Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Enpä usko, että tälläkään kertaa halutaan ostaa viikonlopun uutisia. Karhuille ehkä balsamia haavoihin perjantaina?

Saatat olla oikeassa. Muistutus tosin, että pörssit ovat kiinni huomisen ja maanantain. Nyse tosin aukeaa jo maanantaina. (Norja ja Tanska jo tänään kiinni, Ruotsissa puolikas päivä)

1 tykkäys

No, itse olen n. 85 % cash, joten siitä voi päätellä, kuinka paljon uskon tähän nousuun. Mielestäni pörsseissä on ylioptimismi päällä = kupla ei ole vielä puhjennut. Vaikkakin pörssit katsovat eteenpäin, ihan hyvä tapa hahmotella tilannetta on soittaa tutuille, joilla on kosketuspintaa reaalitalouteen ja kysellä heiltä kuulumisia. Itse olen tämän kierroksen tehnyt ja sen perusteella odotan vielä.

Jos olen väärässä, niin kuin usein olen, alan kesällä nostamaan osakepainoa huolimatta siitä, mikä on tilanne. Tällä hetkellä minun laskelmissani saan positiivisen odotusarvon tälle strategialle.

15 tykkäystä

Malisella varmasti ollut hauskaa tätä kirjoittaessaan. Tämä on pessimistinkin mielestä hieman turhan pessimistinen. Euroalueesta olen kyllä samaa mieltä ja mitä jenkeissä asuvien kavereitteni kanssa olen jutellut, niin siellä on piru irti.

2 tykkäystä

Itse näen että kellaria tutkitaan viimeistään siinä vaiheessa kun joku iso talous joka on kerran purkanut rajoitteita, joutuu niitä laittamaan uudestaan kun pöpö pentele palaa…

Siksi seuraan Kiinan tilannetta kiinnostuneena - ongelmana tosin voiko kaikkeen dataan luottaa. Itämisaika jyllää Wuhanin lockdownin purkamisesta ja viikon-parin sisään tiedämme oliko kaikki OK.

5 tykkäystä

Helel kirjoitti mielestäni hyvin toisessa ketjussa tilastotieteeseen liittyen riskikertoimiin ja hajauttamiseen. Ostot jatkuu pienissä osissa. Itsellä ei riitä pokka mennä all-in, koska vaikka omalla kohdalla ei ole työttömyys nyt ainakaan vielä realisoitunut, en usko enää usein puhuttuun 2kk menojen puskuriin, vaan vähintään 6kk.

En onnistunut osumaan pohjiin ja yhtiöitä tuli veivattua edes takaisin maaliskuun ajan useampaan kertaan. Tämän hetkisissä ostoissa keskiarvo on jotain maaliskuun puolen välin ja tämän viikon maanantain väliltä, jota pidän ensimmäisen pörssiromahduksen itse sijoittajana kokeneena jonkinlaisena voittona, vaikkei rytinästä ihan arvitta selvitykään :smile:

Kun tunnustaa että se pahin vihollinen tuijottaa usein peilistä, niin sitä jotenkin nöyrtyy. Itsehän valitsin jopa nimimerkin tällä filosofialla, jotta aina kun tänne tulen käymään, se muistuttaa pitkästä oppimatkasta :pray: Sijoitusstrategian laatiminen, ja siinä parhaimpani mukaan pysyminen on ollut tämän ajan osalta (ainakin tämän hetkisen tiedon valossa) paras päätös jonka olen sijoittamisen alkutaipaleen aikana tehnyt.

Märkäkorvalle, eikös tuota että osuit tämän hetkisiin pohjiin (tulevasta kun ei kukaan tiedä) ja teit ymmärtääkseni sen jälkeen voittoakin kannata ajatella positiivisen kautta? Meillä molemmilla lienee vielä terveyden niin suodessa vuosikymmeniä sijoitushorisonttia jäljellä :beers:

8 tykkäystä

Samaa mieltä pörssistä ja käteispaino vain hieman alempi kuin sinulla. Itse näen tuon käteisen pitämisen myös vakuutuksena.

