Pepsi on maailmanlaajuisesti tunnettu hiilihapotettu virvoitusjuoma, jolla on kolanmaku ja jota valmistaa PepsiCo. Vuonna 2023 Pepsi on maailman toiseksi arvokkain virvoitusjuomamerkki Coca-Colan jälkeen.
Yhtiön alku
Pepsin loi ensimmäisen kerran vuonna 1893 Caleb Bradham, joka oli apteekkari New Bernissä, Pohjois-Carolinassa. Alun perin nimeltään “Brad’s Drink” ja sitä myytiin Bradhamin apteekissa. Vuoteen 1898 mennessä nimi muutettiin Pepsi-Colaksi, mikä kuvasi sen kolan makua ja väitettyä kykyä helpottaa ruoansulatusta (vaikka juoma ei koskaan sisältänyt pepsiiniä, ruoansulatusta edistävää entsyymiä). Lyhyesti; huolimatta ihan lupaavasta alusta Pepsi kamppaili taloudellisesti ja meni konkurssiin vuonna 1923 sodanjälkeisten sokerinhintojen heilahtelujen vuoksi. Charles Guth osti Pepsin omaisuuden. Hän uudisti juoman ja korvasi sillä Coca-Colan myymälöissään.
Kasvu ja innovaatiot
Pepsi nousi suosioon suuren laman aikana markkinoimalla kaksi kertaa isommalla pulloaan samalla hinnalla kuin Coca-Cola korostaen “rahan vastinetta”. Tämä strategia sai tukea kuuluisasta “Nickel, Nickel” -mainoslaulusta, josta tuli tehokas markkinointiväline. Brändi saavutti myös edistysaskeleita kohdentamalla mainontansa afroamerikkalaisille kuluttajille, jotka olivat tuolloin pitkälti laiminlyöty kohderyhmä. Pepsin myönteinen kuvaus afroamerikkalaisista mainonnassaan kasvatti sen markkinaosuutta merkittävästi.
Kolasodat ja kansainvälistyminen
1900-luvun puolivälissä alkoivat “kolasodat” Pepsin ja Coca-Colan välillä, kun molemmat yritykset kilpailivat aggressiivisilla markkinointikampanjoilla. Pepsi lanseerasi “Pepsi-haasteen”, sarjan sokkomakutestejä, joissa kuluttajat väittivät suosivansa Pepsiä Coca-Colaan verrattuna. Tämä kilpailu kärjistyi Coca-Colan lanseeratessa New Coken 1980-luvulla, mikä oli suora vastaus Pepsin kasvavaan suosioon.
Pepsin kansainvälinen laajeneminen onnistui, kuten uraauurtavalla vaihtokaupalla Neuvostoliiton kanssa, jossa Pepsin tuotteita vaihdettiin Stolichnaya vodkaan. Tämä auttoi Pepsin kansainvälistymisessään, missä se toisinaan ylitti Coca-Colan suosiossa.
Nykypäivän innovaatiot
2000-luvulla Pepsi jatkaa innovointia monipuolistamalla tuotevalikoimaansa ja omaksumalla uusia markkinointistrategioita. Se ylläpitää vahvaa asemaansa maailmanlaajuisilla markkinoilla, kuitenkin samalla mukautuen jatkuvasti kuluttajien mieltymyksiin ja trendeihin.
Historiansa aikana Pepsi on osoittanut kestävyyttä ja sopeutumiskykyä, kääntäen varhaiset takaiskut kasvun mahdollisuuksiksi. Sen kyky innovoida sekä tuotevalikoimassa että markkinointistrategioissa on vahvistanut sen asemaa johtavana brändinä kilpailullisessa virvoitusjuomien maailmassa.
Enemmän sijoittajan näkökulmaa:
PepsiCo on käyttänyt innovatiivisia markkinointistrategioita, kuten ikonisia mainoskampanjoita ja sponsorisopimuksiavahvistaakseen brändiään. Yhtiö on laajentunut myös kansainvälisesti, mikä on tuonut lisää markkinaosuuksia erityisesti ei-kola-sektorilla. Esimerkiksi Gatorade on kasvanut johtavaksi urheilujuomabrändiksi, ja Aquafina on noussut ykköseksi pullovedessä. Yhtiön monipuolinen tuotevalikoima antaa kilpailuetua, mutta markkinoiden dynamiikan vuoksi uusia innovaatioita tarvitaan jatkuvasti ja innovointia tekee muutkin.
Pepsi kilpailee tiiviisti Coca-Colan kanssa. Kilpailu edellyttää jatkuvia investointeja tuotekehitykseen ja brändinrakennukseen. Yrityksen laaja tuoteportfolio, johon kuuluu muun muassa Frito-Lay ja Quaker Foods, tukee sen taloudellista suorituskykyä. Pepsi on myös tehnyt merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen, mikä on auttanut parantamaan tuotteiden laatua ja lisäämään myyntiä.
Ajatellaan, että tulevaisuudessa PepsiCon tulisi keskittyä terveellisempiin vaihtoehtoihin, kuten vitamiinipitoisiin juomiin ja terveellisiin välipaloihin, jotta se voi vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Sijoittajille tämä merkitsee mahdollisuuksia hyötyä yhtiön innovatiivisista tuotteista ja kansainvälisestä kasvusta - toki näissäkin voi mokata ja kasvattaa kuluja, että hävitä kilpailijoille. Laajentuminen uusiin markkinoihin, kuten terveellisiin välipalatuotteisiin, tarjoaa uusia kasvumahdollisuuksia. Yhtiön strateginen fokus uusien markkinoiden valloitukseen ja tuotteiden kehittämiseen tekee siitä monien silmissä houkuttelevan sijoituskohteen pitkällä aikavälillä.
Eihän Pepsi olekaan enää toiseksi isoin, mitä väitin:
https://x.com/carbonfinancex/status/1815487200886202723
Lukuhommia
P/E : 28.6
P/S : 2.56
Vuosittainen osinkotuotto 3,14 %
Neljännesvuosittainen osinko 1,36 USD