Portillo's PTLO - seuraava ravintoloiden Chipotle?

Kyseessä on 1963 perustettu yhdysvaltalainen fast casual ravintolaketju mikä on alunperin lähtöisin Chigagosta. Yrityksellä on tällä hetkellä 85 ravintolaa kymmenessä osavaltiossa Yhdysvalloissa. Heidän tavoite on nostaa ravintoloiden määrää n.500 kappaleeseen.
Yritys ei ole historiansa aikana sulkenut yhtään ravintolaa, eli kaikki ravintolat ovat kannattavia.

Yritys on jenkeissä niin suosittu että kun he avaavat uuden ravintolan, niin siellä on avajaisviikolla tuntien jonot.

Ravintoloiden myynnistä 40% tulee drive in kaistan myynnistä ja yksi henkilö käyttää ravintolaan keskimäärin 10.75$

Myynti per-ravintola vuodessa on n.8.3m $, eli huomattavasti isompi kun mitä kilpailijoilla

2014 ketju myytiin Berkshire Partners nimiselle pääomasijoittajalle, joka listasi yrityksen pörssiin 2021 Ipo hinta oli tuolloin 20$ osake.

Yritys on kasvattanut liikevaihtoa viime vuodet n.10-15% vuositahtia ja näillä on tavoite pitää kasvu tulevaisuudessa 12-15% haarukassa. Yrityksen kasvua hidastaa osin se että yritys omistaa itse kaikki kiinteistöt ja rahoittaa kasvun suoraan operatiivisesta kassavirrasta. Uuden ravintolan rakentaminen maksaa n.7m $, mutta heidän itsensä mukaan rakennuskustannukset on mahdollista painaa 5.5m paikkeille heidän uudella ravintolakonseptilla, mistä keittiöstä tulee pienempi ja tehokkaampi. Uusi avattu ravintola tuo myös heti positiivista kassavirtaa.

Yrityksellä on kaksi osakesarjaa listattu A-osake ja pääomasijoittajan omistama B-osake, mutta yritys ostaa säännöllisesti tuota B-osaketta ja konvertoi sen A-osakkeeksi, mikä kasvattaa tuota listatun osakkeen vaihtomäärää, mutta ei liudenna omistusta.
B-osaketta on vielä yrityksellä lunastettavaksi jäljellä 11.6m kpl ja kun A-osaketta on 61.6m.

Mielenkiintoisen tästä tekee se että yrityksen tämän vuoden EV/EBITDA kerroin on 11.3, kun se on jenkkien listatuilla ravintoloilla keskimäärin 16.6. Vaikka yritys kasvaa kaksinumeroisilla luvuilla.

Tämän vuoden alussa aktivisti-sijoittaja Glen Welling osti yrityksestä 3.5% osuuden ja hän on tehnyt hyvää työtä myös Shake Shakissa.
Uskon että hän yrittää saada yrityksen myymään taseessa olevat kiinteistöt, mikä nostaisi yrityksen pääomien tuottoja ja mistä vapautuisi lisää rahaa kasvuun. Lisäksi hänellä on ollut tapana istuttaa omat ukkonsa/akkansa hallitukseen. Glen kertoi jossain haastattelussa että hänen ainoa tehtävä yrityksessä josta hän ostaa osuuden on keksiä että miten osakkeen kurssi saadaan ylös.

Näillä on taseessa kiinteistöjä 306m $ edestä ja jos uuden ravintolan rakentaminen maksaa 7m, niin tuo 85 ravintolan myyminen voi tuoda rahaa enemmän kun tuo taseessa oleva 306m

Lukuja:

Alla vielä asiakaskokemus ravintolasta ja toimarin haastattelu.

51 tykkäystä

IPOn jälkeen kurssikehitys on ollut alaspäin, onko yrityksellä ollut jotain vaikeuksia strategian toteuttamisessa vai markkinat vain elää omaa elämäänsä?

1 tykkäys

Ihan mielenkiintoinen tapaus.

EV ~ 1.15B mutta tuota pitäisi jaksaa katsoa tarkemmin kun goodwilliä on tosiaan melkein 400M ja vuokravastuita paljon.

OFC ~ 55M kun vähentää ‘equity based compensation’ koska se on palkkaa :expressionless:

IPO:sta peräisin oleva TRA on lähes 300M, jos joku ymmärtää tämän ehtoja paremmin niin voi valaista. Itse en edes tiedä missä ajassa tuo tulee maksaa.

Vaikea sanoa osaako sitä arvottaa tämän mahdollista tulevaa kasvua :thinking:

1 tykkäys

Portillo on seurannassa, jos luisu taittuu seuraavan raportin yhteydessä niin sitten ehkä sisään. Jonkin verran red flageja löytyy toki, Facen arvostelut on aika tylyä luettavaa. Tällä hetkellä Darden Restaurants houkuttelee enemmän.

Tähän on paha vastata kun kukaan ei voi tarkalleen tietää että minkä syiden takia kurssi laskee.

Toki nämä pienemmät yritykset elää omaa elämää ja välttämättä kurssilla ei ole mitään tekemistä fundamenttien kanssa.

Voi olla että lasku johtuu tuosta mutkikkaasta osakejärjestelystä. Q1 tuloksen jälkeen tullut droppi johtui ilmeisesti siitä kun ravintolakohtainen myynti laski 1.2%. yritys itse selitti että myynnin lasku johtui huonosta säästä. Mikä voi olla totta koska menetettyä päivämyyntiä ei saa enää takaisin ravintolabisneksessä, toisin kun esim; vaatekaupassa, kun esimerkiksi joskus ne kengät on pakko hankkia.

CFO ohjeisti vielä tässä kuussa järjestetyssä konferenssissa että myynti kasvaa tänä vuonna kumminkin +10%

Bill Ackman sanoi jossain haastattelussa kun häneltä kysyttiin ravintolabisneksessä, niin jos yrityksellä on jo vaikka 100 ravintolaa, niin ei ole todellakaan mikään mahdottomuus että jonain päivänä niitä on vaikka 300

Jos yritys kiinnostaa, niin kannattaa kuunnella noi noiden sivuilta löytyvät konfapuhelut.

1 tykkäys

Kiitos hyvästä avauksesta.
.
Tässä linkki toiseen analyysiin, joka on julkaistu hiljattain:

3 tykkäystä

Velkaantuneisuus ja kehnot marginaalit arveluttaa eniten. Melkoinen diluutio myös. Current ratio 0.36 äkkiseltään ainakin antaa ymmärtää että kriisiyhtiö. Siinä ehkä syy lasketteluun? Numerot on kehnot. Kilpailijoilla nettokate noin 10%, tällä kioskilla alle 3%, ei tarpeeksi kannattavaa. Tilanne ollut sama jo monta vuotta eli hetkellisestä tuulesta ei liene kysymys. Kulupuolella jotain isosti pielessä. Tulevaa ei pysty tietämään, mutta sen verran huteralla pohjalla näyttää olevan että itse en innostunut.