Perheellisten kulut ja sen vaikutus sijoittamiseen

Hei, mielenkiintoinen ketju ja koskettaa itseänikin. Kirjoittelen tässä puhelimella nukuttaen samalla 2v poikaani joten antakaa armoa tälle tekstille.

Oma “polkuni” on ollut seuraava. Aloin sijoittamaan nuorena (16v) äitini avustuksella. Sitä olen jatkanut tähän päivään saakka. Sain ensimäisen lapseni ollessani 31v. Tähän saakka olin sijoittanut säännöllisesti osakkeisiin ja muihin sektoreihin. Suunnitelmissa ei ollut hommata ikänä lapsia mutta kun se “oikea” ihminen löytyi vierelle, tulivat lapsetkin kuin itsestään enkä kadu tätä hetkeäkään. Nyt siis 3 lapsen isä.

No itse aiheeseen. Kuten joku jo mainitsi, muuttuivat punaiset ja vihreät prosentit lähes merkityksettömiksi sinne synnärille mennessä ja sen jälkeen. Edelleen sijoitan ja säästän säännöllisen epäsäännöllisesti. Suurimmat kulut tulivat isomman auton hankkimisesta (joka meni överiksi omasta mielestäni turvallisuuden verukkeella). Olen asunut okt:ssa 23v saakka joten en laskisi sitä tähän menoksi. Toki se täytyy sanoa että rakensin perheelleni nyt uuden talon joka söi kassaa aika runsaasti, mutta tämäkin oli tavallaan sijoittamiseen liittyvä valinta (edellinen okt on vuokralla ja tuottaa). Kuukausittaiset menot kasvoivat meillä aikalailla 45% arkisten asioiden osalta. Sijoitimme myös puolisoni kanssa runsaasti ennen ensimäistä lasta metsiin. Nyt sitä mahdollisuutta ei enään ole ihan vain kasvaneiden kulujen vuoksi. Summasumarum, säästäminen/sijoittaminen vähenee ja vaikeutuu muttei muutu mahdottomaksi. Vastapainona sain elämääni täysin uutta merkitystä ja sisältöä, enkä kadu ratkaisujani päivääkään. Ainakaan vielä🙂

Ja tosiaan tämä on minun ajatuksenvirtaa niin ollaan armollisia typoille yms… Poika taisikin nukahtaa jo🙂

16 tykkäystä

Pienten lasten aiheuttamista kustannuksista suurin on tietysti isomman asunnon tarve. Kasvukeskuksessa helposti 100 000€, kun päivität asunnon 20-30 neliötä isompaan samanikäiseen. Ja usein haluaa vielä enemmän neliöitä, joten monesti kustannus on jo 200 000€ luokkaa.

Toinen iso kustannus on isompi auto, monella pariskunnalla on sen kokoinen kärry, ettei sinne mukavasti mahdu lastenistuimet.

Muita kohtuukokoisia kustannuksia tulee esim. rattaista (600€), vauvan turvaistuimesta (200€), lasten turvaistuimesta (500€), mahdollisesta sairaskuluvakuutuksesta (500€/v), päivähoitomaksusta (295€/kk, toinen lapsi puoleen hintaan), taloyhtiön vesimaksusta (250€/v/vauva), ruokakuluista (min. 50€/kk), vaatteista (käytettyinä 20€/kk), vaipoista (30€/kk).

Ulkomaanmatkat ovat toki selvästi kalliimpia sen jälkeen kun lapsi on täyttänyt 2v. Sitä ennen kannataa matkustaa, niin paljon kuin pystyy, kun pääsee vielä halvalla.

Kannattaa huomioida myös äidin jääminen kotihoidontuelle, joka lähes nollaa toiset tulot. Kaikesta huolimatta keskituloisten pitäisi järkevällä rahankäytöllä selvitä parin pienen kanssa rahallisesti, kunhan on edes hiukan säästänyt etukäteen, eikä sitonut itseään liian isoihin velkoihin. Köyhänä lapsien kanssa on ikävä olla, joten puskuria kannattaa kerätä erityisesti kotihoitoajaksi (vauva +10kk).

