Tässä Puuilo on mukavasti ulkoistanut jätkänkynttilöiden valmistuksen halpamaahan nimeltään Hyrynsalmi. Tuskinpa Jätkä-Juho Oy:tä olisi ilman Puuilon isoja tilauksia.
Jula harrastaa myös aggressiivistä verosuunnittelua:
Detta uppnås genom icke skattepliktiga intäkter på 88 258 kSEK, som dras från skatten, vilket är ett intressant trick att titta närmare på för den som vill studera skatteplanering.
Vaan maksaisivatko asiakkaat 20€ kiinalaisesta hikipajassa sahatusta puunpätkästä? Eiköhän tämä järjestely ole win-win sekä tuottajalle, että Puuilolle ja molemmat saavat kelpo katteen. Mitenkään väheksymättä nuorta yrittäjää, niin kyllähän tässä suosiossa lienee osasyynä koskettava tarina.
Vähän menee aiheen vierestä mutta kerronpa kuitenkin tuosta puusta ja Kiinasta stoorin joka on tosi. Kiinasta kaadettiin niin paljon puuta tiettyjen tehdasalueiden lähiseudulta että sitä ei kannata roudata kauempaa tehtaalle. Tulee liian kalliiksi. Siksi kaupoista hävisi muun muassa puisilla sivupöydillä ja puurungolla olevat grillit jo noin 7-8 vuotta sitten. Nyt on enää rautaa, emalia ja rosteria kaikki. Ellei ole sitten joku premium versio johon on vielä laitettu. Tämän valossa ja muutenkin tuskin saisi Puuilo Kiinasta halvemmalla jätkänkynttilää kuin paikalliselta toimittajalta suoraan.
Tämä sopinee erityisesti tähän Puuilonkin ketjuun, eli Jussi Halme jutteli kaupan alasta videollaan, ehkä enemmän keskittyen vähittäiskauppaan.
Suomi on lähes varmasti tällä hetkellä taantumassa tai jos lisätään että teknisessä taantumassa. Korkeat korot ovat tehneet tehtävänsä ja painaneet Suomen talouden alamaihin. Pärjääkö defensiivinen vähittäiskauppa kuinka tämmöisessä ympäristössä? Tutkitaan muutamaa suomalaista kaupa nalan osaketta.
En usko että Puuilo on juuri se kauppa johon ihmiset menee hakemaan Black Friday tarjouksia. 73% tavarasta on kuitenkin alta 10€ ja 86% alta 20€. Mistä tahansa tuosta kategoriasta jos vetäisee alet niin ei se kauheasti myyntiä tuo.
Vantaan varistossa on sen aikaa jo näyttänyt olevan hyllytys käynnissä, teippaukset tulleet ja aukiolovalomainokset, että veikkailisin uutta myymäläavausta vielä ennen joulua🤔
Toivoa sopii, kun tälle vuodelle luvattu. Q2 julkkarista: ”Lopputilikauden avauskalenterissa meillä on elokuussa avautunut Keravan myymälä sekä myöhemmin loppuvuodesta avattavat Helsingin Konalan sekä Vantaan Variston myymälät.”
Teoreettisesti katsasteltuna voidaan sanoa, että markkinat odottaa Puuilosta ja Tokmannista saatavien nettoveloista puhdistettujen (vapaiden) kassavirtojen nykyarvon olevan suurin piirtein samanarvoiset. Näitä voi vertailla meidän raporttien loppuosassa näkyvien DCF-laskelmien avulla.
Vähän yksinkertaisemmin tarkasteltuna: Puuiloon sijoittaneet uskovat Puuilolla olevan paremmat edellytykset kasvattaa sen tulosta tulevien vuosien aikana ja siksi tälle hyväksytään Tokmannia korkeammat arvostuskertoimet. Korkeammat arvostuskertoimet nostaa sitten pienempää tulosta tekevän Puuilon Tokmannin kanssa samalle tasolle markkina-arvon näkökulmasta tarkasteltuna.
Puuilo täsmentää tilinpäätöstiedotteessaan 30.3.2023 antamaansa ja 13.9.2023 puolivuotiskatsauksen yhteydessä täsmentämäänsä näkymää tilikaudelle 2023.
Yhtiö ennustaa nyt tilikauden 2023 liikevaihdon olevan 330–350 miljoonaa euroa (296,4) ja oikaistun liikevoiton (oikaistu EBITA) olevan 52–58 miljoonaa euroa (48,8). Aiemmin yhtiö ennusti liikevaihdon olevan 325–355 miljoonaa euroa ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton (oikaistu EBITA) olevan 50–60 miljoonaa euroa.
Tulostäsmennys perustuu kolmen ensimmäisen kvartaalin kehitykseen sekä loppuvuoden näkymään.
Tilikauden näkymiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä, jotka liittyvät energiakriisiin, Ukrainan sotaan sekä korkojen noususta, yleisestä inflaatiokehityksestä ja yleisestä taloudellisesta tilanteesta johtuvaan ostovoiman alenemiseen.
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela:Morjensta joulupöytään!
Puuilon teki jälleen vahvan suorituksen. Elo-lokakuussa (Q3) liikevaihtomme kasvoi 15,4 % ja vertailukelpoisesti 5,3 %. Kasvua selittää ensisijaisesti vertailukelpoisissa myymälöissä noin 6 %:n asiakasmäärien kasvu, mutta myös uusien myymälöiden tuoma liikevaihto.
Jos vertaamme asiakaskäyttäytymistä Q3:n aikana viime vuoden vastaavaan jaksoon, näemme että kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet vuosi sitten kovilla kierroksilla käyneestä energiakriisiin varautumisesta arkisempiin tuotteisiin. Voimme jälleen tyytyväisenä todeta, että defensiivinen ja monipuolinen tuotevalikoimamme kattaa asiakkaan tarpeet tilanteessa kuin tilanteessa. Olemme Q3:n suoritukseen tyytyväisiä.
Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja suomenkielinen verkkolähetys
Toimitusjohtaja Juha Saarela ja talousjohtaja Ville Ranta esittelevät raporttia julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja medialle englanniksi klo 10.00 ja suomeksi klo 11.30.