Pilkunviilaus-, kielenhuolto- ja oikeinkirjoitusketju

Meni väärään ketjuun. Ehkä täällä saa olla yhtenä päivänä vuodessa isänmaallinen.

Hei,

Tämä automaattinen viesti lähetettiin sivustolta Osakesijoittaminen kertoaksemme sinulle että viestisi poistettiin.

Viestisi merkittiin eksyvän aiheesta: koetaan, ettei se ei kuulu ketjun aiheeseen, jonka määrittelevät sen aloitusviesti ja otsikko.

Yhteisö liputti viestin, ja henkilökunnan jäsen päätti poistaa sen.

[quote="RahatonMies, post:175, topic:36522"]
Samainen kaveri voitti sitten jonkin amiksen/lukion - - koko suomen matematiikkakilpailun.
[/quote]

Ei millään pahalla, mutta voisit edes näin itsenäisyyspäivän kunniaksi kirjoittaa Suomen isolla alkukirjaimella, kiitos.

Kertaa yhteisön säännöt, jos haluat lisätietoa.

“Eksyvän aiheesta” kahvihuoneessa?

Vastaan nyt tähän lopulta kuitenkin, vaikka kerran jo vastaukseni poistin.

En kirjoita enkä odota muidenkaan kirjoittavan foorumilla täydellistä tekstiä. Oikolukukin on monesti sinne päin, kun operoi kännykällä 99% ajasta.

Isänmaallisuuden suhteen omaksi panoksekseni riittäköön reserviin kuuluminen.

En muuten liputtanut viestiäsi.

5 tykkäystä

Toisinaan minua ärsyttää suunnattomasti illeistisesti puhuvat henkilöt (etenkin kijoitetussa tekstissä). Onko tarkoituksena jotenkin tärkeillä ja saada huomiota vai onko kieliopillisesti jämähdetty lapsen tasolle? En itsekkään ole mikään kielioppimestari, mutta itsestään puhuminen kolmannessa persoonassa on tietoinen valinta ja jotenkin raskasta luettavaa…

7 tykkäystä

Ja myös sekavaa. Täällä foorumillakin eräs nimimerkki näyttää tekevän tätä. Kun ei nimimerkkiä tule välttämättä heti katsottua, luulen tavan takaa ko. henkilön puhuvan jostakusta muusta. Jossain vaiheessa, jos tämän tajuaa, joutuu lukemaan viestin uudelleen päänsisäisen kääntäjän läpi.

Artikkelia lukiessa voi käydä ihan samalla tavalla - eihän sitä kirjoittajaa aina ensimmäisenä katso, ja, vaikka katsoisikin, saattaa nimi matkan varrella unohtua.

7 tykkäystä

Tässä ei ole kyse mitenkään erityisesti juuri tämän foorumin ongelmasta, mutta saman vitsauksen näkyessä täälläkin, nostan mieltäni vaivaavan ilmiön esiin: Nykyään on puheessa yleinen tapa ilmoittaa jonkin mitattavan asian olevan x tai enemmän muodossa “viiskytplusvuotias mies”, “lomakohteessa aina lämpöä kakskytviisplus” tai vaikka “autolla hintaa kolkytplus kiloeuroa”. Jostain syystä kirjoittaessa tässä mennään kerta toisensa jälkeen vikaan esim. muodossa “+50 mies”, “+25 lämpöä” tai “+30 k€”). Eihän kyse ole etumerkistä (vrt. -50-vuotias, -25 astetta tai -30 k€) vaan jonkinlaisesta jälkiliitteestä!

Varmuuden vuoksi rautalankaa: Tarkoitettaessa karkeasti viisikymppistä tai vanhempaa merkitään tietenkin ikää 50+ ja tarkoitettaessa yli 30 000 euron summaa merkitään esim. 30+ k€. Aitoa sekaannuksen vaaraa ei taida olla kuin tapauksissa, joissa lukuarvo voi olla negatiivinen, mutta pöljältähän tuo plus-etumerkki näyttää väärässä merkityksessä. Kaikki lienevät samaa mieltä, että puhuttuna ero on selkeä “plusviidenkymmenen” ja “viiskytplussan” välillä, eikö?

7 tykkäystä

Minulla on lukihäiriö ja varsinkin koulussa inhosin sitä, kun en kerennyt kirjoittaa tietoja taululta vihkoon. Tämän takia vihko oli aina täynnä harakanvarpaita ja puolittaisia tekstejä.

Koulussa tunneilla luovuin kaiken muistiin kirjoittamisesta ja kirjoitin vain avainsanat ylös vihkoon, välitunneilla tarkensin vihkooni tekstit.
Tunneilla muutin lukemisen siihen, että kuuntelin tarkasti opettajaa ja kyselin tarkentavia kysymyksiä, koska kuunteleminen sopi minulle paremmin.

2018 löysin äänikirjojenmaailman, joka aukaisi ihan uuden maailman minulle. Olen kuunnellut jotain +200kpl sijoituskirjallisuutta, keskimäärin kuukaudessa tulee ahmittua 60 tuntia äänikirjoja. Tämä on ollut iso loikka minulle, koska kuunteleminen on helpompaa minulle verrattuna lukemiseen.

