Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Eikös jenkeissä ollut eilen viimeinen päivä tehdä veromyyntejä? Ei nuo vihreät indeksit nyt ainakaan vielä rommailua ennustaisi.

1 tykkäys

Onhan jenkit auki vielä tänään ja huomenna jos sitä tarkoitit? Vai pitääkö ottaa huomioon T+2 päivät tms.?

2 tykkäystä

Nyt on käteistä iso pelikassa. Katselin traiders clubin uuden videon ja Lepikko oli hyvin härkämieltä, eikä ole vielä ottanut shorttipositiota. Omani aion pitää ja sitäkin lisätä ja sitäkin aikahajauttaa, mutta myös pieniä päivän, viikon pikkurahojen bulleja.

Vaikka tuotteissa on isot riskit, on panokset mukavampi hävitä, kuin tuhansien tappiot osakkeista. Etenkin kun panokset ovat kotiutettuja voittoja.

1 tykkäys

Käsittääkseni pitää ottaa huomioon.

Rumaturska, millaisia shortteja muodostat? Olen itse välillä ostellut unlimited turboja (dax short yms) ja välillä jättänyt niitä yönkin yli, mutta toistaiseksi olen tehnyt näillä vain tappiota ja syönyt vähän muun salkun voittoja. Sitten pettyneenä olen taas myynyt kaiken pois tappiolla välttääkseni isommat tappiot. En uskalla luottaa siihen, että tulee varmasti parempia myyntipaikkoja. Ajoittaminen on hirveän hankalaa.

BEAR NASDAQ X5 NORDNET F

Nyt on tämä ja kyllä sekin putoaa noususta railakasta vauhtia, mutta toisaalta ei katoa. Ajoittaminen edes kuukaudelle on hankalaa, mutta sinä päivänä kun korjausliike tulee ei kyytiin enäää ehdi.Ihan samalla tavalla aikahajautus näissäkin pitää olla ja tappioita pitää olla valmis myös sulkemaan, jos oikein rallia pukkaa.

Osakekohtaisesti ei mielellään jätä yön yli, jos ei seuraavan päivän suunta ole ennustettavissa varmaksi, eli posari tai joku tällainen olisi tullut. Tietysti osake jota vivuttaa pitää olla tuttu.

Minä en näitten tuotteiden tuntija ole millään lailla, mutta nyt ajattelin harjoitella hyvin varovaisilla summilla.

Mulla on vakaa näkemys, että saadaan jopa yli 10% nopea korjausliike ennen kevättä ja sitä ennen voi tulla hyviäkin ralleja, joita sitten koitan ottaa kiinni osakekohtaisesti viputuotteilla, mutta ennen korjausliikettä varsinaisia osakeostoja en tee.
On sijoituksia rahastoissa ja Tuin osakkeissa ja Berkshiressä ja ne saavat olla. Tuita saatan ostaa jopa lisää.

Opiskelun ohessa olen tehnyt toimintamuutoksen strategiaan ja vähennän hajautusta. En ole osakesäästäjä, vaan peluri ja keinottelija.En hae tulevaisuuden multibaggereita smallcapista, vaan prosentin parin voittotreidejä arvo-osakkeista ja vielä mieluummin laatuosakkeista ja isoilla positioilla.

Varsinainen salkun kasvattaminen ei tässä iässä ole tarpeen. Voitot juon, syön, matkustan ja laitan hienoihin autoihin. Loput sitten vaan tuhlaan.

6 tykkäystä

Toivon puolestasi, että osut hyvin. Itse olen huomannut ja oppinut, että oikeassa olemisella ei ole sinäänsä yhtään mitään merkitystä, pitää nimittäin olla oikeaan aikaan oikeassa.

Tää nykymeno on kuin karuselliajelu, jonka kaikki tietävät päättyvän jossain vaiheessa, mutta silti lippuluukulla karuselliajelusta ollaan edelleen valmiita maksamaan aiempaa kovempaa hintaa.

Tää nykymeno, kuten aina aiemminkin päättyvät lopulta aina joidenkin kyyneliin.

