Pörssien suunta (Osa 1)

Ei varmasti ole.
Demokraatit haluavat paketin, ja saavat sen viimeistään kun/jos Biden voittaa
Trump haluaa paketin ennen vaalipäivää, sillä hän osoittaa olevansa vahva aikaansaava neuvottelija sekä lähettää paketilla viestin äänestäjille.
Kun demokraatiti sanovat että 2,2 trillion on yes, ja Trump 1,8 trillion on yes
→ hierotaan koko 2,0 triljoonaan ja vähän sisältöä
→ kurssit kiittävät siinä missä antavat nyt penaltia

Joka tapauksessa, vaalipäivään on enää alle 3 viikkoa, joten mr market on kovin kärsimätön. Voi siellä olla isojakin sisällöllisiä ongelmia, mutta itse kuvittelen että Trump tarvitsee paketin ollakseen vaalivoittaja

Huom… ei syväkurkkutietoa :wink:

12 tykkäystä

Taas kerran: tarkuutta termeihin, kun suomeksi puhutaan. Eli: “hierotaan koko 2,0 biljoonaan …”

Kerrataan: USA: million, billion, trillion.
Suomi: miljoona, miljardi, biljoona.

Masse-setä, FA, aina ollut ison massekasan ja isojen lukujen mies :slight_smile:

30 tykkäystä

Kyse ei ole mun ymmärtääkseni niinkään gallupeista, vaan äänestysaktiivisuudesta. Tarkemmin sanottuna demokraattien kannattajissa on yleisempää, ettei jakseta käydä äänestämässä. Gallupeissa tämä ei tietenkään näy, koska siinä kysytään vain kantaa.

Se, onko epäaktiivisuus riittävää Trumpin voitolle on ihan toinen juttu, mutta tuohon vaa’ankieliosavaltioiden äänestysaktiivisuuteen vaalit mun ymmärtääkseni ratkeaa.

Ja jenkeissä täytyy muistaa se, ettei se äänestäminen ole niin yksinkertaista. Tästä tuli juuri Netflixiin hyvä dokkari Voxilta: Pikakuva äänestäminen.
Siellä käydään edelleen keskustelua, että onko äänestäminen oikeus, vai etuoikeus (right vs. privilege).
Republikaanit haluaa pitää sen enemmän etuoikeutena. Esim. Floridassa rikolliset eivät saa automaattisesti äänioikeutta takaisin vapauduttuaan, vaan sitä pitää anoa osavaltiolta ja ilmeisesti kuvernööri voi aika mielivaltaisesti päättää kuka saa äänioikeuden takaisin.

Tuo dokkari kyllä taas vahvisti aika hyvin käsitystä Yhdysvalloista banaanivaltiona ja että “maailman vanhin demokratia” on kaikkea muuta kuin demokratia.

9 tykkäystä

Sen perusteella, mitä kaikkea kommenttia itse olen lukenut ja kuullut, Pelosi ei pudota tuota summaa eikä ole valmis tinkimään sisällöstäkään juurikaan. Trump ei pysty tässä kohtaa häviämään Pelosille, joten itse olen sen puolella, että tuo stimulus-paketti jää vaalien jälkeen käsiteltäväksi. Trumpillehan tämä alkaa muodostumaan isoksi ongelmaksi.

  • edit: itse en kuitenkaan usko, että tällä on enää kursseihin vaikutusta. Tämä tilanne on jo tiedossa.
5 tykkäystä

Oisko sellainen bluffi, että republikaanit sanoo 600 miljardia ja sitten trump saapuu näyttämölle ja overrulaa tämän ja sanoo 2 triljoonan johon Pelosi suostuu?

1 tykkäys

Kysymys on enemmän paketin sisällöstä kuin pelkästä maksimisummasta. Se että Trump huutelee isoja lukuja ei vielä tarkoita sitä, että hän suostuisi ohjaamaan massia luukkuihin joihin demokraatit sitä haluaisivat työntää.

Itse en usko paketin läpimenoon ennen vaaleja. Aikaa on niin vähän jäljellä, että voitostaan varmoilla demokraateilla on varaa odottaa. Ellei Trump sitten suostu lähes täydellisesti esitettyihin vaatimuksiin. Pintapuolisesti näyttää aika kivalta Win-Win tilanteelta demokraateille.

6 tykkäystä

…kle Viljo!

Masse-setä, FA, ks. yllä, luvut hallintaan, mars, mars :laughing: :heart_eyes: :heart_eyes:

11 tykkäystä

Kiitos tästä linkistä. Oli tosiaan mielenkiintoista luettavaa. Hän sanoo lopussa olevan defensiivisellä mielellä liikenteessä ja listaa erilaisia tapoja sijoittaa nykyisessä markkinassa.

I lean toward defense at this time. In my view, when uncertainty is high, asset prices should be low, creating high prospective returns that are compensatory. But because the Fed has set rates so low, returns are just the opposite. Thus the odds aren’t on the investor’s side, and the market is vulnerable to negative surprises. This is how I described the prior years, and I’m back to saying it again. The case isn’t extreme – prices aren’t grievously high (assuming interest rates stay low, which they’re likely to do for several years). But it’s hard in this context to find anything mouth-watering.

Tästä voi vetää loppupäätöksen, että hyvä pysyä jollain tavoin markkinoilla mukana mutta on syytä pitää käteispuskuria, jotta voi lisätä, kun markkina rytisee. Se “tavallinen” tuotto mitä ihmiset odottavat tulevaisuudessa voi olla vaisumpaa. Minkä takia osa ottaa enemmän riskiä sijoituksiensa kanssa kuin, jos korkotaso olisi korkeammalla.

