin vaan silmät kiinni etten vahingossakaan näkisi arvostuskertoimia ja ostaisin puhtaasti omien kokemusten perusteella firman peleistä. :grinning_face_with_smiling_eyes:

PS: Cyberpunk todellakin ostettu ennakkoon.

3 tykkäystä

Laitetaan myös tänne yleiseen peliketjuun.

5 tykkäystä

Bongattu mielenkiintoinen dokumentti Microsoftin Flight Simulatorin kehityksestä. Peli on varmasti paras esimerkki siitä miten pilven laskentatehoa, tekoälyä ja tietovarastoja voi hyödyntää pelien kehityksessä.

Jonnet ei ehkä muista, mutta aikoinaan koko maailma mahtui yhdelle MS Encarta CD:lle. Uusin versio on jo niin massiivinen, että vaatii taustalle Azure pilvipalvelun ja suurin osa datasta streemataan suoraan pilvestä käyttäjän koneille tarvittaessa.

3 tykkäystä

Kylläpä alkoi Enad Global 7:n ympärillä kuhina kauppojen myötä. Tähänkin asti menty aika lujaa, ja varmasti jatkuu.

Paradox näemmä ottamassa isoa pakkaspäivää suurilta osin ilmeisesti Empire of Sin pelin huonojen arvioiden myötä. Toki pelitalot lievästi laskussa muutenkin. Peli siis julkaistiin eilen ja odotuksethan tätä peliä kohtaan olivat kuitenkin kohtuulliset.

Huomionarvoista kuitenkin, että Paradoxhan on tässä pelissä vain julkaisija. Näkevätkö muut tämän pelin huonon myynnin todellisuudessa vaikuttavan Paradoxiin suuresti?

1 tykkäys

Bisnesmielessä (siis rahassa mitattuna) riippuu diilistä - onko Paradox rahoittanut pelin devausta kuinka paljon, tuleeko rahallista panostusta markkinointiin jne. Julkaisijaresursseja jokainen projekti vie kuitenkin jonkun verran, joten määräänsä enempää ei yleensäkään julkaisijalla voi projekteja olla.

Epäonnistunut pelin lanseeraus julkaisijalle on jonkinlainen imagohaitta. “Miksi diili tehtiin yleensä tästä pelistä, tämän devaajan kanssa, olisiko jotain voitu tehdä toisin” jne. On kuitenkin huomattava, että jokainen peliprojekti on omanlaisensa ja kulkee omia polkujaan. Isompia tuomioita julkaisutoiminnasta voi vetää vasta aika pitkältä ajalta ja useamman projektin osalta.

Omistan jonkin verran Paradoxia, mutta tätä peliä en ole seurannut ollenkaan.

3 tykkäystä

Microsoftin toimitusjohtajalta kommentteja pelaamiseen. Mikäs sielä kasvavalla markkinalla häärätessä.

But the broader vision we have is to ensure that the three billion gamers out there are able to play their games, anywhere they want with all the content they want and with whom they want to. And that’s really what we are building our strategy around."

We are absolutely very, very much focused on gaming, and ensuring that all the three billion gamers around the world get the best content, best community and the best cloud services to power their gaming experiences going forward."

1 tykkäys

PC:llä ainakin XBOX store (vai mikä lienikään nimeltään) on ihan täysi fiasko. Ostin joku vuosi sitten Forza 4:n koneelle ja piti nähdä kunnolla vaivaa että sai kunnian omia pennosiaan käyttää. Jos ei olisi kaverit neuvoneet niin olisi jäänyt ostamatta. Lisäksi PS5 myynyt käsittääkseni paljon paremmin kuin uusi XBOX. Että kaukana ovat tj:n puheet todellisuudesta.

Joka ikinen uusi xbox ja ps5 on myyty loppuun eikä tuotanto ei pysty vastaamaan kysyntään vielä pitkään aikaan, että sikäli ihan turha vertailla mitään myyntilukuja. Sinänsä asialla ei ole edes suurta merkitystä, koska yritysten strategiat poikkeavat täysin toisistaan.

Newzoolta tullut raporttia e-urheilusta. E-urheilun kasvu näyttää luonnollisesti kulkevan jokseenkin käsi kädessä pelaamisen kasvun kanssa ja ruokkivan toinen toistaan. Poimin tähän muutamia kiinnostavia pointteja raportista vapaasti käännettynä.

  • “Esports is huge in Europe. Huolimatta pandemiasta, joka vaikuttaa fyysisiin tapahtumiin, enemmän ihmisiä harrastaa e-sporttia kuin koskaan ennen. Pelkästään Euroopassa e-sporttiyleisö saavuttaa 92 miljoonaa tämän vuoden loppuun mennessä, mikä on + 7,4% enemmän kuin viime vuonna.”

