Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Jep.

Preview = markkinointia jota lehdistö välittää julkaisijan/kehittäjän toimittaman materiaalin, mahdollisen demotilaisuuden jne. pohjalta. Järjestään keskitytään positiivisiin asioihin ja vaikka tyyppäyksessä kenties nähtiin jotain rikkinäistä niin siitä ei puhuta koska versio ei ole lopullinen. Pääasia on kuvata pelin tyylilaji ja antaa ennakkotunnelmia siitä miltä näyttää ja tuntuu. Yleensä jos peli on täyttä tuubaa, korkeintaan media jättää pelin käsittelemättä vaikka esittelyä oli. Preview-materiaalin arvostelu ei käy päinsä, tai tippuu pois postituslistalta jossa näitä maistiaisia jaetaan.

Review = kriitikko tekee ruumiinavauksen. Kriitikosta riippuen sitten silkkihansikkain tai ilman, mutta vasta tässä kohtaa on “lupa” murjoa.

Mutta AW2n previewit ovat kyllä rohkaisevan positiivisia. Yleensä vähemmän loistavan pelin previewit ovat sellaisia asiapohjaisia turinoita jossa varotaan ottamasta liikaa kantaa mihinkään kun taas AW2 on saanut ihan oikeaa kehua.

12 tykkäystä

Hmm, Epicilläkään ei enää ole infinite money cheatti päällä Fortniten kautta kun pitää vähän sielläkin parturoida väkeä ulos?

10 tykkäystä

Samaa olin tulossa postaamaan, tässä Techcrunchin juttu.

Väen vähentämisen lisäksi nostetaan hintoja.

The news comes as Epic Games announcedtoday that Fortnite V-Bucks will increase in price in the United States and several other countries on October 27. In a blog post, the company explained that the price increase of around 12% to 15% per bundle is due to “economic factors such as inflation and currency fluctuations.”

Ja spinnataan pari toimintoa ulos:

The company also announced that it’s divesting Bandcamp, an online audio distribution platform it acquired last year, and spinning off most of SuperAwesome, a kid-safe technology developer that it acquired in 2020.

4 tykkäystä

Bethesdan pelien ennakot ovat käytännössä aina täysin turhia. Jos ei Todd Howard kerro ihan puutaheinää, vähintään muuten markkinointikoneisto on tehnyt työnsä ja previkka on pelkkää markkinointia vailla mitään mahdollisuutta antaa kritiikkiä.

Pelimediaa on valitettavan helppo kontrolloida ja siinä mielessä ainakin tiettyjen pelitalojen previkat on käytännössä pelitalon omaa mainontaa.

1 tykkäys

Pelimedia olisi typerä jos lyttäisi pelit lyhyiden ja keskeneräisen demojen perusteella. Ei niistä yksinkertaisesti usein saa riittävää kuvaa kokonaisuudesta. Se on ihan hyvä kertoa hyvät puolet ja varovaisemmin pohtia mikä ei ehkä toiminut niin hyvin. Kyllä ne pelit sitten lytätään kunnolla lopullisissa arvioissa jos aihetta on.

Pelimediahan tykkäsi myös Bethesdan uusimmasta. Ei se toivottu jumalapeli ollut, mutta arvostelumenestys kuitenkin.

1 tykkäys

Sen verran hyvä kysymys/ nosto(@Arvuuttaja @supremegod) , että lainataan tännekin(Starbreeze- ketjusta):

5 tykkäystä

Xbox Leak Hints At Cost Of Bringing Huge Games To Game Pass (kotaku.com)

Laitetaas tähän vielä (ei maksumuuria) linkki, jossa on summia ja msoftin käytäntöjä noitte pelien kanssa.

Hauska et heti ku kerkesin kysyä tuota asiaa niin jossain alko sähköposti vuotamaan medialle :wink:

8 tykkäystä

Täytyy muistaa, että sähköpostit eivät ole mitään kovin tuoreita ja asiat muuttuvat. Siitä huolimatta onhan tuo Baldurs Gaten arvio huvittavaa luokkaa. Sekin jännää, että Dying Light 2 hinta olisi noin alhainen verrattuna Jediin ja Suicideen. Dying Lightit kuitenkin myyneet erittäin hyvin.

2 tykkäystä

Joo tosiaan se vuotanu sähköposti on 2022 toukokuun alussa, ei varmaan osattu odottaa esim. BG3 jättimyyntejä niin tollanen (5milj.) pilkki esitetty.

Ja ehkä tyrmäys tarjotulle hinnalle oli sen verran kovasanainen niin asiaan ei olla palattu.

Toukokuulta 2022 näyttäisi olevan sähköpostiviesti. Tokihan tuo Dying Light 2 oli jo ilmestynyt 2022 alkupuolella, että varmasti se sitten selittää ison eron muihin AAA-titteleihin. Niiden summat ovat niin valtavia, että ei ihme ettei passiin juurikaan tule isoimman profiilin AAA-titteleitä julkaisupäivänä muilta kuin omilta studioilta.

Käytännössä ihan uuden julkaisun kohdalla “ostetaan koko peli” jotta sitä voi jakaa ilmaiseksi. Summien pitää olla tuollaisia koska Game Passissa oleminen suolaa yksittäisten kopioiden myyntiä hurjasti.