12 tykkäystä

Usa:ssa viimeinen verovähennyksiin käypäinen myyntipäivä on tänään 31.12.2020. Kadadassa se oli 29.12.2020. Uudelleenhankintaa pitää odottaa vähintään 30 päivää, jotta vähennyksen voi käyttää.

Tuo 30 päivää koskee siis USA:ssa ja Kanadassa verovelvollisia.

10 tykkäystä

Se on juurikin näin. Tilastollisesti minä teen väärin ja olen nyt poissa markkinoilta, mutta minä katson sen niin, että jos on cashina, ei voi hävitä. Eikä ole tappiota, jos ei ole nousussa mukana. Se on tappiota, jos laskussa häviää.

Juuri tässä aamusta laskin, että kassa on kasvanut Joulukuussa 3,06% ja lisäksi minulla on tappioita vähennyksiksi. Pelkällä holdaamisella olisin voittanut enemmän, että sijoitukset ovat menneet päin pebaa. Silti katson pärjänneeni hyvin ja narut ovat omissa käsissä, eivät markkinoiden käsissä.

Syy miksi menestys oli noinkin “kehno”, oli Sammon myyntipaine, mikä piti nousun pienenä muihin nähden. Orionilla ilmeisesti sama, vaikka sitä ei liputuksista voi nähdäkään. Näin kovassa härkätrendissä noiden pitäisi muiden mukana nousta myös ATH-tasoille. Kesko lienee samassa junassa.

Markkinoille pääsee takaisin maanantaina, että näin volatiilissa tilanteessa position hankkiminen on hyvin nopeaa, jos on cashia. Ja tietysti mitä enemmän heiluu, sitä parempia ja nopeampia treidipaikkoja tietysti on.

Vuoden vaihde on erikoistilanne ja sekin on yksi syy minulle pitää isoa cashia. Konsensus näyttää olevan, että tulee kaikkien aikojen tammiralli ja isoja positioita on otettu harppauksin nouseviin kursseihin. Joku nuo osakkeet aina myy ja myyjä ei voi olla uutta rahaa markkinoille tuova osakesäästäjä, vaan sen täytyy olla joku, jolla osaketta on jo ollut ja katsoo olevan myynnin aika. Jos nousu olisi massiivista Largecapissa, niin longaisin isolla vivulla, mutta kun nousu on smallcapissa ja muotiosakkeissa, niin mielenkiintoinen on tilanne.

4 tykkäystä

Romahdusten ennakointi (ei ennustaminen) on vaikea laji. Oikeastaan aina markkinoilla on romahduksen ennustajia. Nykyinen hetki ei ole mitenkään poikkeus. Varsin yleistä on pitää markkinoita ylihinnoiteltuna, varsinkin vanhojen ATH lukemien ylittämisen jälkeen.

Kieltämättä on jännä nähdä voiko nykyistä keskuspankkien rahapolitiikkaa jatkaa hamaan tappiin asti uutena normaalina. Tottakai osa kyseenalaistaa tämän uuden normaalin ja ennakoi tämän päättyvän uuteen finanssikriisiin. Ehkä tätä uutta normaalia vielä voidaan jatkaa se 10-20 vuotta, kunnes keksitään taas uusi normaali.

Ainahan markkinoilla puhalletaan ilmaa johonkin kuplaa, oli se FANGMAN osakkeiden arvostuskertoimet tai sähköauto/vety huuma yms. Yleensä aika hyvä ostopaikka on ollut yli suuren arvostuksen purkautumisen jälkeen. Jos näitä pelkää liikaa, ei markkinoilla voi olla ja tilastollisesti romahduksen odottelussa jää luu käteen. Psykologia vielä luo sen hankaluuden, että romahduksen jälkeenkin sitä vain odottaa vielä halvempia kursseja ja uutta rajua pudotusta “kuolleen kissan pompun jälkeen”.

Sinällään vuosi 2020 on useimmille sijoittajille ollut niin poikkeuksellisen hyvä, että se haittaa arvostelukykyä ja harkintaa. Sitä helposti tunnistamattaan ottaakin enemmän riskiä, kuin tiedostaa ottavansa. “Olihan se Plug niin loistava lähtö”, niin ei muuta kuin etsimään vastaavia uusia hype firmoja - niissähän on tulevaisuus.

