Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Tämä on ehkä paras argumentti mitä olen kuullut elvytystä vastaan - vaikka et suoraa yhteyttä vetänytkään, niin korruptio, laiskuus jne voidaan käyttää argumenttina myös MMT:a vastaan.

3 tykkäystä

Sitten kun vielä tuon saavat läpi niin taas on ATHiden aika.

6 tykkäystä

Joo So Far So Good… Mutta corona-elvytyksestä on nähty vasta osa. Pelkästään Jenkeissä tuutataan muutaman kuukauden välein biljoona kiertoon tätä tahtia.

1 tykkäys

On. Velka liimaa EU:n yhteen. Kun sitä on tarpeeksi, valtio ei enää uskalla/voi irtottautua EU:sta, koska ei yksin pysty hoitamaan velkaansa ja sen korkoja.

Defaulttaus ei ole vaihtoehto, koska Euroopan valtiot ovat velkaa oman maan pankeille ja eläkerahastoille. Se olisi kurja paikka, koska defaulttaus tarkoittaisi, että eläkerahastojen omaisuutta jouduttaisiin alaskirjaamaan kovalla kädellä.

5 tykkäystä

MMT:n tuloksena ei pitäisi olla hyperinflaatio eikä muukaan epätavallisen korkea inflaatio. Siinä tapauksessa MMT ei oikeasti toteudu. Sen sijaan MMT:n toimiessa velan määrä nousee korkeammaksi kuin koskaan ja tuskin millään muulla rahoitusjärjestelmällä. Velan kasvu ruokkii talouskasvua niin pitkään että velan kipuraja ylittyy (itse luulin että ylittyi jo 2008). Eli jos MMT saadaan toimimaan, populaation kasvua nopeampaa talouskasvua voidaan saada vielä runsaasti.

2 tykkäystä

Niin, ihmettelen samaa kuin @Critter.

Jos valtioille printataan loputtomasti rahaa budjettimenoihin, ei niiden tarvitse uudistua. Uudistuminen sekä valtio, että yritystasolla on äärimmäisen tärkeää talouskasvun kannalta.

Löysä raha johtaa todennäköisesti myös julkisen sektorin pulskistumiseen ja korruptioon sekä muuhun tehottomomuuteen.

“Helppo raha” johtaa kaikenlaiseen laiskuuteen ja vääristymiin ylipäätään. Toki nämä asiat näkyvät vasta pitkän ajan kuluessa, mutta IMHO Euroopassa on Suomessa on jo nähtävissä tämänkaltaista kehitystä.

7 tykkäystä

Tässä vielä hyvä artikkeli aiheesta, sori vähän off-topic.

http://archive.is/00Ech

4 tykkäystä

Jenkkien vuokrarästeistä ja riskistä häätöaaltoon Bansku jakoi jo tarkempia tilastoja Pörssien suunnan puolella, mutta nyt myös Suomen YLE kirjoittaa samasta aiheesta: Yhdysvaltoja uhkaa häätökriisi – Yli 20 miljoonaa ihmistä on vaarassa menettää kotinsa, kun koronan takia määrätyt häätökiellot päättyvät

Toivotaan, että ihmisiä ei laiteta kadulle - mutta jälleen huono-osaisimmat taitavat maksaa kriisistä kovimman hinnan.

2 tykkäystä

Tässä lisää jenkkien vuokramarkkinoilta, ei hyvältä kuulosta. ”Of the 44 million U.S. renter households, 17.3 million are unable to pay rent and risk eviction”

5 tykkäystä

Sai taas varsin kaukaa pölyttyneestä bittiavaruudesta kaivaa tämän ketjun.

Pörssi jatkaa edelleen keulimistaan, mutta samaan aikaan toisaalla muuan Bill Gates laukoi näkemyksen, että pandemia jatkuu rokotteesta huolimatta kehittyneissä maissa 2021 loppuun asti, ja kehittyvissä tästä vielä vuoden pidempään. Maaliskuussa kaveri totesi varsin asiantuntevaan ja konservatiiviseen sävyyn, että on optimistinen, että rokote ja sen tuotantolaitteistot saadaan vuoden päähän. Toistaiseksi kaveri vaikuttaa siis olleen Faucin kanssa varsin hyvin kartalla asioista vs trumppimaiset huutelijat.

Jenkeissä työttömyysluvut ovat kohentuneet vauhdilla, mutta ovat edelleen päälle 10 pinnaa, mikä taitaa olla finanssikriisin huipun tasoa. Jatkuuko kohtentuminen entisestään, vai käykö kuten finanssikriisin aikaan, että vie vuosia saada luvut normaalille tasolle? Näin ainakin osa isoista pojista on ennustanut. Vissiin työttömyystukipaketeistakaan ei olla edelleenkään selvillä.

