Polkupyörät/sähköpyörät - megatrendi vai syklisen markkinan huippu?

Polkupyöräilyssä ja erityisesti sähköpyörien markkinoilla näyttäisi olevan menossa jonkinlainen koronan käynnistämä huippukausi menossa. Jos katsoo markkinoita Euroopassa, pyörien kysynnän ja tarjonnan suhde on täysin vääristynyt, tavara on loppu lähes joka paikasta ja tällä hetkellä myydään pyöriä jotka toimitetaan ensi syksynä (!). Monien pyörämallien kohdalla hintoja on nostettu kesän lähestyessä.

Saatavuusongelmista on syytetty komponenttipulaa, eli pyörien komponentteja ei saada keskeisiltä valmistajilta (Shimano, SRAM jne) niin paljon kuin tarvittaisiin. Tämä näkyy sekä uusien pyörien että varaosien saatavuudessa.

Onko joku perehtynyt markkinoihin tarkemmin? Olisiko tässä aineksia pitkäkestoisemmalle megatrendille? Olettevasti sähköpyörien myynti alentaa perinteisten pyörien myyntiä, mutta korkeampien hintojen ja sähköpyörien kasvavan kysynnän vuoksi kokonaismarkkina voi kasvaa myös merkittävästi.

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus, harrastuksen puolesta tulee ahkerasti seurattua pyörämarkkinoita. Viime vuonna kauppa kävi jo todella kuumana ja tänäkin kesänä ilmeisesti myydään ei-oota pitkälle ensi vuoteen asti, suurimpana pullonkaulana varmaan tuo komponenttipula. Toki siinä vaiheessa kun se uusi fillari on hankittu, ei päivitystarvetta ihan heti luulisi tulevan ellei sitten porttiteorian kautta saada jengiä ostamaan parempaa ja kalliimpaa (ja tämä on kyllä asiaan vihkiytyneille grammanviilaajille todella helppoa).

Alkuvuodesta tulleen veroedun luulisi myös jonkin verran lisäävän nimenomaan sähköpyörämyyntiä, joten siellä saattaisi olla potentiaalia. Meneehän tämä yksiin myös nykyisen hyvinvointitrendin kanssa. Täytynee perehtyä asiaan enemmän, nopealla google-haulla löytyi ainakin tällainen suht tuore artikkeli.

Näistä Thule oli omalla seurantalistalla alkuvuodesta, mutta hinta pääsi karkaamaan turhan kireäksi itselleni, täytynee perehtyä uudestaan tarkemmin.

2 tykkäystä

Ei ole pelkästään koronan aiheuttama piikki kysynnässä. Sähköpyörien myynti on jo vuosia ollut keski-Euroopassa merkittävä osa kokonaismyynnistä. Harrastajamäärät ovat kasvaneet pyöräilyn eri osa-alueilla viime vuosina vaikka fatbikien myynti on ollut jo pari vuotta hiipumassa lukuunottamatta pohjoismaita. Nyt myynti sähköavuisten pyörien lisäksi kasvaa erityisesti gravelpyörien (maantiepyörän kaltainen leveämmillä renkailla) segmentissä.
Kalliimpien harrastepyörien toimitusajat monilla suosituilla merkeillä ovat ennen koronaakin olleet useita kuukausia.
Onhan sitä puhuttu, että pyöräily syrjäyttäisi golfin. Suomessakin useampikin pörssiyhtiöden johtaja harrastaa pyöräilyä aktiivisesti.

Itse olen pyöräillyt yli 60 vuotta, eikä harrastus ole hiipumaan päin. Nyt tallista löytyy aktiivisessa käytössä olevat maantiepyörä asvaltille, gravelpyörä sorateille ja helpoille metsäpoluille, fatbike ympärivuotiseen maastoajoon sekä täysjousitettu trailipyörä sekalaiseen maastoajoon. Lisäksi tallin perukoilla on muutama harvemmin käytössä oleva pyörävanhus.
Ajan vuodessa pyörillä 5-8000 km pääosin maastossa. Sähköpyörä pitää hankkia sitten kun nuo 20-40 vuotta nuoremmat ajokaverini alkavat mennä kovempaa, vielä sen aika ei ole itselläni. Muutamia sähköpyörällä ajavia kavereita käy kanssani lenkeillä.
Kun sijoitusfoorumilla ollaan niin pitää mainita, että salkussa on ruotsalainen Mips Ab, joka kehitti kypäriin (myös muihin kuin pyöräilykypäriin), mips-teknologian, jota se myy kypärävalmistajille maailmanlaajuisesti.
Ameria ostin aikanaan sen omistamien pyöräilyyn liittyvien brändien vuoksi (Mavic ja Enve). Valitettavasti hyvä yhtiö lunastettiin pörssistä.
Sähköpyörien myötä pyöriin on tullut näytöt. Mahtaako joku moottorivalmistaja käyttää QT:a? Merkittäviä sähkömoottorien valmistajia ovat mm. Shimano, Bosch, Yamaha ja Brose.

