Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Kannattaa Puuilo-sijoittajan lukea muuten Tokmannin tuoreesta laajasta markkinakatsaus. Siellä vertailtu Tokmannia etenkin Puuiloon ja Motonettiin. Puuilon kannattavuus ja neliömetrikohtainen myynti on aivan omassa kastissaan.

41 tykkäystä

Kärkkäinen on erittäin huono verrokki kun sillä on vain 5 myymälää.

Mutta liikevaihto taitaa silti olla isompi kuin Puuilon. Jos skaalautuu tulevaisuudessa tämä on pahin Puuilon kilpailija.

Kyllä. Näkisin, että suurin ero näillä koko. Kärkkäisen konseptia tuskin pystyy viemään nykyistä pienempiin kaupunkeihin. (Vertaus Ikea - Sotka ?) Jos sitä lähtee kutistamaan, se muuttuukin Puuiloksi. Hauska tosin, että Lahdessa molemmat vierekkäin ja väkeä tuntuu löytyvän molempiin. Kampanjoilla saa ilmeisesti hintatietoiset käymään molemmissa.

Aika usein tulee reissussa käytyä Kärkkäisellä ja samalla selailen Puuilon sivuilta, jos saman saisi sieltäkin lähempää ettei tarvitse koko autoa täyttää Kärkkäisen pihalla.

Toki iso osa Kärkkäisestä menee kokonaan Puuilon alueen ulkopuolelle. Esim Kärkkäinen varmaan kaikista kovin lelukauppa Suomessa ja sellaista Puuilolla ei ole käytännössä ollenkaan.

2 tykkäystä

Kiitos linkki - vinkistä.
Kylläpä on kattava peruspaketti vähittäiskauppaan !
n. 23 Mrd. vähittäiskaupan kakusta (pl. ruoka) tappelee n. 10 isompaa ketjua.
Jollekin jää pakostakin mustapekka käteen.

1 tykkäys

Puuilo on ollut mukavasti esillä tänä syksynä joten ei tämäkään enää mitään uutta tarjoa mutta linkitetään:

17 tykkäystä

Viitteitä, että q3:lla remontti-into jatkuu.

https://www.rasi.fi/uutiset/rautakauppojen-myynti-kaantyi-laskuun-ensimmaista-kertaa-kahteen-vuoteen.html

"RASI ry tutki elo-syyskuussa 2022 kuluttajien näkemyksiä omista ostoaikeistaan rauta- ja sisustustavarakaupan tuotteissa tulevana vuonna. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus ja vastaajina oli lähes 1800 suomalaista. Liuksialan mukaan ennätysalhainen kuluttajien luottamus talouteen, korkojen nousu ja korkea inflaatio näkyivät kuluttajien vastauksissa omista ostoaikeistaan yllättävän vähän. Kuluttajat arvioivat viimeisen 12 kuukauden aikana käyttäneensä rahaa rauta- ja sisustustarvikeostoksiin 1350 euroa ja 53 prosenttia kuluttajista arvioi saman tason jatkuvan. Vain 20 prosenttia arvioi käyttävänsä rauta- ja sisustuskaupan ostoksiin vähemmän rahaa ja 14 prosenttia arvioi määrän jopa kasvavan.

”Tuloksia voi osaltaan selittää ihmisten kasvanut arvostus omaan kotiin. Lisäksi energian hintojen kehitys tuo painetta oman sähkölaskun pienentämiseen ja lähes joka kodissa löytyy isompia tai pienempiä energiatehokkuuskorjauksia tehtäväksi. Energiansäästön tavoitteet näkyvät eri suuruisissa energiantehokkuusremonteissa. Joskus voi riittää ovi- ja ikkunatiivisteiden vaihto tai oma koti voi tarvita isompaa remonttia kuten lisäeristystä, ovien ja ikkunoiden vaihtoa tai ilmalämpöpumppua sähkölaskua pienentämään”, kommentoi Liuksiala."

11 tykkäystä

Mielenkiintoista, koska Hämeenmaa ilmoitti harkitsevansa Prisma Raudan lopettamista, koska arvioivat rakentamisen ja remontoinnin hyytyvän talouden kehityksen myötä.

Toki tässä kyse vain yhdestä myymälästä, joka on ollut tappiollinen jo pidempään.

2 tykkäystä

Tässä on hyvä muistaa, että puuilon asiakaskuntaan kuuluu myös pienempiä remppapuljuja. Mun käsityksen mukaan hakevat puuilosta remppoihin tarvittavia pienempiä juttuja sen takia kun ne irtoaa halvemmalla esim K-rautaan verrattuna. Toki heikompi makroympäristö ja rakentamisen ennakoitu hiipuminen vaikuttaa myös näihin. Selvennyksenä vaan, että tee-se-itse remppaajien lisäksi asiakkaina on myös ammattilaisia.

