Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Oleellinen osa Puuilon strategiaa on uusien myymälöiden avaus niin ei kai tuo “laajentuminen” mikään ihmeellinen juttu ole. Suomessa oli arvion mukaan tilaa about tuplata myymälöiden määrä (muistaakseni keskimäärin 4 myymälää/vuosi) niin näitä uutisia pitäisi tulla pari kpl vuosittain.

Sekin on varmasti mahdollista, että markkinat epäilee Puuilon kykyä toteuttaa tätä vieläkin :man_shrugging:

Edit: + Markkinat olleet jo joidenkin viikkojen ajan vähän masentuneen oloisia

3 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Jos vuoden päästä aukeaa kaksi myymälää niin en sitä nyt tässävaiheessa pörssitiedotteeseen prässäisi….

Torstaina aukeaa Espoossa Puuilo-pyydys, toivotaan et siellä kauppa kävisi. Yksin se ei tuo kuin muutaman prosentin vaihtoon….

Tällainen huomio tuli tehtyä, että Mr.Puuilo on näköjään ajellut Mr.Tokmannin kanssa samassa letkassa rekkaa viimeiset 5 päivää :slightly_smiling_face: :face_with_monocle:

25 tykkäystä

Edit, versio 2: Ti 14.9.2021 klo 17.50 tienoilla korjasin alla olevan EPS arvon, koska aiemmin esittämästäni versiosta puuttui jakaja 4. :see_no_evil:


Ensin hiukan dataa PUUILON julkaisuista ja sitten muutama ajatelma huomisesta ke 15.9.2021 Q2/2021 julkaisusta (touko, kesä, heinä)

:orange_square: DATAA:

PUUILON KIVIJALKOJEN LUKUMÄÄRÄ:

Q2/2020 lopussa: 29 kpl
Q4/2020 lopussa: 30 kpl

Q1/2021 lopussa: 31 kpl
Q2/2021 lopussa: 33 kpl

Q4/2021 lopussa (uutena Espoo): 34 kpl

Q4/2022 lopussa (uutena ainakin Sastamala ja Lieto): ainakin 36 kpl

KIVIJALAN LIIKEVAIHTO/kivijalka/kalenterikuukausi

Q1/2020 kausi: 529 k€/kk
Q1/2021 kausi: 601 k€/kk

Q2/2020 kausi: 849 k€/kk
Q2/2021 kausi: julki ke 15.9.2021

KIVIJALAN ikä ja sen vaikutus liikevaihtoon 31.1.2021:

1-2 vuotta, 7 myymälää: 2.200 €/m2/vuosi
3-5 vuotta, 9 myymälää: 3.000 €/m2/vuosi
6-10 vuotta, 9 myymälää: 3.700 €/m2/vuosi
yli vuotta, 5 myymälää: 4.800 €/m2/vuosi

PUUILON VERKKOKAUPAN LIIKEVAIHTO/kalenterikuukausi

Q1/2020 kausi: 682 k€/kk
Q1/2021 kausi: 825 k€/kk

Q2/2020 kausi: 660 k€/kk
Q2/2021 kausi: julki ke 15.9.2021

Oikaistu EBITA %

Q1/2020-Q4/2020 eli rullaava 12 kk: 18,1 %
Q2/2020-Q1/2021 eli rullaava 12 kk: 17,9 %
Q2/2021 kausi: julki ke 15.9.2021

:orange_square: AJATELMIANI:

KIVIJALKOJEN liikevaihdon kehitys

Kivijalkojen lukumäärä on kasvanut viime vuosina 3-4 kpl/vuosi. Sama tahti on jatkunut/jatkuu vuosina 2021-2022. Minusta ei ole syytä epäillä etteikö näin kävisi Puuilon strategian mukaisesti myös 2022 jälkeen, koska Puuilo on hionut uuden kivijalan perustamisprosessin ketteräksi ja vähän kiinteitä investointeja vaativaksi.

Yhteensä 16 kivijalkaa on alle 5 vuoden ikäisiä.

Jos näiden alle 5 vuotiaiden kivijalkojen liikevaihto kasvaa iän myötä kuten on kasvanut tähänkin asti, niissä on potentiaalia kasvattaa liikevaihtoa/myymälä lähivuosien aikana 50 - 100%.

