Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Tarjottu siis P/S-kertoimella 3,02. £25,50 näyttää aika houkuttelevalta. Niillä tasoilla oltiin vielä vuosi sitten.

3 tykkäystä

Viimeiset kuolevat perinteiset pelimediat taistelevat henkiinjäämisestä. IGN kaappasi eurogamerit ja ilmeisesti paljon muutakin. Digital foundryn kohtalo toistaiseksi epäselvä, mutta todennäköisesti sekin osa kauppaa. Ei niin yllättäen potkuja on myös jaeltu tässä yhteydessä.

As a result of the acquisition, some redundancies have been made across the UK-based organisation.

Tämä tarkoittanee käytännössä sitä, että esim Metacritic/opencrtitc arvosteluiden merkitys vähenee entisestään, kun arvostelusivustojen määrä ja luotettavuus laskee konsolidaation seurauksena merkittävästi ja jatkossa viime vuosina nähty mainosrahoituksen ja mediaverkostojen vääristymä arvosteluissa välittyy yhä heikommin myyntilukuihin (case in point : Alan Wake II).

7 tykkäystä

Valitettavaa, mutta ei mahda kun tekstisisällöllä ei voi enää netissä tehdä oikein rahaa. Mainostulot ovat valahtaneet olemattomaksi ja käyttäjämäärät laskevat kuin lehmän häntä. Ja se kynnys jonka jälkeen porukat ovat valmiit oikeasti maksamaan sisällöstä (maksumuuri tms) on todella korkea.

Mikäköhän on se taikatemppu jolla pelimedian, ja oikeastaan muunkin median syöksykierre viemäriin saadaan lopulta oikeamaan… ehkä sitten kun käyttäjät alkavat heräämään että hei… mihin kaikki tietolähteet katosivat?

Videosisältö vie porukkaa, mutta senkin rahantekokyky alkaa vähitellen sakkaamaan ja supersuosittujen kanavien ulkopuolella meno on todella raakaa ja raha on tiukassa sielläkin.

6 tykkäystä

Newzoo julkaissut päivitetyn näkymän pelialan tilanteesta. mm. embracer käyttää osareissaan heidän ennusteitaan ja vaikkakin markkinavärinä osoittaa vahvaa lamaa, newzoo ennustaa valoisaa tulevaisuutta ainakin vuodelle 2026. Näkymistä voi olla monta mieltä, mutta graafit ja faktat ovat ainakin itselle melko opettavaisia.

https://newzoo.com/resources/blog/last-looks-the-global-games-market-in-2023

The market continued to recover and grow, but significant growth remains elusive. Layoffs and consolidation overshadowed the explosive number of hit releases.

Laajemman 2024 ennusterapsan voi ladata ilmaiseksi, jos luovuttaa newzoolle sähköpostiosoitteensa (https://newzoo.com/resources/trend-reports/pc-console-gaming-report-2024),

@Akee , tämän jakanut jo aiemmin ja tällöin keskustelua herätti lähinnä se, , että 60 percent of playtime was spent in games that are six years old or older.

Vähemmälle huomiolle jääneet kaksi muuta faktaa:

Pelialan ongelma ei siis ole pelkkä oma kilpailu, vaan kuluttajien aika, jota on vain rajallinen määrä. Aikaa käytetään muualle, youtubet, tiktokit ja mm. suoratoistopalvelut varastaneet nuorison aikaa ja sitä ei enää jää pelaamiseen.

10 tykkäystä

Tämä tarkoittanee käytännössä sitä, että esim Metacritic/opencrtitc arvosteluiden merkitys vähenee entisestään,

köh köh No tuota liekö tuossa paljon menetetty. Pelijournalismi lienee ollut kuopattuna jo hyvän aikaa. Artikkeleita kirjoittavat aktivistit joilla ei ole edes varsinaista journalistin koulutusta/tutkintoa ja juttuja varten käytetään lyhin mahdollinen aika.