10 tykkäystä

Oletteko pyrkineet hajauttamaan varojanne lainkaan muihin valuuttoihin?

Eikö kuitenkin ole selkeä vaara, että karhumarkkinoiden alkaessa inflaatio kasvaa vauhdilla? Rahan määrä on kuitenkin kasvanut huomattavasti tukipakettien ym. muodossa. Goodhart ja Pradha esittävät teoksessaan “the great demographic reversal”, että inflaatio olisi vuonna 2021 5-10%. Edellä oleva tietenkin vain kahden viisaan arvailua.

Korkean inflaation aikaan en itse haluaisi omistaa mielettömän suurta käteiskassaa. Oma päätökseni tähän asti inflaatiolta suojautumiseen on ollut sijoittaa rahaa raaka-aineita ja energiaa tuottaviin vakavaraisiin yrityksiin.

Viime aikoina olen pohtinut käteisvarojen muuttamista raaka-aineisiin, muihin valuuttoihin ja jopa kryptovaluuttoihin. Forbes kirjoitti taannoin mielenkiintoisen artikkelin bitcoinin ja inflaation suhteesta. Onko bitcoin sitten digitaalinen kulta vai digitaalinen kupla… aika näyttää.

5 tykkäystä

Karhun pitää härkää tarkemmin hajauttaa ajallisesti ja pysyä suunnitelmassa. Pelko juuri pitää käsitellä ja unohtaa absoluuttisen pohjan metsästys. Se on yhtä vaikeaa kuin absoluuttisella huipulla myyminen. Karhun peli-ikkuna on muutaman prosentin härän ikkunasta. Ja karhun mielestä tili tehdään ostaessa, niin halvalla pitää saada.

Katselin omia ostojani ja etenkin ostotoimeksiantojani ja iso virhe on ollut pilkkiminen ja samaten myyntitoimeksiannossa kalastelu, kun usein on joutunut joko ostamaan, tai etenkin myymään laitaan. Paremman tuloksen olisin saanut myymällä heti laitaan, kun kaupanteko päätös on tehty. Toki joskus pilkki osuu täydellisesti ja sen muistaa vielä 20 vuoden päästä, mutta nopeasti unohtuu, ettei pilkki tartu ja juna meni jo. Tuskin kukaan jaksaa harmitella, että menetti 5% tuoton pilkkimällä, sen enempää kuin sen mentti kalastamalla myyntiä liikaa. Vain aloittelijat ja valehtelijat osuvat aina pohjille ostamaan ja huipulta myymään.

Itselläni perisynti on myydä liian aikaisin. Niin varmaan on nytkin. Tosin nytkin oli Fortumissa tilanne, että jos olisin pysynyt toissapäivän strategiassa, niin olin voittanut satoja euroja enemmän. Strategia oli myydä, jos ei kurssi mene yli 20€ heti aamusta ja nyt se ei mennyt ja katselin liian pitkään ja hävisin 15 senttiä osakkeelta ja holdasin päivän yli. Toki voitto oli rahallisesti oma kaikkien aikojen ennätys ja prosentteinakin hyvä, vaikka myin Orionia ja Sampoa edellismaanantain dipistä laitaan tappiolla ja ostin Fortsat.Fortum nousi enemmän kuin nuo ja niistä tulleet turskat ovat nyt vähennettävää.

6 tykkäystä

Tällä hetkellä vaikuttaa olevan tavallista useampi osakeryhmittymä kuplassa. Vaikka lähes jokaiselle vuodelle joku osakeryhmä lähtee leijumaan. Kannabiskupla oli, tuli takaisin ja lopulta lysähti. Samoin sitä aiemmat kuplat. Nyt taas vetyt ja ev:t ovat vetää samankaltaista menoa, erona tosin vain se, että nyt on miljoonia uusia sijoittajia mukana verrattuna vuoteen 2017 ja rahaa on maailmassa paljon enemmän.

