Pepsi - Miksi Coca-Cola?

Pepsi on maailmanlaajuisesti tunnettu hiilihapotettu virvoitusjuoma, jolla on kolanmaku ja jota valmistaa PepsiCo. Vuonna 2023 Pepsi on maailman toiseksi arvokkain virvoitusjuomamerkki Coca-Colan jälkeen.

Yhtiön alku

Pepsin loi ensimmäisen kerran vuonna 1893 Caleb Bradham, joka oli apteekkari New Bernissä, Pohjois-Carolinassa. Alun perin nimeltään “Brad’s Drink” ja sitä myytiin Bradhamin apteekissa. Vuoteen 1898 mennessä nimi muutettiin Pepsi-Colaksi, mikä kuvasi sen kolan makua ja väitettyä kykyä helpottaa ruoansulatusta (vaikka juoma ei koskaan sisältänyt pepsiiniä, ruoansulatusta edistävää entsyymiä). Lyhyesti; huolimatta ihan lupaavasta alusta Pepsi kamppaili taloudellisesti ja meni konkurssiin vuonna 1923 sodanjälkeisten sokerinhintojen heilahtelujen vuoksi. Charles Guth osti Pepsin omaisuuden. Hän uudisti juoman ja korvasi sillä Coca-Colan myymälöissään.

Kasvu ja innovaatiot

Pepsi nousi suosioon suuren laman aikana markkinoimalla kaksi kertaa isommalla pulloaan samalla hinnalla kuin Coca-Cola korostaen “rahan vastinetta”. Tämä strategia sai tukea kuuluisasta “Nickel, Nickel” -mainoslaulusta, josta tuli tehokas markkinointiväline. Brändi saavutti myös edistysaskeleita kohdentamalla mainontansa afroamerikkalaisille kuluttajille, jotka olivat tuolloin pitkälti laiminlyöty kohderyhmä. Pepsin myönteinen kuvaus afroamerikkalaisista mainonnassaan kasvatti sen markkinaosuutta merkittävästi.

Kolasodat ja kansainvälistyminen

1900-luvun puolivälissä alkoivat “kolasodat” Pepsin ja Coca-Colan välillä, kun molemmat yritykset kilpailivat aggressiivisilla markkinointikampanjoilla. Pepsi lanseerasi “Pepsi-haasteen”, sarjan sokkomakutestejä, joissa kuluttajat väittivät suosivansa Pepsiä Coca-Colaan verrattuna. Tämä kilpailu kärjistyi Coca-Colan lanseeratessa New Coken 1980-luvulla, mikä oli suora vastaus Pepsin kasvavaan suosioon.

Pepsin kansainvälinen laajeneminen onnistui, kuten uraauurtavalla vaihtokaupalla Neuvostoliiton kanssa, jossa Pepsin tuotteita vaihdettiin Stolichnaya vodkaan. Tämä auttoi Pepsin kansainvälistymisessään, missä se toisinaan ylitti Coca-Colan suosiossa.

Nykypäivän innovaatiot

2000-luvulla Pepsi jatkaa innovointia monipuolistamalla tuotevalikoimaansa ja omaksumalla uusia markkinointistrategioita. Se ylläpitää vahvaa asemaansa maailmanlaajuisilla markkinoilla, kuitenkin samalla mukautuen jatkuvasti kuluttajien mieltymyksiin ja trendeihin.

Historiansa aikana Pepsi on osoittanut kestävyyttä ja sopeutumiskykyä, kääntäen varhaiset takaiskut kasvun mahdollisuuksiksi. Sen kyky innovoida sekä tuotevalikoimassa että markkinointistrategioissa on vahvistanut sen asemaa johtavana brändinä kilpailullisessa virvoitusjuomien maailmassa.