Kysymykset lähtee vastauslomakkeella kehittäjille josta kehittäjä voi muotoilla haluamansalaisen ulosannin. Ts markkinointi/julistus-kanava eikä ainakaan tutkivaa journalismia missä pureuduttaisiin oikeasti esim tekniseen aspektiin tai kirjoitettaisiin mielenkiintoisia tarinoita kehitys prosessista. Ellei jopa niitä paljon puhuttuja peliohjeita tai pohdittaisiin alalla vallitsevia moderneja “trendejä” vaikkapa journalistis etiikanpohjalta neutraalisti.

Toki tämä ei liene ainoastaan pelijournalismin ongelma vaan tuntuu vaivaavan koko alaa (journalismia) ylipäätänsä. Ainoat oikeata pelijournalismia tuottavat kanavat tuntuu löytyvät muualta kuin näistä “virallisista lähteistä” tai edes niiden verkkosivuilta. Vaikka kyllä IGN välillä positiivisesti yllättääkin. Onhan se saman narratiivin toistaja mitä muutkin viralliset pelijournalistisivustot/kanavat.

2 tykkäystä

Hyviä nostoja!

Tuo peliajan vähentyminen selittynee pandemia-ajan överimääriin vertailulla? Olikohan raportissa pidemmän aikavälin arvioita peliajasta?

Viimeksi eilen korostin eräälle lukiolaisporukalle miten Inderesinkin kilpailijoita ovat sijoittajien aikaa vievät Netflixit ja TikTokit mutta tämä pätee vielä raaemmin pelialalle.

11 tykkäystä

Mielestäni on myös selvää että kun vanhat pelit pysyvät kiinnostavina ja niitä on aina vaan enemmän niin kilpailu pelaajien peliajasta (joka kasvaa vain pikku hiljaa ajan kuluessa) kovenee ns. ikuisesti. Jopa 80-luvun pelit kuten Super Mario Bros. tai Tetris löytävät edelleen uusia faneja nykynuorison piiristä esim. speedrunningin ja muun kilpailuskenen kautta, puhumattakaan uudemmista klassikoista kuten vaikka Minecraftista (olen viettänyt, köh, ehkä 6000h sen parissa toistaiseksi) tai kaikista muista “pitää pelata” -klassikoista. Steamissa minulla on eniten pelattua aikaa Skyrimissa (~1600h) etenkin sen upean modikulttuurin ansiosta ja fanit työstävät yhä uusia suurprojekteja kuten Beyond Skyrim, Skywind ja Skyblivion . Olen toki pelannut paljon muutakin mutta ei ole kiire ostaa mitään uutta kun Steam-kirjastossakin on varmaan 50 koskematonta peliä jotka olen ostanut erilaisista tarjouksista ja aikomuksena pelata sitten joskus. :skull:

Lisäksi monien pelien kohdalla riittää passiivinen tutustuminen Youtube-dokumenttien -retrojen tai pelaamisvideoiden kautta.

Pelejä kuuluu ilman muuta tehdä lisää aina mutta mielestäni ei kannata odottaa aina vain kasvavia myyntimääriä tai -hintoja.

7 tykkäystä

Kun nyt mainitsin Skywindin joka on fanien tekemä uusintaversio vuoden 2002 The Elder Scrolls 3: Morrowind -pelistä Skyrim Special Editionin pelimoottorilla niin täytyy suositella tätä tuoretta katsausta kehitystyön etenemiseen: https://youtu.be/YJkeWN3_fbA Tässä kerrotaan mielestäni tosi mielenkiintoisesti ja avoimesti mitä mikäkin osasto tarkkaan ottaen tekee tällä hetkellä ja missä on haasteita. Tällaista avoimuutta ei ole tarjolla missään kaupallisten studioiden tekemisiä käsittelevässä dokkarissa. Kesto 27 min ja käsitellään kaikki UI-koodauksesta ääninäyttelyn laadunvalvontaan ja navmeshaamiseen. Ei oo tietty AAA-projekti mutta useimmat osa-alueet on ihan samoja!

