Podcastit: kun milleniaalin keskittymiskyky ei riitä kirjoille

Olen pahoillani, ei tule toistumaan.
Ehkä.

9 tykkäystä

Kiitos @VPKe kun jaoit ajatuksiasi. Hienoa oli kuulla että on sijoittajia jotka eivät päivittäin seuraa salkun kokoa ja ajattelee tätä peliä vähän pitemmällä tähtäimellä. Hienoa ajattelumallia myös siinä että vaikka kasvuraketteja menee ohi oikealta ja vasemmalta ilman että on itse kyydissä, se ei pitäisi ketään haitata tai vaikuttaa omaan tekemiseen. Riittää kun on oman tutkan alla olevissa yhtiöissä riittävän oikeassa ja panostaa niihin paljon niin ajallisesti kuin rahallisesti. Monia juttuja joita pystyy itse täysin allekirjoittamaan myös… kannattaa kuunnella!

6 tykkäystä

Kiitos! Tuossa jutustelussa keskityttiin minun makuun vähän liikaa henkilökuvaan ja nuukailuun. Varsinainen sijoitusfilosofia jäi vähemmälle.
Tulemme ehkä tekemään Mikon kanssa jotain jatkoa joskus. Minulla jäi varastoon paljon enemmän sanottavaa, kuin tuossa tunnissa ehtii.
En kirjoittele palstoille hirveästi, koska koen ettei se ole minun vahvuus ja täällä ja muualla on paljon parempia kirjoittajia.
Yksittäisiin tunnuslukuihin ja muihin keskittyminen ei ole suuressa roolissa omaa filosofiaa, siihenkin on minua paremmat numeronmurskaajat.
Se, mikä on minun vahvuus, on kokonaisuuksien hahmottaminen ja oleellisen tiedon suodattaminen. Pyrin pyörittelemään asioita ja yrityksiä monelta kantilta ennen kuin teen päätöksiä. Välillä jätän selvältä näyttävätkin osakkeet ostamatta, jos vaan fiilis ei ole oikea tai ei kiinnosta.
Ja kaikkein tärkeintä on oman pään kasassa pitäminen, missä voin eniten olla hyödyksi muille.

Suuret kiitokset kaikille palstalaisille! Jokaisen huomioissa voi olla totuuden siemen.

36 tykkäystä
7 tykkäystä

Tuloskauden perkausta, vieraina @Juha_Kinnunen ja OP:n Antti Saari

8 tykkäystä

Mukana muun muassa Nomad investin Ville Hemminki! :point_down::+1:

15 tykkäystä

Jos nyt joku näin keskellä helteitä jaksaa ajatella sijoittamista tai kuunnella podeja niin niille sankareille tässä oma suositus viime viikolta. John Harrisin haastattelu joka vetää Sequila rahastoa joka on tuottanut sijoittajilleen 730 kertaisesti rahat aloituksesta lähtien (1970 asti). John Harrisilla on hyvin erilaisia näkökulmia sijoittamiseen. Arvosijoittajille varoitus että kahvit voi mennä väärään kurkkuun kun mainitsee että eivät tee esimerkiksi ollenkaan DCF-laskelmia. Mutta ihan meemisijoittajiksi ei voi kuitenkaan luokitella, kyllä DD tehdään huolella mutta eri tavalla. Mielenkiintoista kun kysytään mikä on hänelle ollut syynä pahimpiin epäonnistumiseen → “mielikuvituksen puute”. Ja 50 pahimman virheen listalle ei pääse yhtään tapausta jossa kurssi olisi romahtanut vaan kaikki virheet liittyvät missattuihin mahdollisuuksiin.

8 tykkäystä

Mikko Jylhän vieraana Ernst Grönblom (se entinen HCP-kaveri). Olipas taas loistava keskustelu kerrassaan.

11 tykkäystä

Erittäin hyvä jakso erittäin mielenkiintoisella teemalla. Harmi ettei Ernst Grönblom ole twitterissä, olisi lähtenyt seurantaan muuten.

Mikko Jylhä on kyllä mainio pörssitoimittaja. Ajan hermolla, rento mutta asiallinen meininki ja kysyy oikeita kysymyksiä.

9 tykkäystä

Ohessa alla linkkejä mita sain Ernst sähköpostilla tuohon pörssipäivän podiin liittyen. On matskua tiedonjanoisille. :sunglasses: :smiley:

“Liitän oheen presentaation (tai kyseessä on oikeastaan sen täydennetty versio; olen luennon jälkeen pohdiskellut asiaa paljonkin).”
Gronblom Hanken-pakattu.pdf (3,0 Mt)

Liitän oheen myös ”winner-take-all” -ilmiön taustoja kartottavan ”ajatuskartan”.
Winner-take-all mindmap.pdf (446,0 Kt)

Laitan myös linkit haastattelussa käsiteltyihin artikkeleihin.

