Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Minulla on joulukuun alussa avattu OST nyt tuhdisti miinuksella (kuten varmaan kaikki muutkin täällä, mietin että voi miksi voi miksi en myynyt osakkeita pois silloin kun oltiin yli 50% plussalla).

Nyt sitten mietin että tässä tilanteessa voisi olla järkevintä myydä kaikki pois vaikka pohjalla ollaankin, ja sulkea OST, jolloin sentään voin edes vähentää tappiot verotuksessa ja kun avaan OSTin uudestaan, alkaa myös sinne sijoitettavan pääoman laskenta uudestaan. Eli tällaiset hulppean iloiset tekemiset käsillä tänää. Aukoton ei ole kyllä tämäkään suunnitelma. V-mäisintä olisi se jos alkuviikko alkaa nousukiidossa (en saa käyttöön OSTilta AOT:llle siirrttyjä rahoja ennen kuin 2 pankkipäivän päästä) mutta ehkä se riski on pieni verrattuna siihen että lasku vaan jatkuu ja myyn kaiken lopulta vielä isommalla tappiolla verovähennyksiä hamuten. Parhaassa tapauksessa lasku jatkuu ja ostan sitten alempaa takaisin.

Tulipa vain oppirahoja heti alkuun. Ilman verokikkailun mahdollisuutta antaisin varmaan olla ja yrittäisin olla katsomatta salkkua vähään aikaan. En silti varsinaisesti kadu hassattuja rahoja koska tämä harrastushan ei tähän jää ja joka tapauksessa hyvä että tuli aloitettua. Talvella harjoiteltiin sijoittamista nousumarkkinassa ja tehtiin sen markkinan virheet, nyt kevät menee laskumarkkinan kanssa opetellessa ja virheitä tehdessä. Oppipolku lienee loppuelämän pituinen.

3 tykkäystä

Tappiota teet vasta myydessäsi miinuksella. Myyntien ja ostojen ajoitukset eivät mene lähes ikinä nappiin kokeneemmallakaan sijoittajalla. Kannattaa katsoa tulevaisuuteen jos näet mitään mahdollisuutta että omistamasi yhtiöt ovat tuolloin pystyssä. Ja hei lähes kaikilla muillakin yhtiöillä ja sijoittajilla näyttää menevän just tällä hetkellä huonosti. Luuletko että tämä on pysyvä tila vai voisiko katsoa vaikkapa vuoden takaiseen romahdukseen ja siitä seuranneeseen nopeaan elpymiseen?

8 tykkäystä

Riskiä ainakin saa lisättyä moisella kikkailulla. Harkitsisin aika moneen kertaan asiaa. Riippuu toki salkul sisällöstä. Jos se on pelkkää spacia ja Teslaa täynnä, niin varmaan hikoiluttaa.

4 tykkäystä

Omat setit:
Ikä: 26v
Sijoitusuraa takana: 26v
Osakepaino: 90%

Nautin kun hinnat laskee koska muutaman kuun palkka taas polttelee taskussa. Pelätkää laskuja omistamissanne yhtiöissä, jos

  1. yhtiö suorittaa huonosti

  2. olette iältänne lähellä exittiä osakemarkkinoilta

Muissa tapauksissa, nauttikaa kurssienputoamiaista. Koska joskus ne taas saavuttavat uudet huiput, onko se huomenna, 3.4, 8.9 vai 1.1.2030, ei mitään väliä mutta olen hyvin hyvin varma että all time high tulee taas ennenkuin olen itse iältäni exittiä.

25 tykkäystä

Tuossa kikkailussa kannattaa ottaa huomioon se, että välittäjästä riippuen operaatio (ost-sulku ja avaus) voi viedä helposti 1-2 viikkoa tällä hetkellä. Ainakin ilmeisesti Nordnet on jälleen ihan tukossa.

2 tykkäystä

@Middle-Yeast, kiitos kun haastat päätöksen, sitä kaipasinkin koska toki tämä ranneliike on vielä harkinnassa (osakkeet ovat jenkkipörssissä joten kaupankäynti alkaa vasta muutaman tunnin kuluttua).