3 tykkäystä

Nämä Fanipohjaiset projektit on hienoja ja jotka pitävät pelaajayhteisön mielenkiintoa yllä nykypäivänä.
Nämä projektit ovat kuitenkin ongelmallisia monesti IP oikeuksien osalta eli riski sille että tulevat kokemaan enenevässä määrin kaikenmoista ahdistelua tulla poistetuksi. Niin code of conduct sjw porukalta kuin julkaisijan taholtakin. Pelkästään se että nexus modin moderaattori voi toimia portinvartijana sisällölle on ongelmallista. Monesti klassinen peli nimittäin uudelleen tehtynä täyttää näitä “moderning yleisön” vaatimuksia. Sillä monesti nämä remaket varsinkin faniyhteisön tekeminä pyritään tekemään 100% uskollisina alkuperäiselle sisällölle.

Riski siis joutua omanlaisensa puhdistuksen tai ahdistelun kohteeksi on olemassa näillä projekteilla erittäin suuri. Tehden samalla näihin käytetystä kehitysajasta hukkaan heitettyä.

Eli sinällään ironista että nykypäivänä faniprojektit ovat oikeastaan niitä ainoita jotka saattavat pitää monessa pelissä mielenkiinnon yllä IP:tä kohtaan kun samaan aikaan itse IP:n haltijat tuottavat liukuhihnalta mitä mielikuvituksetonta sisältöä uusiin tuotteisiin olettaen että porukka ostaa.

Jos peli on historiassa ollut suosittu kunnollisella remakella voi olla tehtävissä hyvinkin rahaa mutta nykyajan kulttuuripoliittinen ympäristö ei tarjoa näillekään yrityksille valitettavasti mitään hedelmällistä kasvualustaa. Toinen ongelma on yritysten itsensä tekemissä remakeissa on ylittää aita matalimmasta kohtaa. Esim GTA: The Trilogy oli käytännössä iso vitsi. Ainoa kunnollinen viimevuosien remake projekti joka on mielestäni onnistunut löytyy tosin saman parent firman 2K:n alta mutta hangar 13:n tekemänä nimittäin: Mafia: Definitive Edition

Toinen bethesdan enginen ja IP:n päällä “kehitteillä” ollut fanipohjainen remake projekti joka mielestäni kyllä ansaitsisi tulla toteutetuksi on Fallout 4 New Vegas. Kyseinen modi on kuitenkin ollut kehitteillä ikuisuuden ja vaikuttais että saattanut jopa näivettyä/kuolla eli en pidättäisi hengitystä.

Veikkaisin että kyseinen modi (tai new vageksen canon/lore) sotii myös Zenimaxin/Bethesdan/Microsoftin Fallout tv-sarjan myötä otettua suuntaa/agendaa vastaan (löytyy ilmeisesti useita viitteitä että new vegasta ei olla haluttu tiedostaa osaksi nykyistä lorea). Ironisesti kuten kaikki tietävät hardcore fanithan laskevat “oikeiksi” fallout canoniksi oikeastaan edelleen ja ainoastaan fallout 1 + 2 ja new vegasin.

1 tykkäys

Isossa kuvassa on tosiaan tapahtunut mielenkiintoinen muutos kun 2010 luvun alussa F2P malli alkoi yleistymään. Aikaisemmin service-mallissa olivat toimineet lähinnä MMO:t ja F2P:n myötä tämä mahdollistui mobiilipelien rynniessä etujoukoussa.

Service mallissa peliin on mahdollista investoida vuodesta toiseen. Tuote kirjaimellisesti paranee vanhetessaan ja sisältöä on suunnaton määrä päivittäisten, viikottaisten, vuosieventtien ja kampanjoiden muodossa. Jos ajattelee näitä 10-15 vuotiaita Clash of Clans tai Candy Crush tyyppisiä pelejä niin eihän niiden haastaminen ole helppoa kun tuota on toista vuosikymmentä analysoitu, hiottu ja kaikin tavoin parannettu.

Service-mallissa pelien elin-ikä on osoittautunut myös todella pitkäksi. Vuosikymmen on ihan perus-oletus ja monet näyttäisi elävän monia vuosikymmeniä. Tarkkaan hiottu monetisaatio mahdollistaa suuret markkinointi-investoinnit joilla uudet pelaajasukupolvet saadaan myös näiden IP:ien pariin.