Jos koronan suhteen kaikki menee hyvin asuntoni arvo tuskin tulee alas ja tuskin menetän työpaikkaani.

Jos koronasta muodostuu isoja ja pitkäaikaisempia ongelmia taloudelle, laskee asuntoni arvo todennäköisesti ja myös työpaikkani voi olla vaarassa jollain aikavälillä. Jos näin kävisi, olettaisin että pörssit korjaisivat selvästi alaspäin ja voisin halventuneita osakkeita ostamalla saada tilanteesta jotain hyötyä irti.

Se etten ole satasena mukana ralleissa ei juuri harmita, kun ajattelee asiaa tältä kantilta.

3 tykkäystä

Tämä oli hyvä katsaus Jenkkilän nykytilaan ja lähitulevaisuuteen.
“Markkinat ovat nyt valmiita hyväksymään pahoja numeroita niin kauan kun ne uskovat, että Amerikan talous avautuu merkittävästi toukokuun alussa. On hyvin todennäköistä, että tätä siirtoa tulisi seuraamaan uusi tautiaalto heinäkuulle”
En näe mitään syytä miksi tauti ei jatkaisi leviämistään kun liikkumisrajoituksia löysätään ja testaus ei ole riittävän kattavaa. Ja tuli toista tautiaaltoa tai ei niin 2Q tuloskausi tulee olemaan teurastusta. Sovitellaan ostohousuja sitten syys-lokakuussa.

3 tykkäystä

Melkoinen nousu siellä taas menossa, ei ole eilinen pieni takapakki kuin muisto vaan. Melkoisen jännä tulee olemaan ensi viikon maanantai jenkkilässä ja tiistai täällä. Jos ei ölppä-sopu löydy tänään, niin minkähän kortin trumpetti vielä pyhinä vetää hihasta :smiley:

1 tykkäys

Siitä vappuhattua kansalle päähän. Kaikki kunnossa maailmassa

20 tykkäystä

Ainahan sitä pienen laskupäivän kunniaksi voi parisataa miljardia heittää uuniin. Muuta ihmeellistä en keksi, joko kylvetään lisää rahaa, hehkutellaan avaamista very soon tai, jos OPEC kaatuu, mouhotetaan öljytulleista jotka tulevat tekemään jenkeistä satumaisen rikkaita.

Aika köyhiä ovat Trumpin tilaisuudet olleet viime päivinä. Tuntuu odottelevat NYkin käyrien putoamista kunnes avaa tulvaportit.

3 tykkäystä

Löytyykö viisammilta jonkinmoista loogista selitystä tähän pörssiralliin?
Omasta mielestä reaalitalous sukeltaa, mutta kurssit senkun nousevat. Näyttää että ATH saavutetaan tätä menoa ennen juhannustansseja, ainakin jenkeissä.
Johtuuko se markkinoiden kovasta luotosta siihen, että Covid-19 on vain vähän pahempi flunssa, sekä Trumpin öyhötyksistä?
Missä menee oikea arvostustaso esim. S&P500 (1800 vai 2500?) / DAX / OMXH (6000 vai 7500?), kun ottaa huomioon tämän kriisin ja sen vaikutukset?
Markkinat katsovat tunnetusti kuukausia eteenpäin, mutta tuntuu että jopa kolmas maailmansota on jo leivottu kursseihin?!
Jeesatkaa vähän, alkaa epätoivo iskeä ja ostohousut on edelleen varastossa…

ps. en jaksanut lukea viimeisiä 1000 viestiä, jos siellä on jo asiaa puitu.

4 tykkäystä

Mikä osuus pörssirallissa on tällä massiivisella “elvytyksellä”? Itse otan, jos uskallan, pääsiäisen yli sellaista X2 karhutuotetta hieman kokeeksi (tähän asti vain suoria osakesijoituksia). En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että tämä on V-mallinen tämä 1 kk laskukausi…

3 tykkäystä

FOMO ja positiivisuus;) Harmittaa, etten lähtenyt mukaan suuremmalla rahalla.
Samalla kuitenkin tiedostan, mitä aika varmasti tapahtuu kun lockdownit puretaan.
Toista aaltoa odotellessa.

