Pinterest - näivettyvä palvelu, eli turskaa tiedossa, vai mites on asian laita?

image

Olin pitkään luullut, että tämä sometoimija ja sen osake olisivat vaipuneet alhaiseen alhoon. :slight_smile:

Pinterest on tällainen “somealusta”, joka keskittyy kuvien ja videoiden jakamiseen. Tuntuukin siltä, että monet käyttävät tätä palvelua ideoiden ja inspiraatioiden saamiseksi. En ole palvelua oikein käyttänyt, mutta omien vilkuilujeni mukaan palvelu ei ole merkittävästi muuttunut. Palvelu on avattu 2010, eli palvelu ei nyt ole ensimäisimpiä eikä toisaalta tuoreimpiakaan palveluita.

Pohdin joskus, että onko palvelu kuollut:

  • Pinterestilla oli 465 miljoonaa aktiivista käyttäjää vuonna 2023, mikä oli 7,3 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Maailman kymmeneksi isoin sosiaalinen media, eli ei ole todellakaan pienestä tekijästä kyse.

  • Liikevaihto oli viime vuonna 3 055 miljoonaa, joka ei ole sillä tavalla hurja, jos miettii eri somejättejä, mutta toisaalta ei mistään pienestä yhtiöstä ole kyse, jos ei vertaa megayhtiöihin. :smiley:

  • Markkina-arvo on 20,42 miljardia dollaria

Käyttäjämäärien perusteella puhuisin, että on jätistä kyse, mutta toisaalta muita lukuja pohtiessa, niin ei ole sellaisesta jättiläisestä kyse, no Hesulin pörssissä tämä olisi megajätti.

Vähän lisää tästä somealustasta:

Yhtiö on ehkä vieras monille täällä, vaikka nimenä tuttu, joten suosittelen vierailemaan sivustolla: https://fi.pinterest.com/

Kyseiseltä sivustolta lainattua:

Mikä Pinterest on?

Pinterest on visuaalinen työkalu, jolla on helppo löytää ideoita, kuten reseptejä tai inspiroivia sisustus- tai tyylivinkkejä.

Pinterest on todellinen runsaudensarvi, sillä palvelussa on miljardeja Pin-lisäyksiä. Kun näet kiinnostavia lisäyksiä, tallenna ne omiin tauluihisi, jotta ne pysyvät järjestyksessä ja löytyvät helposti. Voit myös luoda lisäyksiä ja jakaa ideoitasi muiden Pinterest-käyttäjien kanssa.

image

Sijoittajan näkökulmaa

Pinterestin on yhtiöille ilmeisen hyvä vaihtoehto siitä, että yhtiö voi antaa itsestään ja tuotteistaan haluamaansa kuvaa eikä siellä tarvitse niin paljoa pelätä niin paljoa negatiivista kommentointia tai muuten vihapuhetta. Lisäksi tämän palvelun käyttäjillä on enemmän ostovoimaa kuin monien muiden palveluiden aktiivikäyttäjillä, Pinterestin käyttäjät ovat vähän varttuneempaa väkeä.

Vuoden 2016 alussa oli 128 miljoonaa käyttäjää, 2020 alussa oli 367 miljoonaa käyttäjää ja viime vuonna se 465 miljoonaa. Ei ole siis näivettyvä alusta.

Toisaalta tulotaso ei ole joidenkin sijoittajien mukaan ollut kehuttava eikä yhtiön näkymät ja kulutkin ovat nousseet. Enkä itse lukemani perusteella ole nähnyt sellaisia isompia seikkoja, joiden avulla osaisin nähdä merkittävää kasvua yhtiön luvuissa. AI on myös mainittu, kuten asiaan kuuluu, mutta ei mielestäni uskottavasti, vaan siksi koska se pitää mainita.

Arvostuksista (2.elokuuta):

P/E-luku 100

P/B-luku 6,22

P/S-luku 5,90

EV/EBITDA 128


Mielestäni tuoreimmat pohdinnat tuoreen kvartaalin jälkeen kertonevat jo paljon:

https://x.com/gurufocus/status/1818395096359796849

Ja tässä vielä vähän lisää Pinterstin omilta sivuilta:


Ja tässä vielä Ollin Koposen ajatuksia Pinterestin Q2:sta, napattu Tulosviikkosummauksesta ja video pitäis lähteä pyörimään oikeasta kohdasta:

4 tykkäystä

Kagi on hakumoottori jossa käyttäjät voivat asettaa domainkohtaisia preferenssejä tekemilleen hauille, eli joko blokata täysin tai laskea painoarvoa tai nostaa painoarvoa.

Tässä on tilasto palvelun kaikkien käyttäjien useimmin täysin blokkaamista domaineista. :smiley:

4 tykkäystä

Hyvä poiminta @Ilkka6. Pinterest on osa suljettua internetiä, eli sivustoa ei voi ulkopuoliset käyttää ilman rekisteröintiä. Tämä eroaa siis muista kuva- ja videopalveluista, mikä ehkä selittää että sivuston koetaan kuolleen tai hävinneen kilpailussa käyttäjien ja mainostajien ajasta. Ei kannata siis esimerkiksi sosiaalisessa mediassa linkittää pinterestiin vievää linkkiä, koska läheskään kaikilla ei ole sinne tunnuksia. Samaten jos haet kuvia hakukoneella, et halua vastaukseksi Pinteresissä olevia kuvia, mikä voi selittää että Pinterest on blokatuin sivusto tuolla.

4 tykkäystä

Pinterestissä on välillä ihmetyttänyt muutama asia:

  1. Alhainen ARPU (average revenue per user). Ihmisethän käyttävät pinerestiä ajatuksella “minun pitäisi hankkia X”. Esim haluavat sisustus- tai tyyli-insipraatiota tms. ja käytännössä menevät alustalle siis lompakko auki ja valmiina käyttämään rahaa. Miten tätä ei olla voitu rahastaa yhtään paremmin? Vai tarvitaanko sinne lisää myyjiä, parempaa teknologiaa tms.?

  2. Pinterestin vertaaminen some palveluihin. Tässä on varmaan kyse siitä että taistellaan samoista mainosdollareista eikä siitä, että Pinterestin sosiaalinen puoli on aika mitätön verrattuna noihin muihin. Pinterestissä ei varmaan tämän takia myös käytetä niin paljoa aikaa kuin muissa somepalveluissa.

Mielenkiintoinen yhtiö kyllä. Jossain vaiheessa oli myös paljon spekulaatioita, että jokin isompi yhtiö esim Microsoft tai Amazon ostaisi tämän pois.

Joskus huomasin myös, että sijoittajamaailma on aika miesvaltainen ja miehillä oli aika minimaalinen tieto Pinterestistä ,mutta kaikkien naispuoliset puolisot tiesivät ja käyttivät Pinterestiä :slight_smile:

1 tykkäys