Pörssien suunta (Osa 1)

Mitä tästä mahdollisesti seuraa? Painetaan seteliä markkinoille niin, että paperiyhtiöt kiittää?

Tämän kriisin seuraukset vaihtelevat alasta riippuen. Vaikka finanssikriisissä nähtiin yleinen pohja 2009, niin esimerkiksi rakennusalan yrityksistä moni koki vaikeuksia vasta sen jälkeen ja mm. Uponorin pohjat oli 2011.

2 tykkäystä

Ei kuulu pörssien suunta ketjuun, paitsi rakennusalan yritysten osalta, ja pörssiin listatut ovat pääsääntöisesti vähän muuta kuin Ollille Omakotitalo Oy tyyppisiä firmoja, mutta olen mielenkiinnolla kuunnellut lähipiirin mietteitä, lähinnä pelkoja, tämän pörssi-/Koronakriisin vaikutuksista pienrakentamiseen asiakkaan / tilaajan näkökulmasta.

Yksi pelkää urakoitsijan menevän nurin kesken projektin, toinen pelkää urakoitsijan talouden olevan niin kuralla, että säästöjä yritetään repiä tekemällä sekundaa, kolmas toivoo saavansa valtavaa kilpailuetua vaikeasta tilanteesta peläten samalla kohtia 1 ja 2. Saas nähdä miten käy. Tuleeko 2020 luvun alussa rakennetuista taloista tulevaisuudessa kategorisesti välteltävä ikäluokka :slight_smile:

1 tykkäys

Jos viime kuun pohja pitää, niin ehdotan, että jatkossa vuoden kolmatta kuukautta kutsutaan Maliskuuksi. Siitä voisi tulla aina käänteinen tammikuu-ilmiö.

26 tykkäystä

Puhalletaan lisää kuplaa vaikka sp500 fwd p/e pyyhkii siinä 22 paikkeilla. Jos e-komponentti toteudu, niin mennään itään tai lähdetään kaakkoon? Tai puhalletaan vähän lisää. :grimacing::grimacing::grimacing:.

Onneksi on ajallinen hajautus!

Näin on, savolainen ympärispyörittely sopi hyvin tähän väliin. On niin filosofiseksi mennyt täällä, että aivan ihastuttaa. :smile:

1 tykkäys

Mikä on suunta sinun mielestäsi, oksennus? Arvostan tosi paljon vahvaakin vastakkain ajattelua, mutta kaikella kritiikillä pitää olla joku raja. Nyt en sitä löydä. Pysytäänkö kuitenkin jossain ymmärrettävissä olevissa faktoissa?

1 tykkäys

Etsin Pörssipäivän historiasta ja Malinen on ollut vieraana 22.5.2018 ja nyt 18.3.2020.

Toukokuisen ohjelman esittelytekstissä lukee näin: "Kesän askelmerkkejä asettelemassa GnS Economicsin toimitusjohtaja, taloustieteen dosentti Tuomas Malinen sekä Sijoitustiedon osakas Aki Pyysing ja markkina-analyytikko Jouni Saario Taalerilta.

GnS Economics arvioi, että keskuspankkien tiukentuva rahapolitiikka on johtamassa korkojen noustessa maailmantalouden taantumaan ja lopulta markkinoiden romahtamiseen. Tuomas Malisen mukaan edessä saattaa olla 1930-luvun laman kaltainen tilanne."

4 tykkäystä

Kuulostaapa tutulta ennusteelta. Ehkä se Tuomas joskus osuu oikeaan ellei ehdi sitä ennen lopettamaan lopun ennustamis firmaansa ja sijoittamaan varoja osakkeisiin :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Malisen puljun raporttien otsikot:

https://gnseconomics.com/q-review/

#maailmanloppu :sweat_smile:

3 tykkäystä

Öljy avaa laskuun.

Brent vajaa pari prosenttia miinukselle (28,3 → 27,8)

WTI viisi prosenttia miinukselle (18,44 → 17,5). Viimeksi marraskuussa 2001 näin alhaalla.

Mites tuon Brentinkin saisi dippaamaan… Voisiko joku käydä pumppaamassa vaikka vähän merivettä säiliöihin, näyttäisivät täydemmiltä :wink:

S&P 500 futuurit lievästi (~0,5%) miinuksella. Nyt 2855.

E: Ei vielä näytä uudelta romahdukselta, paitsi WTI öljyn osalta, siispä tähän ketjuun rommiketjun sijaan :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Luulen, että olen väärässä siinä, että Malinen olisi avannut salkkuaan Pörssipäivässä. Tuo @HerrDax postaus nimittäin kuulosti juurikin siltä mitä minä muistelin! Pahoittelut epätarkasta muistostani ja kiitokset korjauksesta.

Tässä linkki Inderes podin jaksoon, jossa Malinen Marianne Palmun haastateltavana.

En nyt kuunnellut uudelleen, mutta kuvauksen mukaan kohdassa 39:20 puhutaan Malisen omasta sijoitusstrategiasta.

4 tykkäystä

Öljyn hinta on pudonnut ilmeisimmin todella alas? Mikä olisi hyvä instrumentti sijoittaa öljyyn jos ajattelee että se tulee korjaamaan ylöspäin vaikkapa vuoden sisällä? Ei viputuotteita eikä tiettyyn yritykseen kohdistuvia.

5 tykkäystä

Niin mistä seuraa? Tuosta kuvailemastani oravanpyörästä? Varmaan se, että koko ajan on kohonnut systeemiriskin uhka päällä. Mikä vaan merkittävä markkinahäiriö voi kaataa koko rahoitusmarkkinan eikä kukaan varmaan osaa tarkasti arvioida mitä kaikkea sen pesuveden mukana menisi.

3 tykkäystä

Tätä juuri tarkoitin kuten kuvailit. Elämme arvaamattomia aikoja.

Täällähän ei saa antaa sijoitussuosituksia :wink: On öljyrahastoja ja ETC:tä. Mutta en ole niihin öljyn osalta perehtynyt. Enkä sijoita mihinkään, johon en ensin perehdy. Itse käytän juurikin noita viputuotteita ja suoria osakesijoituksia.
Venäjärahastot https://www.salkunrakentaja.fi/2017/03/sijoittaminen/
maksumuurin takana 7 ETF-rahastoa, joilla voit hyötyä öljyn hinnan noususta

1 tykkäys

Itse laittaisin varmaan Wisdomtree WTI Crude Oil (OD7F). Ei tietenkään ostosuositus :wink:, mutta tsekattavan arvoinen.

2 tykkäystä

Kirjoitin viestissä enemmänkin lukemani teoksen sisällöstä ja ajattelin sitä osana tämän koko markkinan taustalla vaikuttavia voimia ja sitä kautta yhtenä näkökulmana. Epäonnistuin kirjoituksessa, joten poistin sen ketjusta. Kiitos palautteesta.

2 tykkäystä

Kiitos vastanneille. En varsinaisesti suosituksia hakenut. Halusin vain tietää mitä mahdollisuuksia on. Ylläpito saa poistaa kysymykseni mikäli se rikkoi sääntöjä. Itse en tiennyt rikkovani mitään sääntöä.

1 tykkäys

Saa kysyä instrumentteihin vinkkejä, jos on näkemystä. Eri asia olisi muotoilla kysymys muotoon ”pitäisikö minun sijoittaa öljyyn” ja kuinka paljon. Hienoja eroja. :point_up:t3:

5 tykkäystä