Noniin, tämä saatiin sitten maaliin.

23 tykkäystä

Ja varmaan yksi maailman vihatuimmista toimitusjohtajista (Bobby Kotick) lähtee pois vuodenvaihteessa. :smiling_face_with_three_hearts: Kauhulla saa odottaa minkä firman sielun menee tuhoamaan seuraavaksi.

1 tykkäys

Unityllähän oli pomon palli vapaana… :grimacing:

16 tykkäystä

Spiderman 2 arvostelu IGN:ltä ulkona. https://youtu.be/3BTgzT3Qn5o?si=Qs7T6FMeZ6PQDpFP

3 tykkäystä

Yle Areenassa historiallista näkökulmaa mm.Assasin Creed- peleistä.

Linkki vie Gamereactorin juttuun ko. dokumenttisarjasta:

3 tykkäystä

Drake Star Partners julkaissut pelialan tilannetta avaavan raportin. - Global Gaming Report Q3 2023

Game industry investment, deals to increase in 2024:
“Q4 started on a great note with the closing of the era defining Microsoft Activision deal. We expect M&A activity to steadily increase in 2024. Tencent, Sony, Take-Two, Savvy/Scopely are expected to be the most active buyers while Embracer will likely complete the divestiture of some of its studios. Several other strategics also started to participate in M&A discussions again after a pause for several quarters”

Q3 tärkeimmät tapahtumat:

2 tykkäystä

Sitten illan ratoksi pian Blizzard Entertainmentin vuosittaisen Blizzconin avajaiset jossa kerrotaan firman uutuuksista. Ensimmäistä kertaa Microsoftin siipien alla, mutta koska tuo kauppa vedettiin maaliin vasta aivan äskettäin niin tuskin vielä hirveästi vaikuttaa tarjontaan. Ainakin World of Warcraftin seuraavaa lisäriä pitäisi olla tiedossa, mutta sen päälle onkin sitten vähän auki mitä on tulossa:

Edit: Blizzardin streami otettu alas, vaihdoin linkin Gamespotin versioon

Lisäksi Blizzard eilen viimein pisti vapaasti ulos mobiililaitteille uuden Warcraft Rumble-pelin, saa nähdä miten menestyy. Voi väräyttää Microsoftin kvartaalirapsaa varmaan jopa jonkun promillen jos oikein kovasti onnistuu… :smiley:

6 tykkäystä

Ei tullut WoW-lisäriä, tuli kolme WoW-lisäriä.

Eli “Worldsoul Saga” joka koostuu kolmesta lisäristä. Ensimmäinen 2024 syksyllä.

4 tykkäystä

Tätä suorituskyvyltään katastrofaalista Cities Skyline 2 julkaisua on nyt perattu auki. Artikkeli suhteellisen teknistä asiaa.

Käsittämättömintä on tässä mitä alkupuolella artikkelia tulee esiin että 3/4 osaa drawcalleista jota yhdessä framessa tehdään on käytännössä turhia ja tämä johtaa siihen että puolet yhden framen rendaus ajasta käytetään turhaan. Tämä on aivan massiivinen epäonnistuminen devauksessa.

Tämä jos tarkastellaan pelkästään pintapuolisesti rendauksen osalta. Artikkelissa kuitenkiin sukelletaan vielä syvemmälle ja decompilannut (tehnyt käänteisen pakkauksen pelille) pelin ja tarkastellut mistä osista nämä ongelmat tulevat. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisi että Cities Skyline 2 käyttää vahvasti kahta Unityn sisäistä ominaisuutta: DOTS ja HDPR. Ongelmaksi kirjoittaja epäilee muodostuneen kun Cities Skyline 2 tekeminen oli alkanut jo 2018, kun DOTS:ää ei ollut vielä edes olemassa ja HDPR vielä vahvasti kehityksen alla. Nämä kehitetyt ominaisuudet ja muutokset niissä kehityksen aikana samaan aikaan kun peliä itsessään on tehty on todennäköisesti johtanut tähän lopputulemaan. Eli se millä pohjalla Cities Skyline 2 oli tehty oli käytännössä mahdotonta suorituskykyä parantaa riittävästi tässä lopun kiillottelu vaiheessa.

Tässä on mielestäni pelialalle kaksi mielenkiintoista asiaa. Unrealin puolella tehtyissä peleissä en ole huomannut koskaan näin perustavanlaatuisia ongelmia todella perustavanlaatuisessa asioissa. Tämä on mielestäni todella huono merkki Unityn osalta joka yrittää vielä haastaa Epicin Unreal Engineä.

Toinen asia on miten tärkeää on jos devaajalla on kehitettynä ja edelleen kehityksen alla teknisesti suorituskykyinen oma pelimoottori. Tällöin kehitysvaiheessa voidaan jo todeta ominaisuudet jota peliltä halutaan ja tarvittaessa nämä työkalut/ominaisuudet voidaan lukita eikä ole kenenkään ulkopuolisen käsissä tällöin. Tästä asiasta on paljon ollut keskustelua varsinkin Remedy ketjussa ja mielestäni tässä on jälleen yksi hyvä argumentti tuon Northlightin puolesta.

8 tykkäystä