Tiedän että tappiot realisoituvat vasta myydessä ja en ole jättämässä sijoittamista, joten katse on tuhdisti tulevaisuudessa. Omistamani osakkeet (5 eri lajia) nousevat kyllä ja uskon niihin ja tavoitteena on ostaa ne pian takaisin. Sen sijaan järkeilin tätä asiaa niin että jos suljen OSTin nyt, voin vähentää aika mukavasti tappioita pääomaverotuksessani. Ja koska nyt ollaan tultu jo selvästi alas sijoittamastani pääomasta, niin avatesssani uuden OSTin ja sijoittaessani jäljelle jäävän pääoman sinne uudestaan, on minulla mahdollista lisätä pääomaa enemmän kuin jos jätän vanhan tilin pystyyn. Tässä on oma logiikkansa, mutta se toimii vain siinä tapauksessa etteivät osakkeet ampaise heti alkuviikosta taivaisiin.

Eli oikeastaan tämä kommenttini on kysymys: OSTin sulkeminen ja uudelleenavaus, uhka vai mahdollisuus?

Korkea inflaatio ja korkea työttyömyys voivat esiintyä myös yhdessä. Staglflaatio ja 1970-luvun öljykriisi esimerkkinä. Kyllä itse näkisin mahdollisena, että brrr saa aikaan hyrrrr :cold_face:. Mutta siis samaa mieltä olen oikeasti kanssasi. Jos on perehtynyt sijoittamaansa yritykseen ja uskoo sen pitävän pintansa mahdollisen karhumarkkinan yli niin ei tässä ole mitään hätää.

@Apina Älä sitten missään tapauksessa anna minun karhuilulle mitään arvoa. Olen tälläinen maailmanlopun maalailija.

ps. Tosi mielenkiintoinen taulukko toi @SijoitusSeppo laittama kuva yli 5% laskuista. Aika moni noista pörssin lasku syistä on mahdollista lisätä tähänkin päivään. “worries that market has gotten ahead of itself, Trade wars, Europes debt crisis, European banks, Worries about the recovery”. Ja mediaani laskutasollekkin vielä matkaa 3,2%…

Tosin ei ole päivää pörssissä, jolloin ei olisi noita riskejä tutkassa.

2 tykkäystä

Tämän saa liputtaa ja ei tuo mitään lisäarvoa. Mutta toistetaan nyt kuitenkin. Jos nyt tässä pikkudipissä jotkut miettivät paniikkinappulan painamista, niin todennäköisesti tulette katumaan kun katsotte 5 vuoden päästä taaksepäin tätä päivää. Oman 12 vuotisen sijoitusuran aikana on ollut järkevämpi istua lähes aina käsien päällä ja vetää syvään henkeä. Usein kun synkkyys on käsinkosketeltavissa on paras aika yksinkertaisesti vain ostaa lisää tai mennä vaikka lenkille. Elkää liikaa tuijottako sitä lyhyttä kurssien heilahtelua, kuuluu pelin henkeen ja onhan tätä nyt odotettukin.

32 tykkäystä

Tiedän ihmisiä jotka tekivät vastaavaa veivausta OST:n kanssa 2020 maaliskuun alussa, kun tuntui että ostot oli aloitettu liian aikaisin ja arvo-osuustileiltä tehtiin myös myyntejä. Tappiot ja verohyödyn pitäisi olla nykyisessä tilanteessa melko suuri, että lähtisin tuollaiseen operaatioon. Sulkemisessa ja avaamisessa voi kestää useita viikkoja.

10 tykkäystä

Tuo on totta. Ajattelin että tässä tapauksessa ostaisin toistaiseksi takaisin AOT:lle jos tuntuu että lasku loppuu, ja ehkä vain 1-3 osakelajia. Tietty sitten ollaan taas siinä ongelmassa että jos raketoivat ennen uuden OSTin avausta, täytyy siitä rakentoinnista maksaa veroja jos meinaa taas myydä ja ostaa uudestaan OSTin puolella. Argh. on tämä kyllä. Ehkä täytyy vielä miettiä. Neuvot ja huomiot kyllä tervetulleita.

1 tykkäys

Pomppuista on meno,
Toi futu on kyllä juurikin niin pomppu tai laskutelineet alhaalla kuin voi olla.
Itse uskon vetovoimaan eli alas. Saas nähä.

Toisaalta kun miettii eteenpäin niin kysyn:
Voiko tulokset kasvaa?
Onko korona ohi 6kk päästä?
Kun matkustaminen joskus alkaa taas niin miten se vaikuttaa tähän yhtälöön?

