Pepsi - Miksi ei Coca-Cola?

Pepsi on maailmanlaajuisesti tunnettu hiilihapotettu virvoitusjuoma, jolla on kolanmaku ja jota valmistaa PepsiCo. Vuonna 2023 Pepsi on maailman toiseksi arvokkain virvoitusjuomamerkki Coca-Colan jälkeen.

Yhtiön alku

Pepsin loi ensimmäisen kerran vuonna 1893 Caleb Bradham, joka oli apteekkari New Bernissä, Pohjois-Carolinassa. Alun perin nimeltään “Brad’s Drink” ja sitä myytiin Bradhamin apteekissa. Vuoteen 1898 mennessä nimi muutettiin Pepsi-Colaksi, mikä kuvasi sen kolan makua ja väitettyä kykyä helpottaa ruoansulatusta (vaikka juoma ei koskaan sisältänyt pepsiiniä, ruoansulatusta edistävää entsyymiä). Lyhyesti; huolimatta ihan lupaavasta alusta Pepsi kamppaili taloudellisesti ja meni konkurssiin vuonna 1923 sodanjälkeisten sokerinhintojen heilahtelujen vuoksi. Charles Guth osti Pepsin omaisuuden. Hän uudisti juoman ja korvasi sillä Coca-Colan myymälöissään.

Kasvu ja innovaatiot

Pepsi nousi suosioon suuren laman aikana markkinoimalla kaksi kertaa isommalla pulloaan samalla hinnalla kuin Coca-Cola korostaen “rahan vastinetta”. Tämä strategia sai tukea kuuluisasta “Nickel, Nickel” -mainoslaulusta, josta tuli tehokas markkinointiväline. Brändi saavutti myös edistysaskeleita kohdentamalla mainontansa afroamerikkalaisille kuluttajille, jotka olivat tuolloin pitkälti laiminlyöty kohderyhmä. Pepsin myönteinen kuvaus afroamerikkalaisista mainonnassaan kasvatti sen markkinaosuutta merkittävästi.

Kolasodat ja kansainvälistyminen

1900-luvun puolivälissä alkoivat “kolasodat” Pepsin ja Coca-Colan välillä, kun molemmat yritykset kilpailivat aggressiivisilla markkinointikampanjoilla. Pepsi lanseerasi “Pepsi-haasteen”, sarjan sokkomakutestejä, joissa kuluttajat väittivät suosivansa Pepsiä Coca-Colaan verrattuna. Tämä kilpailu kärjistyi Coca-Colan lanseeratessa New Coken 1980-luvulla, mikä oli suora vastaus Pepsin kasvavaan suosioon.

Pepsin kansainvälinen laajeneminen onnistui, kuten uraauurtavalla vaihtokaupalla Neuvostoliiton kanssa, jossa Pepsin tuotteita vaihdettiin Stolichnaya vodkaan. Tämä auttoi Pepsin kansainvälistymisessään, missä se toisinaan ylitti Coca-Colan suosiossa.

Nykypäivän innovaatiot

2000-luvulla Pepsi jatkaa innovointia monipuolistamalla tuotevalikoimaansa ja omaksumalla uusia markkinointistrategioita. Se ylläpitää vahvaa asemaansa maailmanlaajuisilla markkinoilla, kuitenkin samalla mukautuen jatkuvasti kuluttajien mieltymyksiin ja trendeihin.

Historiansa aikana Pepsi on osoittanut kestävyyttä ja sopeutumiskykyä, kääntäen varhaiset takaiskut kasvun mahdollisuuksiksi. Sen kyky innovoida sekä tuotevalikoimassa että markkinointistrategioissa on vahvistanut sen asemaa johtavana brändinä kilpailullisessa virvoitusjuomien maailmassa.


Enemmän sijoittajan näkökulmaa:

PepsiCo on käyttänyt innovatiivisia markkinointistrategioita, kuten ikonisia mainoskampanjoita ja sponsorisopimuksiavahvistaakseen brändiään. Yhtiö on laajentunut myös kansainvälisesti, mikä on tuonut lisää markkinaosuuksia erityisesti ei-kola-sektorilla. Esimerkiksi Gatorade on kasvanut johtavaksi urheilujuomabrändiksi, ja Aquafina on noussut ykköseksi pullovedessä. Yhtiön monipuolinen tuotevalikoima antaa kilpailuetua, mutta markkinoiden dynamiikan vuoksi uusia innovaatioita tarvitaan jatkuvasti ja innovointia tekee muutkin.

Pepsi kilpailee tiiviisti Coca-Colan kanssa. Kilpailu edellyttää jatkuvia investointeja tuotekehitykseen ja brändinrakennukseen. Yrityksen laaja tuoteportfolio, johon kuuluu muun muassa Frito-Lay ja Quaker Foods, tukee sen taloudellista suorituskykyä. Pepsi on myös tehnyt merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen, mikä on auttanut parantamaan tuotteiden laatua ja lisäämään myyntiä.