4 tykkäystä
5 tykkäystä
5 tykkäystä

Vaikuttaa, että aikaisempina vuosina on laajentunut rohkeasti Ruotsissa ja muissa maissa.

Jula esittely:

Myös Julan nettisivuilta löytyi teksti, mielenkiintoista nähdä miten kilpailussa käy. Puuiloa vielä enemmän Suomessa, mutta onko Julia:llä paremmin kokonaisuus hallussa? Ja veikö Jula juuri kiekon Puuilon silmien edestä, kun edelleen työstää omaa näkyvyyttä?

Jula on Liigan uusi pääyhteistyökumppani

Jula nousee Liigan uudeksi pääyhteistyökumppaniksi syksyn Suomeen rantautumisen yhteydessä. Yhteistyö on pitkäjänteistä ja kestää useita vuosia.

Jula on Liigan uusi pääyhteistyökumppani|1100x550]

Julan tavoite on tulla valtakunnalliseksi

Jääkiekko on Suomen suurin ja menestynein joukkuelaji ja tuntuu luonnolliselta aloittaa yhteistyö Liigan kanssa. Julan tavoite on tulla valtakunnalliseksi ja päästä yhtä lähelle suomalaisten sydäntä kuin jääkiekko. Me Julalla uskomme yksinkertaisuuteen, olemme rehellisiä ja kansanomaisia – johon uskon suomalaisten jääkiekkoyleisön samaistuvan, sanoo Jaakko Soini, maajohtaja Jula Finland OY

Syksyllä kodinfiksaajaketju Jula avaa ensimmäisen tavaratalonsa ja verkkokauppansa Suomeen. Ensimmäisenä avataan tavaratalo Vaasassa vuoden lopussa. Keväällä 2023 Jula avaa seuraavan tavaratalon Turun seudulle Raisioon ja tavoitteena on avata lähivuosina paljon enemmän tavarataloja ympäri Suomea.

Tuntuu hienolta toivottaa Jula tervetulleeksi Suomeen ja saada heidät mukaan Liigan pääyhteistyökumppaneiden joukkoon. Liiga tavoittaa eri kanavien kautta kauden aikana valtavan määrän ihmisiä ja yhteistyöllä pystymme tekemään Julaa tunnetuksi suomalaisille. Heidän ‘tee-se-itse’-mentaliteettinsa sopii hyvin suomalaiseen identiteettiin ja yhteistyön aikana tulemmekin aktivoimaan suomalaisia monin eri tavoin, sanoo Vili Nurmi, myyntijohtaja Liiga.

Jula tarjoaa laajan ja huolellisesti valitun valikoiman tuotteita kotiin, puutarhaan ja vapaa-aikaan edulliseen hintaan. Vuonna 1979 perustetun perheyrityksen vuotuinen liikevaihto on noin miljardi euroa ja myynti tapahtuu Ruotsissa, Norjassa ja Puolassa. Suomi on neljäs maa, johon Jula laajentaa. Syksyn aikana Jula laajentuu myös verkkokaupalla Itävaltaan.

8 tykkäystä

Uskon että kotimaiset kaupat, kuten Puuilo ja Tokmanni, säilyttävät oman paikkansa Suomessa. Itse ainakin vierastan hieman esim. Clas Ohlsonia ja Rustaa. Rustassa en ole käynyt koskaan (Hongkong aikana kävin) ja Clas Ohlonissa muutaman kerran käyneenä voi sanoa, että ei siellä tungosta ole silloin ollut.

8 tykkäystä

Juuri näin, kyllä yrityksen kotimaisuus on varmasti monelle valttia. Myös minulle. Vaikka liikkeissä myytäisiin sama ulkomaalainen tuote samalla hinnalla.

Puuilon sivujen mukaan 1-500 osakkeen omistajia on puuilolla yli 80% osakkeenomistajista (31 197 omistajaa). Näiden omistajien osakkeiden markkina-arvo on korkeintaan 2500 euroa nykykurssilla. Näkisin silti omistajan menevän “omaan” kauppaan ennemmin kuin ulkomaalaiseen. Jos ei puhuta merkittävistä eroista hinnassa.

Mutta Julalla on kova yritys ja panostavat selvästi markkinoille tuloon, että ei vain jätetä markkinointia puskaradioon. Mutta aika näyttää ketkä selviävät tässä kisassa.

