Pitääkö olla huolissaan?

Tänä yönä kunnon unet, huomenna on sitten varmasti vähemmän väsynyt olo :slight_smile: Itsellä vajaa 4h 50 min unta alla, todella katkonaista unta… Sen mukainen on olokin…

1 tykkäys

Tuotteistettiinko meidät? :flushed:

Onko tämä enemmän “Jippii, pääsen antamaan palautetta” vai “Voi ei, Inderes(kin) teki meistä tuotteita”?

4 tykkäystä

Katsopa sedän vastaus Fondia-ketjuun samasta aiheesta! Uusi Inde-johtaja Minna: uhka vai mahdollisuus??

Masse-setä, FA, selvä mahdollisuus

Luulen, että nyt pitäisi vaan lisätä Fondiaa rohkeasti. TJ on mielestäni " muodollisesti erittäin pätevä"…kyllä silmä lepäsi yhtiökokouksessa! Ja innoissani lisäsin liian aikaisin…:wink:

Juu, näin kävi :sweat_smile:
Pitäisikö meidän automatisoida itsemme vastailemaan?
Masse-botti, Hubotti-Sippola, jne. :robot:
Jos täältä koodareita löytyy, niin onnistuu varmasti :nerd_face:

8 tykkäystä

Pitääkö olla huolissaan, kun kymmenen viimeisimmän yhtiörapsan sisään mahtuu 8 vähennä-suositusta, 1 lisää-suositus ja 1 myy-suositus :thinking: (pientä huumoria tiistaipäivään :smiley:)
kuva

4 tykkäystä

Juuh. Aina voi olla huolissaan. Minä en oikein jaksa olla.
Tämä on tätä talouden loivailua.

Lisäksi Inde on tosi valikoiva suosituksissaan :relaxed:
Haluavat ilmeisesti pitää mainetta yllä. Positiiviset yllätykset otetaan markkinassa helpommin vastaan kuin osta-suositusten kurssilaskut.

4 tykkäystä

Itsellä vaan pistää silmään (pienen suolan kanssa tietenkin, koska tavoitehinnat ja suositukset eivät kerro kaikkea) tuo nykyinen suositusjakauma: 4 osta-suositusta, 46 lisää-suositusta, 55 vähennä-suositusta ja 10 myy-suositusta :thinking:

1 tykkäys

Jos olisi toisinpäin huolestuisin Inderesin analyytikkojen mielentilasta

3 tykkäystä

Tämä on täysin totta :smiley:

Itse luen sen niin, että Inden lisää = muiden osta.

1 tykkäys

Pitääkö olla huolissaan kun tietosuoja ei kuulu kaikille?

Tuo Sijoittaja 2019 äänestys oli ihan läppä. Mikko Mäkistä lukuunottamatta kaikki muut ehdokkaat pitää käytännössä vain blogia sijoittamiseen liittyen ilman suurempia näyttöjä sijoittamisesta tai sijoitusanalyysista. Huomaa hyvin, että halvan rahan aikana ja keskuspankkien jatkuvalla tuella nostetut sijoituskohteiden arvot saanu paljon porukkaa harrastamaan jonkinlaista sijoittamista.

https://ylilauta.org/sekalainen/106431136

Somessa voi sanoa ja kertoa ihan mitä vaan ja monesti kukaan ei edes viitsi kyseenalaistaa:

Mekittävämpää tuntuu nykyään olevan ihmisten mielikuvat kuin se todellinen faktasisältö.

Nyt joka tuutista tulee jos jonkinmoista sijoitusneuvoja ja valistusta sijoittamisesta ja samalla kannustetaan ihmisiä säästämään ja sijoittamaan. Tosiasia nyt kuitenkin on, että talouskasvu perustuu pohjimmiltaan vain kulutukseen. Mitä enemmän porukka säästää ja sijoittaa, niin sen vähemmän riittää kulutukseen ja sen pienempää on talouskasvu. Jos kaikki alkaisi nyt yhtäkkiä sijoittamaan entistä suuremman osan, niin mitähän käy talouskasvulle?

3 tykkäystä

Nyt ei mennyt minun ääni voittajalle kyllä kummassakaan kategoriassa. No mutta silti, onnea voittajille.

Pointtina kuitenkin se, etten ole esimerkiksi kovinkaan taidokas osakepoimija, vaan ennemminkin sellainen mutuilija vailla syväanalyysiä tai lukujen pyörittelyä (”Musta ois kivaa omistaa tota, no mä ostan sitä!”).

Näin sanoo vuoden -19 sijoittaja Julia Thuren. Vai niin. Nyt meni vähän ajatukset ristiin, miten vuoden sijoittaja -tittelin saanut voi sijoittaa suoraan osakkeisiin tutustumatta yritykseen tai perehtymättä numeroihin? Se on mielestäni hienoa, että puhuu sijoittamisen puolesta kansalle, mutta mielestäni jonkinnäköinen track-recordi onnistuneista sijoituksista olisi voinut olla ihan paikallaan voittajalla.

