Pörssien suunta (Osa 1)

Eiköhän tässä vielä nähdä vauhtia ja villejä tilanteita.

2 tykkäystä

Tuskinpa, VIX edelleen huitelee 66 pisteen tienoilla. Volatiliteetti on pysytellyt todella korkealla, eilen viimeksi S&P liikkui 3% alaspäin 10 minuutin aikaikkunassa sulkeutumista kohden.

Tänään luvassa isoja työttömyyslukuja Yhdysvalloista klo 14:30 tienoilla. Ennuste on miljoona, jotkin tahot esittäneet näkemyksiä jopa 3-4 miljoonasta. Euroopan tukipaketteja ja Yhdysvaltojen tukipakettia odotellaan.

2 tykkäystä

Tyyntä myrskyn edellä. Oma näkemykseni on että tuo isomman jänteen nousutrendi breikataan lähipäivinä ja sitten lasketellaan jollain nopeudella kokeilemaan pohjat vielä toistamiseen. Toivottavasti lasku olisi hallitumpaa eikä mitään -10% päiviä, mutta uutisvirrasta ei koskana tiedä.

Markkinat ensin ylireagoi jyräämällä pohjiin uskomattomalla nopeudella. Sitten kun löytyi jotain tukevaa maata, se ylireagoi ylöspäin lähes samanlaisella innolla. Nyt ollaan viimeisimmän vastapompun “huipulla” (vaikka jo alempana kuin eiliset topit) ja katsotaan että jatkuuko nousu tämän ison rekyylin jälkeen maltillisesti vai mennäänkö takaisinpäin.

Jos ~2389 taso SP500 pitää, toivoa maltilliselle toipumiselle on ja silloin tämä hetki on hyvä paikka tankata laatufirmoja. Toisaalta tällä hetkellä nokka on loivasti alaspäin ja ollaan alle eilisten closejen niin SP500 (futuurit) kuin DAX, joten vielä ollaan varsin heikoilla jäillä.

7 tykkäystä

Itse olen siirtynyt varovaisen optimismin puolelle pohdittuani tilannetta pahimman paniikin jälkeen. Tässä kriisissä meillä on vielä kaikki avaimet ja uskon että tilanteen pitkittyessä aletaan miettiä enemmän vaihtoehtoja, jossa taloutta saataisiin ainakin osittain käyntiin ja riskiryhmiä rajattua tartuntariskiltä. Tärkeintä talouden näkökulmasta on estää isomman palikan sortuminen jonka korjaaminen veisi aikaa. Uskon että paine kasvaa talouden saamiseksi käyntiin mitä enemmän aikaa kuluu kun ahdinko taloudellisesti alkaa painaa kovempaa päälle. En tarkoita näin sanoessani että talous tulisi käynnistää ihmishengistä välittämättä, mutta varmasti olisi järkevää pohtia, miten molemmat puolet asiasta saataisiin toimimaan parhaiten ilman että se on joko tai.

https://tekniikanmaailma.fi/italialaiskyla-testasi-kaikki-asukkaat-ja-tulokset-ovat-ristiriidassa-whon-kanssa-sairaaloista-voi-tulla-infektion-keskeisia-leviamispaikkoja/

Tässä uutisessa kerrotaan lisäksi että kylässä testatuista jopa 50-75% on oireettomia kantajia. Tauti siis todennäköisesti on jo levinnyt huomattavasti laajemmalle kuin tiedetään. Voi olla että olemmekin siis pandemiassa jo pidemmällä kuin ymmärrämmekään.

5 tykkäystä

Tässä ei kuitenkaan todeta sitä, että kuinka monta prosenttia koko väestöstä kantoi virusta, joten tästä on vaikea vetää johtopäätöksiä siitä, että olemmeko pandemiassa jo miten pitkällä.

Juuri tämän vuoksi tarvitsemme massatestausta ainakin satunnaisotannalla - sekä tämänhetkisestä taudin päälläolosta, että vasta-aineista jos taudin on huomaamatta oireettomana sairastanut.

