Pörssien suunta (Osa 1)

Olipas nätti pieni rysäys illan päätteeksi… kaikki indeksit ~-1% noin vartissa. No, siinä meni eiliset nousut taivaan tuuliin :sweat:

2 tykkäystä

Oliko jokin uutinen vai mikä?

1 tykkäys

Teknosektori (QQQ) saa kunnolla turpaan pitkästä aikaa, vähän kyllä ihmetyttää :thinking: Tässä voi olla ainekset isommallekin laskulle jos downside jatkuu…

1 tykkäys

Sijoittamisen pitäisi olla pitkäjänteistä puuhaa, joten jos tuntuu pahalle, kannattaa jokapäiväiset vilkuilut AO/OST tileille lopettaa ja jättää unholaan. Yleis tasolla toki kannattaa seurailla vähintään viikottain esimerkiksi Inderesin osakeseurannalla, jos sattuu “oma” osake laskemaan hyville osto apajille väliaikaisten epävarmuuksien takia. Tässä ollaan taas kovasti noustu jo tovin aikaa, joten ei nyt pitäisi pari lasku päivää tuntua missään. Itse kaipailisin jo korjausliikettä - tyyliä 2018 syksy - että voisi ostella ahkerammin lisää :slight_smile:

7 tykkäystä

Se vanha totuus pitää paikkaansa, että laskut tuntuu pahemmilta kuin nousut. Vilkaisin salkun päätyneen päivän -0,4%:sta 1,4% pakkaseen. Sen päälle vahvistaakseni kognitiivista harhaani katsoin vielä traders clubin jonka jälkeen olin valmis painamaan salkussa sell all- nappia. Kello oli kuitenkin 18:32 joten jäi toteuttamatta :grin:

Olen pitkään miettinyt osakesijoittamisen järkevyyttä siltä kohdin, että tuoko se toivottavan taloudellisen tuoton verran kompensaatiota psykologisille painille. Kun ei vaan pysty ostamaan ja unohtamaan. Ollappa ajat kun pankissa piti hoitaa välitys. :sweat_smile:

9 tykkäystä

Jukka Lepikkö: “Tää alkaa näyttämään ihan pelleilyltä”.

12 tykkäystä

Mitä enemmän laskee, niin sitä parempi kaikille netto-ostajille, jotta saa salkun täytettä huokeammalla - tämä pätee kaikkiin nuoriin alle 60-vuotiaisiin sijoittajiin. Heidän pitäisi kuorossa hurrata kurssilaskua!

4 tykkäystä

Nuo on kyllä hyvinkin mielenkiintoisia videoita. Nasdaq tulee suurella todennäköisyydellä suht pian laskemaan tai sitten keskipitkä vaakataso. Kyllä tässä on syytä hieman riskitasoja laskea, mutta ennenkuin markkina oikeasti näyttää laskunmerkkejä niin ylireagoida ei tarvitse.

2 tykkäystä

Varmasti täällä osataan sanoa mistä on järkevin seurata fedin päivittäistä rahan työntöä markkinoille? Kiinnostais myös mistä pystyy seuraan viisas/tyhmä raha liikkumiset?

Itse tarkkailen tilannetta tuolta: https://www.newyorkfed.org/markets/soma/sysopen_accholdings.html

8 tykkäystä

Tiistain pörssipäivä kuuntelulle. Mukana S. Vilen

8 tykkäystä

Laskulle perusteita on varmasti ollut helppo löytää ainakin syksystä asti, mutta silti ollaan taas melkein puolivuotta purjehdittu isossa myötätuulessa vaikka on ollut sotilaallisia toimia Iranissa, koronavirusta ja presidentinvaali vuosikin vielä Jenkeissä. Hullulta tuntuisi, jos tässä vielä jatkettaisiin jyrkästi kohti koilista seuraavatkin puoli vuotta, mutta eipä tuota mikään fysiikanlaki estäkään, jos euforia markkinoilla jatkuu.

1 tykkäys

Huomenta! Korko-odotukset ovat lähteneet USA:ssa taas kunnolla laukalle ja rahapoltiikkabooliin janotaan lisää terästystä. Futuurimarkkinan hinnoittelemissa todennäköisyyksissä annetaan jo yli 50 %:n todennäköisyys kahdelle (tai useammalle ohjauskoron laskulle) 2020. Samaan aikaan Fed kertoo USA:n talouskasvun olevan vahvalla pohjalla ja korkojen nykytaso “sopiva”. Yhtälössä havaittavissa siis epäsuhtaa. Tässä pari olennaista kuviota tämän päivän makrokatsauksesta


.

