Johan Elfvengren, sijoitusjohtaja Propriuksella kirjoittanut mielestäni hyvän kynäilyn. Olen paininut juuri tämän asian kanssa, koska jenkki-indeksiin en (edelleenkään) uskalla sijoittaa. Arvostan, että ottaa rohkeasti kantaa eikä kiertele ja kaartele. Toinen kysymys on se, että jos/kun jenkkimarkkina kyykkää, niin tuppaa vielä enemmän kyykkäämään muutkin markkinat - ja etenkin reunamarkkinat kuten Suomi…
" Pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi (kerrankin) uskoa akateemisiin tutkimuksiin perustuviin pitkän aikavälin odotettuihin tuottoihin, ja niiden pohjalta välttää varojen allokoimista Yhdysvaltojen osakemarkkinalle tai ainakin S&P 500 –indeksiin juuri nyt.
Lukijan kannattaa kuitenkin huomioida, ettei Proprius Partnersilla ole Yhdysvaltoihin sijoittavaa rahastoja ja siten mielipidettäni voidaan pitää puolueellisena. Jos et pidä siitä, että parturi suosittelee hiustenleikkuuta tai varainhoitaja haastaa nykyisen sijoitusteesisi, suosittelen lopettamaan lukemisen tähän."
Mikä idea näissä treideissä on rahastolla, piensijoittajan ymmärtää tätä harrastavan, mutta tuollainen 1162 lisäys? Harvia kyseessä, Loka ja Marraskuu taisi näissä olla.
100000kpl lisää F-Securea
100000kpl lisää WithSecures
10000kpl lisää Enentoa
30000kpl lisää Nohoa
Ja omistikos Proprius joskus Kamuxia? En löytänyt heidän nimeään sadan suurimman listalta
Ja lisäys. Proprius on omistanut vähintään 150k kappaletta Kamuxia, jolla pitäisi olla listan sijalla 20 suunnilleen. Eli exit on tehty. Mutta milloin, sitä en osaa sanoa. En oo tätä niin tarkkaan surannut
Heinäkuun lopussa oli vielä 150k osaketta, elokuun lopussa ei ainakaan enää top100 listalla ollut. Jos veikata pitää, niin elokuussa julkaistuun huonoon tulokseen tuossa reagoitiin.
Olli Viitikolta on tullut tuhti kirjoitus, jossa on 13 riskipitoista ajatusta sijoittamisesta. Lukemiseen kannattaa varata aikaa.
Sijoittamisesta (ja riskiinkin liittyvistä viisauksista) vakavasti kiinnostuneille suosittelen perehtymään Oaktree Capital Managementin perustajan, Howard Marksin, memoihin, jotka löytyvät täältä: Memos. Vuosien varrelta sieltä löytyy klassikkotason kirjoituksia. Väittäisin, että Howard Marksin kirjoitukset ovat kokonaisuutena jopa parempaa ja opettavaisempaa luettavaa kuin Warren Buffettin vuosikirjeet.
Sitten on vuorossa minun 13 sekalaista ajatustani riskistä (ja näistähän valtaosa on vuosien saatossa tietoisesti tai tiedostamatta kopioitu joltain itseäni viisaammalta, kuten Howard Marksilta, Charlie Mungerilta, Peter Lynchiltä, George Sorokselta tai Warren Buffettilta).
EDIT:
Hyvä minä! Sekoilin OP:n ja Nordean Antti Saarten välillä tässä yksi kerta.
Proprius Partners Arvo Suomi on lisännyt Kojamoa helmikuussa 50 000 kpl, nyt salkussa 140 000 kpl:n potti. Myyntilaidalla edelleen Rakennusliitto ja PAM.
Moi,
Löysin tämän erikoisrahaston foorumilta. Saisiko kysyä kokemuksia /suosituksia tähän. Itteäni kiinnostaisi joko tai/ja tuo dach-alueelle sijoittava tai pohjoismaihin sijoittava rahasto/-t. Rahastoista minulla on tällä hetkellä n. 100k:n sijoitukset sekä OP Eurooppa Arvoon että Ålandsbanken Pohjoismaat Osinko B kasvuun.
Ajattelin, että tähän voisi sopia kaveriksi hyvin tämä Propriuksen Dach-rahasto, etenkin nyt kun Saksaan saadaan lähivuosille alkuun se iso investointi, mistä eilen saatiin päätös?
Saisinko foorumilta kommenttia puoleen ja jos syytä niin myös vastaan, tähän rahastoon sijoittamisen puolesta, pliis? Päätöksen tieten teen itse, mutta olisi mukava kuulla kokemuksia rahaston omistajilta (joko nykyisiltä tai entisiltä). Riskiä siedän jonkun verran, kohtuudessa kuitenkin tekisi sen suhteen mieli pysyä…
Moi!