Kummasti konsensus tuntuu edelleen olevan se, että rokotteen saapuessa vuodenvaihteessa (joka on jo itsessään iso jos, eikä etenkään ole takeita, että rokote olisi pitkäkestoinen ja aidosti tehokas) tilanne normalisoituu välittömästi. Hypoteettisesti, jos koronan kanssa painitaan vielä vuodenkin päästä, tullaanko tukipaketteja sylkemään pihalle nykyiseen tahtiin, vai leviääkö homma lopulta käsiin?

Jo nykyisellään muun muassa lentäjäkaverit ovat ottaneet puheeksi, ettei esimerkiksi Finskin keräämä 500M lisäkassa tule riittämään loputtomiin, ja NoHokin jo lähti kohti kaakkoa toisen aallon pelon myötä. Etelä-Euroopassakin taisi mennä loppukesän turismikausi reisilleen. Itse olen sen verran kyyninen, etten pidä mitenkään itsestäänselvänä, että talvella tilanne olisi taaskaan yhtään sen parempi kuin tällä hetkellä. Liekö silloin toinen aalto jo historiaa, ja aika tasapainoilla talouden/rajojen avaamisen ja potentiaalisen kolmannen aallon välillä? Mikä lieneekään tämän skenaarion todennäköisyys ja vaikutus?

9 tykkäystä

Nykysäädöt pitänevät pakan kasassa vielä 3-6kk ja rokote on haarukoitu tuohon, joten meno jatkuu.

Ja se jatkuu niin kauan kuin FED sanoo Brrrrr. Heti kun sieltä puolelta vedetään jarrua ja elvytystä himmataan, koko pörssi ottaa 10%+ korjausliikkeen instana.

4 tykkäystä

Uusia aaltoja tulee aina, mihinkään häviä korona korona.
Rokote, kuten influenssarokote kerta vuoteen ja sillä 60-70 % suoja.
Hoitomuodot ja tapa elää muuttuvat ja ovat jo muuttuneet.
Sama tarve ihmisillä silti on kuluttaa.
Se on jo pidempi muutos, että kuluttajat lopettaisivat pysyvästi kuluttamasta.
Joitain aloja voi olla, jotka käävät pysyvästi alemmille tasoille.

1 tykkäys

Trumpetti taisi juuri julistaa että korona työttömyyskorvauksia jatketaan vuoden loppuun. Tuo ei taida olla ihan yksin hänen päätettävissään, saas nähdä sitten. Jenkeissähän nuo korvaukset ei olleet ihan roposia, vaan luokkaa suomen mediaanipalkan tasoa.

Ainakin tänään YLE.llä artikkeli, jos Trump sanoi käyttävänsä asiassa viimeisen päätäntävaltansa, ja vannoi, että mm korvauksia hän jatkaa vuoden vaihteeseen.

1 tykkäys

Ja tulee taistelemaan sen puolesta, se on sen parhaita kortteja vaaleihin.

2 tykkäystä

Trumpettihan uhkasi myös poistavansa tuloveron kokonaan loppuvuodeksi😁 siinä vasta ääniharava on jos mikä.

3 tykkäystä

Ihan hyvä nosto ajatella tosiaan että entä jos tää jatkuu ja jatkuu. Itse olin jo henkisesti kypsytellyt aika syvälle aivoihin ajatuksen että kyllähän tää enskesään mennessä on taputeltu… mutta eihän sitä tosiaan mihinkään tähtiin ole kirjoitettu että näin käy, voi hyvin mennä ties kuinka pitkään. Ja rokotteen tehokin on vielä aika avoin, koko rokotetta kun ei vielä ole :smiley: (toki koekaniineilla on, mutta ei laajemmassa jakelussa…)

2 tykkäystä

Itse olin ja olen ollut alusta asti(keväältä) lähtien sitä mieltä, että 2vuotta tämä tulee kestämään. Miksi juuri 2vuotta? En tiedä, täysin mutu. Virus tulee pyörimään paikka paikoin ympäri mailmaa pitemmän aikaa. Epäilen että ath tullaan näkemään, ja kun stimulus ja fedin rahat on syöty niin realismi palaa pörssiin. Se tarkoittaa 12-18kk sivullaan poljentaa.

Missä vaiheessa fedillä loppuu rahat?

2 tykkäystä