7 tykkäystä

Meillä on kolme lasta, joista vanhin on jo muuttanut pois kotoa. “Pienet lapset, pienet huolet - isot lapset, isot huolet” kääntyy hyvin myös talouden ohjeeksi. Voin kertoa, että tässä kun kolmen lapsen kännykät, liittymät, tietokoneet, harrastukset jne. on pitänyt hoitaa, niin välillä on ollut hyvä jos satasen kuussa on säästöön saanut. Varsinkin, kun soppaan lisätään jo aikaisemminkin mainitut isomman asunnon (ja auton) tarpeen sekä ruoan, johon meidän kokoiselta perheeltä meni/menee ainakin se 1000 euroa kuukaudessa. Ja ne lomamatkat… me ei enää mahduta edes yhteen hotellihuoneeseen, ja on hieman eri asia ostaa halpisliput äkkilähtönä kahdelle kuin viidet lentoliput :smiley: Tästä syystä varsinkin ulkomaanlomailu on jäänyt käytännössä pois kerran vuodessa tapahtuvaa sukulaisvierailua lukuun ottamatta. Itse saan tosin matkustaa ulkomaillakin työn puolesta. Mutta mutta… elämä ei ole rahaa, vaan raha elämää varten. Ensimmäinen lapsi hommattiin opiskelijoina, ja sitä päätöstä en ole koskaan katunut vaan ollut siitä todella kiitollinen. Elämä lutviutuu kyllä, ja lasten myötä ainakin omalla kohdalla vastuuntunto ja -kantokyky nousi pystysuoraan ylöspäin, mikä näkyi sitten myös työelämässä positiivisella tavalla. Ja jos joku kysyy, niin ykkösidentiteettinä on “isä”.

13 tykkäystä

Varmasti sinkkuna moni eli jo 20 ikävuoden jälkeen fiksummin mitä itse. Talouden hallinta onnistui siinä määrin että pakolliset menot tuli hoidettua säästämistä lukuunottamatta. Loput käytin milloin mihinkin.

Vasta vaimoke 2.0 kohdalla opin jopa säästämään ja tarkkailemaan menoja. Tyypillisen kaavan mukaan perheeseen ilmestyi ensin koira sekä hankittiin asunto. Noin kolmenkympin iässä sijoitin ensimmäiset sataset osakkeisiin ja saman vuoden 2020 keväällä perheluku kasvoi yhdellä.

Ensimmäinen vuosi perheenä meni pitkälti hankintoihin lapselle ja vähitellen oman sekä pojan kassan keräämiseen osakesäästötileille. Asetin lapsen osakesäästötilin tavoitteeksi noin 5000 euroa, jonka sain tänä vuonna kasaan. Oma salkun koko on noin 15000 euroa jos laskee pitkän salkun, puuhasalkun etorossa ja cryptot mukaan.

Talouden hoito menee pitkälti 50/50 vaikka tietenki vaimoke hoitaa hankinnat. Kulut kuukaudessa on noin 2000 e, jotka tietenki pikkuisen vaihtelee kuukausittain. Tulotkin vähän vaihtelee kummankin ollessa vuorotöissä, ylitöitä ei enään lapsiperheessä pysty niin paljon tekemään.

Tälle vuodelle kun lapsiluku kasvaa yhdellä sekä asuntolainan koron noustessa, mietin ihan vakavasti asuntolainan asettamista pelkille koroille vuodeksi. Ajatuksena olisi maksaa pois opintolaina, autolaina sekä muut ylimääräiset. Tietenkin seuraavalle tulokkaallekki olisi tavoitteena perustaa osakesäästötili ja sijoittaa mahdollisesti oman salkun kautta.

3 tykkäystä

Onko tuolle kotihoidon tuelle välttämätöntä jäädä? Käsittääkseni moni pitää ensin äidin kaikki vanhempainvapaat ja sitten läpsystä vaihto. Isän vanhempainrahan päätyttyä lapsi on vuoden ikäinen ja menee päiväkotiin. Mikäli kummallakin vanhemmilla on vakityö lomineen niin lomilla vielä pidentää aikaa 1-2kk.

