Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

En edes yritä täysin ymmärtää Fedin merkitystä markkinoille. Iso se tuntuu olevan ja hyvä niin, jos pystyvät näin estämään lamat yhteiskunnasta.

Toivon kyllä myös pientä laskua, sillä sijoitettavaa olisi vielä pitkään salkkuun. Ostan joka tapauksessa tasaisesti, laski tai ei.

Ja öljytankkerit nousee, ainakin jos tiistaina Norjan auetessa tilanne yhä sama.

Lyhyesti voi ajatella, että se nykytilanteessa poistaa maksukykyyn liittyviä riskejä. Ei poista lamaa.

Paitsi että rahan antaminen hallinnolle rahoittaa investointeja ja vähän ehkäisee kysynnän puutettakin. Ja tietysti rahapolitiikalla voi taata edullisen rahoituksen, mikä mahdollistaa investointeja.

2 tykkäystä

Tiistaina voi olla tankkaus paikkoja. 79% cash vielä.

Näinpä, olettaen siis, että olet ollut käteisessä koko rytinän ajan, etkä myynyt pohjilta. Itse olen ollut koko ajan 100% osakkeissa, joten vaihtaisin tämän suhteen kyllä paikkoja päikseen jos saisi valita, että tulisi helmikuun huippujen sijaan vasta tässä vaiheessa markkinoille :D.

Tämän päälle onnistuin vielä myymään Kamuxit pohjilta, enkä ole vielä saanut ostettua takaisin, kun kurssi kiipeää koko ajan ylöspäin ja ylöspäin. Ei ole helppoa ostaa vähemmän samaa tuotetta salkkuun verrattuna siihen mitä eilen, toissapäivänä tai kolme päivää sitten olisi saanut jne.

Joskin jossain vaiheessa on “pakko” hypätä mukaan, joten ehkä fiksua olisi pikku hiljaa astua markkinoille. Kuten Sauli sanoi uusimmassa Heikkilä & Vilen -jaksossa: “Pitkällä aikavälillä markkinatalouden kyydissä on kivaa olla”. Hyvä säästää jonkin verran ruutia siltä varalta, jos vielä rytisee (koputtaa puuta), mutta ei vieläkään todellakaan ole mitenkään myöhäistä astella mukaan pienellä painolla.

8 tykkäystä

@V_Trader eiköhän tässä ole vielä joku kortti kääntämättä. Mulla ei ollut käteistä ollenkaan ostaa maaliskuun laskupäivinä, kun olin hupuloinut kaiken jo aiemmin. Nyt huhtikuun alussa olisin voinut ostaa pienen erän osakkeita mutta päätin sittenkin kerätä isompaa puskuria syksyä varten. Yritän laittaa vähän kyllä lisää muutamaan rahastoon tasaisesti sitä ennen. Toisaalta luotan siihen, että rahastojen hoitajat ovat olleet ostoksilla mun puolesta maaliskuun aikana. Mun suorissa osakkeissa on monta sellaista, jotka tekevät 52w pohjakosketuksia elokuussa täysin normaalinakin vuonna. Eli elättelen toiveita, että saan uuden tilaisuuden ostaa lempiosakkeitani silloin. Ihailen kyllä kykyäsi istua kärsivällisesti rahakasan päällä. Itse olisin sijoittanut varmasti kaiken heti ensimmäisen 10% pudotuksen jälkeen… Ja hukannut paremmat mahdollisuudet sillä tavoin.

1 tykkäys

35 tykkäystä

Itse perustaisin sijoitusyhtiön :smiley:

3 tykkäystä

Ei huono. Analyysitalo voisi kanssa toimia. :nerd_face:Tällä kysymyksellä yritin johdatella siihen johtopäätökseen, että en ainakaan itse näe kovin montaa alaa, jolla olisi erittäin ruusuiset ajat edessä. Mutta keskuspankkiirit ovat yllättäneet minut ennenkin. :thinking:

2 tykkäystä

Telerobotiikka. Lääkärit voisivat tehdä ainakin osan potilaskierroksesta etänä, jolloin välttyvät tartuntariskiltä ja suojavarusteitakin säästettäisiin.