Ajatellaan, että tulevaisuudessa PepsiCon tulisi keskittyä terveellisempiin vaihtoehtoihin, kuten vitamiinipitoisiin juomiin ja terveellisiin välipaloihin, jotta se voi vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Sijoittajille tämä merkitsee mahdollisuuksia hyötyä yhtiön innovatiivisista tuotteista ja kansainvälisestä kasvusta - toki näissäkin voi mokata ja kasvattaa kuluja, että hävitä kilpailijoille. Laajentuminen uusiin markkinoihin, kuten terveellisiin välipalatuotteisiin, tarjoaa uusia kasvumahdollisuuksia. Yhtiön strateginen fokus uusien markkinoiden valloitukseen ja tuotteiden kehittämiseen tekee siitä monien silmissä houkuttelevan sijoituskohteen pitkällä aikavälillä.

Eihän Pepsi olekaan enää toiseksi isoin, mitä väitin:

https://x.com/carbonfinancex/status/1815487200886202723


Lukuhommia

P/E : 28.6
P/S : 2.56

Vuosittainen osinkotuotto 3,14 %
Neljännesvuosittainen osinko 1,36 USD

https://x.com/Quality_stocksA/status/1817144434959479261

20 tykkäystä

Täytyy kokissijoittajana korostaa yhtiöiden merkittävää eroa siinä että Pepsin bisneksistä 59% on ruokaa, ja varsinkin sipsejä. Kokis puolestaan keskittyy ainoastaan juomiin.

19 tykkäystä

Monelle varmasti myös merkitsee bisnekset Venäjällä. Sekä Kokis että Pepsi toimivat siellä edelleen, mutta Pepsi toimii omalla maailmanlaajuisella tuotannollaan ja avasi sinne myös juuri uuden oman tehtaan, kun taas Coca-Cola sieltä aikoinaan ostetun tytäryhtiön nimellä käyttäen vain paikallisia materiaaleja. Nafti ero, mutta voi vaikuttaa päätökseen kumpaa ostaa jos ostaa.

In 2024, the American company PepsiCo started the operation of the first phase of the factory of snacks and salty snacks in Russia, near Novosibirsk. Despite the war, the company has been operating in Russia for over 60 years, and opened a new plant with a production capacity of 60,000 tons per year.

“Multon Partners” (that was the name of the Russian juice company, which Coca- Cola HBC bought in 2005). “Multon Partners” will focus on the production and sale of local brands “Dobry”, Rich and “My Family”, it was said in the release - and it was emphasized that the raw materials will be exclusively local, that is, The Coca-Cola Company will not supply concentrates for beverages.

9 tykkäystä

Tuossa on isokin ero koska Coca-Cola HBC (Coca-Cola Hellenic Bottling Company) on nimestään huolimatta oma erillinen yhtiönsä joka on listattu Lontoon ja Ateenan pörsseissä. (Coca-Cola Companylla on siitä 21% vähemmistöosuus ja on siten toiseksi suurin omistaja mutta sillä ei ole määräysvaltaa [paitsi toki omien brändiensä suhteen]). Eli tuon HBC:n tytäryhtiö tekee Venäjällä jotain joka liittyy Coca-Cola Companyyn vain epäsuorasti.

10 tykkäystä

Pepsi antaa tuloksensa tiistaina. :slight_smile:

Jokin aika sitten Pepsi on ilmoittanut ostavansa Siete Foodsin 1,2 miljardin dollarilla. Siete Foods, perustettu vuonna 2014 on meksikolais-amerikkalainen tuotemerkki, joka valmistaa perinteisiä tortillas, kastikkeita ja välipaloja. Yritysosto täydentää PepsiCon valikoimaa ja laajentaa sen terveellisempiä vaihtoehtoja sisältävää tarjontaa. Pepsin CEO kertoi yhtiön arvostavan Siete Foodsin aitoutta ja innostusta ruoanlaittoon. Siete Foodsin perustaja ilmaisi innostuksensa yhteistyöstä ja toivoo sen innostavan myös muita latinoyrityksiä menestymään säilyttäen kulttuuriperintönsä. Toki jos miettii Pepsin mittakaavaa, niin ei nyt mikään valtava yritysosto.

Mitä ajatuksia Pepsistä sijoituskohteena ja mitä odotatte tiistain tulokselta?

https://x.com/patientinvestt/status/1842600618466349057

4 tykkäystä

Pepsin kiinnostavin osuus on sipsit + muut kräksit. ne kasvaakin vaikka maltilla. juomapuoli on ihan ok. hyvää kassavirtaa, mutta tuskin kasvaa enempää kuin inflaation verran. itse pidän pepsistä kokiksen yli sekä juomana että yhtiönä. pepsi on osinkopuolueen jäsen.