Vauva-ajalta jäi meillä normaalia enemmän säästöön, koska vaikka tulot vähän putosikin, putosi menot vielä enemmän. Kotona leikkiminen ja kärryn työntely on halvempaa kuin esimerkiksi ulkona syöminen tai maksulliset harrastukset, jotka jäi tuolloin melko vähälle.

6 tykkäystä

Itselle on kuukausisäästäminen ollut tärkeä lapsiajan aikana, sekä itselle että lapsille. En tiedä olisiko muuten tullut samalla tavalla säännöllisesti sijoitettua vaikka muuten aika säästeliäästi tulee elettyä. Ruuhkavuosina ei varmasti energiaakaan olisi riittänyt sijoittamistesta pohtimiseen. Varmasti monessa perheessä nyt inflaation ja korkojen kanssa ei ole realistista sijoittaa isompia summia, etenkin siksi omasta mielestä ehdottomasti pienikin kuukausisäästäminen jotta ei varallisuuden kartuttaminen kokonaan katkea.

Lasten kanssa kannattaa mielestäni käyttää rahaa elämyksiin, harrastuksiin, matkusteluun jne (oman tilanteen sallimissa rajoissa tietenkin). Ei sitä aikaa saa takaisin myöhemmin eikä muistoja voi rahalla ostaa. Eikä tämä siis tarkoita etteikö vähemmällä rahalla yhtä hyviä muistoja voi saada tai että sijoittamista kannatta kokonaan lopettaa. Mutta jos olisin kituuttanut koko lasten lapsi- ja teini-iän jotta maksimoisin omaa salkun kokoa niin en usko että katsoisin tyytyväisenä taakse sitä valintaa.

6 tykkäystä

Itse olen vuoroviikkoäiti, sekä täysipäiväinen opiskelija. Kuulostaa kamalalta kombolta taloudellisesti :slight_smile: Lapset ovat jo kouluikäisiä.

Pääsin sijoittamiseen kiinni, kun ostin oman asunnon. Pankista otin lainaa maksimit, jolloin käteisvarallisuutta jäi osakkeisiin sekä loppuopintoihin. Käteisvarat oli ihan peruja aviovuosilta, silloin käytiin normaalisti töissä ja säästettiin. Tein myös parit hyvin osuneet asuntokaupat, jolloin varallisuus pomppasi aikamoiset euromäärät.

Olen aika säästeliäs luonteeltani. Tehdään tosi paljon niitä maksullisia asioita lasten kanssa, mutta yleensä onnistun hankkimaan ne elämykset selvästi halvemmalla jostain tarjouksista, kun olen silmät auki.

Asumiseen menee aivan tolkuttomasti rahaa, tällä hetkellä lähemmäs 1700e kk. Silti jotenkin vaan raha aina riittää ja jää vähän ylikin. Tällä hetkellä loppuopinnot on tavoite, ettei netto-omaisuus sula (siitähän on upea excel). Työssäkäyvänä on rahaa jäänyt aika rutkasti yli vaikka olen tasan tehnyt mitä lystää yksin sekä lasten kanssa ja vaikka rakensin elämän lähes nollasta eron jälkeen materiaalisessa mielessä.

Nettotulot ennen opintoihin palaamista oli n. 3500e kk ja valmistumisen jälkeen varmaan hieman yli 4000e kk. Tällä hetkellä tilille budjetoitu 2700e kk riittää niin, että ihan vähän jää yli (tästä on hyvä osa velkarahaa). Uskon että pärjäilemme ihan tosi hyvin ja varallisuutta pystyy kerryttämään.

Eli kulut vaan tarkasteluun!

13 tykkäystä

Ns. vanhassa vanhempainvapaassa tuet loppuivat noin 11 kuukauden kohdalla. Tällä voimassa olevassa lainsäädännössä tuet riittävät noin 13 kk kohdalle, jos kumpikin käyttää maksimit.

Välttämätöntähän se ei ole jäädä kotihoidontuelle, koska alle vuodenkin ikäiselle saisi päivähoitopaikan, mutta monella on varmaan jonkinlainen kynnys laittaa lapsi noin nuorena päiväkotiin eli varhaiskasvatukseen.