1 tykkäys

Boomer, ei huolta, kyllä se vilkaisu tuonne Nordentiin saan ihan omat itsenäiset karhutilannearviot päälle. Ja kuten sanottu niin liiankin rauhassa olen täällä käsien päällä istunut koska näin jälkeen päin katsotuttuna, karhuvaihe olisi pitänyt laittaa aiemmin päälle jos sillä vaihteella olisi halunnut välttää tappioita. Låhinnä mietin nyt tätä verovähennysoikeutta joka, siinä tapauksessa että lasku vielä jatkuu jonkin aikaa ja osto alempaa onnistuu, voisi olla vielä jotenkin järkevä veto.

Vaan kun ei sitä kristallipalloa omista.

1 tykkäys

Itse tein viime keväänä juuri tuon kuvion, AOT tuli voitot, OST tappiot, mutta verotuksen takia. Toki jälkikäteen ajateltuna, nopean nousun takia se oli virhe liike, mutta ei varsinaisesti kaduta verotuksen takia, nyt pääsee sen kohdan yli helpommalla. Jälkikäteen aina näitä helpompi pohtia, mutta toki kokonaisuutena viime kevään tilanne oli erilainen, kun kaikkialla oli maailman lopun meno vs. tähän hetkeen ja dippiin.

Tästä pääsenkin aiheeseen; kysyin Nordnetiltä, mistä nään tappiot suljetulta OSTltä, koska a9-raportilla ne eivät näy. Vastauksena tuli todella tökerä, että ne tiedot menee automaattisesti verottajalle, itse et niitä nää.

Toki minulla on itsellä muistilla se summa, mutta olisi ollut mukava nähdä ne paperilla, kuin odottaa tämän kevään veroilmoitusta.

Tuli taas mieleen 2020 Syyskuun dippi, että kun noustaan takaisin ATH lukemiin, niin kevennän. En keventänyt. Sama asia tuli mieleen Loka-Marraskuun 2020 taitteessa, en keventänyt. Nyt se on taas mielessä, mutta aika pitkä matka on takaisin ATH, joten odotellaan taas :roll_eyes:

3 tykkäystä

Pitänee muistaa, että markkina reagoi tulevaisuuteen (esim. 12kk eteenpäin). Jenkkien inflaation / korkojen nousuhan ei mikään yllätys ole kellekkään jenkkien osalta. Sitä triggeriä tässä on odoteltu, koska se/ne alkaa kohoamaan.

Kun epäilys ja tuska alkaa kalvaa, kannattaa zoomata ulospäin vähän enemmän ja miettiä kuinka kauan itsellä on aikomus markkinoilla roikkua.

6 tykkäystä

Minä olen itse niin kehno ajoittamaan ostoja tai myyntejä joten olen kieltänyt itseltäni myyntinapin kokonaan. Näin vähennän huonojen päätösten määrää 50% sillä vielä enemmän harmittaa myydä pohjalla, sitäkin on joskus kokeiltu. Tiukka ote pulkasta, silmät ja salkku kiinni jos hirvittää. Luotan edelleen valitsemiini yrityksiin vaikka monessa lapussa ollaan iloisesti punaisella. Keksitään sitten uusi harrastus jos liikaa ahdistaa ja katsotaan tilannetta uudelleen syksyllä 2024.

19 tykkäystä

Joskus voi tosin mennä pitkään, että laskut loppuu ja nousut jatkuu :japanese_ogre:
Näyttökuva 2021-03-05 kello 12.56.38

6 tykkäystä

Luuletko, että salkkusi olisi tuottanut paremmin, jos olisit keventänyt aina, kun on noustu ATH-lukemiin? Väitän, että ei olisi, jos oletetaan, että kevennykset olisivat tapahtuneet pian sen jälkeen, kun uusi ATH on saavutettu. Mistään et olisi voinut tietää kuinka pitkään pusketaan uusia ATH-lukemia ennen seuraavaa korjausta, joten huipulle myyntisi ei olisi kumminkaan sattunut.

3 tykkäystä

Näin on, ja tulevaa ei tiedä kukaan.

Jos Twitter löytyy niin Mikko Mäkinen on vähän avannut noita Japanin syitä ja seurauksia. Jotenkin tuntuu että ihan siellä ei olla.

6 tykkäystä

Noniin, salkussa näkyy vihreää väriä (Tokmanni urheasti puskee) joten karhut taas piiloon nukkumaan, korjattu jo ihan tarpeeksi :smiley:

10 tykkäystä