1 tykkäys

Millä tasolla myit kaiken? Sekin kai merkitsee, saatko ostettua edelleen edullisemmin?

Eihän kukaan osu pohjiin. Oma sampo possan keskihinta on esimerkiksi reilusti päälle 30 euroa. Samoin wärtsilä enemmän kuin nykyinen hinta. Osto-ohjelmilla ei pääse pohjille eikä arvaamalla pohjia sen paremmin.

Sinuna ottaisin tämän huomioon. Turhaa olla pettynyt, koska olet ottanut mahdottoman tavoitteen, osua pohjaan.

Lisäksi jotkut osakkeet makaa edelleen pohjan tuntumassa, esim. citycon (ottamatta kantaa onko se osake jota pitäisi omistaa - itselläni kuitenkin on nyt positio ).

3 tykkäystä

Kukaan ei kait pysty todistamaan että pohjat nähtiin jo, mutta on toisaalta järkevä varautua siihen että näin pääsi käymään. Jokainen sitten omaa osakepainoaan säätämällä määrittää sen että miten todennäköinen mikäkin skenaario on.

Olen pitkällä aikajänteellä edelleen karhun puolella, mutta nousua on turha olla hyödyntymättä sikäli kun nousua saattaa jatkua parikin kuukautta.

→ IMHO turha istua käteisen päällä liiaksi vaan ottaa osaketta salkkuun ja katsoa miten tilanne kehittyy. Painoa voi sitten säätää oman näkemyksen mukaan. Tunnelmaa kannattaa hakea molempien ääripäiden kannattajista ja lisäksi mietiskellä itsekseen mikä tuntuu järkevältä.

6 tykkäystä

Tämä 100%. Aina voit muuttaa painotuksia tai myydä kokonaan pois, mutta kun näet laatua alennuksessa, kannattaa painaa sitä ostonappia😄

2 tykkäystä

Laskua luvassa teknisen analyysin perusteella?

7 tykkäystä

Pitänee itsekin vaihtaa excelistä painttiin analyyseissä.

Oma spekulaatio on, että USA:n kulutus sakkaa työttömyyden ja ensimmäisen tautiaallon myötä, tukipakettien loiventaessa ja siirtäessä tilannetta vain pidemmälle aikavälille.

Riski toisesta tautiaallosta on mielestäni ilmeinen, kun rajoituksia aletaan purkaa ja rajoja avata.
Olen tosin ostellut pitkin maalis-huhtikuuta ja menneellä viikolla ollut tosi vaikea pitää malttia kovien FOMO-oireiden kanssa.

8 tykkäystä

Onko tuo “triljoona” tuhat miljardia vai miten se menee? Maailmasta ei raha lopu. Ja osakkeilla ei voi hävitä, ne nousee aina kunhan ei pelaa vain yhtä hevosta? Jos ei muuten niin keskuspankit pitää siitä huolen?

kuva

9 tykkäystä

Jenkkien trillion on suomen biljoona eli 10^12 eli suomen 1000 miljardia. Jenkkien billion on sitten suomen miljardi eli 10^9 eli 1000 miljoonaa.

3 tykkäystä

Tässä minun kategoriassani kakkosena oleva skenaario tulevaisuudesta. Ykkösenä ehkä kuitenkin @Thompsis esittämä siksakki ilman suurempaa uutta korjausliikettä. En tosin yllättyisi kakkosenkaan toteutumisesta tai oikeastaan mistään muustakaan. Paitsi jos lennetään ATH lukemiin vuoden sisällä :smiley:

7 tykkäystä

9 tykkäystä

Tähän Trump voisi vastata Spede showsta tutulla toksisulla “Mitä sitte!”.

1 tykkäys