4 tykkäystä

Tässä vähän tarinaa:
Muutama muksu muutamien vuosien välein. Toinen aikuisista jatkuvasti pitkiä aikoja kotihoidontuella tai opintotuella. Eletään siis jatkuvasti yhdellä palkalla. 8 vuotta sitten viimeksi molemmat aikuiset normaaleina palkansaajina. Vyötä on saanut kiristää ja säästöön jää hyvin pieniä summia. Välillä taas yllättävien menojen kohdalla syödään säästöjä. Päivä, jolloin molemmat taas töissä, lähenee muttei ole vielä. Olen kuitenkin ollut säästäväinen jo lapsesta, joten kyllä tämä sujuu. Ainakin on harjoitellut pikkuroposilla sijoittamista siihen mennessä kun vihdoin ehkä alkaa kertyä kuukausittain oikeaa säästöä. Tai sitten työttömyys, sairaus tai joku muu yllättää, eikä sitä kahden tienaavan päivää ikinä koita. Eipä mun elämä siitäkään pilalle mene. Hyviä asioita kuitenkin elämässä. Olen tavallaan jo luopunut ajatuksesta, että meistä koskaan tulisi varakkaita. Rikasta elämää saa elää onneksi ilmankin.

Tuosta kotihoidontuesta: ollaan pidetty muksut 1,5-2-vuotiaaksi kotona, koska haluttiin pitää vähän pidempään. Sillä on toki hintansa menetettyjen tulojen muodossa, mutta näin haluttiin tehdä. Oon ajatellut tämän sijoittamisen nyt perheeseen sijoittamisena. Ilman muksuja oltaisiin 100% varmasti huomattavasti varakkaammassa tilanteessa, mutta valitsisin aina nykytilanteen mieluummin kuin toisen skenaarion jos saisin uudelleen päättää.

Ja kuten täällä on sanottu, ei lapsi välttämättä merkkaa automaattisesti säästöistä luopumista. Monet on keinot. Mutta, jos aikoo olla pitkää siivua kotona, ei yhden normaalituloisen aikuisen tulot riitä välttämättä kovin kummoiseen säästöpottiin varsinkaan monilapsisessa perhetilanteessa.

9 tykkäystä

Meillä ei ole jääty, 11-12kk ikäisenä yeet the child kunnalliseen. Hyvin on toiminut. Noin pienenä ne vaan hyväksyy kaiken sellaisenaan. Että okei, mun elämä nyt on tämmöistä että mennään 8-16 tämmöiseen paikkaan. Jos tuki olisi parempi, olisin kyllä jäänyt mieluusti koti-isäksi pidemmäksi aikaa.

9 tykkäystä

Olin nuorempana erittäin huono raha-asioissa. Lapsuuden perheessä jätettiin vuokra maksamatta kuukausiksi (kuulin myöhemmin että vuokraemäntä ei halunnut heittää minua kadulle niin sieti tilannetta), ja vanhoista synneistä vanhemmilla oli molemmilla luottotiedot menneet ja velkoja ulosotossa. Meillä ei siten jäänyt mitään säästöön enkä oppinut säästäville tavoille.

Parikymppisenä aloitinkin itsenäisen elämäni maksamalla kaikki laskut vähintään 2 kk myöhässä (reagoin vasta ensimmäiseen perintäkirjeeseen). Luottotietoja en koskaan menettänyt, joten sain lopulta päähäni maksaa kaikki erääntyneet laskut pankin joustoluotolla, minkä jälkeen maksoin kaiken aina ajoissa.

Käytännössä koko sinkkuaikani menot söivät tulot. Tuo nuorena otettu joustoluotto kulki mukana korot maksaen ja koko luottoraja käyttäen.

Nykyisen vaimoni tapasin nelikymppisenä. Hän toi toisenlaisen tavan hoitaa kotitalouden raha-asioita. Samalla se, että taloudessa oli joku muukin kuin minä sai minut suhtautumaan talouteen tavoitteellisemmin. Aloinkin saada muutaman satasen jemmaan kuukausittain. Ne meni jonkin aikaa vanhojen velkojen pois maksuun, sitten rahastoihin.