Mitä tämä nyt sitten alalle tarkoittaa? Itsestään selvää on että olemassa olevien IP:iden arvo kasvaa kun uusia brandeja on vaikea luoda. Tämän hetken aallonpohjan jälkeen pelimarkkina jatkanee taas kasvuaan joten isot toimijat suurien brandi-salkkujen kanssa tulevat varmaankin menestymään ihan mukavasti.

Miljardintaalan kysymys on mistä tulee se seuraava distruptio joka muuttaa alan pelisääntöjä? Aikaisemmin uudet konsoligeneraatiot laittoivat pelisäännöt uusiksi noin 7 vuoden välein, mutta nykyään niillä ei ole samanlaista vaikutusta. VR ja uudet alustat näyttävät olevan vielä liiketaloudellisesti kaukana joten itselläni ei ole ainakaan vielä näkyvyyttä uuteen suureen muutokseen. Yksi mahdollisuus olisi jos kanavien kohtuuttoman korkea 30% kate murentuisi, mutta Epic/Apple/EU oikeudenkäynnit eivät ainakaan lyhyellä tähtäimellä näytä tuota muuttavan.

3 tykkäystä

Uusin konsoligeneraatio teki valtavan virheen. Tai oikeammin useita virheitä.

Microsoft meni suolaamaan Xboxin ja oikeastaan koko next genin sillä että julkaisi Xbox Series S-laitteen ja pakotti että kaikki pelit jotka julkaistaan Xboxille, pitää toimia samoin ominaisuuksin S ja X-mallissa. Resoluutiota sai tiputtaa ja renderöintikarkkia miinustaa, mutta siinä se. Muistin määrä asettaa pahoja rajoituksia peleille joita ei muuten olisi ja vaihtoehto “ei julkaista Xboxille ollenkaan” toimii nykybudjeteilla hyvin huonosti.

Samaan aikaan PS5 Sony ei kyennyt vastaamaan kysyntään mitenkään. Valmistuskapasiteetin olisi alussa pitänyt olla luokkaa 4x. Tämä johti taas siihen että pelinkehittäjät jarruttivat next gen-tavaraa koska taloudellisista syistä voitiin julkaista vain ns. cross-gen pelejä, eli oli pakko tehdä jonkin aikaa PS4-versiot, koska PS5 laitekanta oli liian pieni. Samalla tietty Series S-ongelmaa ei ollut, jos peli pyöri PS4 ja Xbox One-platalla, sen tietenkin sai myös Series S-laitteelle.

Mutta tämä taas aiheutti pahan vaurion PS5 ja XBox Series X-pelien tekniselle tasolle - ihmiset ostivat uuden vehkeen, sitten ihmettelivät että miksi ei juuri missään näy iloa tästä. Leijonanosa peleistä ei käyttänyt lisätehoja mihinkään millä oikeasti oli merkitystä. Nostettiin resoluutiota hieman ja siinä se. Vasta nyt on alkanut enemmän tippumaan todellisia next gen-tuotoksia kun laitekanta on tarpeeksi iso, mutta edelleen Series S on riippakivenä.

Tämä sarja virheitä on pahasti vaurioittanut konsolien kiinnostavuutta pelialustana. Samalla PCn suosio on kasvanut ja bujdettisyistä konsolipelejä portataan nykyään niin isolla prosentilla että sekin poistaa intoa edes ostaa konsolia.

En tajua mitä Sonyllä ja Microsoftilla päässä liikkui, mutta hyvin on suolattu markkinat.