Lueskellessani foorumin ja indereksen tekstejä, käytän paljon apuna Microsoft Edgen lukutoimintoa ja silmällä seuraan tekstiä, tämä on helpottanut ja nopeuttanut minun lukemista huomattavasti.

Tekstien tarkistukseen käytän oikofix, Jolla pystyn tarkistamaan isoimpia virheitä.

Olen hieman häpeillyt kirjoittaa tänne foorumille, puutteellisen kieliasuni takia. Nykyisin olen alkanut kirjoittamaan paperille enemmän, koska kirjoittaminen ei anna armoa, jos ei ymmärrä asiaa.

Mahtava että saatiin tällainen ketju, laitan seurantaan. :blush:

Korjaus: Typo

25 tykkäystä

Nautihan pikku lapsi ajasta.

Tällä(kin) foorumilla vilisee yhtenään yhdyssanavirheitä, mutta nyt on sellainen ihan aidosti* väärinymmärrettävä ilmaus. Vittuillaanko vai toivotetaanko hyvää lapsiarkea?

*ihan aidosti kliseinen ilmaisu

5 tykkäystä

Vai onko tämä jopa uhkaus?

1 tykkäys

Kyllä kirjoittaja varmaan tarkoittaa, että ko. pienen lapsen tulisi nauttia ajastaan. :thinking: Tosin siinähän mennään jo hieman loukkauksen puolelle, koska oletettavasti kaikki foorumin jäsenet ovat vähintään täysi-ikäisiä tai ainakin lähes → lapsettelua voisi pitää loukkauksena.

1 tykkäys

Olla + potentiaali = lienee

7 tykkäystä

Kyllä, yleensä tulee käytettyä lienee. En osaa sanoa mistä tuon ollee kaivoin tuohon :face_with_spiral_eyes:

4 tykkäystä

Potentiaali-muodon kanssa on helppo kampittaa itsensä. Tästä ketjusta löytyykin runsaasti minun pieleen menneitä potentiaaleja :smiley:

3 tykkäystä

Ehkä sinussa on potentiaalia. :slight_smile:

3 tykkäystä

Ehkä tässä hiljalleen uskonen, että moni tästäkin ketjusta jotakin sellaista oppinee, mitä lienee mahdollista jatkossa hyödyntää, tai joku jopa hyödyntänee, toisiin ketjuihin vastatessaan, ja näin ollen entistä vakuuttavampana foorumilla esiintynee ja samalla suomen erikoisesta kielestä nauttinee.

9 tykkäystä

Vaikka lieneekin kieliopillisesti oikein laittaa verbit lauseen loppuun, kannattanee ajatella lukijoiden mielenterveyttä sen verran, että ei tee sitä ainakaan aivan jokaisessa lauseessa.

8 tykkäystä

En ole pilkunviilaaja pahimmasta päästä, mutta tässä merkitys kääntyy väärin kirjoitetun anglismin takia päälaelleen…

6 tykkäystä

Sivuhuomiona, että tekstissä on myös toinen virhe, jonka olen huomannut kovasti yleistyneen viime aikoina: ”vaan” pitäisi olla ”vain”.

”Ei mies vaan nainen.”
Vain miehille.”

6 tykkäystä

Onhan siinä virheitä varmaan joka rivillä. En tiedä onko edes mielekästä viilata pilkkua tapauksessa, jossa ei ole selvästikään panostettu oikeinkirjoittamiseen. Pointin ymmärtää kuitenkin helposti.

1 tykkäys

Mielestäni on ihan mielekästä viilata pilkkua pilkunviilausketjussa :smile: Ja pointtini ei ollut osoitella juuri kyseistä tekstiä, siitä nyt vai ponnahti mieleeni tuo vaan- ja vain-sanojen sekoittamisen nykytrendi. Puhekielisyyttähän se on, mutta siihen törmää nykyään ihan asiateksteissäkin.

9 tykkäystä

Sehän tässä ärsyttääkin, että me fiksuttelijat käytämme kirjakieltä, koska olemme kykenemättömiä ymmärtämään ja vielä vähemmän sisäistämään kielen rikkautta, jota arkikieli tarjoaa. Muista Aleksis Kivi ja koko suomenkielisen kirjallisuuden perintö!

Me tiukkapipot olemme jämähtäneitä teknikkoja, emmekä luovia, alati kehittyvän kielen arvostajia - emmekä varsinkaan käyttäjiä. Me olemme niin huonoja.

Olemme urautuneita kouluopetuksen hapatukseen ja henkilökohtaiseen kyvyttömyyteemme omaan luovaan kielenkäyttöön sekä ymmärtämään kieltä, jota tarvitsemme keskinäiseen ymmärtämykseen muiden ihmisten, edes lähimmäisten, kanssa. Voi meitä.

Aivan erityisesti Juurikkia surettaa ‘niinku’-sanan (liksom, like) pikkuhiljainen katoaminen kirjoitetussa viestinnässä, kuten täällä Inderesin foorumilla.

1 tykkäys