Pörssien suunta (Osa 1)

Brexit-sopimus syntynyt https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006276030.html

4 tykkäystä

Nyt vielä kauppasovut tähän päälle, niin saadaan kunnon ralli loppuvuodelle. Keskuspankit vielä sopivasti alottivat lisäelvytyksen. Mitähän tästä seuraakaan :slight_smile:

2 tykkäystä

Aijai :sunglasses::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Mutta eikö se yleensä mene niin, että SELL THE NEWS? :wink:

1 tykkäys

Taitaa tämä farssi vain siirtyä seuraavaan näytökseen; brittiparlamentti hylkää sopimuksen jälleen ja sitten ihmetellään taas, että mitä tehdään. :joy:

10 tykkäystä

En usko, että parlamentti hyväksyy sopimusta :smiley: lisäaika ja lopulta toinen kansanäänestys

4 tykkäystä

Nyt kun kattelin uutisia, niin tuntuu että ei mene läpi britti parlamentissa. Työväki, skotit, pohjois-irkut ja edes brexit puolue ei tuo ehdotusta. Kyllä taitaa nyt alla se aika, että ota tai jätä. Tämä 3 vuotta jatkunut brexit epävarmuus on myrkkyä euroopan taloudelle. Jos vaan heitetään britit ulos niin ehkä kuukausi kärsitään, mutta sen jälkeen taas saadaan epävarmuutta pois markkinoilta. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta pätkääkään, että syntyykö britteihin lääke tai ruoka pulaa. Itse ovat sutkun saaneet aikaan, joten kärsikööt sitten itse. EU:n on aika siirtyä eteenpäin ja käyttää aika vaikka usan tai kiinan kanssa neuvottelemiseen.

5 tykkäystä

Pörssipäivässä vieraana Peter Seligson. Hyvää tai vähintäänkin kiinnostavaa läppää monestakin asiasta, mutta ehkä kiinnostavin oli Seligsonin näkemys Italian velkaantumisesta.

Hän näkee ettei Italian (valtion) velkaantuminen ole ongelma, koska Italia käytännössä rahoittaa niin paljon erilaisia hankkeita muissa maissa. En oikein pysynyt kärryillä kun en voinut keskittyä, mutta juttu löytyy täältä: Sijoittajavieraana Peter Seligson | Pörssipäivä | Yle Areena – podcastit

Lisäksi kiinnostavaa juttua siitä miten Eurooppaa rahoittaa jenkkien kulutusjuhlat kunnes jenkit devalvoivat tms ja pyyhkivät velan käytännössä pois… :smiley:

3 tykkäystä

Keräsin huvikseni Inderesin tämänhetkiset suositukset OMXH25-yhtiöiden sisällä, ja vähän haiskahtaa ettei OMXH25-indeksille itsessään perusteltua nousuvaraa oikein löydy, vai löytyykö? :thinking:
Ottakaapa ihmeessä kantaa, kohtahan Q3-tuloksia alkaa oikein kunnolla tippua!
(taulukko on tarkoituksella hyvin pelkistetyssä muodossa sisältäen vain suositukset, eikä esim. tavoitehintoja ja kontekstia niiden takana, ehkä pienellä provokatiivisuuden siemenellä tehty :wink:)


Itselläni on tarkoitus analysoida tilannetta Q3-tulosten jälkeen tarkemmin, jossain marraskuun paikkeilla, samalla myös saatatte kuulla miten minun YO:t on lopulta sujuneet :slight_smile:
EDIT: Taulukko korjattu.

3 tykkäystä

Pari juttua kannattaa ottaa huomioon:
Inden suositukset taitavat suurimmaksi osaksi olla jo 2-3kk vanhoja, osaan niistä tulee Q3 jälkeen muutoksia, ja ne katsovat eteenpäin 1v. Oma sijoitushorisontti siis kannattaa pitää mielessä, kun seuraa näitä. Lisäksi Inde on tosi tarkka suosituksistaan, ja verrattuna moneen muuhun suosittelijaan heidän lisää vastaa muiden osta-suositusta.

Indeksi muutenkin aina soseuttaa päätöksentekoa, eli joku nousee ja joku laskee ja sitten kokonaisuus pysyy ±0 tai ainakin lähelle sitä. Yritys on yritys ja sillä on tuotteita, palveluita, henkilöstö, johto ja suunnitelmia. Indeksi on indeksi…Minusta on ok jos joku sijoittaa indeksiin, mutta itse pidän sitä arpalippuna. Sijoittaminen ja loppokupongit erikseen.

