Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Jos pystyis antamaan useita likejä niin tälle postaukselle olisin sen tehnyt - noi viimeiset kaks pointtia kuvaa mun ajatusmaailmaa aivan täydellisesti! :star_struck:

Jotta ei jäisi viesti liian OT, niin saapi nähdä mitä FOMC tuo tullessaan huomenna - voi tarjota aika paljonkin volatiliteettia.

4 tykkäystä

Tää on jännää koska itse on laske alle vuoden treidausta holdiksi. Ensimmäinen vuosi salkussa on lähinnä tapailua, toisena vuonna mennään kihloihin ja vasta kolmannen vuoden jälkeen olet naimisissa holdaamasi osakkeen kanssa :cowboy_hat_face:

Omalta osaltani teen kahdesta viiteen treidausta vuodessa, jotka osuvat usein kestoltaan välille 3-12kk ja monesti myös sellaisilla osakkeilla joita en huoli holdisalkkuun. Mielestäni jos ostaa osaketta aikeissa myydä sen kun exit-eventti tapahtuu, niin se on treidausta.

Jotta veisin keskustelua takaisin pörssiromahdukseen niin kontraan tässä kyllä karhuja. Pörssissä on vielä paljonkin edullista ostettavaa ja vain osa osakkeista on kuplassa. Korjausliikkeet toki ovat mahdollisia ja ihan tervetulleitakin.

5 tykkäystä

Kuulostaa kyllä hurjalta, että pystyy voittamaan moninkertaisesti holdaajan. Kuinka suuriin tuottoihin treidaajat yleensä pääsevät?

4 tykkäystä

Tuohon alan minäkin kallistua, nyt karhuna. Olen pohtinut ja laskenut monia iltoja mikä nyt on toisin. Yksinkertainen kun olen niin käytössäni (vuodesta 1989) on ollut helppoja lukuja P/E, P/B, kassa ja nettovelka, osinko ja tulevaisuuden näkymiin tilauskanta. Sitä kilpailuetua (vallihautaa) mausteena. Paras keitto syntyy vähistä ja puhtaista raaka-aineista.

Tänne karhunpesään on tänään eksynyt liian monta sonnia, hus hus :upside_down_face:

5 tykkäystä

Tästä olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja. Olen käsityksessä, että n. 75% treidaajista tekee itse asiassa tappiota. Ainakin mitä lukee välittäjien sivuilla olevia “X% tileistä tekee tappiota”, noin keskimäärin. Näissä tosin ilmeisesti viitataan päiväkaupantekijöihin.

Toki tässä lienee vahva selviytymisbias, eli näppinsä polttanut luopunee leikistä helposti ja jää pysyvästi tappiolliseksi tiliksi. En ole myöskään varma, onko joku CFD-välittäjän lakisääteinen disclaimer pätevää otantaa, ehkä ei? En tosin voi väittää olevani superperehtynyt aiheeseen.

5 tykkäystä

Jotenkin minun on vaikea uskoa yli 20% keskimääräisiin vuosituottoihin pidemmässä juoksussa - missä nämä kaikki miljonäärit oikein ovat? Kyse on kuitenkin maailman parhaimpien perinteisten sijoittajien voittamisesta, luulisi sellaisten tuottojen herättävän paljonkin huomiota. Olisi oikeasti kiva nähdä vaikka kymmenen vuoden track record joltain menestyneeltä treidaajalta.

1 tykkäys

Mäkisen Mikko mennyt ilmeisesti viimeiset 10v semmosta 60-70% vuosituotolla. Toki hän ei kyllä ole puhdas treidaaja, vaan hänellä on hyvin monenlaista osaamista.

12 tykkäystä

Ja verottaja hoitaa vielä sen että voitollisen treidauksen mukana liikkuu niskassa verovelat.

Eihän toki ole paha asia tehdä tiliä ja maksaa paljon veroa. Kuitenkin se että pistää verovelan vipuna niin baisa tulee ennen pitkää tuulettimeen.

Olen ollut havaitsevinani täällä selitykset että OST:n kanssa tämä on no-problem. Mielestäni OST:n yläraja 50 k€ on melkoisen pikkuinen kassa hyvään swingaamiseen ja treidaamiseen.