7 tykkäystä

Osinkodude ilmeisesti näkee Pepsin halpana ja sipaisee lisää, koska osinko ja hänen näkemyksensä halpuudesta.

https://x.com/DividendDude_X/status/1843098868361441746

2 tykkäystä

Pepsi vs CocaCola


Tässä on tviittiin saanut mahdutettua paljon asiaa tästä yhtiöstä. :slight_smile:

https://x.com/InvestorArmands/status/1843305959499644951

2 tykkäystä

Q3/2024

Pepsin toimari kertoi, että vaikka Pohjois-Amerikan markkinat olivat heikot ja Quaker Foodsin takaisinvedot sekä geopoliittiset jännitteet häiritsivät toimintaa niin vastaavasti yhtiön liiketoiminta pysyi vahvana kolmannella neljänneksellä. Hyvä kustannusten hallinta auttoi parantamaan kannattavuutta ja Pepsi teki lisäinvestointeja vahvistaakseen kilpailukykyään.

CEO sanoi myös, että loppuvuoden aikana yhtiö aikoo jatkaa investointeja markkinointiin ja brändien tukemiseen lisätäkseen yleisesti kuluttajakysyntää.

Yhtiö odottaa nyt pientä orgaanisen liikevaihdon kasvua ja vähintään 8 prosentin kasvua osakekohtaisessa tuloksessa, keskittyen tiukkaan kulujen hallintaan.

https://x.com/AlphaSenseInc/status/1843612342111568244/photo/1

Kuva

3 tykkäystä

Alla olevassa tviitissä pohditaan myyntimäärien laskua pidemmällä aikavälillä, mutta kuitenkin hintojen korotukset ovat pitäneet myynnin kasvussa. Toisaalta, miten käy, jos myyntimäärät laskee - eihän sitä koko ajan voi nostaa hintoja nykyisellä tahdilla vai voiko :slight_smile:

https://x.com/finchat_io/status/1845421807421043195

3 tykkäystä

On kyllä aika clickbait twiitti. Pepsi on kuitenkin melkein jo hajautuksen puolesta mini ETF ja hinnannostoja on elintarvikepuolella tapahtunut varmaan jokaisella valmistajalla.

3 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas lisäsin ketjun nimeen ”ei” sanan jonka oletin siitä puuttuvan. Korjaa takaisin, jos oletin väärin :blush:

1 tykkäys

Tässä on vähän Pekan ajatuksia Pepsistä, kun häneltä kysyttiin tästä yhtiöstä. :slight_smile:

https://x.com/vontuchman/status/1858125388213280997


5 tykkäystä

@Heikki_Keskivali ja Pepsi-tviitti :slight_smile:

Mitä ajatuksia tämä tviitti teissä herättää?

https://x.com/hkeskiva/status/1858610167689904335



1 tykkäys

Itselle snack puoli vieraampaa, varsinkin jenkkien, niin itsellä mielikuvana brändien olevan heikompia markkinan hajanaisempi kuin kolajuomissa missä kaksi jyrää ja muut ovat “halpamerkkejä”.

Erilainen naposteltava ruuan korvike tuskin tulee vähenemään, mutta tuotteet ja sen mukana myös suositut brädit ovat jatkuvassa muutoksissa. Jokunen vuosi sitten suomessa ostareiden auloista tulvi arnoldsin donitsien tuoksut ja nykyään niissä on jungle juice bareja, muutos on melkoinen.

Mitä tuohon RFK Jr valintaa tulee niin ilmeisesti PEP → KO + MCD olisi se voittava siirto :grinning:


Edelliselläkin kaudella Trump poseerasi mäkkisafkojen kanssa ainakin pariin kertaan.

2 tykkäystä

päinvastoin snacksit ovat pepsin (Lay’s) hallussa ylivoimaisesti. share of mind on tässä kategoriassa vahva.

4 tykkäystä

Pepsistä on tullut Alokasosake, joku kaltaiseni innokkaasti katselee Pepsiä, miten se halpenee liikaa ja pohtii “ei se enää voi tippua”. :cowboy_hat_face:

Vähän vois kiinnostella kyllä Pepsi… :thinking: :point_down:

https://x.com/DividendDude_X/status/1868757057371095054


2 tykkäystä

Tässä on ihan hyvä tviittiketju, jossa verrattiin Pepsiä ja Coca-Colaa. Siinä on mukana hyviä kuvaajia yms. :slight_smile:

https://x.com/Ranked90/status/1865836798611730467

Loppuosa tviittiketjusta

image



image




image


image


image



image

3 tykkäystä

Subway siirtyy Pepsi-tuotteisiin yli 20 vuoden Coca-Colan myynnin jälkeen. Uutisen mukaan vain USA:n markkinoilla mutta näin Pepsco:n omistajana toivoin tietenkin että myöhemmin maailmanlaajuisesti, tosin en osaa sanoa onko Subwayn maakohtaisilla organisaatiolla tähän oma sanansa sanottavana.

1 tykkäys

Ainakin Suomesta subwaysta saa pepsiä. Eli taitaa olla maakohtainen se valinta että pepsi vai cokis.

2 tykkäystä