Esimerkiksi nyt, sanotaan vaikka toi Daytrader Mikon träkki ;D mutta eniten ääniä saanut voittaa. Ps. En ole kyllä ikinä lukenut mimmit sijoittaa -blogia. Mitä ilmeisimmin naisille tarkoitettu, vai? Näin päättelin, kun heti eka artikkeli alkoi lauseella “hei vaan mimmit!” kun kävin tutustumassa äsken sivustoon. Eli minulla ei ilmeisesti ole mitään asiaa koko sivulle =D

4 tykkäystä

Kuvitteletko sossulandiassa suurilla massoilla olevan yltäkylläisesti rahaa kulutukseen? Viina Virosta, nuuska Ruotsista ja auto Saksasta mentaliteetilla pakko mennä. Jos erehdyt töitä tekemään niin sossut verottavat tuhkatkin pesästä. Yritys on kova joutilasyhteiskunnan ylläpitämiseksi ja sinun ja minun osa on vain pyllistää hieman syvempään

Pitääkin parhaan mukaan yrittää tässä äänestää omilla teoilla. Eukko leikkaa jo letin, autot olen alkanut suurimmalta osin huoltaa itse. Tuttuja pitää olla niin voi muita palveluita vaihtaa ristiin osaamisen mukaan. Tallinnassa tulee käväistyä niin pitää syödä ravintolassa oikein lihavasti ja ottaa muutama väkijuoma mukaan. Jää alvit+viinavero+alkon kate saamatta!

Tämä nyt on tällainen leikkimielinen titteli. Vähän samaa mieltä kuitenkin siitä, että nämä somehömpötykset ovat modernin ajan taksisuhari-indeksi. Nousukautta eletään lujasti!

Sen verta täytyy sanoa, että mielestäni on nimenomaan hyvä että sijoittamisesta uskalletaan puhua nykyään vähän rohkeammin ja jopa kannustamaan siihen, ja tämän suhteen suunta on ihan oikea. Tunnen edelleen monia, jotka eivät ole ajatelleetkaan moista ja ainakaan minun perheessäni ei sijoittamista edes opetettu. Ehkäpä nykyään puhutaan sijoittamisesta myös jälkikasvuille avoimemmin, ainakin itse aion toimia niin. Ei sijoittamisen sanansaattaminen pahasta ole, mutta toivon ettei siitä kehitellä suinkaan liian riskitöntä ja helppoa. No, markkinat kyllä muistuttelevat riskeistä tulevaisuudessa.

Hyvällä asiallahan noi ehdokkaat ovat, vaikkei minun ääni voittajille ihan mennyt, ja onhan toi vuoden sijoittaja -kisa vähän tuommoinen, ei niin vakava juttu. :+1:

2 tykkäystä

Valistamisessa ei mitään väärää olekkaan. Kyse on nyt lähinnä siitä, että tässäkin tuntuu menneet asiat vähän överiksi sen suhteen, että sijoittamisesta puhumisesta on tullut lähinnä itseisarvo ja muoti-ilmiö. Se on tässä se ongelma. Ihan vastaavaa ilmiötä oli tulppaanimanian aikoihin.

Itse uskon, että monet näistä sijoitusbloggaajista tekee sitä vain sen takia, koska ovat löytäneet siitä itselleen markinnaraon ja saavat sillä keinoilla suosiota ja lyötyä rahaksi. Mitään pyyteentöntä hyväntekeväisyyttä se ei ole vaan keinoa tehdä omaa bisnestä. Puhutaan muodikkaasta ilmistä niin seuraajia kyllä riittää.

Mitä enemmän markkinoille tulee sijoittajia, niin sen pienemmäksi tuotto-odotukset voi asettaa sijoituskohteille. Jossain vaiheessa kiinnostus hiipuu ja tilantanteesta riippuu, mitä siitä sitten seuraa. Ei osakemarkkinatkaan ole irrallisia markkinatalouden lainalaisuuksista. Jos osakemarkkinat tarvii keskuspankkien elvyttävää rahapolitiikkaan ollakseen tietyllä talossa, niin silloin kyseessä on kupla suhteessa vapaaseen hinnanmuodostukseen. Kyse on lähinnä siitä kuinka suuri se kupla on ja miten se purkautuu.

3 tykkäystä

Tämä on niin totta. Myöskin samaan kategoriaan voi laskea monet analyytikkofirmat (esim. @CitronResearch), jotka antaa hintasuosituksia täysin omien omistuksiensa kautta - sell target annetaan, kun toivotaan hintojen laskevan, että saadaan ostettua halvemmalla ja päinvastoin.

Tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän luet ja perehdyt, sitä tarkemmin pitäisi tutkia taustat eikä uskoa kaikkea hömppää, jota “tohtori X” tuottaa. Makrotalous on puolestaan asia, mistä ei kukaan voi sanoa faktisesti, miten se toimii. Se toimii just niin, kuin kurssikäyrät näyttää - vaikket TA:han uskokaan.

2 tykkäystä

Capture

21 tykkäystä

Hmmm…

7 tykkäystä