Kivijalan iän tuomaa kasvua vahvistaa minun oma kokemus omasta kaupungistani.

Puuilo avasi kaupunkiimme kivijalan vuonna 2018 sille erikseen rakennettuun uuteen hallimaiseen rakennukseen.

Aluksi siellä liikkui vain uteliaimmat ja moni meni vanhasta tottumuksesta 1 km päässä olevaan Tokmannin jättimyymälään ja/tai tien toisella puolella olevaan K-raudan suurmyymälään ja/tai noin 10 km päässä olevaan Motonettiin.

Mutta nyt kesällä 2021 kyseisen 3 vuotta vanhan Puuilon kassoilla on ollut joka päivä jonoa kuin Lidlissä. Osa maksaa kassa-automaatilla. Kukin myyjä hyppää vuorollaan toiselle kassalle purkamaan tätä jonoa.

Kun haastattelin erästä kyseisen kivijalan myyjää, hän sanoi kaupan käyvän niin vilkkaasti, että heillä myyjillä on koko ajan tosi hoppu täyttää tyhjentyviä hyllyjä.

VERKKOKAUPAN liikevaihdon kehitys

Puuilon uudistettu verkkokauppa avattiin vuoden 2020 lopussa.

Nyt verkkokaupan liikevaihto on suurempi kuin yhden myymälän keskimäärin.

Nyt verkkokauppa kasvaa % mitaten nopeammin kuin kivijalan keskimäärin.

Puuilon selvitysten mukaan ihmiset käyttävät Puuilon verkkokauppaa nyt lähinnä tuotteiden etsimiseen ja vertailuun ja tulevat sitten ostamaan tuotteet kivijalasta.

Ottaen huomioon verkkokaupan yleiset kehitystrendit, on minusta hyvinkin mahdollista, että verkkokauppa vastaa pian kahta kivijalkaa, sitten kolmea jne.

EBITA kehitys

IPO-esitteen mukaan Puuilon strategiana on jatkaa viime vuosien tasoa niin, että oikaistu EBITA % on jatkossakin 17 - 19 % välillä. Tälle suuruusluokalle on IPO-esitteessäkin kerrottu realistiset perustelut.

Kun rullaavan 12 kk oikaistu EBITA % oli Q1/2021 lopussa 17,9 %, on minusta odotettavaa, että Puuilon EBITA-strategia pitäisi myös jatkossa.

EPS ja ke 15.9.2021 julkaistava Q2/2021

Minä olen pyöritellyt edellä olevia lukuja ja niiden taustalla olevia muitakin lukuja Excelissä.

Olen tullut siihen arvioon, että huomenna ke 15.9.2021 julkaistavasta Q2/2021 ilmenee muun ohessa seuraavaa:

Kauden Q2/2021 EPS (tulos/osake) on 0,18 euroa/osake - 0,23 euroa/osake.

Kyse on siis nimenomaan vain kyseisen Q2/2021 kauden eli 3 kk kauden (touko, kesä, heinä) aikana kertyneestä tulos/osake arviosta.

Jään odottelemaan huomista nähdäkseni, miten tämä ihan ite tekemäni laskuharjoitus sujui :slightly_smiling_face:

26 tykkäystä

Avaisitko Q2 EPS osalta laskelmaasi enemmän? Analyytikoiden konsensus koko vuodelta odottaa vain 0,36 sentin osakekohtaista tulosta.

5 tykkäystä

Eikös keskiviikkona julkaista H1 eikä Q2?

Edit. Ja mistä olet löytänyt q1/2021 EBITA %:n? En sitä itse onnistunut löytämään. Muutenkin lopputulos on melko erinäköinen kuin omassa laskuharjoituksessa.

6 tykkäystä

Tuossa Q1

5 tykkäystä

Jes, kiitos. Luin tuon läpi jo listautumisessa, mutta en selkeästi riittävän huolellisesti

4 tykkäystä

Edit versio 2: Ti 14.9.2021 klo 17.50 tienoilla korjasin edellä olevassa Puuilon kirjoituksessani EPS arvon, koska aiemmin esittämästäni versiosta puuttui jakaja 4. Nostan nyt käteni reilusti pystyyn ison virheeni vuoksi. Olisihan ison suuruusluokkavirheen nähnyt jo se kuuluisa “sokea Reettakin”. :see_no_evil:


Laskuharjoitukseni sepite:

Päädyn laskuharjoituksessani siis siihen, että Q2/2021 kaudella, touko-, kesä- ja heinäkuun 2021 kolmen (3) kuukauden aikana:

Puuilon EPS on noin 0,70/4 … 0,90/4 eli noin 0,18 - 0,23 euroa/osake.