12 tykkäystä

Tämäpä on kiinnostavaa…

Jos tässä jutussa on pohjaa, se käytännössä tarkoittaisi että Microsoft eräällä tavalla heittää pyyhkeen kehään laitevalmistajana konsolipuolella ja sen sijaan keskittyy speksaamaan laitteen joka käytännössä olisi jonkinlainen “standardi peli-PC”. Riippuen miten tämä tehdään, tämä voi olla joko mielenkiintoinen muutos tai tapa jolla Microsoft käytännössä vetäytyy konsoleista samalla kun ei halua suoraan heittää roskikseen jo tehtyä duunia seuraavan konsolin osalta… :thinking:

3 tykkäystä

Joo, tekijöiden täytyy olla tarkkana ja on hyvin firmakohtaista millainen suhtautuminen yhtiöllä on modeihin ja muihin faniprojekteihin. Bethesda on aina suhtautunut modaamiseen hyvin myönteisesti ja antaneet Creation Kit -työkalutkin modaajien käyttöön (Starfieldiinkin lienee tulossa).

Myös esim. Segalla on suht rento asenne faniprojektien suhteen kunhan ovat ei-kaupallisia ym. Toista ääripäätä edustaa Nintendo jonka lakimiesarmeija on varsin vihamielinen.

Firmat voi ainakin teoriassa muuttaa politiikkaansa mutta jos tekevät niin huonompaan suuntaan niin syntyy meteli. Riski kuitenkin on todellinen.

Black Mesa joka on fanien tekemä uusversio alkuperäisestä Half-Lifesta on jopa kaupallinen Valven siunauksella (saanevat rojalteja normaalin Steam-veron lisäksi).

Skywindin tapauksessa pelaajalla täytyy olla sekä Skyrim SE että Morrowind lisäosineen omistettuna Steamissa että sitä voi pelata (kunhan se julkaistaan joskus). Kaikki assetit on kuitenkin uusia eli mitään ei käytetä suoraan kummastakaan pelistä (pl. itse engine). Todennäköisesti tarjolle tulee kuitenkin mahdollisuus käyttää Jeremy Soulen alkuperäistä soundtrackia ellei se jopa ole oletuksena mukana uuden musiikin seurana.

Täytyy myös mainostaa Skyblivionia joka on fanien uusversio The Elder Scrolls 4: Oblivionista (2006) myös Skyrimin SE:n enginellä. Sen on tarkoitus valmistua jo ensi vuonna! Tämä video ei ole kulissien takana -tyyppinen toisin kuin edellinen mutta innostava!

1 tykkäys

Microsoft siis yrittää keksiä epäonnistunutta pyörää uudelleen? Valvehan tätä yritti jo aiemmin ja ei tästä mitään tullut.

Onhan tätä konseptia myös muut yrittäneet huonolla menestyksellä

1 tykkäys

Näissä on se ongelma että jos raudan pitää tehdä voittoa (ei tuloja pelien lisensointirahoista), rauta tahtoo väkisin olla liian kallista. 3DO käytännössä kuoli tähän ongelmaan. Steam Machineiden ongelma oli se että konsepti oli täysi raakile, mutta sen lisäksi rauta oli liian kallista suhteessa tehoon.

En suoraan tuomitse vielä, mutta isoja kysymysmerkkejä ilmassa. Tällaiset huhut kuitenkin vähän viittaavat siihen suuntaan että Microsoft ei ole tyytyväinen Xboxin rautabisnekseen ja joku neropatti yrittää keksiä jotain uutta…

Kyllä aivan totta. Historiassa monet studiot kyllä suhtautuneet keskimäärin erittäin positiivisesti modaamiseen. Mutta tärkeetä on ettei tähän tule tuudittautua ja ääni voi muuttua kellossa hyvinkin nopeesti jos johtoportaassa näin päätetään. Ei nämä muutoksetkaan siis mitenkään poikkeuksellisia ole että modit oltais ajettu pitkän ajan jälkeen.

1 tykkäys

Steam Machineiden ongelma oli se että konsepti oli täysi raakile, mutta sen lisäksi rauta oli liian kallista suhteessa tehoon.

No itse näin linuxia työpöydällä vuosia käyttäneenä en sanois että steam machinen konsepti sinällään mikään raakile oli. Toki siihen aikaan kun steam machinet tuli oli valve vasta saanut julkaistua protonin muistaakseni ja/tai tuolla winellä emuloinnista puuttui vielä suht paljon kaikenlaista eli ei ollut samalla tasolla kuin nyt.

