Tästä yrityksestä ei ole aiemmin täällä paljon keskusteltu, joten ajattelin että teenpä huvikseni tälle ketjun. En tosin ole aikaisemmin avannut ketjun ketjua, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Proterra on siis amerikkalainen, sähköbussien, akkujen ja latausasemien valmistaja, joka listautui jenkkipörssiin kesäkuussa SPAC-mergerin kautta, ja jota olen aina silloin tällöin ostellut. Syyt miksi sijoitan mielummin tähän kuin yhteen monista muista uusista EV-firmoista, joita tuntuu putkahtelevan kuin sieniä sateella, ovat:
- Toisin kuin monilla muilla vastikään listautuneilla EV-pelureilla yhtiöllä on jo kunnioitettavasti olemassaolevaa liikevaihtoa, vuodelle 2021 ennusteiden mukaan 246 milj dollaria. Vuosiksi 2022 ja 2023 liikevaihdon on ennustettu kasvavan ensin 407 milj. ja myöhemmin 784 milj. dollariin.
- Proterra on tällä hetkellä selkeästi suurin amerikkalainen toimija sähköbussimarkkinoilla, ja siten varsin lupaavasti asemoitunut alan tulevaisuuden kehitykseen. Amerikkalaisuus tarkoittaa myös sitä, että Proterra on ensimmäisten joukossa hyötymässä Yhdysvaltain hallituksen infrastruktuuripaketeista.
- Proterra ei valmista vain sähköbusseja, vaan myös akkuja ja latausasemia, eikä yhtiö ole siten yhtä riippuvainen vain yhdeltä alalta tulevista tuotoista. Akkujen ja latausasemien valmistaminen mahdollistaa tuotteiden myymisen myös ekosysteeminä, jossa asiakkaalle myydään koko paketti.
- Yhtiön valuaatio on ottanut viime aikoina rutkasti turpaan, ja on verokkeihinsa nähden jopa edullinen. Jos yhtiön 1.65 miljardin mkt capista vähennetään 700 miljoonan käteispositio, yhtiö hinta on tällä hetkellä alle book valuen. Lisäksi EV/s on 2021 ennusteella n. 4, ja tuleville vuosille vielä paljon vähemmän.
Toki tähänkin sijoituskeissiin liittyy paljon riskejä. Toistaiseksi Proterra on saanut puuhastella EV-bussialalla varsin rauhassa, mutta kilpailu alalla on kovaa. Voi olla että jokin uusista valmistajista ottaa kunnolla tuulta alleen, ja syö siten Proterran markkinaosuutta. Suurempi uhkakuva on kuitenkin varmaan, että jokin valmiiksi iso autonvalmistaja pättää kunnolla tunkea sähköbussialalle. Proterralla on myös ollut joitakin ongelmia tuotteiden luotettavuuden kanssa. Philadelphiaan vuonna 2016 toimitetuissa busseissa oli pahoja rakennevikoja. Nämä olivat kuitenkin noita vanhoja vuoden 2016 busseja, ja uusien bussien suhteen tilanteen pitäisi olla parempi. Selvää on kuitenkin, että hirveästi uusia luotettavuusongelmia ei enää saisi ilmetä. Akkujen keston kanssa kovassa rasituksessa erityisen mäkisessä maastossa on myös ollut jotain ongelmia, mutta nämäkin on ilmeisesti korjattu.
Lopuksi pitää vielä sanoa, että jotta yhtiö voisi tosissaan tehdä rahaa, marginaalien pitää parantua rutkasti. Yhtiön gross margin on tällä hetkellä 4.3%. Vuoden lopulla valmistuvan uuden tehtaan pitäisi kuitenkin parantaa valmistusprosessia ja siten marginaaleja. Lisäksi akkusegmentti on koko ajan kasvava osa yrityksen bisnestä, ja siinä marginaalit ovat paremmat. Hyvää on, että odotusten vastaisesti yhtiö onnistui kuitenkin tekemään voittoa jo viime kvartaalilla, ja kunnolla voitolliseksi yhtiön pitäisi ennusteiden mukaan päästä vuonna 2023. Toistaiseksi Proterra on muutenkin pystynyt hyvin vastaamaan omiin ennusteihinsa, siinä missä monet ovat lipsuneet niistä heti kättelyssä.
Niin, kertokaapa toki omia mietteitä. Onko yhtiö yhtään tuttu, ja mitä tunteita sijoituskeissi teissä herättää?