Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Tällaisia päiviä 8-10 kpl niin se 10000p on siinä. Oisko jo vapuksi, ehkei sentään, mutta kesäkuuksi liki saleteissa.

1 tykkäys

Vähän alle 2 kuukautta sitten tosiaan oltiin komeasti yli 10000 pinnan.

3 tykkäystä

Ei pakosti mitään. Kesäkuun WTI futuurit ovat plussalla 25 dollarin paremmalla puolella: WTI Crude Oil Price Charts | Oilprice.com
Näyttämäsi graafi seuraa toukokuun WTI futuuria, joka on syystäkin noin alhainen tämänhetkisen ylitarjonnan johdosta. Tuotantoleikkauksethan alkavat vasta toukokuun puolella.

Öljy jo yli -10%

  • In his Easter letter over the weekend, Pope Francis said: “This may be the time to consider a universal basic wage."
    even the Pope suggesting that now may be the time to consider giving everyone free money.
    -CNBC

Mistä lähtien paavi on toiminut taloudellisena vaikuttajana?

8 tykkäystä

Hyvä kirjoitus Lepiköltä:

Kuten aiemmin totesinkin niin tämä kuvastaa tällä hetkellä myös aikalailla omaa strategiaa, eli salkkua täytellään pikkuhiljaa dipeistä ellei mitään radikaaleja muutoksia tapahdu.

11 tykkäystä

Alkaa näyttää selvältä että jokainen pienikin dippi kannattaa nyt ostaa. Itse veikkaan että pörsseissä tehdään seuraavat all time high lukemat kesän aikana ja siitä onkin sitten suunta vain ylöspäin

Ei tämä näytä koskaan loppuvan… ehkä emme taistele enää vastaan

17 tykkäystä

Taitaa olla kaikki karhut kaadettu sitten?

1 tykkäys

Noh noh… kyllä tässä vielä karhuillaan alemmas kun virus kertoo että se ei välitä avausaikatauluista tai elvytyksestä tai mistään muustakaan, vaan vain on, ja niin kauan kun ei voida testata kaikkia, se jatkaa jylläämistään.

Sitä ennen markkinat voivat mennä ylös, alas, ylös ja taas alas. Kerätään tuottoa sieltä mistä irtoaa.

4 tykkäystä

Finanssikriisin kokeneille kysymys. Millaiset tunnelmat oli tuohon aikaan ralleissa verrattuna tähän hetkeen? Hämmästyttävän nopeasti on toivuttu ja karhut alkaa kääntymään, vetääkö markkina nyt meitä nenästä?

10 tykkäystä

Olin n. 30 vuotias. Muistan sen, että puhuttiin siitä että koko maailman rahoitusjärjestelmä tuhoutuu. Ei yhtään huvittanut ostaa. Oma salkku putosi alas. Tiesin täysin että olisi pitänyt suunnitella ostoja ja/tai holdata. Sen sijaan myin silti, vatkasin ja veivasin vaikka olen aina ollut pitkäjänteinen. Enkä ostanut, kuin muutamia eriä. Ja koko ajan oli pelko perseessä ettei tämä nousu ole pysyvää.

Tein huonoja päätöksiä myös. Luulin osaavani poimia 4-5 killeriä salkkuun. Ostin mm. liikaa nokiaa “halvalla”, olisiko ollut 7-8 € tuntumassa… Mutta mm. Elisaa voi nyt katsella iloisena salkussa (. Muutamia jenkkiosakkeita.

Ihaillen katselen muutamia pieniä ostopäätöksiä jotka nyt köllötelleet salkussa 10+ vuotta. +330%, +200%, jne… siinä ei koronat paina ja business toimii edelleen.

Tähän markkinoiden erikoistilanteeseen olen tullut ostosuunnitelmalla, hajautetummin, ja päättäväisemmin. Siltikin, karmeeta tuskaa ollut laittaa markkinoille rahaa sisään, nyt 2/3 suunnitelmasta tehty. Ja hajautetummin kuin viime kerralla.

Niin ja kysymykseesi, “vetääkö markkina meitä nenästä”… kyllä, koko ajan :wink: nousut ja laskut

30 tykkäystä

Muistikuvat finanssikriisistä on, että kiinnostus sijoittamiseen meni totaalisesti. En kuitenkaan myynyt sijoituksia ja on tässä myyty vuoden sisään 6-8€lla ostettuja UPMiä eli on jotain silloin ostettukin. Pitäisi käydä kaupankäyntiaktiviteetti läpi ajalta, että näkisi miten todellisuudessa tuli toimittua… Voi olla, että muisti pettää tässä.

Ikää oli n.25v tuolloin.