3 tykkäystä

OST ei ole ylärajaa. Alkusijoituksen rajana on tällä hetkellä 50k€, mutta kovan luokan treidaajahan vetää tuon taivaisiin niin että heilahtaa :slight_smile: Jos ottaa pari ekaa treidia turpaan niin aina voi ladata uudet 50k€ sisään.

11 tykkäystä

Nordnetin rahapodissa taidettiin mainita että ensimmäinen OST tili on ylittänyt 200k € ja yli 100k € on jo paljon. Suomesta siis löytyy osaaviakin sijoittajia.

4 tykkäystä

Tuossa aiemmin jo mainittiin että tosi-treidaaja vetää n. 70 prossan tuotot vuodessa. 50 k€ alkupääomalla OST:ssä se on vaivaiset 10 miljuunaa kymmenessä vuodessa.

2 tykkäystä

Tuolla matematiikalla indeksisijoittajastakin tulee 50 000 eurolla miljonääri

2 tykkäystä

1,7^10 * 50 000e = n.10 000 000e
1,07^10 * 50 000e = n. 100 000 e

Se on kato se korkoakorolle.

PS. Itse en harrasta treidaamista ollenkaan, mutta vaikka saisikin tasaisesti hyviä tuottoja, ei niitä luultavasti loputtomasti tule, koska positioiden koot eivät enään myöhemmin voi olla yhtä isoja (prosentuaalisesti salkun koosta).

Yhtälailla kun ylituottoa tekevä pienyhtiö sijoittaja tekee kovaa tulosta kun pääomaa vaikka se 50ke OSTllä, mutta jos olisikin 5 mil.e, niin olisi se 10 yhtiön keskitetty pienyhtiö salkku vaikeampi koota (jos laidasta ostelee).

3 tykkäystä

Tommoisilla 70% vuosituotoilla ja 50 k€ alkupääomalla on multimiljardööri 20 vuodessa ja 30 vuodessa koossa on yli 400 miljardia. Olen hiukan skeptinen tämmöisiä tuottoja kohtaan - meillä olisi valtava määrä superrikkaita treidaajia, jos tällaiset vuosituotot olisivat mahdollisia pidemmän päälle.

4 tykkäystä

Mitä suurempi pääoma, sitä vaikeampaa sitä on kumuloida lisää. On ihan tosiasia, että erilaiset ylituottostrategiat lakkaavat skaalaamasta jossain vaiheessa.

Joku koneellinen arbitraasi ristiinlistatuilla pienivaihtoisilla lapuilla voi onnistua muutaman kymmenen tuhannen erällä hyvin, mutta miljoona on toinen juttu. Saati miljardilla, jolla “saa” ostettua useimmat yritykset jo kokonaan.

5 tykkäystä

Tuossa on yksi päiväkauppafirma.

Edit:

Tuo 451 000 voittoa vaatisi holdaamalla varmasti paljon isomman pääoman kuin mikä tässä on kiinni

3 tykkäystä

Joo, pääoman kasvaessa tulee vaikeuksia. Optimaalinen pääoma voisi olla muutama miljoona, silloin voi hajauttaa kustannustehokkaasti mutta pystyy vielä hyvin tekemään asioita pienyhtiöidenkin kanssa.

Täytyy huomioida, että esimerkkihenkilöni Mäkinen on ammattitreidari, eli noista tuotoista iso osa menee elämiseen. Muistaakseni Mikko on itse sanonut, että joku 30-40% jää salkun vuosituotoksi kun vähentää elämiseen menevät poistot.

Ja ehkä vähän verojakin menee. Vai ilmoittaako ammattilainen tuotot nettona?

Melkoisia tuottoprosentteja on kyllä, jos elinkustannusten jälkeenkin pääsee 30-40% vuosituottoihin. Puhutaan maailman parhaiden “tavallisten” sijoittajien voittamisesta isolla erolla. Sikäli olisi kiva nähdä track recordeja pidemmältä aikaväliltä, joista näkisi, millaisia tuottoja on tullut sijoitetulle pääomalle.

1 tykkäys