Enemmän sijoittajan näkökulmaa:

PepsiCo on käyttänyt innovatiivisia markkinointistrategioita, kuten ikonisia mainoskampanjoita ja sponsorisopimuksiavahvistaakseen brändiään. Yhtiö on laajentunut myös kansainvälisesti, mikä on tuonut lisää markkinaosuuksia erityisesti ei-kola-sektorilla. Esimerkiksi Gatorade on kasvanut johtavaksi urheilujuomabrändiksi, ja Aquafina on noussut ykköseksi pullovedessä. Yhtiön monipuolinen tuotevalikoima antaa kilpailuetua, mutta markkinoiden dynamiikan vuoksi uusia innovaatioita tarvitaan jatkuvasti ja innovointia tekee muutkin.

Pepsi kilpailee tiiviisti Coca-Colan kanssa. Kilpailu edellyttää jatkuvia investointeja tuotekehitykseen ja brändinrakennukseen. Yrityksen laaja tuoteportfolio, johon kuuluu muun muassa Frito-Lay ja Quaker Foods, tukee sen taloudellista suorituskykyä. Pepsi on myös tehnyt merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen, mikä on auttanut parantamaan tuotteiden laatua ja lisäämään myyntiä.

Ajatellaan, että tulevaisuudessa PepsiCon tulisi keskittyä terveellisempiin vaihtoehtoihin, kuten vitamiinipitoisiin juomiin ja terveellisiin välipaloihin, jotta se voi vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Sijoittajille tämä merkitsee mahdollisuuksia hyötyä yhtiön innovatiivisista tuotteista ja kansainvälisestä kasvusta - toki näissäkin voi mokata ja kasvattaa kuluja, että hävitä kilpailijoille. Laajentuminen uusiin markkinoihin, kuten terveellisiin välipalatuotteisiin, tarjoaa uusia kasvumahdollisuuksia. Yhtiön strateginen fokus uusien markkinoiden valloitukseen ja tuotteiden kehittämiseen tekee siitä monien silmissä houkuttelevan sijoituskohteen pitkällä aikavälillä.

Eihän Pepsi olekaan enää toiseksi isoin, mitä väitin:

https://x.com/carbonfinancex/status/1815487200886202723


Lukuhommia

P/E : 28.6
P/S : 2.56

Vuosittainen osinkotuotto 3,14 %
Neljännesvuosittainen osinko 1,36 USD

https://x.com/Quality_stocksA/status/1817144434959479261

15 tykkäystä

Täytyy kokissijoittajana korostaa yhtiöiden merkittävää eroa siinä että Pepsin bisneksistä 59% on ruokaa, ja varsinkin sipsejä. Kokis puolestaan keskittyy ainoastaan juomiin.

12 tykkäystä

Monelle varmasti myös merkitsee bisnekset Venäjällä. Sekä Kokis että Pepsi toimivat siellä edelleen, mutta Pepsi toimii omalla maailmanlaajuisella tuotannollaan ja avasi sinne myös juuri uuden oman tehtaan, kun taas Coca-Cola sieltä aikoinaan ostetun tytäryhtiön nimellä käyttäen vain paikallisia materiaaleja. Nafti ero, mutta voi vaikuttaa päätökseen kumpaa ostaa jos ostaa.

In 2024, the American company PepsiCo started the operation of the first phase of the factory of snacks and salty snacks in Russia, near Novosibirsk. Despite the war, the company has been operating in Russia for over 60 years, and opened a new plant with a production capacity of 60,000 tons per year.

“Multon Partners” (that was the name of the Russian juice company, which Coca- Cola HBC bought in 2005). “Multon Partners” will focus on the production and sale of local brands “Dobry”, Rich and “My Family”, it was said in the release - and it was emphasized that the raw materials will be exclusively local, that is, The Coca-Cola Company will not supply concentrates for beverages.

8 tykkäystä

Tuossa on isokin ero koska Coca-Cola HBC (Coca-Cola Hellenic Bottling Company) on nimestään huolimatta oma erillinen yhtiönsä joka on listattu Lontoon ja Ateenan pörsseissä. (Coca-Cola Companylla on siitä 21% vähemmistöosuus ja on siten toiseksi suurin omistaja mutta sillä ei ole määräysvaltaa [paitsi toki omien brändiensä suhteen]). Eli tuon HBC:n tytäryhtiö tekee Venäjällä jotain joka liittyy Coca-Cola Companyyn vain epäsuorasti.

10 tykkäystä