6 tykkäystä

Ostin silloin paljon eri rahasto-osuuksia, jotka olivat nousseet vuoteen 2012 mennessä mukavasti (mm. Venäjä n. 200 %). Lisäksi ostin vuonna 2009 ensimmäisen sijoitusasunnon, joka on ollut melkoinen jackpot. Sitten em. kesänä 2012 myin kaikki rahastot pois ja ostin Nokiaa vähän yli 10k kpl keskihintaan 2,7 €, joista halvimmat ostot 1,44 €. Viime vuonna myin lähes kaikki Nokiat pois ennen surullisen kuuluisaa kvartsiraporttia syksyllä ja niillä rahoilla olen ostanut mm. nyt dipistä Wärtsilää, Fortumia, Outokumpua, Volkswagenia, Ericssonia, Amazonia (tämä ei kylläkään juuri dipannut), Teslaa ja Carnivalia.

Muistikuvani on siis tuosta ajasta melko härkämäinen “pienellä” ripauksella fomo-mausteita. Aika pitkälti ostin, kun muut myivät. Jälkeenpäin voin todeta toimineeni pääosin hyvin. Nyt kova yritys toistaa edes jollain tasolla tuota onnistumista.

15 tykkäystä

Itselläni on nyt ikää tuo 25v ja romahduksessa kiinnostus sijoittamiseen meni juurikin aika totaalisesti. Tosin tätä ei kestänyt kuin maksimissaan pari viikkoa, liekö sitten kaikki tapahtunut turboruuvi väännettynä 10 kertaa nopeammin kuin “normaalisti” tai “ennen vanhaan”. Kiinnostuksen puute näkyi siinä, ettei maaliskuun alussa huvittanut miettiä koko sijoittamista, lukea esimerkiksi tätä forumia tai pohdittua yhtiövalintoja kun kaikki tulivat alas 10% päivässä.

Mitään en kuitenkaan myynyt, eikä ollut käteistä ostaa, mikä hieman harmittaa. Tosin olisin ne työntänyt sisään luultavasti liian aikaisin ja sittemmin se olisi alkanut harmittamaan. Nyt taas olen huomannut mielenkiintoisen ilmiön itsessäni, eli olen alkanut toivomaan laskua, vaikka osakepainoni on siis käytännössä 100% prosenttia. Tai ehkä pikemminkin alitajuisesti toivon, että se nousu alkaisi vasta joskus hieman myöhemmin, kun itse on ehtinyt kerätä ensin kunnon sotakassan. Tosin tästä oppineena aion jatkossa pitää salkussa myös käteistä 10-20%, mikäli tämänkaltaisia tilaisuuksia tulee jatkossakin.

4 tykkäystä

Laidasta laitaan on kyllä heitellyt omat tuntemukset tässä viime kuun aikana - ja villi veikkaus on, että oppirahoja olisi maksettavana vielä paljon.

Itsellä sikäli toisenlainen tarina, että romahdus juuri herätti mielenkiinnon. Aloitin sijoittamisen tasan kuukausi sitten, 17.3. Lähes pohjalta siis. Heitin nuoren sijoittajan innolla 80 % käteiskassasta ensimmäisen viikon aikana markkinoille. Missä tahansa muussa tilanteessa tämä olisi ollut virhe näin jälkikäteen katsottuna, mutta nyt olin ilmeisesti Fortunan suosiossa ja tuohon viikkoon sattui ne tähän astiset pohjapäivät. Täysin puhdas sattuma ja huonosti olisi voinut käydä. Jos silti jostain itseä tuossa on kiittäminen, niin siitä, että tein sentään yhtiöiden kohdalla pohjatyön suhteellisen hyvin ja olen edelleen valintoihin tyytyväinen. Inderesin foorumille en tällöin vielä ollut eksynyt.

Inderes tuli muutama viikko sitten tutuksi, ja samalla alkoi itsellä turha ahnaus ja veivaaminen - ajatusmalli alkoi mennä kuta kuinkin linjaa jostämänsaisikinhuomennahalvemmallajosnytmyyn - eli täysin vinoon. Tästä koitui muutama takaisku, mutta onneksi veivailin lähinnä pienillä sijoituskohteilla. Eli ei mitään suurta tappiota. Veivaus jäi, kun otti vähän etäisyyttä ja pisti mittakaavaan sitä muutamaa kymmentä senttiä kursseissa. Sijoitushorisontti kuitenkin on sen 30 vuotta plus.