Lapsi toki nosti perheen kuluja. Vanhempainvapaiden ajat olivat taloudellisesti raskaita, mutta saimme silti kerrytettyä lyhyen aikavälin tavoitteisiin säästöjä. Sittemmin perheen molemmat aikuiset ovat työllistyneet hyvätuloisiin töihin, eikä huolta oikeastaan enää ole.

Lapsi toi tullessaan ihan uuden vaihteen tavoitteellisuuteen. Säästämme niin pahan päivän varalle kuin eläkepäiviä helpottamaan, mutta myös lapsen tulevaa elämää vauhdittamaan niin lapsen omiin nimiin kuin omiin nimiimme.

Vastaus kysymykseesi on siis, että kykenen säästämään nyt huomattavasti paremmin kuin sinkkuna.

19 tykkäystä

Eihän se pakko ole kotihoidontuelle jäädä, mutta se on enemmänkin sellaista luksusta, mitä kannattaa tehdä, jos siihen on varaa. 12kk vauva on mielestäni liian pieni päiväkotiin, sen ikäisenä voi hyvinkin olla, ettei edes konttaa vielä, kävelemisestä puhumattamaan. Aika karua se on katsoa näitä päiväkodissa, kun möllöttävät vaunuissa pihalla muiden leikkiessä. 16-20kk on jo paljon sopivampi aloitusikä.

Jos kyseessä on toinen lapsi, niin ensimmäisen päivähoidon saa tässä tilanteessa usein ilmaiseksi tulorajojen ansiosta. Se vähän tasaa rahallisia menetyksiä.

6 tykkäystä

Kyllä. Ketjun kontekstissa täytyy tietysti laskea mitä se luksus maksaa. Jos äidiltä jää 2500e/kk nettopalkka kotihoidontuella nostamatta, maksaa päiväkodin aloittaminen 20kk ikäisenä 12kk sijaan yhteensä karkeasti 15000 euroa, riippuen vähän päivähoidon hinnasta.

5 tykkäystä

Onhan nuo kulut kasvaneet, 2+2 kombo vie kuukaudessa noin 3300€.

-isompi asunto (2 vessaa ja kodinhoitohuone kunnon altaalla on iso plussa vaippaikäisten kanssa). Samoin se ettei tarvitse miettiä naapureita, koska oma piha.
-2 autoa, joista toiseen pitää mahtua 2 muksua selkä menosuuntaan sekä peräkonttiin rattaat, matkasänky yms jos reissuun lähdetään
-turvaistuimiin (3 kpl) mennyt 800€, pieni hinta siitä että jälkikasvulla on jonkinlainen mahdollisuus selvitä kolarista, jos niin huono tuuri käy
-rattaat, syöttötuolit, vakuutukset, vaatteet (monesti uusia, koska samat menevät juniorille)
-arvovalinta että vaimo lasten kanssa kotona sinne asti, kun nuorempi 3v. ~40 000€ persnettoa vs päiväkoti ja työmatkakulut

Kyllähän tuo välillä harmittaa, kun ihan sama mitä tienaat, niin eipä ne säästöt merkittävästi tässä vaiheessa kasva. Ensin vie verottaja yli 50 pinnaa kiitos marginaaliveron, lopun kanssa taistellaan inflaatiota vastaan. Samaan aikaan olen todella tyytyväinen siitä, ettei noin pienille tarvitse vielä opettaa kellon soitosta ylös ja suorittamaan -oravanpyörää.

14 tykkäystä

Olen aina säästänyt tunnonllisesti, olin sitten opiskelemassa tai armeijassakin niin huolehdin siitä että indeksirahastoihin meni kuukausittain jonkinlainen(kesätöistä säästetty) summa. Lapsiperhe-elämän kuluista puhutaan paljon mutta täytyy sanoa etten ole oikeastaan mitään eroa huomannut varojen kertymisessä verrattuna siihen kun olen ollut yksin tai vaimon kanssa kahdestaan. Oleellista varmasti se, että palkasta jää riittävästi käteen ennen lapsen/lasten syntymää.