Tätä ennen ei mitään toivoa nostaa rajoituksia tai homma tulee silmille.

4 tykkäystä

Tuohon aiempaan liittyen:
"When around 3,300 people were checked for the virus in Vo Euganeo in northern Italy, 3 per cent (around 90) were infected with Covid-19, researchers said. "

Tämä ei tue sitä teoriaa, että tämä olisi levinnyt jo laajemmin väestömme keskuudessa.

Lähde:

Olettaisi, että jos virus olisi levinnyt jo aikaisemmin ja laajemmin väestöön, olisi kuolleisuus noussut jo pitkän aikaa sitten…

Tuo on totta, ja varmasti tietyt alueet ovat säästyneet tältä pääosin, varsinkin enemmän eristyksissä muualta olevat paikat. Mutta kiinnostaisi tosiaan tietää, mikä on esim. New Yorkin tms. vastaavan ison kaupungin todellinen tautiluku tällä hetkellä jossa tauti on levinnyt laajemmin.

Hallitus vastaa huutoon. Hyvä! :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Tarttuihan se virus tähänkin ketjuun, tarttuvaa lajia on kyllä :boom:

11 tykkäystä

Näin on. Tainnut jokunen viesti eksyä ehkä väärään ketjuun. Itse en myönnä mitään :sweat_smile:

1 tykkäys

Onhan tämä vähän veteen piirretty viiva. :wink:


Hemminki twiittasi hyvän podin. Ottaa huomioon, miten erilaisen stressin koronavirus aiheuttaa tässä pörssiromahduksessa. Rahojen ja työpaikan lisäksi voi mennä läheisten tai oma henki.

Ottaa tämä huomioon, kun sijoitatte.

Tässä tilanteessa myös horisontti kapenee, kuten stressissä yleensä. Sijoittajalle se on turmiollista. Käykää ulkona ja liikkukaa. Itse esim. rentoudun pitkillä kävelyillä, kirjoilla ja DOOM ETERNAL on pitänyt illat kiireisinä :D.


Eri kirjoittajien eri aikahorisontit voivat hämmentää täällä. Esim. itse olen monen @Jarnis kommentin suhteen ihan samaa mieltä (Jarnis on enimmikseen cash, itse taas pitkällä horisontilla “inessä” silti vaikka ajattelen paljolti samoin. :D) , vaikka toinen meistä kuulostaa ihan karhulta ja itse olen tarkoituksella nostanut tänne positiivisia kommentteja, koska niistä oman havaintoni mukaan on… niukkuutta. :smiley:

24 tykkäystä

Työttömät

2 tykkäystä

Oliko 4 milj. pahin ennuste? Meni sen alle kuitenkin.

2 tykkäystä

Noilla luvuilla sai ainakin pienen pompun aikaiseksi :thinking:

Niin, SP futuuri nousi noin 1% tiedon jälkeen.

1 tykkäys

Blummalla tai jossain jo eilen kommentoitiin, että leisure hospitality alalla on 15,8 milj. työntekijää, joista yli puolet (8m) lomautetaan/irtisanotaan lähimmän 2-4 viikon aikana. Ei kai tuo 3,2m nyt mikään yllätys voi olla.

1 tykkäys

Ehkä tuumattiin, ettei ensi viikolla tuon enempää nouse.

“Not Great, Not Terrible”.

Markkinat vähän vatkaa mutta ei tuosta mitään isoa dyykkiä saatu. Vähän yllättää tuo pomppu, ehkä hirveä pino shorttaajia jotka lähtivät sitten kaksin käsin sulkemaan positioita kun luvut eivät ollet yli 4m worst casea?

Edit: Itse pysyn käsien päällä jenkkiavauksen yli, tämä vuoristorata on turhan pomppuista ja tempoilevaa.

4 tykkäystä