13 tykkäystä

Vuonna 2023 Puuilo raportoi tuloksistaan seuraavasti:

  • Tilikauden 2022 tilinpäätöstiedote: to 30.3.2023
  • Liiketoimintakatsaus Q1 2023: ke 14.6.2023
  • Puolivuotiskatsaus Q2/H1 2023: to 14.9.2023
  • Liiketoimintakatsaus Q3 2023: to 14.12.2023

Puuilon varsinaisen yhtiökokouksen suunniteltu kokouspäivä on tiistai 16.5.2023.


Tänään Jula julkaisi kiinnostavan tutkimuksen suomalaisten remonttisuunnitelmista. Kantar Sifon tekemä kysely, joka toteutettiin Julan toimeksiannosta 29. elokuuta - 5. syyskuuta 2022 välisenä aikana.

Kaksi kuukautta sitten tehty kysely ei ole tuoretta tietoa, mutta jotain suuntaa syksyn tunnelmista. Suuria remontteja lykätään, mutta ehkä pieniä tee-se-itse -remontteja ehkä tehdään.

Seuraavaan kysymykseen vastasi 1 016 18–79-vuotiasta suomalaista valtakunnallisesti edustavasta otoksesta:

Tarkoittaako taloustilanne inflaation ja korkojen nousun myötä sitä, että olet tähän mennessä vuonna 2022 päättänyt lykätä suunniteltua remontti- tai rakennushanketta kotonasi?
- Kyllä, olen päättänyt lykätä tällaisia hankkeita: 24,4 prosenttia.
- Ei, toteutan tällaiset hankkeet suunnitellusti: 21,7 prosenttia.
- En ole suunnitellut tällaisia hankkeita: 50,3 prosenttia.
- En osaa sanoa, en tiedä: 3,7 prosenttia.

Keski-ikäiset, 30–49-vuotiaat suomalaiset lykkäävät todennäköisimmin remontti- ja rakennushankkeitaan - peräti kaksi kolmasosaa ikäryhmästä, 67 prosenttia, sanoo lykänneensä hankkeitaan taloudellisista syistä. Sen sijaan 65–79-vuotiaista miehistä yhtä suuri osuus, 67 prosenttia, on päättänyt toteuttaa hankkeensa suunnitellusti. Kaiken kaikkiaan 46 prosenttia suomalaisista kertoi suunnitelleensa kodin kunnostamista tai rakentamista vuoden aikana.

11 tykkäystä

Clas Ohlsonin luvut lokakuulta julki. Kasvua vertailukauteen huolimatta vertailukautta pienemmästä myymälämäärästä:

Clas Ohlson’s sales in October increased compared to the previous year

Sales in October increased by 5 per cent to 772 MSEK (738). Organic sales increased by
2 per cent compared to the previous year. Online sales increased by 20 per cent to 91 MSEK (76). Compared to the same month last year the store network decreased by 4 stores. At the end of the period, the total number of stores was 224 (228).

5 tykkäystä

Norjalainen Europris julkisti myös 3.11 Q3/2022 vakaat luvut ja taisipa lyödä ennusteitakin:

https://investor.europris.no/financials/financial-summary/

18 tykkäystä

Paljon puhuttu Julasta, mutta näemmä puskee muitakin pienempiä kilpailijoita, Hammer Suomi Oy avannut ensimmäisen kivijalka myymälän Keravalle ja kaiketi aivan Keravalle tulevan uuden puuilon naapuriin.

Valikoima pikaisesti näyttäisi olevan paljolti samankaltainen puuilon kanssa.

https://www.hammer.fi

2 tykkäystä

Nähtävästi osittain Puuilon entinen omistuspohja takana.

Hammeri tuskin pienenä ketjuna Puuilon kehitykseen suuremmin vaikuttaa, vaikka näyttää olevan aika samanlaista tuotepalettia tarjolla. Sanoisin Puuilon kuitenkin hyötyvän tunnetusta brändistään ja isommista volyymeista Keravalle tullessaankin.

Ketjun taustoista olisi silti kiinnostava tietää enemmän. Ovatko nämä Hammeria pyörittävän Tuomaalan veljekset siis Puuilon entisen toimarin Markku Tuomaalan ja vaimon Päivi Tuomaalan lapsia? Omistajalistalla Heikki ja Päivi Tuomaalalla edelleen 2,8 %:n potti Puuilon osakkeista.

12 tykkäystä

Jos en ole aivan väärinymmärtänyt olisi “Morjensta pöytään” -rallatusbiisin yhtenä taustavaikuttajina juuri Lauri. Hammer ei muuten ota lainkaan käteistä käyttöön myymälässään eli varmasti “kulut minimiin” -strategialla liikenteessä :smiley:

Edit:
Löysin vielä tämmöisen kun vähän kaivelin eli ts. osaavat varmasti löytää potentiaaliset asiakkaat markkinoinnilla.

5 tykkäystä