En ole enää tänään kotona Excelini ääressä, mutta yritän selventää laskentojani nyt kahvilassa puhelimen ruudulla kirjoittaen.

Päädyin kyseiseen arvoon pilkkomalla liikevaihdon ja sen kehityksen useampaan erään seuraavan kaltaisesti:

A = 2019 ja vanhemmat kivijalat
B = 2020 avatut kivijalat
C = 2021 avatut kivijalat
D = Verkkokauppa

Arvioin Q2/2021 kauden eli 3 kk ajan liikevaihdon seuraavalla kaavalla:

LV (Q2-2021) =

X1 * A (Q2-2020) +
X2 * B (Q1-Q4-2020) +
C +
X3 * D (Q2-2020)

Kertoimet X1, X2 ja X3 arvioin paitsi 2020 tilinpäätöksestä myös verkosta kaivamistani Puuilon julkisista 2015 - 2019 tilinpäätöstiedoista.

Näissä kasvukertoimissa X1, X2 ja X3 on kuitenkin arvaamattoman suurena kysymysenä koronan vaikutus.

Kun vertaa vuosia 2019 ja 2020, koronan aiheuttama “kotoilu” nosti tietysti Puuilon liikevaihdon % tosi paljon.

Suuri kysymys on minusta nyt se, kuinka paljon “koronalla korotettu” Q2/2020 liikevaihto jaksaa nousta Q2/2021 liikevaihdoksi.

Minä arvioin nämä kertoimet nyt niin, että ne ovat yllättävän hyvät.

Eräs pohja tälle positiivisuudelleni on Q1/2020 ja Q2/2021 vertailu yrittäen ottaa huomioon myös sen, että korona sulki ihmiset koteihinsa vasta Q1/2020 loppupuolella.

Toinen pohja tälle arviolle on omakohtainen, ympärillä olevien ihmisten havainnointi.

Minulla on se tuntuma, että ihmiset remppasivat kotejaan ja kesämökkejään kaudella Q2/2021 vielä enemmän kuin kaudella Q2/2020.

Vuosi sitten touko-heinäkuussa 2020 ihmiset varoivat jopa ruokakaupassa käyntiä ja varovaisuutta lisäsi myös mm. Uudenmaan rajojen sulkeminen

Kyyhötettiin kotona ja kiukuteltiin muulle kotiväelle, koska ei päässyt muualle kuin tuijottamaan kotona telkkarista koronan uutisia.

Nämä kertoimet X1, X2 ja X3 ovat siis nyt ainutlaatuisen hankala ja arvaamaton rasti.

Nettotuloksen Q2/2021 laskin vuoden 2020 kertoimella. Se kerroinhan on ollut Puuilolla erityisen hyvä ja listalleottoesitteessä esitetyssä strategiassa hyvään kertoimeen pyritään jatkossakin. Minä arvioin, että Puuilo onnistuu tässä pyrkimyksessä.


Edellä olen esittänyt laskuharjoutukseni vain kaudesta Q2/2021. Excelistäni saisin vastaavan myös kausilta H1/2021 ja Q3/2020-Q2/2021. Mutta en ole nyt enää tänään kotona Excelini ääressä.


Q1/2021 numerot löytyvät listalleottoesitteen sivulta 61.