2 tykkäystä

Elisan positiiviset ennusteet osuivat kohdalleen, mutta kurssi kyykkää 5 prosenttia. Voisiko tämä olla merkki markkinoiden kuumenemisesta? Kyykkääkö koko pörssi, jos yritysten tulokset eivät lyökään ennusteita?

Taitaa johtua tulevaisuudennäkymistä - usein pitkälle etukenoon ottava markkina on nimenomaan kiinnostunut niistä eikä peruutuspeilissä olevasta vuosineljänneksestä.

7 tykkäystä

Elisalla taisi olla pre-koronassa aikamoisia odotuksia kasvuun ja se näkyi arvostuksessa. Nyt koronan jälkeen juna puskuttaa, mutta kasvu on vaikeampaa. Analyytikot ovat tämän jo huomioineet aiemmin, ja markkinat hiljalleen syksyn mittaa. Nyt tulos oli sitä mitä analyytikot odottivatkin, joten markkinat vihdoin uskovat laajassa mitassa.

Itse toivoin Elisa-yllätystä, mutta onneksi pääsin irti kuivin jaloin.

En vetäisi Elisasta vielä suuria johtopäätöksiä Q3-tuloksiin. Mutta Verkkokaupan, Kamuxin ja Tokmannin suhteen olen ehkä tämän jälkeen varovaisempi, jos ei se myynti nyt mitään uskomatonta ole ollutkaan. Markkinat taitavat noilta kolmelta odottaa aivan tolkutonta Q3:sta.

2 tykkäystä

Kaikkien mainitsemiesi osakkeiden kurssit ovat Q2:n paikkeilla käyneet reilusti korkeammalla ja lasketelleet sen jälkeen. Verkkiksellä on selvempi pomppu nykytasolle mutta etenkin Kamux on lähinnä kuronut Intera-dipin kiinni ja piirtänyt vaakaviivaa sen jälkeen. Odotukset ovat kovat koronasta hyötyviä yrityksiä kohtaan, mutta tällä hetkellä kurssit vaikuttavat suht maltillisilta.

7 tykkäystä

Eikös stimuluksen puutteen pitänyt kyykäyttää nämä luvut? Taitaa taas matkustuksesta ja vapaa-ajasta säästyvät rahat mennä shoppailuuun.

21 tykkäystä

Siis se kyykkää ihan vaan siitä syystä koska se on koko ajan ollut ylihintainen osake.

Yks mitä kannattaa loppuvuonna seurailla on Iranin uraanin rikastushommat. Kevätpuolella arvioitiin, että loppuvuonna rikastettua materiaalia on riittävästi ydinaseisiin.

Kesällä nähtiin mittava kyberiskujen kampanja Iranilaisiin rikastuslaitoksiin ym.

Nyt kaiken koronahälinän, usa vaalien ym. takia aiheesta ei ole paljon kirjoitelu mediassa. Usa vaalien lopputulos voi vaikuttaa myös tähän asiaan.

Näppituntumalta sanoisin, että Israel pyrkii kaikin keinoin estämään Iranin ydinaseen. Jos Trump on presidenttinä vaalien jälkeen, niin kenties kynnys ohjusiskuillekin on pari kertaluokkaa matalammalla kuin Bidenilla?

Noh tämä voi tuntua monesta naurettavalta kirjoitukselta. Mutta ainakin itse lotkautan korvia tähän aihepiiriin liittyville uutisille loppuvuonnakin. Kannattaa seurata, vaikka kukaan ei tällä hetkellä kiinnitä huomiota.

15 tykkäystä

Mietitäänpä hetki tätä

31 tykkäystä

Jenkeissä Stimulus-vouhkaus kääntynee hieman pienemmälle liekille tiistaina. Pelosi on tänään todennut, että jos sopua ei synny 48 tunnin sisällä, niin elvytys jää vaalien jälkeiseen aikaan.

Erot ovat aika suuret. Mnuchin totesi aiemmin, että paketti on periaatteessa OK, jopa sanamuotoja myöden, mutta hän haluaa tehdä pienen pieniä säätöjä siihen. No, kävi ilmi, että säädöt olivatkin niin rajuja, että Demokraateilla meni pulla kurkkuun.

Kuten jo aiemmin totesin, omana mielipiteenäni, tuskin tulee tapahtumaan mitään ennen vaaleja, ja tämä tuskin aiheuttaa mitään suurempaa romahdusta. Demokraateilla ei enää ole aikapaineita antaa Trumpin lähetellä shekkejä, kunhan puolivillaisesti näyttelevät että haluaisivat saada mannaa kansalle nyt heti. Parempi heille jos pääsevät tekemään sen omissa nimissään pikaisesti vaalien jälkeen.

7 tykkäystä

Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa! Talousviikko alkanut Kiina-luvuilla. BKT kasvoi Q3:lla 4,9 % vuodentakaisesta eli kasvun syrjässä ollaan vahvasti kiinni ja alkuvuoden laskukin päihitetty, mutta odotuksista jäätiin. Vähittäismyynnin kasvu kiihtyi syyskuussa ja pienemmät datapisteet (autojen myynti +12,8 %, Kiinan sisäisten lentojen elpyminen koronakriisiä edeltävälle tasolle) enteilevät hyvää syksylle. Kiinnostuneille lisätietoja makrokommentissa.


35 tykkäystä

Hyvä nosto Aston. Työttömyyden saavutettua huippunsa SP500 nousu kiihtyy. Työttömyyden saavutettua pohjansa SP500 laskee. Noin on mennyt 1949-2020. Työttömyydellä ja pörssikursseilla on selkeä negatiivinen korrelaatio.

Kuvassa työttömyys punaisella, SP500 sinisellä.

30 tykkäystä