  • “E-sports-harrastajat, jotka katsovat useammin kuin kerran kuukaudessa muodostavat tästä 92 miljoonasta 33 miljoonaa, kun taas satunnaiset katsojat (ne, jotka katsovat vähemmän kuin kerran kuukaudessa) - 59 miljoonaa.”

  • “Globaali e-sports markkina nousee $950,3 miljoonaan vuoden loppuun mennessä, $1.6 miljardiin euroon vuonna 2023. Euroopan esports tulot noudattavat samaa suuntausta.”

  • “PayPal-tutkimuksemme osoittaa, että miehet ovat todennäköisemmin e-urheiluharrastajia kuin naiset (38% miehistä on harrastajia vs. 27% naisista). Siitä huolimatta naispuolinen e-sporttiyleisö on yhtä todennäköisesti jos ei, todennäköisemmin kuluttanut rahaa esporttiin viimeisen vuoden aikana.
    Itse asiassa noin 48% naispuolisesta esporttiyleisöstä osti esports-tuotteen viime vuonna, kun taas miehet 46%.”

Linkki raporttiin:

5 tykkäystä

Ihan rehellinen (tyhmä) kysymys henkilöltä, joka lukeutuu tuohon e-spottiyleisöön. Missä on e-urheilun pihvi sijoittajalle? Striimausalustoja on tällä hetkellä tasan yksi hyvä, eli Twitch (Amazon). Kilpailut pyörivät sponsorirahoilla ja harva ammattilainen tekee mitään hyvää tiliä. Pelitarvikkeet (näppäimistöt, hiiret, näytöt jne.) voidaan lukea kuuluvan pelialalle, eikä itse e-urheiluun. Eli mihin e-urheiluun sijoittamisessa itse asiassa halutaan edes sijoittaa?

En siis edellytä sinulta mitään vastausta, kunhan vähän pohdin asiaa. Toki tuo ensimmäinen pointti vaikuttaa sijoittajan kannalta kiinnostavalta (pelaamisen näkökulmasta), kun pelaamisen ja e-urheilun kasvut ruokkivat toinen toisiaan.

4 tykkäystä

Oma mielenkiinto herää juurikin nuista kasvuluvuista, jotka väistämättä heijastaa kaikkeen pelaamiseen ja peliteollisuuteen pitkässä juoksussa.

En ole itse e-sporttia seurannut enkä juurikaan pohtinut voisiko sieltä sijoittajan näkökulmasta löytyä jotain pihviä. Tähänkin mielellään saa tuoda näkökulmia jos porukalta löytyy. Kovasti ala ainakin tuntuu kehittyvän ja herättävän mielenkiintoa tulevissa sukupolvissa. Varmasti e-sportsin ympärille kehittyy tulevaisuudessa myös mielenkiintoisia sijoituskeissejäkin.

3 tykkäystä

Remedyn CMD:stä poimittu pelimarkkinan jakautuminen. Näyttäisi olevan vain hieman eri painotuksia maanosien välillä kuin newzoon aiemmin julkaisemassa jakaumassa. Remedyn arvio koko markkinan koosta hieman konservatiivisempi.

Markkinan koko yht.:

  • Newzoo 174,9 miljardia
  • Remedy 159,3 miljardia

5 tykkäystä

Cyberpunk 2077 julki. Pelasin itse nyt aamu kuuteen, voih pojat lunastaakohan kaikkea hypeä… Buginen, pyörii huonosti ja kömpelön oloinen, steamin arvostelut tällä hetkellä 73% suosittelee (vrt Remedyn controllin 91%/ 94% viim 30pv aikana)

Noh aika näyttää, minimaalinen määrä arvosteluja vielä steamissä verrattuna myyntimäärään. Itse nautin kaikesta kömpelyydestä huolimatta tästä ekasta 3h setistä. :slight_smile:

8 tykkäystä

Aika hyvin tuntuu Cyberpunk kiinnostavan bugeista huolimatta…

8 tykkäystä

Juu, ennakkoon myynyt aivan valtavasti, mutta kun on arvosteluiden kommentteja katsellut niin monia alkanut vähän kaduttamaan ennakkoon osto koska peli ei ihan ole sitä mitä odotettu + älytön määrä bugeja. Ainakin nuo uskomattoman pitkät dialogit ja cut scenet taitaa hieman nopeampaa toimintaa haluavia ärsyttää. Jännä nähdä mihin arvostelut asettuu.