Maksumuurin takana oleva pari vuotta vanha juttu:

9 tykkäystä

Harmillisesti näyttää siltä, että sekä komponenttien (vaihteistot/voimansiirto, jarrut, renkaat, vanteet, rungot) valmistus että pyörien kokoonpano näyttää hyvin pirstaloituneelta markkinalta, ja suurin osa yhtiöstä ei ole pörssissä.

Shimano on tietysti poikkeus, mutta Japanin pörssiin taitaa olla aika haastava päästä Suomesta käsin.

Tutkailin myös ja tältä tosiaan vaikuttaa. Shimanoa saisi ainakin Nordnetistä jenkkiversiona. Muuten näyttäisi keskittyvän muutamaan isompaan tekijään. Acell Groupilla olisi Nishikiä, Tunturia, Raleighia ja Haibikesia eli selkeästi tällaista jokamiehen fillaria. Dorel Industriesilla puolestaan mm. Cannondale, GT ja Mongoose, eli vähän erikoistuneempaa menopeliä.

Mavicia ja Enveä olisi ollut kiva omistaa, harmi ettei ole enää mahdollista. Mipsissä voisi olla potentiaalia, vaikka ei ihan selkeästi enää fillaripuolelle menekään.

Taitaa sähköpyörissä olla sama kuin sähköautoissa, eli ominaisuudet ja hinnat ovat kehittyneet sille tasolle minkä suurin osa hyväksyy. Se nostaa kysynnän ihan eri tasolle ja nyt on vielä Koronan tuoma kysyntäpiikki.

Itsekin juuri ostin 1. sähköpyörän. Tunturin pyöriä vaikutti toistaiseksi olevan kohtuu hyvin tarjolla. Helkamalta ei saa oikein mitään. Komponenttipulaa Koronan takia valitettiin liikkeessä.

Sijoitusmielessä Shimano on varmasti kova valinta.

Jos itse lähtisin sijoittamaan pyöräilyyn liittyen, niin tutkisin noita yrityksiä, jotka tarjoavat virtuaalisia ajoympäristöjä kotona pyöräiltäväksi. Ne kehittyvät koko ajan ja ovat aina realistisempia. Maailmalla on paljon pyöräilijöitä, jotka ei voi ulkona koko vuotta harrastaa, suurkaupungeissa se on vaikeaa, liikenne kasvaa ja ajaminen ulkona voi olla liian vaarallista ym. Sisäpyöräilijöiden määrä kasvaa. Varmaan kiinnostavinta noissa olisi ohjelmistoja kehittävät yhtiöt.

Googlaamalla varmasti löytyy paljonkin hyödyllisiä juttuja näistä fittness apeista, ja onko nyt oikea aika sijoittaa ja jos niin mihin

“We expect FitTechs to continue growing as distribution platforms in their own right, across content types like music, branding campaigns, lifestyle video content, and eSports, leading to new revenue opportunities in licensing/ads,” Golding and Nollen wrote in the report.

1 tykkäys

Mips alkaa viimeaikaisen laskun jälkeen olemaan ihan kelvollisesti jopa arvostettu?

Supply chain ongelmat vaivasivat Q4.
“During the fourth quarter, many helmet factories in China were affected by the power restrictions implemented at the end of the third quarter,” he said. “Neither in the fourth quarter nor during the full year did MIPS fail to fulfill an order, but the general demand for helmets could not be met, and the helmet factories have not been able to produce at full capacity.”

https://twitter.com/Pavas_Pareto/status/1492078945105321988

2 tykkäystä

Q1 ulos

1 tykkäys