Eihän kaikki ihan sattumaa tietysti ole, asun kaupungissa jossa kustannustaso on kohtuullinen ja olen jo viimeiset pian 12v tienannut 4-6 tonnin väliin per kk. Kun elämisen pakolliset kustannukset ovat lyhennysten ja pakollisten kulujen myötä noin 500e luokkaa, rahaa jää merkittävästi sijoittamiseen. Tällä kulurakenteella on ihan sama vaikka pitää joskus pilttiä tai vaippoja ostaa, ei se näy missään.

Yhteenvetona siis: tilanne ei välttämättä muutu lasten myötä mihinkään jos perusasiat on muutenkin jo kunnossa eli kulutaso omalle perheelle ja palkkapussille sopiva.

11 tykkäystä

Tässä kun alkaa aikaa miettimään taaksepäin niin voisi pienen kirjan kirjoittaa. Aika menee kuin iltamissa. 9 vuotta sitten kun valmistuin insinööriksi (minä 24 v.), asuttiin vaimon kanssa vuokralla. Vuokrakulut olivat luokkaa 400-600 €/kk parin vuoden aikana. Asunnot olivat n. 40 m2 luokkaa. Asumiskulut menivät ja menevät edelleen puoliksi. Silloin aloittelevan insinöörin palkasta jäi menojen jälkeen n. 1000 €/kk säästöön. Siitä sai myös hyvin asp-tilin max määrän (10 %) okt:n hankintaan kerrytettyä nopeasti. (huom, asp:n avasin jo opiskeluaikana, jotta aikamääreen sai täytetyksi). Ostettiin sitten uudempi omakotitalo (valm. 2013 ja n.240t€), niillä perustein, että käyttökulut ja remonttien tarpeet olisivat pienemmät kuin vanhemmassa talossa. N.170 m2, sähkönkulutus vuodessa n. 10t kWh, 2+2. Lapsiakin tuossa siunaantui ja vaimo sai olla kotihoidontuella molempien kanssa 3 vuotta kotona. Nyt valmistumisesta 9 vuotta myöhemmin vaikka bruttotulot ovat kasvaneet n. 2t €/kk niin käteenjäävä osuus vain n.700 € suurempi. Omasta ja lasten kk säästämisestä en ole kertaakaan tinkinyt. Itsellä salkun koko 10 vuodessa n. 40 t€, se kehittyy omalla painollaan. Yhdellä “ei niin vihreällä” uudehkolla autolla mennään, toisesta onneksi päästiin eroon muutama vuosi sitten etätyösysteemin vakinaistuttua. Talouden kk kulut seilaa 2 t€ - 2,5 t€ välillä.

10 tykkäystä

Meidän perheessä 1 ja 3 vuotiaat mukulat ja vaimo vielä muutaman kuukauden hoitovapaalla. Meillä on ainakin näkynyt aika reippaasti kulupuolella tämä lapsiarki. Onneksi myös tulot kasvaneet ja kerkesimme vaimon kanssa molemmat säästämään hyvän kokoiset pesämunat, mikä mahdollisti mm. omakotitalon rakennuttamisen Helsingin kehyskunnassa. Listaan alle meidän keskim. kk. menot kassavirran mukaan ilman vaimon ja minun henk.koht. hankintoja:

  • Talon lainalyhennykset 1.300€ vielä syyskuuhun asti
  • Sähkö, vesi, netti, jäte keskim. 270€
  • Päivähoito kahdelta lapselta yht. 600€
  • Ruokaostokset n. 350€ (vaimo on pennin venyttäjä)
  • Yksi sähköauto 500€
  • Lasten vakuutukset 90€
  • Lääke- ja lisäravinteet sekä hoidot allergikko lapselle, jotka eivä tmene vakuutukseen 70€
  • Ravintola perheen kanssa 150€
  • Lasten vaatteet, lelut yms. hankinnat nettokulu 50€ (ostetaan vaatteet, rattaa yms. lähinnä Torista ja myös myydään siellä)
  • Lasten “harrastukset” ynnä muut HopLopit 50€
  • Tähän päälle matkailu ja sisustus yms. harkinnan varaiset hankinnat taloon. Meillä on nyt uusi talo, joten suurimmat korvausinvestoinnit alkaa vasta 10 vuoden päästä.