Olen itse sijoittanut Propriuksen Micro Finlandiin ja nyt tein merkinnän myös DACH Valueen
Suosituksia ei kukaan anna, mutta omat perusteluni sijoituspäätökseen olivat seuraavat:
Track record, aiemmin salkunhoitajat hoitivat Arvo Rein-rahastoa ja voittivat usean vuoden ajanjaksolla vertailuindeksin. Kokemusta noista markkinoista siis salkunhoitajilla huomattavasti.
Osakepoiminnan vaikeus. Saksankielisellä alueella pieniä ja keskisuuria firmoja on paljon. En koe omaavani mitään kompetenssia siivilöidä tuosta joukosta itse mahdollisia voittajia.
Salkunhoitajien mietteet: suosittelen lämpimästi lukemaan propriuksen sivustoilta kynäilymme -blogikirjoituksia. Esim. velkajarrun hölläystä aavisteltiin tuolla jo viime vuoden puolella ja salkun sisältöä käsittääkseni vähän sitä silmälläpitäen hienosäädettiin.
Arvostustaso. Edellisestä sijoituskirjeestä lainaan
” Rahaston arvostustaso on arvohenkiselle rahastolle ominaisesti maltillinen, esimerkiksi salkkuyhtiöiden mediaanitasolla laskettu EV/EBIT-ennuste vuodelle 2025 on noin 13 ja vuoden 2026 ennuste on noin 11,7. Oman pääoman tuottoennuste tälle vuodelle on noin 15 prosenttia ja tuloskasvuakin pitäisi olla luvassa noin 10 % ja 15 % vuosille 2025 ja 2026.”
Tämä siis vielä alkuvuoden ~ 20% keulinnan jälkeen. Vaikka siis jonkinlainen hype on tarttunut eurooppalaisiin osakkeisiin, näen arvostustasot sellaisina, ettei rajua tuloskasvua ole salkkuyhtiöihin hinnoiteltu. ”Junaan ehtii vielä” on karmea lause sijoituspiireissä ja viestii itselleni lähinnä fomosta, mutta… noh… ehtiihän tähän vielä mukaan mielestäni järkevällä arvostuksella ja jotenkin downside tuntuu rajatulta ainakin arvostusnäkökulmassa
Propriuksen asiakaspalvelu on mainiota ja kun itse tuonne sijoitin, tarjottiin Teams- palaveria salkunhoitajien kanssa, jos olisin halunnut vielä lisätietoja tms. En itse kokenut tarvetta tuolle, mutta oli mielestäni todella kiva touch, vaikka piensijoittaja olenkin ja merkintäsummat olivat molemmissa itselläni ”vaan” se 50 tonnia.
Kiitos vastauksesta @jasso ! Näinhän se on, ettei sijoitussuosituksia kann
ata lähteä antamaan. Lähinnä noita kokemuksia olinkin kyselemässä. Kun kommentteja ei palstalta tullut, tein omia lisätutkimuksia ja varasin heille palaveriajan. Näiden lisätutkimusten sekä Propriuksen myyjän kanssa pitämäni Teams-palaverin jälkeen tulin siihen tulokseen, että laitoin 100k kiinni DACH Valueen, jonka kehitykseen itse uskon tällä hetkellä eniten.
Mielenkiintoista alkaa seuraamaan kuun vaihteen jälkeen miten tämä kehittyy
Varmasti rumasti tullaan alas indeksin mukana. Mutta ei kannata liikaa näitä nykäisyjä suuntaan tai toiseen miettiä. Jos luottaa salkunhoitajiin ja kohdemarkkinaan niin kannattaa olla vähin murhein ja ei kannata välttämättä edes kyttäillä rahaston liikkeitä ylös tai alas, itsekin yritän vaan lukea kuukausittaiset sijoittajan kirjeet joita Propriukselta tulee ja jotka ovat mielestäni oikein hyviä.
Olihan tämä meidän merkintäajankohta surkuhupaisen epäonninen ainakin lyhyellä aikavälillä mutta sellaista sijoittaminen välillä on. Nyt vaan istutaan kyydissä (itse ajattelin tehdä lisämerkinnän tai kaksi tämän vuoden aikana) ja uskotaan että salkunhoitajat tietävät mitä tekevät.
Lohduttautua voi sillä että olisit sijoittanut mihin tahansa muuhun osakkeeseen/indeksiin/osakerahastoon näyttäisi ajoitus yhtä huonolta tällä hetkellä tarkistellessa
Mielestäni näihin aktiivisiin rahastoihin sijoittamisen hyvä puoli on se, että ”ainoa” itse tekemäsi aktiivinen asia on sijoituspäätöksen tekeminen. Sitten vaan niin pitkään kun luottoa löytyy istutaan kyydissä. Jokatapauksessa 1-3 vuoden periodilla rahastoissa on lunastuspalkkio, joten voit ajatella tuon 3 vuotta minimisijoitusaikana.