On helpompi ymmärtää ja perustella itselleen, että nollakorkoympäristössä ja FEDin bazookan tulituella näiden rahantekokoneiden eli Applen ja vastaavien arvostuskertoimet venyvät. Paljon hankalempaa on käsittää näitä suoria uhkapelivetoja, huonoilla kertoimilla. Sitten it-kuplan, niin ihmiset eivät ole olleet näin valmiita maksamaan pelkästä hatarasta lupauksesta. Monessa yhdistyy sekin piire, että oston ainoa motivaattori, on ollut puhdas usko siihen, että joku muu on valmis maksamaan siitä myöhemmin enemmän.

9 tykkäystä

Alkuun… tämä on sitten tälläisen paistin haaveilua ja fiilistelyä.
Itse olen vakuuttunut siitä että ensi vuosi tulee olemaan tähtitieteellisen kovaa nousua. Ihmiset kyllästetty 2020 kaikella negatiivisella. Jos kaikki menee niin että rokote toimii ja jengi palaa arkeen tulee euforiaa ja fiilistä lisää ”me lennetään” tyyppisesti.
Vasta nyt alkaa kavereilta kuulemaan että ne aikoo opetelle käyttämään pörssiä yms… On vielä lappuja missä nousuille on varaa. Myös uusi massa ei pelkää uusia ATH (koska Teslakin)… Ja kyllähän iso raha väistämättä valuu jatkossakin osakkeisiin kun ei muuta paikkaa ei löydy + eletäänhän nyt ”uutta” aikakautta pankkisektorillakin… Tietenkin varmasti kotiutuksia tulee mutta dipit otetaan kiinni koska markkinoilla käteistä löytyy ja trendinähän on ostaa dipit kiinni.

Se oli oli hyvä kommentti että kun tämänkin ryhmän karhut hiljenee ollaan megabileitten loppu huipentumassa. Mikä odottaa sitä maailmalla tapahtuvaa katastrofia/muutosta mikä tulee laukasemaan stoplossit ja tekemään erittäin rumaa jälkeä!

Tämä on nyt tällästä pohdiskelua ja sieltä täältä otettuja mielipiteitä mitkä muuttunut omaksi fiilikseksi. Itse ollut tässä peloissaan kun salkku tekee sellasia euroja mitä ei ole osannut uneksiakkaan ja kaikki markkinoilla näyttää että ollaan kuplien kuplassa… Mutta tämän joululoman pohdinnan aikana (kaikki podit läpi nämä foorumit lävite + kavereiden kuulustelujen jälkeen) päädyin siihen että mieluummin istun bileissä loppuun asti ja katson sitten jälkikäteen TA ruudulta että tuossa kohassa olisi pitänyt myydä…

:beer:

32 tykkäystä

No just just. Jopa Dogecoin on noussut tänään sellaisen 100%

Jos ei 2021 tuo ainakin kunnon krypto-kuplaa (ev-kuplan, spac-kuplan,vety-kuplan jne lisäksi), niin sitten omassa kristallipallossa on kanavan lisäksi kielikin väärin säädetty😁

18 tykkäystä

Nostetaampa tätä ketjua myös ylös. Aamulla kuuntelin uutisia, että UK:hon on varmuudella tulossa double dip recession. Tämä artikkeli on julkaistu ennen joulua, ennenkuin nämä vielä tiukemmat rajoitukset tulivat voimaan.

Uusien autojen myynti on myös indikaattori talouden tilasta. Yllätys tämä tuskin on kenellekään.

7 tykkäystä

Mikä kupla?

(Otettu sivulta: Dogecoin Price Prediction 2022-2031: Is Dogecoin Dead?)

19 tykkäystä

Pitkä kun lama mutta hyvin perusteltuja näkökulmia

https://secure.brownstoneresearch.com/?cid=MKT484091&eid=MKT509355&assetId=AST148867&page=1

2 tykkäystä

Maailmanpankki synkistelee:
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/405d0806-5329-4871-bcfe-31f3c491cfba?ref=ampparit:c4e0

7 tykkäystä

Taas on pari kymppiä tullut Teslan osakkeeseen arvoa lisää yhdessä yössä. Meneekö jo maniaksi. Itselleni on tullut sellainen ajatus, että tonni katsotaan ilman huolta huomisesta. Tulee mieleen huutokauppakeisarin kuparipannumania, jossa jengi taputtaa, kun joku huutaa 200.

16 tykkäystä