6 tykkäystä

Hyviä huomioita @Elina_A! Tarkoitus oli nimenomaan herättää keskustelua :slight_smile:

Pitää paikkansa, itse korostaisin nimenomaan yksittäisten osakkeiden hintakäyttäytymisen seuraamista, ja yritysten liiketoimintojen edistymistä niiden takana.

1 tykkäys

Joo, tiedän. Ja osallistuin :slightly_smiling_face: sorry jos vaikutin harmistuneelta, se ei ollut tarkoitus.

Olen joskus sijoittanut Japanin indeksiin ja muutamaan muuhun arpalippuun, jonka jälkeen päätin jättää tuon sijoitusalueen kokonaan pois. Ehkä jos olisi oikeaa tatsia makrotasolla niin sitä voisi harrastaa. Vastaavasti olen jättänyt raaka-aineet pois omasta salkusta.

2 tykkäystä

Luulisi että OMXH25 kursseihin ja Inderesin analyysiin on jo aikalailla leivottu sisään odotukset tulevasta. Sitten jos odotukset voitetaan tai hävitään niin nähdään varmaan jotain kurssireaktiota.

Esimerkiksi Elisa on ollut Indellä jo pitkään vähennä / myy -positiossa eikä ihan syyttä. Kuitenkin kurssi nousi taas kun saatiin hyvin marginaalinen yllätys parantuneesta kurssista.

Summa summarum alphaa ei varmaan kovin paljoa ole tarjottimella jos osaritreidaa Inden suosituksien mukaan paljon seuratuissa OMXH25-osakkeissa. Edge pitäisi saada mun mielestä jostain muualta.

2 tykkäystä

Tuohon kun vielä lisäisi päivän kurssit ja tavoitehinnat, niin aika soppa olisi valmiina…-:slight_smile:

1 tykkäys

OMX 25 on kyl vaikea peli kaikille :smiley:


Kävin aamun Melkein minuutissa videolla läpi muutamia seikkoja läpi, mitkä nakertavat “kuluttaja vie, teollisuus vikisee” -tarinaa tällä hetkellä tuon ylempänä olevan artikkelin inspiroimana. Fiksuina sijoittajinahan me kaikki täällä koko ajan kyseenalaistetaan nykyisiä käsityksiä markkinasta ja mietitään mihin tarina kääntyy seuraavaksi :wink:

Jenkeissä rahdin (rekat, lentokoneet, junat) kasvu kääntynyt negatiiviseksi (jos ollaan tarkkoja, niin CASSin prosessoimat transaktiot ovat kääntyneet laskuun). Tosin, vuosi 2018 oli todella kova joten vahva vertailu voi selittää osan. Suurin osa tavarasta liikkuu rekoilla, ja rekkakuskien mediaanitulot ovat melko hyvät, plus se on yksi isoin työjoukko jenkeissä. Tuo indikaattori kertoo siis talouden pulssin lisäksi hyvin merkittävän kuluttajaluokan tilasta.

Enpä taaskaan tästä draamailisi mutta jos lasku syvenee niin kohottelen kulmakarvoja.


Jos tuossa oli riskejä, niin muutoin tuloskausi näyttää alkavan ihan mukavasti. Jenkkipankkien vahvuuden lisäksi Sandvik lupailee meidän Metsolle ja Outotecille hyvää:

5 tykkäystä

Daliolla edelleen sama ääni kellossa, kandee seurata.

2 tykkäystä

Of the 73 companies in the S&P 500 that have reported earnings through Friday morning, more than four-fifths have beaten analysts’ expectations, according to Refinitiv.

2 tykkäystä

4/5-osaa biittauksia, yeah :muscle:t3:


Nordean kaverit huutelee edelleen karhutarinoitaan🐻

2v/10v inversio kääntynyt, mutta esim -98 tämä oli väärä hälytys. Tuosta voi hakea tukea mille vaan näkemykselle…

Sitten positiiviselta puolelta:

Taas lainaan Mäkistä mutta minkäs mahdan kun hänen jutuistaan pidän plus kaverilla on rahat pelissä mikä lisää kredibiliteettiä siihen päälle (träkki puhukoon puolestaan). Hyvä huomata muissakin mittareissa että vertailukaudet alkavat olemaan heikkoja siellä ja täällä ettei kasvuluvut pääse yllättämään. :wink:

Kaikille kivaa viikonloppua!

8 tykkäystä

Brexit-äänestys lykkääntyy edelleen.

1 tykkäys

Yllätysyllätys. EU antanee taas kiltisti lisäaikaa ja tehnee tarvittaessa lisämyönnytyksiä.

3 tykkäystä

EU ehkä halua antaa. Ranska tuskin. Pari päivää sitten EU kokouksessa nimittäin nähtiin hieman erilainen tilanne kun Ranska blokkasi EU:n laajentumishalut.