Tuosta kuitenkin jäi pieni pelko takapuolen alle; selkeästi olen altis tuollaiseen turhaan säätämiseen. Mietin esimerkiksi ajatuksen tasolla sitä psykologista reaktiota, joka kolkuttelee nurkan takana siinä vaiheessa, kun salkku oikeasti punertaa - periaatteessa oma toiveeni olisi, että edelleen laskettaisiin tai pysyttäisiin matalalla syklisesti, mutta mitenkähän oikeasti päälle käy, jos salkku lähteekin syömään itseään… nyt etenkin, kun siitä ei ole mitään kokemusta, vaan sattumalta osuin sellaiseen väliin, että salkku on ollut enemmän tai vähemmän reippaasti vihreällä koko tämän sijoitusajan.

Painaisinkohan silloin hätänappia ja heittäisin kaikki menemään? Toivottavasti en, mutta ei kait kukaan tuossa tilanteessa sitten ihan täysin loogisesti ajattele. Eli pienellä kauhulla laskua sekä toivoen että peläten, ja toisaalta mielenkiinnolla tsekkailen, että miten mahtaa pää sitten todellisuudessa kestää kasassa jos niikseen tuo eteen tulee.

5 tykkäystä

Taitaa olla vähän väärä ketju kyseiselle keskustelulle, mutta jatketaan kerta vauhtiin päästiin🤑
Itsellä kans kohta neljännesvuosisata mittarissa ja sijoittamista takana kohta 4 vuotta. Romahdus on omalla kohdalla vain nostanut ennestäänkin korkeaa kiinnostusta tätä harrastusta kohtaan, kun on vihdoinkin ollut omaan makuun hyvällä hinnalla liikkuvia firmoja. 2018 lopun dippi jäi lähes täysin hyödyntämättä ja tämän rommauksen kohdalla ollaan lähes samassa tilanteessa toistaiseksi… mitään isompia myyntejä en kuitenkaan ole tehnyt, joten about 80% osakepainolla ollut koko ajan. Loput cashit tarkoitus laittaa markkinalle, jos sp500 laskettelisi vaikka 2400-500 tasoille loppukevään/kesän aikana. Viruksen toisen aallon, tai jonkin muun romahduksen aiheuttavan tekijän, varalta tein kotipuolen kanssa very very tremendous lainadiilin (nollakorolla ja 5v maksuvapaalla) :laughing:
Katsotaan miten käy, ollaan sitten loppuvuodesta ath tai alta 2k (sp500), oon tyytyväisin mielin. Peace
Diviner out

3 tykkäystä

Joka rallissa tuntu että nyt tämä käänty nousuksi. Kunnes niitä oli tapahtunut niin paljon että tuntui että tämä ei nouse ikinä. Sitten kun se oikea nousu alkoi niin vieläkin odotti että kohta laskee. Lähes kaikki käteisenä kattelin nousevia kursseja odottaen laskua mitä ei sitte tullu. Mietiskelin että vasta sai halvemmalla, ei nyt raaski. Ja lopulta kun ostin niin merkittävää nousua oli jo takana.

Eli tähän päivään peilaten vähä vaikia sanoa. Jos nyt ollaan ekassa pompussa niin on ihan sama tunnelma kuin tuolloin että nyt se lähti palautumaan. Seuraavan laskun kohalla varmaan tuntuu että nyt on pohja. Kolmannen kohalla varmaan on sitte se usko menny.

Mutta mikäli palautuminen on nyt tästä alkanu ja pohjat takana niin kai tämä on nyt se että ei viitsi pistää rahaa markkinalle ku on jo kalliimpaa. Onneksi finanssikriisistä oppineena olen tehnyt ostoja pahan olon tunteesta huolimatta. Eli ostin 17.3. alkaen vaikka tuntu että rytisee pohjamutiin, olen ostanut koko ajan vaikka tuntuu että kallistuu koko ajan. Ja aion jatkaa ostoja (suhteessa normaaliin) isommalla kädellä tilanteesta riippuen 11kk-23kk vielä tästä eteenpäin. Kuukausien määrä riippuu ostopaikkojen määrästä suhteessa käytettävään käteiseen ja velkavipuun.

6 tykkäystä

Kuulostaa juuri siltä markkinoiden v*ttuilulta mikä saa tekemään pahimmat virheet. Ensin kaikki käteiseksi ja sitten fomotetaan aina huipuilta mukaan. Täytyy vaan kuunnella omia tunteita ja yrittää kontrata niitä vaikka tuntuisi kuinka pahalta :face_vomiting:

3 tykkäystä

Ihmiselämässä 10v on pitkä aika ja pörssissä ikuisuus esim 2009 - 2019. Nyt koronavirus aikana kaksi viikkoakin tuntuu pitkältä. Ihmisen aikakäsitys on hieman ongelmallinen pitkäjänteisiä sijoituksia ajatellen. Missä ollaan vappuna, juhannuksena saati sitten jouluna 2020 :thinking:

17 tykkäystä