3 tykkäystä

Täytyy sanoa että aika sijoittamisen aloittamisen jälkeen keväällä 2017 on kyllä ollut mielenkiintoista. Koko ajan on ollut joku pelko päällä alamäen alkamisesta ja siitä ”isosta romahduksesta”. Ensin oli Putin, sitten pohjois-Korea yli Japanin ammuttuine ohjuksineen, sitten kauppasotaa, välillä vähän Irania ja nyt coronaa. 2018 lopun droppia lukuunottamatta kaikki ovat olleet todella lyhyitä ja ostettu kurssit heti takaisin ylös.
Tuli tehtyä aluksi rutkasti aloittelijan virheitä ja niistä persnettoa aika railakkaasti. No, niistä on opittu ja saatu salkku jo ihan kivasti plussallekkin, mutta kyllähän tämä suunta mietityttää kun tuntuu ettei mikään aiheuta pudotusta… Olen tällä hetkellä itse osakkeissa lähes ”all in” ja mietin että mikä oikeasti voisi laukaista sellaisen syöksyn että kannattaa lähteä myymään? Onko siihen lähes pakko liittyä se, että ensin tulee tällainen coronan kaltainen uhka joka sakkaa alkutuotantoa, sitten tulosvaroituksia, sitten lomautuksia/potkuja jenkeissä, työttömyys siellä nousuun ja talousennusteet alas, ennen kuin voidaan luisua oikeaan taantumaan? Eli toisin sanoen, voiko tässä olla se tapahtuma käsillä mikä todellakin aloittaa sen vuosia odotellun laskun? Rahapolitiikka ja sen moninaiset keinot markkinoiden säätelyyn eivät ole vielä kovin tuttuja (vaikka kiitos inderesin makrokatsausten takia olen niistäkin paljon oppinut), joten kysynkin, onko näille tukihommille oikeastaan minkäänlaista kattoa?

5 tykkäystä

Pistän tähän linkin videoon, jossa kohdassa 30:22–> löytyy salkun suojaamisesta juttupätkä, aloittelijoille ja sellaisille sijoittajille (kuten itse pääsääntöisesti olen), joilla on suurin osa suorissa osekesijoituksissa, tästä voisi tällaisina aikoina olla hyötyä ja pitää mahdollisesti ne yöunet sikeinä

4 tykkäystä

Myin itse salkusta 30-40% eilen. Rahastin Virgin Galactic pikavoitot, JPM pitkän nousun, osan MSFT pitkäaikaisesta holdista, Discovery uudehko positio pois, vähensin S&P500 ETF:ää kolmanneksen ja kevensin Berkshireä puolet

Syynä se että tarvitsen käteistä kesän alussa suurehkon määrän.

Pointtini ehkä on, että jos on ylijäämäinen käteisvirta kuukausittain, niin en lähtisi myymään. Mutta jos on rahan tarvetta 12kk sisään niin itse tein sen johtopäätöksen että nyt voi olla hyvä paikka muuttaa omistuksia likvidiksi.

Tässä on vielä sellainenkin twisti, ettei minun tarvitse maksaa voitoista veroja. Jos olisi pitänyt, niin olisin rahoittanut rahantarpeeni todnäk lainalla enkä olisi koskenut salkkuun.

Mielestäni markkina on menossa euforisempaan suuntaan ja drivereita ylemmäs, jopa järjen vastaisesti, löytyy kyllä. Mutta riskiä tosiaan on, enkä halua joutua myymään “pakon edessä” 10-20% alempaa kuin nyt.

Pääsyy myynneille oli se että uskon että ncov-19 tulee aiheuttamaan yllättävän paljon tuhoa tämän vuoden lukuihin. Se lähteekö siitä liikkeelle ketjureaktio, en usko, mutta volatiliteettiä aiheuttanee.

Tämä moovi kuitenkin mahdollistaa minulle ylijäämäisemmän käteisvirran tulevaisuudessa, eli tietysti minulle olisi hyödyllistä jos markkinat laskisivat ja lisäilisin ajallisesti hajauttaen takaisin kohti alkuperäisi positioita.

Just my 2 cents

8 tykkäystä

Kauppalehti

Jättipankin päästrategi varoittaa: Osakekuplat puhkeavat – nyt kannattaa sijoittaa osakkeisiin, jotka ovat tyypillisesti ”toisella puolella trendiä”

Mitä mieltä?

2 tykkäystä

Tuo on vähän niin kuin löysi voittajavetoa hevosesta…

1 tykkäys

Nämä tuomiopäivän pasuunat hiljennetään nykyisessä sentimentissä. Nyt on parin päivän lunssa meneillään ja sen jälkeen rallatellaan kesää kohti.

Mutta onhan tämä hullua ollut jo pitkään. Jenkkiosakkeiden kohdalla tuntuu, että vaikka olisi heittänyt rahansa summassa ties mihin lappuihin niin olisi takonut hyvät voitot.

Euroopan pörsseistä en ainakaan itse löydä kuplaa. Rahalle ei oikein löydy muita järkeviä pysäkkejä. Se ei tarkoita etteikö ostopaikkoja voisi tulla…

4 tykkäystä

Tuohan on käytännössä vakuutustuote. Ja esimerkkinä käytetyt laskelmat toimii vain, jos oma salkku korreloi täysin tuon Tukholman indeksin kanssa. Eli useimmiten ei, jos salkusta löytyy vain muutamia pienempiä yrityksiä. Itse suosisin ennemmin stop loss -toimintoa, jos rauhallisia yöunia hakee :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä