Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Analyytikon aamukatsauskommentit Puuilon Q2-tuloksen jäljiltä. :point_down:

12 tykkäystä

Yhteenveto Q2 raportin jälkeen Puuiloa seuraavien analyytikoiden suosituksista:

Carnegie
Carnegie Group nostaa Puuilon tavoitehinnan 9,00 euroon (aik. 8,90 euroa), toistaa OSTA-suosituksen

Danske Bank
Danske Bank nostaa Puuilon tavoitehinnan 8,70 euroon (aik. 8,00 euroa), toistaa OSTA-suosituksen

Nordea
Suositus pysyy PIDÄ-tasolla, tavoitehinta nousee 8,10 euroon (edellinen: 7,70 euroa).

OP
Säilytämme Puuilon LISÄÄ-suosituksessa ja nostamme tavoitehinnan 8,40 euroon (aik. 7,80 euroa)

Inderes
Inderes nostaa Puuilon tavoitehinnan 8,50 euroon (aik. 8,00 euroa). Toistaa LISÄÄ-suosituksen.

2 OSTA
2 LISÄÄ
1 PIDÄ
Keskitavoitehinta 8,5 euroa (aik. 8,1 euroa)

Edit: Päivitetty Dansken suositus klo 10.37

37 tykkäystä

DanskeBank päivitti (jälleen) ennusteensa ja nostaa tavoitehinnan 8,7 €uroon.

9 tykkäystä

Puuilo on mukana tänään torstaina Pörssisijoittajan viikossa klo 16.40 alkaen. Paikalla toimitusjohtaja Juha Saarela. :point_down:

12 tykkäystä

Voisi kuvitella, että siellä olisi kohta taas pääomasijoittaja Adeliksellakin kevennys haluja. Tai sitten ei. :smile: Viimeksi kevenneltiin helmikuussa 5 000 000 lappua 6e tasoille, josta noustu rapiat +30%. Osakkeita heillä jäljellä vielä 15 818 242 kpl (vastaten 18,66 prosenttia Yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä).

15 tykkäystä

Puuilo avaa uuden myymälän Tampereen Lahdesjärveen Ikean ja K-Raudan väliin. Rakennustyöt alkavat syyskuussa. Myymälä pyritään avaamaan viimeistään alkusyksystä 2024.

Puuilolla on tällä hetkellä Tampereella myymälät Lielahdessa ja Turtolassa. Toimitusjohtaja Juha Saarelan mukaan alueella on edelleen tilaa uusille myymäläavauksille. ”Lahdesjärven myymälä sijoittuu isolle ja kasvavalle Tampereen eteläiselle puolelle, missä meillä on selvää kysyntäpotentiaalia. Myöskään Pirkkalasta ei ole pitkä matka Lahdesjärvelle, joten uskomme, että tästä myymälästä tulee vuosien mittaan yksi alueen suurimmista myymälöistämme.”

Uusi myymälä työllistää aluksi n. 15 työntekijää. Rekrytointi alkaa ensi kevään aikana.

Puuilolla on tällä hetkellä Suomessa 40 myymälää ja yhtiön tavoitteena on avata 3-4 uutta myymälää vuosittain. Kuluvan tilikauden aikana Puuilo on avannut uudet myymälät Vantaan Porttipuistoon, Nummelaan sekä Keravalle. Uuden myymälän avajaisia vietetään loppuvuoden aikana vielä Helsingin Konalassa sekä Vantaan Varistossa.

34 tykkäystä

Morjensta foorumi!

Eilen saatiin kaikki nauttia Puuilon hyvästä tuloksesta.

Aloitin tosiaan maanantaina Inderesillä kaupanalan analyytikkona. Ajattelin nyt kertoa ittestäni muutamalla sanalla:

Nimi on Arttu Heikura, 28-vuotias osakesijoittamisesta kiinnostunut perus jannu. Asustelen Vaimon ja kahden australian kelpien (koira) kanssa Helsingissä. Lapsuuden vietin Hyvinkäällä. Opiskelin taloustiedettä Helsingin yliopistossa ja alunperin musta piti tulla ekonomisti, mutta työt rahoituksen parissa ajoi mut kohti analyytikon uraa.

Aiempi työnantaja oli Evli ja siellä työskentelin viimeiset viisi vuotta. Niistä vuosista kaksi vietin osakeanalyysin parissa, jolloin seurasin vähän sekalaista joukkoa firmoja (esim. Verkkis, Marimekko, Vaisala, DT, Loihde).

Pitkään seurasin Inderesin laadukasta analyysiä sivusta, mutta nyt kävi hyvä tuuri ja pääsin muiden ammattilaisten pariin Ruoholahden analyysitehtaalle.

Jos joku asia askarruttaa liittyen Puuiloon tai muihin mun seuraamiin yhtiöihin niin laittakaa foorumille viestiä! Muistakaa tägätä @Arttu_Heikura niin saan tästä ilmoituksen.

  • Arttu
87 tykkäystä

Tässä @Arttu_Heikura kertoilee videolla vielä Puuilon meiningeistä. :slight_smile:

Ja tässä olisi vielä Artun kommentit uudesta myymälästä, joka avataan Tampereella syksyllä 2024.

18 tykkäystä

Aika idioottivarma konsepti, uudet liikkeet miltei heti täynnä asiakkaita, ja laajennusvaraa riittää.
Kauanko kilpailijat katsoo tätä laajentumista tumput suorina eivätkä tee yhtään mitään, pitävät vaan K-raudan 40% Suomiylihinnat hyllynreunassa, Prisma rauta ja Tokmanni, Kärkkäinen vain 20% ylihinnat. Itselle tulee ostokset Saksasta, Kiinasta tai Puuilosta, muissa ei juuri tarvitse asioida.

Pakkohan muiden on jossakin kohtaa alkaa jotenkin reagoimaan, vai onko vihreä kortti niin iso vetovoima, ja Keskon asiakkaiden aatteellinen kuvitelma olevansa rikkaita ja parempia ihmisiä kun on vara käydä koko maailman kalleimmassa rautakaupassa.
Eli olen sitä mieltä että kilpailijoiden hyvin heikko suorittaminen ja linnoittautuminen omiin monopolipoteroihinsa sallii Puuilolle nykyisen kehityksen jolle ei ole loppua näkyvissä.

27 tykkäystä

Ajattelen niin
Puuilo olisi meidän tasamaan tallajien kauppa. Kesko taas painottaa ammattirakentamiseen

Vastahan tämä taas nähtiin ruotsissa

6 tykkäystä

En tiennyt yhtään mistä oli kyse mutta luin tuon sinun hehkutuksen ennenkuin avasin antamasi linkin.

Mielikuva minulla oli utelias…mitähän se Puuilo on nyt keksinyt kun oikein K-rautaan verrataan. Ajattelin, että aikoivatko tehdä Suomen Byggmaxit.

Linkin avaamisen jälkeen pettymys: another ihan tavallinen Puuilo sieltä on vain tulossa Mansesteriin johonkin automarkettipaikkaan. Pläääh.

En oikein jaksa pitää Puuiloa K-raudan verrokkina. Ei siellä ole alkuunkaan riittävästi sellaista valikoimaa,jolla K-rauta haastetaan.

K-rautakin on nykyään mainettaan parempi. Esim. Ruoholahden K-raudassa kun seikkalin, niin yllättyneenä panin merkille, että jotkut tuotteet olivat jopa edullisimpia K-raudassa kuin muualla. Espoon Puuilo (Laajalahti) taas on aivan järkyttävä kauppa. Monet tuotteet loppu vaikka varastosaldo verkossa näyttää, että pitäisi löytyä. Tuotteita ei myöskään löydy niiltä hyllypaikoilta mitä varastointijärjestelmä väittää. Koko kauppa on laiminlyöty eli henkilökunta ilmeisen heikosti johdettu ja paskat välittää kaupan kaaoksesta. Tuolla on väistämättä vaikutusta myyntiinkin. Toki vain yksittäinen kauppa kyseessä mutta kuitenkin.

4 tykkäystä

Tämä on olennainen huomio aiempaan. Keskon strategiassa fokusoiduttu Helanderin aikana ammattirakentamisen ja yritysmyynnin kasvuun. K-Raudan myynnistä yritysasiakaskaupan osuus noin 70 %. Puuilolla yritysmyynti vielä verrattain pientä, ellen aivan väärin muista. Ja kyllä, ostan kyllä mielelläni tarvitsemani Puuilosta edullisempaan hintaan.

22 tykkäystä

Eilisessä Pörssisijoittajan viikon sijoittajaesityksessä Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela esitteli selkeään tyylinsä Puuilon toimintaa. Esitys sisälsi hyvää taustatietoa Puuilon valikoimasta. Varmaankin suurin osa Puuilon seuraajista on esityksen jo katsonut. Tässä kuitenkin vielä muutamia huomioita Saarelan 15 minuutin esityksestä ja haastatteluosuudesta ketjuun.


Saarela oli otsikoinut esityksensä otsikolla “Puuilo - vahva kasvu jatkuu”. Toimitusjohtaja esitteli aluksi Puuilon tuotevalikoiman rakennetta. Saarelan mukaan rakentamisen tarvikkeet, LVI- ja sähkö ja autotarvikkeet korostuvat Puuilon valikoimassa. Esityksen kalvon mukaan valikoima jakautuu:

  • 55 % Rakentaminen, Työkalut, LVI- ja sähkötarvikkeet, Autotarvikkeet
  • 30 % Taloustavara, Puutarhatarvikkeet
  • 15 % Vapaa-aika, Eläintarvikkeet
  • Puuilo Ei myy puutavaraa tai rakennusmateriaaleja, ei kulutuselektroniikkaa, ei leluja eikä urheiluvälineitä, ei vaatteita tai muotia, ei elintarvikkeita.

Puuilo on tarkkaan harkinnut tuotevalikoimansa ja kaikki ylimääräinen on jätetty muille. Yksi omaan mieleeni tuleva esimerkki tästä rajatusta palvelusta on maalien osalta. Kuten tiedetään, Puuilo ei tarjoa maalien sävytyspalvelua vaan asiakkaat ohjataan käyttämään Mixolin sävytyspastoja. Varmasti Puuilon maalivalmistajat kuten Eskaro Oy ja Ilves-maalit toivoisivat kauppaketjun ottavan myös sävytyspalvelua myymälöihinsä. Tämä kuitenkin vaatisi investointeja sävytyskoneisiin ja henkilökunnan koulutukseen ja toisi mukanaan myös lisää hävikkiä maalien rajallisen säilyvyyden takia. Puuilo näyttää rajaavan valikoimansa ja palvelunsa kohdeasiakasryhmän tarpeiden mukaan, ei tavarantoimittajien toiveiden mukaan.

Saarela puhui eilisessä esityksessään myös asioinnin helppoudesta. Hänen mukaansa Puuilon kymmenen uusinta myymälää on suunniteltu uuden konseptin mukaisesti ja hyllyjen layout on tehty asiakkaalle helpoksi. Tämä uusien ja vanhempien myymälöiden välinen eroavaisuus on hyvä sijoittajien huomioida, kun he tekevät myymälöihin vierailuja. Vanhemmissa myymälöissä hyllyt eivät luultavasti ole yhtä hyvin hallinnassa kuin uusimmissa myymälöissä. Varmaankin hyllylayout uudistetaan myös vanhemmissa myymälöissä ajan saatossa, vaikka esityksessä tästä ei mainittu mitään. Saarela korosti esityksessään asioinnin olevan joka tapauksessa varsin nopeaa Puuilossa, kun myymälät eivät ole hehtaarihalleja tai sokkeloisia labyrinttejä.

Puuilolla on varsin nuori myymäläverkosto ja uusien myymälöiden osuus on varsin korkea. Näin ollen moni myymälä on vielä varsin kaukana täydestä potentiaalistaan. Saarela esitteli myymälöiden myynnin kehitystä (9 min. kohdalla). Jos kaikkien myymälöiden myynti kehittyisi vastaamaan yli 10 vuotta vanhojen myymälöiden keskiarvomyyntiä, olisi lisäliikevaihdon potentiaali seuraavan 10 vuoden aikana jopa 70 miljoonaa euroa.

Saarela avasi esityksessään laajemmin Puuilon vähäistä kausiluonteisuutta. Kuukausittainen liikevaihdon kausivaihtelu ei korostu kovin voimakkaasti. Saarela kuvasi Puuilon myynnin p o h j a v i r t a u k s e n koostuvan varsin arkisista tuotteista muutaman euron tuotteista: työhanskoista, naulapusseista hiomapapereista jne. Saarelan mukaan keskimääräinen keskiostos on noin 30 euroa ja yhden tuotteen hinta keskimäärin 6 euroa. Näistä syntyy Puuilon perusmyynti ja näiden tuotteiden kysyntä on varsin vakiintunutta. Näitä tuotteita ostetaan läpi vuoden tarpeen mukaan.

Saarela esitteli myös Puuilon tuotteiden keskihintaa. Puuilon myymistä tuotteista 83 prosenttia maksaa alle 20 euroa. Saarelan mukaan noin 70 prosenttia maksaa alle 10 euroa. (tallenteella ajassa 12 min).

Saarelan esityksessä tuli myös esille asiakasmäärän kasvaneen Q2:lla yli 18 %. Kysymysosiossa (tallenteella 20 minuutin kohdalla) Saarela vastasi kysymykseen asiakasmäärien kasvusta. Vuosien varrella Puuilon myynti on kasvanut kahta kautta eli keskiostoksen ja asiakasmäärän kasvun kautta. Saarelan mukaan tällä hetkellä tätä aikaa kuvaa se, että keskiostos ei kasva, kun kalliimpi tavara ei mene kaupaksi. Puuilolla ei ole kanta-asiakasjärjestelmää, joten asiakkaiden käyntikerroista ei ole tietoa. Saarelan mukaan toukokuussa tehdyn laajan asiakastutkimuksen perusteella asiakkaiden käyntikerrat Puuiloissa ovat lisääntyneet.

Saarela korosti asiakaspalvelun merkitystä. Myyjät tekevät kuormanpurkua ja hyllytystyötä asiakkaiden paikalla ollessa, jotta voisivat samalla olla palvelemassa asiakkaita samalla. Saarela totesi tämän varjopuolena olevan sen, että tyhjiä pahvilaatikoita ja trukkilavoja on käytävillä, kun hyllytys on käynnissä. Saarela puhui priorisoinnin merkityksestä omassa tekemisessä ja joskus asioita voi olla kesken. Puuilossa on myös syvään juurtunut kulukulttuuri, jossa vältetään turhaa törsäämistä ja pidetään kiinni tarkoituksenmukaisuudesta.

Tässä yhteydessä mieleeni nousi Anders Oldenburgin blogikirjoitukset Costcosta. En nyt vertaa Puuiloa ja Costcoa suoraan toisiinsa, mutta yhdistäviä piirteitä löytynee. Oldenburg on kirjoittanut blogissaan (esimerkiksi PhoebusBlogissa 02/12) Costcon toimintafilosofiaan kuuluvan tehokkuushyötyjen antamisen asiakkaille ja kasvun hyötyjen antaminen omistajilleen. Tämä sama filosofia toteutuu myös Puuilossa. Asiakas saa nauttia edullisista hinnoista, jotka on seurausta Puuilon kulukurista. Samalla Puuilon omistajat saavat tulevaisuudessa nauttia myynnin kasvun hyödyistä. Kulukurista puhuminen tuo mieleen myös toisen Oldenburgin Phoebus-rahaston sijoituskohteen, Fastenalin, jonka perustaja Bob Kierlin tunnettiin kulukuristaan ja säästäväisyydestään sekä panostuksista uusien myymälöiden avaamiseen. Puuilolle ainakin hyviä esikuvia nämä yhtiöt.

Haastattelun lopussa (26 min) keskusteltiin Puuilon myymäläverkoston pahimmista aukkopaikoista. Saarelan mukaan pääkaupunkiseudulla ei ole riittävästi myymälöitä. Espoossa on vain yksi myymälä. Puuilolla ei ole vielä myymälää Lohjalla, Kirkkonummella, Savonlinnassa, Iisalmessa, Varkaudessa, Pietarsaaressa, Nokialla. Saarelan mukaan eteläisessä Suomessa on enemmän potentiaalia, mutta koko Suomi on Puuilon kohteena. Yksi suurimmista Puuilon myymälöistä löytyy maakunnista. Pienempiä Puuilon kauppapaikkakuntia ovat tällä hetkellä Imatra ja Sastamala, mutta markkinan koko näissäkin on kaupungin asukasmäärää suurempi.

Lopussa kysyttiin myös Ruotsiin laajenemisesta (28 min). Vuosina 2028-2029 Puuilolla on noin 60-65 myymälää nykyisellä konseptilla. Saarela kertoi Puuilon olevan päivittämässä strategiaansa ja kasvupotentiaalia on todennäköisesti enemmän kuin tähän mennessä on ymmärretty. Hänen mukaansa ei ole lähitulevaisuudessa suunnitelmia lähteä toiselle markkinalle, mutta Puuilo valmistautuu siihen ettei kasvun rajat pääse yllättämään.


ps.
Vähittäiskaupan analyytikko Arhi Kivilahti julkaisi pari päivää sitten blogimerkinnän Puuilosta. Kivilahti huomioi blogissaan Puuilon asiakasmäärien kasvun, joka on hänen mukaansa aina terveen kauppaketjun merkki. Kasvavat asiakasmäärät on helpompi kääntää suuremmiksi myynneiksi kuin saada lisää rahaa pienenevältä asiakaskunnalta.