Fiksumpi voisi tehdä tänne kyselyn kuka uskoo koronan seuraavaan aaltoon, kun rajoituksista luovutaan.

3 tykkäystä

Samaa mietin myös, onko indekseissä 30% (vai mikä osuus?) ilmaa pelkästään elvytyksen takia?
Entäpä näin vakava globaali kriisi, siitä seurausta oleva markkinoiden sukellus ja sen jälkeinen nopea (ja pysyvä?) nousu, onko käynyt ennen ja onko edes mahdollista?

2 tykkäystä

Itsellä tunne, ettei kukaan “in their right mind” tunge rahaa tolkuttomia määriä pörssiin tällaisessa tilanteessa, kun korona on paljastanut globalisaation ja talousliberalismin sekä tolkuttoman velkaantumisen seuraukset kriisitilanteessa. Tilanne ei ole terve kun Suomessa valtiolla, kunnilla, yrityksillä eikä yksityishenkilöillä (ainakaan suurella osalla) ei ole MITÄÄN puskuria pahan päivän varalle. Mitä jos ei saadakaan koronabondeja Suomen iloksi ja yksi iso pankki menee nurin Euroopassa, se on uusi finanssikriisi siinä. Ja Italian BKT on 2500 miljardia eli n. 10X Kreikan. Mitä jos makaronit alkavat mennä nurin. Olen erittäin pessimistinen.

Olen nähnyt 2000 teknokuplan ja 2007-2009 finanssikriisin ja silloin nousu lähti kun kukaan ei enää uskonut rikastumiseen sijoittamalla. Nyt vain odotellaan ostopaikkoja…

9 tykkäystä

Täällä fooruminewbie, jota kiinnostaa foorumin jakauma V, U,W ja L-henkilöihin, vaikka oma plani liki betonissa. Nyt ollaan vähän pysähtyneessä tilanteessa. Kaikki on priced in indeksitasolla? Positiiviseksi tulkittavia viestejä epidemiasta tulee suht paljon. Väliaikakyselyn paikka?

1 tykkäys

Taloudessa on aluita joilla menee ennen näkemättömän lujaa. Suojausvarusteista, kasvomaskit, terveyden huollon suojavaatteet, käsineet jne maksetaan valtioiden toimesta mitä vain. Se johtaa siihen, että kapasiteettia kasvatetaan niin nopeasti kuin pystytään ja pitää saada asiakkaille niin nopeasti kuin pystytään. Nämä kaikki johtaa siihen, että hintaa saa olla aika reilusti lisää ja edelleen korkeaa hintaa voidaan perustella Lock Downien aiheuttamilla vaikeuksilla.

Onkos tästä ollut keskustelua täällä; euriborit ovat kovassa nousussa.

Kaikki on hyvin, kaikki on hyvin… :teddy_bear:

edit: ctrl+f, viimeksi eilen. :smile:

1 tykkäys

Tiedän, että Warren Buffett tunkee markkinoille sellaisia määriä rahaa, että suurella osalla palstalaisia on vaikeuksia suuuruusluokkaa käsittää. Samoin suurella osalla vaikeuksia käsittää elvytykseen käytettävää raha määrää.

Olen nähnyt 90-luvun laman, 2000 teknologia kuplan, 2007-2009 finanssikriisin. Kaikissa on tapahtunut sama kuvio. Warren Buffettiin osaaminen huipulla kyseenalaistettu, tälläkin foorumilla on löytyy vuoden vaihteen tienoolta kirjoitus, jossa sanottu, että hän ei ole entisensä. Sen jölkeen pörssi sukeltanut, tullut taloudellinen pudotus ja monen mielestä kaikki oli rikki. Warren Buffett vain lapioi rahaa osakkeisiin. Hyvät herrat näytös part 1 on 14.5 eli ihan lähellä. Sen jälkeen tulevista jatko-osista en osaa sanoa.

Edit: 14.5 tulee SEC rapska,josta näkee Berkshiren ostot Q1.

11 tykkäystä