Huomenna olemme viisaita. Joka tapauksessa minä itse opin paljon tästä laskuharjoituksestani ja sen jälkianalyysistäni :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Puuilo on salkussani lappu, jonka liiketoiminnan ymmärrän parhaiten (Saarion ikivihreät vihjeet 13.). Se on oikeastaan melko yksinkertaista. Myydään suomalaisille laajalla valikoimalla kaikkea mitä ne tarvii höystettynä vielä hyvällä asiakaspalvelulla. Kustannustehokkuudestakin puhutaan Puuilon yhteydessä. Voin rehellisesti sanoa, että useita henkilöitä lähipiiristäni fanittaa Puuiloa, koska sieltä löytyy kaikki. Se on jo eräänlainen käsite. Jos tämmöistä hypeä on muillakin Puuilo-paikkakunnilla, niin osakkeenomistajana minua hymyilyttää. Markkinointi on onnistunut kans melko hyvin, koska kaverini hoilottaa sitä Morjesta pöytään-laulua turhan usein. Moni varmasti jännäilee huomista kurssireaktiota, mutta itse katselen vähän kauemmas… Puuilo on vasta nousemassa ihmisten tietoisuuteen ja kun se tapahtuu, silloin noustaan lentoon! :smile:

10 tykkäystä

Tätä markkinointia on muuten kestänyt varsin lyhyen aikaa. Olen siinä käsityksessä, että Puuilo oli suppeamman faniporukan kauppa vielä pari vuotta sitten. Nyt jatkuvat Morjesta pöytään on tuonut tietoisuutta varsin laajasti. Listautumisen auttaa varmasti myöskin siinä.

5 tykkäystä

ite olen äärimmäisen nuori sijoittaja, mutta päätin alkaa opettelee ja toivottavasti en liian suuria oppirahoja joudu maksamaan." kuhan hengissä selvitään ja kavereina pysytään ja rahalla asiat hoituu." näin fiksusti on paras ystäväni opettanut. Sen takia olen sijoittanut puuiloon se on halpa suhteessa oikeaan arvoon ja varsinkin siihen mahdollisuuteen kasvaa isoksi, jopa niin isoksi että alkaisi kiinnostaa vakavasti. nyt kevyt lisäys 10k ja huomenna nähdään miten käy.

5 tykkäystä

Puuilo Oyj:n puolivuotiskatsaus helmi-heinäkuulta 2021 julkaistaan keskiviikkona
15. syyskuuta noin klo 8.30.

Puolivuotiskatsaus ja muu tulosmateriaali on julkaisemisen jälkeen nähtävillä osoitteessa Raportit ja esitykset | Puuilo.

4 tykkäystä
12 tykkäystä

Kasvua kannattavuuden kustannuksella.

Minusta näyttää yhä enemmän siltä että IPO ajoitettiin kaikista turvonneimpien lukujen, ja valoisimpien tulevaisuudennäkymien hetkeen, ja nyt tullaan näkemään vain jatkuvaa lievää pettymystä ja mörnimistä.

1 tykkäys

Hienosti kulkee ja kannattavuus todella hyvä!

5 tykkäystä

Liikevaihdon kasvu vaatimaton jos ajatellaan että tuotteiden hinnat nousseet?
Tässä rakennustarvikkeet toki vain ja Puuilollahan on kaikkea muuta kuin puuta…
https://www.stat.fi/til/rki/2021/08/rki_2021_08_2021-09-15_tie_001_fi.html

Tai verrattuna yleiseen kaupan liikevaihdon kasvuun.
https://www.stat.fi/til/klv/2021/07/klv_2021_07_2021-09-14_tie_002_fi.html

1 tykkäys

No ei Puuilo ole rakennustarvikekauppa laisinkaan.
Siellä on työkaluja joo. mutta varsinaiset rakennsutarviket löytyy sitten vaiikka K-Rauta tai Stark.
Puuilo on tee-se itse näpertelijöille, mutta levyjä, laattoja, kalusteita tai puutakaan ei löydy.
Sekatavarakauppa.

8 tykkäystä

Myymäläverkoston kasvaessa myös verkkokauppa jatkaa paisumistaan hienosti :+1:

17 tykkäystä

Ei ollu kovin kaksinen raportti odotuksiin nähden, kädenlämpöinen. Tuli kyllä niin huonoon saumaan tämä että ihmettelen jos ei päivän päätteeksi olla - 5% alempana. Onkohan Puuilolla tuo joulumyynti mitenkään merkittävä niinkuin kaupan alalla yleensä tuppaa olemaan? Saisi edes jostain hieman potkua h2:lle ja sitä kovasti mainostettua KASVUA, ei vain näennäistä.

6 tykkäystä