Vaikka kurssilasku on härkämarkkinan aikana kaukainen ajatus, niin millainen vaikutus piensijoittajilla ja treidaajilla on laskumarkkinan luonteeseen?
Jos olen ymmärtänyt oikein, yhä useampi piensijoittaja ja treidaaja käyttää leverointia pääomansa pönkittämiseen. (Hiukset nousivat pystyyn, kun joku aloitteleva treidaaja kyselee Quorassa miten saisi työttömyyskorvauksen moninkertaistumaan, jottei talo lähtisi alta.)
Leverointi yhdistettynä kaupankäynnin nopeutumiseen (mobiililaitteet appseineen) tarjoaa potentiaalisesti mahdollisuuden nopeaan laskumarkkinaan, kun limitit paukkuvat (niin osakesalkun kuin kotitalouden velkojen osalta) ja siirtyy laajemmin taloutta horjuttavaksi tekijäksi. Niin, ellei keskuspankki todella tarjoa loputonta “minä suojelen sinua kaikelta”-trampoliinia ja vahvista osakemarkkinan TBTF-statusta, jota Verneri sivusi eräässä aamarissa.
Korrrostan, etten olen karhu vaan perusbullero. Jostain nuoruudesta muistan tarinat superhiivasta ja erinäisistä kiljupöntöistä, joita teininä viriteltiin aloittelijan innolla. Haisevaa lopputuotosta kaavittiin joskus seiniltä, kun paine astiassa ylitti rajat. Toivon, ettei osakemarkkina leviäisi talouden seinille samalla tavalla.