Toki jos puhtaasti raudan suorituskykyä tarkoitat niin osittain totta. Steam machinet oli formfactorilta mini-itx/sff kokoisia ja tuohon aikaan markkinoilla ei juurikaan ollut edes kunnollisia koteloita mihin olisi mahtunut täysikokoinen 2 paikkainen GPU. Tuon pienemmän SFF/itx kokoonpanon vaihtoehdot rajoittui lähinnä low profile näyttiksiin jotka ei ollu sinällään mitenkään älyttömän tehokkaita. Toki tuo steam machine oli itsessään positiivinen tuulahdus sillä valmistajat ratkaisivat itse tuon ongelman kääntämällä sen täyskokoisen näyttiksen poikittain koteloon jolloin saatiin taas tilaa. Toki tällaisen custom SFF setupin rakentaminen vaatinee varmast enemmän kehitystä. Ja toisaalta ihan totta myös tuo raudan raaka suorituskyky. Tuolloin taidettiin elää vielä intelin 4-core dominanssiaikaa ja AMD:lta ei ollut tullut vielä ulos ryzenit vaan suorittimet oli bulldozer A-sarjaa

Steam Machineiden ongelma: Läppärirautaa jotta saadaan konsolikokoon, joka oli uskomattoman hidasta pelaamiseen. Sen päälle proton/wine Linuxilla Windows-pelien ajaminen oli täysi raakile, eli…

Myytiin kallista rautaa jolla ei pyöri mikään ellet itse instaa Windowsia, jonka jälkeen miksi ihmeessä edes olisit ostanut tällaisen ylihintaisen (suhteessa tehoon) koneen joka on ominaisuuksiltaan heikko peli-PC, ja jonka joudut itse tunkkaamaan Windowsille jos haluat pelata vähänkään laajempaa pelivalikoimaa.

Steam Deck on tältä osin paljon valmiimpi versio täsmälleen samasta ideasta vuosikausia myöhemmin. Tällä kertaa heikko rauta on OK koska malli on käsikonsoli ja softapuoli ei ole enää raakile vaan sillä oikeasti voi pelata hurjan isoa kirjastoa ilman Windows-pulaamista.

Voisiko Valve tehdä pöytäkonetyylisen Steam Machinen uudestaan nykyään? Voisi, mutta ongelma on hinta - edes PS5n tehon toistaminen ilman järjettömän kallista custom-rautaa (R&D-kustannukset) olisi haastavaa ja edelleen kilpailtaisiin halvemman bulkkiraudan kanssa. Steam Deck tarjoaa jotain mitä bulkki-PC-rauta ei tarjonnut. Nyt tietty kilpailijoita on ilmestynyt kun konsepti todistettiin, mutta tällä kertaa heidän Windows-pohjaisuus on melkein… haitta.

Jälleen Amerikoissa syytetään tietokonepeliä kouluammuntaan liittyen. Eipä nämä syytökset ole kokonaan loppunut missään vaiheessa, mutta hetkeen ei ole otsikoissa näkynyt.

Ongelmahan tietenkään ei ole, että joka kaupasta ja kadunnurkasta saa käsiinsä niitä aseita melkein kuka sekopää vain.

5 tykkäystä

Vielä tuohon @Ilkka6 viestiin liittyen skyrim modiin ja modaukseen yleensä. Jos tuo pelien modaaminen ja siihen liittyvät ongelmat kiinnostaa niin ohessa aika hyvä video joka kiteyttää pähkinänkuoreen modauksen haasteita ja minkä takia ite veikkaan että modaaminen on todennäköisesti kuolemassa IP haltioiden pakottamana varsinkin jos nykyistä GaaS mallia halutaan pakottaa joka paikkaan.

Lisäksi pitää nyt samaan hengenvetoon mainita tuosta GaaS-mallista jonka perässä jokainen tuntuu juoksevan kieli pitkällä. GaaS ei tule olemaan menestystarina 90% peleistä/IP:stä joita muutetaan kyseiseen malliin nopean rahan toivossa. Fortnite juna meni jo.

1 tykkäys