Kivilahden mielestä Puuilo näyttää olevan hyvin johdettu pörssiyhtiö, jolla on runsaasti tilaa kasvaa ja avata uusia myymälöitä.

64 tykkäystä

K-rauta edullisempi kuin Puuilo, toki vain K-raudan myyjän näkökulmasta voi siltä näyttää, mutta ei liity todellisuuteen mitenkään.

12 tykkäystä

Kiitos litteroinnista! Avasi keissiä hyvin. Johon en siis ole aikaisemmin kovin hyvin perehtynyt.

Voiko tästä siis pätellä niin, että Puuilo on eräänlainen rautakauppojen Ryanair?

Puuilo:
LTM Gross Margin 35.6%
LTM EBIT Margin 16.2%

Inden asettamat verrokit:
Europris AS
LTM Gross Margin 45.3%
LTM EBIT Margin 14.8%

Byggmax
LTM Gross Margin 33.7%
LTM EBIT Margin 4.0%

Clas Ohlson
LTM Gross Margin 38.3%
LTM EBIT Margin 6.5%

Lähde: TIKR

11 tykkäystä

Puuilo taisi todeta, että halpatuotteissa on paras kate. Muistaakseni Tokmanni lausui katsauksessaan jotain saman suuntaista.

2 tykkäystä

Tosa toi filmi vielä lauantain aamukahveen kaveriksi. Q&A:n yleisökommenttiin on helppo yhtyä!

6 tykkäystä

Olematta mikään K-raudan myyjä voin aiheuttaa sinulle helpostikin pahoja ongelmia todellisuuskäsityksesi kanssa. Kas tässä ole hyvä:

Alboyn riippulukko 318.

Puuilossa 21,90 euroa https://www.puuilo.fi/abloy-pl318-riippulukko-sininen

K-Raudassa 15,95 euroa Riippulukko Abloy PL318c harmaa/sininen - K-Rauta

Tuosta K-raudan hinnasta saa vielä alennuksia eli ainakin Plussapisteet kotiin ellei enemmänkin.

Puuilo on oikeasti monesti yllättävän kallis kauppa. Se toki on taitavasti onnistunut mainosrummutuksella luomaan mielikuvan, että se olisi jotenkin poikkeuksellisen edullinen.

6 tykkäystä

Ei. Koska Puuilo on niin tarkkaan harkinnut valkoimansa, että jos rautakauppaan pitää lähteä, niin sieltä ei tarvitsemaansa löydä. Edes Byggmaxista ei usein löydä - mutta voi ainakin verkkokaupan kautta varmistaa, voisiko heillä olla ja mihin hintaan. (Että kannattaako nähdä vaiva - usein ei kannata)

Puuilon osarin kyselyosiosta mielenkiintoinen yksityiskohta:

Kysyttiin, voisiko Puuilo jatkossa maksaa kvartaaliosinkoa tai jopa osinkoa joka kuukausi. Talousjohtajan mukaan jokainen osingonmaksukierros maksaa yhtiölle hallinnollisina kuluina. Tällä hetkellä on katsottu järkeväksi maksaa osinkoa 2 kertaa vuodessa, jotta osingonmaksun prosessoinnista aiheutuvat ylimääräiset kustannukset pysyisivät kohtuullisina yhtiölle ja on siten osakkeenomistajien etu pitkällä tähtäyksellä.

Ihan hyvä pointti, kuukausiosinkoa toivovien pienosakkeenomistajien kannattaa muistaa (muidenkin yhtiöiden osalta), että sen toteuttaminen ei ole ilmaista yhtiölle. Mitä useammin jaat rahaa pienissä erissä, sitä isompi lasku tulee yhtiölle maksettavaksi ja tuo raha on pois tulevista osingoistasi. Nykyinen 2 kertaa vuodessa on ainakin itselleni ihan OK ja hyvä järjestely. Esim. Nokialle kulu lienee pisara meressä, mutta pienelle yhtiölle asialla voi olla merkitystä.

19 tykkäystä