Kulut siis n. 3.400€/kk ilman matkailua ja omia vaate yms. hankintoja tai baaririllutteiluita. Ollaan jaettu kuluja niin, että molemmilla mahdollisuus jättää riittävä summa sukanvarteen. Vaimolla tarkoittaa 500-1.000€ ja itsellä n. 2.000€ kuussa. Näin iso ero siitä syystä, ettei vaimo suostu, että otan isompaa siivua kontolleni.

Silloin kun asuttiin vaimon kanssa kahdestaan omistuskaksiossa, niin vastaavat menot ilman omia harraste-, vaate- yms. kuluja n. 1.500€. Eli yli tuplat tullut lisää kuluja, mutta elintaso on myös kasvanut (ilman kasvaneiden silmäpussien laskevaa vaikutusta) vähintään saman verran. Talo myös sitoo ison osan pääomasta, jolla on luonnollisesti vaihtoehtoiskustannus.

Noista kuukausikuluista voisi helposti napata 1.000€ pois, jos asuttaisiin esim. rivarissa, ajettaisiin halvemmalla autolla ja lapset kävisivät julkisella hoidoissa eikä vakuutuksia olisi.

13 tykkäystä

Ketjussa on tullut niin hyviä kuluerittelyitä, että avaanpa itsekin hieman omiani. Summat on karkeita nettoja, en viitsi alkaa täysin täsmällisiin tarkistuksiin.

Eli kulut nykyisin 5 hengen perheellä:
-Kauppaostokset 450-550e/kk
-Talon kulutu (vesi,sähkö yms.) 100-250e/kk (haja-asutusalue,oma vesi, jätehuolto yhteinen)
-Auto (t) (ylivoimaisesti suurin erä (15t/v) älkää kysykö miksi olen idiootti tämän suhteen, tiedän sen itsekin.
-Vakuutukset 150-160e/kk (harrasteet,lapset,vanhemmat,kiinteistöt)
-Harrastukset (netti,suoratoistot,puhelimet yms.)(aikuiset+lapset) 300-600e/kk
-Lapset (vaatteet,lelut yms.)20-30e/kk. (ostamme vaatteet ja lelut kirpparilta ja läheisiltä joilla on myös lapsia. Suuri säästö ja mielestäni ympäristön kannalta hyvä asia kierrättää täysin ehyitä ja hyviä vaatteita ja leluja. Tässä täytyy huomioida että lapset ovat vielä pieniä ja ei ole ipponeita eikä tabletteja tai LV:tä tarvetta vielä saada.
-Matkustelu 0-100e/kk.
-Emme käy ulkona juhlimassa tai syömässä juurikaan joten ne sisältyvät helposti tuonne harrasteisiin. Kauppakulut pysyvät myös matalina, koska emme käytä “haittaverotuotteita”.
-Päivähoitomaksuja ei ole koska vaimoni on lasten kanssa kotona ja pyörittelee pienennettyä liiketoimintaa samalla ja itse käyn 4-6kk/v ansiotyössä ja loput teen omia hommia ja hoidetaan yhdessä lapsia.

Kuukausittaiset kulut siis pyörivät pyöreästi 2500-2950e huitteilla. Toki jos tulee jotain investointeja ne ovat sitten erikseen. Mitä tulee tuloihin, ne vaihtelevat 3-15t/kk (netto) johtuen tästä “laiskottelusta”.

Tällä kulurakenteella pystyy säästämään helposti, mutta niin kuin jo aiemmin sanoin tällaiset 30k-90ke metsähankinnat ovat jäänet pois. “Kevyt” kulurakenne mahdollistaa leppoisan elämänrytmin ja voi vähän laiskotella töistä. Mitä tulee menetettyihin tuloihin kun olemme molemmat kotona yms., en pidä sitä relevanttina asiana omassa elämässäni. Näen sen sijoituksena lapsiini ja jokainen tietää mitä ei rahalla saa.

16 tykkäystä