Rosen:

Arthur:

Bessembinder:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3415739

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3710251

Nämä eivät sinänsä ole Bessembinderin tutkimuksia mutta ne käsittelevät samaa teemaa:

:sunny: :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä

Nostaisin tähän Spotifyn puolelta sijoituskästin.

Teemu Liilan ja Kevin van Desselin pitämä podcasti.

Mukavaa kevyempää kuunneltavaa ja paljon vanhan kertausta.

Mukava kuunnella fiksujen nuorien kundien jutustelua sijoittamisesta.

2 tykkäystä

Capital Groupin pitkäaikainen salkunhoitaja Carl Kawaja erittäin mielenkiintoisess Patrick O’Shaughnessyn podcastissa

Capital Group on iso varainhoitaja yli $2.2 triljoonan salkulla (31.12.2020). Pienet omistukset Helsingin pörssistä:

11 tykkäystä

Kaksi podcastia jota en ole täällä nähnyt mainittavan, mutta mistä olen pitänyt:

Bogleheads on investing:
Bogleheads on sijoittamiseen keskittynyt yhteisö: www.bogleheads.org, joka on saanut nimensä John C. Boglelta, jota pidetään indeksisijoittamisen isänä. Tämä kyseinen podcast on keskittynyt indeksisijoittamiseen ja varallisuudenhoitoon ja niihin liittyviin aiheisiin. Tyyli on hyvin asiapitoinen eikä siis mitenkään “tsädäm” ja mistä olen erityisesti pitänyt, että vieraat ovat vähän erilaisia verrattuna tyypillisiin sijoituspodcasteihin, joissa tuppaa olemaan rahastonhoitajia ja menestyneitä sijoittajia. Tässä podcastissa on enemmän akateemikkoja, kirjailijoita ja muita toimialan vaikuttajia. Varoituksen sanana kuitenkin, että on hyvin USA-painotteinen ja jotkut jaksot koskevat esim. verotusta, joten ne voi olla syytä skipata. Ensimmäisessä jaksossa haastatellaan John C. Boglea, josta on hyvä aloittaa.

The Memo by Howard Marks::
Howard Marks tunnettu miljardööri sijoittaja ja strategikko, joka on Oak Tree Capitalin perustajia. Hänet tunnetaan myös julkaisemistaan “memoista”: Insights. Kyseisessä podcastissa luetaan näitä memoja ja niissä on joskus mukana jotain Howard Marksin reflektointeja näistä artikkeleista. Aiheet liittyvät riskienhallintaa, sijoittamisen psykologiaan, sykleihin ja yleensä aika “makro”-aiheisiin. Varoituksena kuitenkin, että tyyli on enemmän pohdiskeleva ja ajatuksia herättävä kuin, että antaisi välttämättä suoria vastauksia. Voi olla, että näistä saa enemmän irti vasta kun enemmän pohjaa ja kokemuksia, jota vasten peilata näitä ajatuksia.

8 tykkäystä

Äänessä @Mikael_Rautanen

11 tykkäystä

Tässä suositus youtube-kanavalta, joka on mainittu foorumilla aikaisemmin:

Tällä hetkellä on valmiina 5 osaa. Seitsemän osaa taitaa olla valmiin sarjan koko. Esitetyt ajatusmallit toimivat sijoittamisen lisäksi muualla elämässä. Muutenkin vaikuttaa fiksulta kaverilta tämä Munger. Uskaltaisin väittää, että hänellä on loistava tulevaisuus edessä.

9 tykkäystä

Vieraana itse Jarkko aho. :point_down:

13 tykkäystä

Kuunteluun! :point_down: :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä

Thänks @saku nostosta :+1: sen verran vakuuttava oli kesäkuisessa Pörssipäivässä että tämä lähtee hetimiten kuunteluun.

4 tykkäystä

Ihan pirun hyvä podi oli tämä! Tykkäsin kuinka haastateltavasta huokui arvostus markkinoita kohtaan ja realismi kuinka vaikea sitä alfaa on tehdä, vaikka onkin siinä todistettavasti onnistunut!

Vastanpalloon tarjoilu. En ole vielä kuunnellut mutta hypoteesi aiheesta vaikuttaa mielenkiintoiselta.

“I do think there’s a connection to loneliness. Loneliness was an epidemic across the world even before the pandemic and the accompanying lockdowns . . . Then comes COVID and all the associated lockdowns, and we need to socially isolate from one another. So across this backdrop comes the Reddit crowd, the meme stock crowd, who says to you: we’re a group of like-minded people, and we’re going to do something incredible. We’re going to (A) get rich by (B) sticking it to people who have taken advantage of the little guy . . . So this narrative was very compelling, and this match was lit across the backdrop of real loneliness.”

2 tykkäystä

Tässä rautalangasta väännettynä miten talous toimii 30 minuutissa. Mielestäni hyvin esitetty!

3 tykkäystä