PYN Elite -rahasto

“Rahaston toimialana on koko maailma, mutta rahasto pyrkii keskittämään kaikki sijoitukset aina enintään kolmeen maahan kerrallaan. Rahasto on koko toimintansa ajan sijoittanut Kaakkois-Aasiaan. Rahaston sijoituskohteet ovat osakkeita, osakewarrantteja, valuuttatermiinisopimuksia, korkoa tuottavia arvopapereita ja rahamarkkinavälineitä. Rahaston perusvaluutta on euro. PYN Elite on korkeariskinen osakerahasto. Rahaston sijoituspäätöksissä korostuvat kohteen osakekurssin/markkinan merkittävä nousuvara ja siihen liittyvä odotusriski”

Onko täällä porukalla mielipidettä ko. rahastosta? Harvoin pidän aktiivisesti hoidettuja rahastoja hyvänä sijoituskohteena, mutta tätä olen harkinnut. Tällä pääsis kiinni Aasian kehittyviin maihin, joihin hajauttaminen on muuten melko vaikeeta. Tällä hetkellä sijoitusten pääpaino on Vietnamissa. Riskiähän tässä rahastossa on, mutta historiallisesti tuottanut hyvin.

Salkunhoitajalla Petri Deryngillä taitaa itsellään olla lähemmäs 20 miljoonan arvosta rahastoa (tästä ei tarkkaa tietoa taida olla, mutta parin vuoden takasten artikkelien perusteella omistukset oli n. 16 miljoonaa euroa).

Kiinteä hallinnointipalkkio on 1% ja tähän päälle vielä tuottosidonnainen 13%:n palkkio, jota menee vain jos rahaston arvo ylittää kaikkien aikojen korkeimman noteerauksensa. Melko korkeat kulut, mutta vielä siedettävät. Muihin aktiivisiin rahastoihin verrattuna jopa melko edulliset ottaen huomioon tämän rahaston laadun ja historiallisen tuoton.

Minimimerkintä tähän rahastoon on 10 000 euroa. Oikeestaan ainut syy miksi en ole vielä rahojani tähän sijoittanut, koska ei pysty ajallisesti hajauttamaan merkittävästi ostoja tähän.

5 tykkäystä

Itsellä suht samat tiedot PYN Elitestä ja Deryngistä. Lisättäköön että teki isot tuotot sijoituksillaan Thaimaalaisiin yhtiöihin, ja kun siellä talous ja yhtiöiden arvostukset kehittyivät niin siirtyi Vietnamiin jossa taloudellinen ja kehityksellinen tilanne on nyt samanlainen kun mitä Thaimaassa aikanaan. Tiedän kavereita jotka eivät yleensä juuri aktiivisesti hallinnoituihin (ja korkeakuluisiin) rahastoihin päin yleensä vilkuile, mutta ovat tässä kyydissä, ja uskon että tässä kannattaakin olla. Itselle tuo minimimerkintä on toistaiseksi liian suuri, joten ei ole siksi tarvinnut puntaroida.

3 tykkäystä

Minulla on ollut rahastoa vuodesta 2016 lähtien, jolloin täräytin ajallisesti keskittäen kerrasta all in, kun sattui rahasto-osuuden kehityksessä pieni notkelma kohdalle.

Rahaston kulut on kieltämättä kohtuullisen korkean oloiset, mutta niiden vastineeksi on historian kirjojen perusteella löytynyt katetta vähintäänkin kiitettävästi. Rahasto on kulujen jälkeenkin lyönyt indeksit isolla marginaalilla.

Riskiä voi ajatella monella tavalla.
Vietnamin kohdalla ajattelin itse, että olisi kohtuuton riski olla ottamatta isosti osaa todella halvasti hinnoiteltuun markkinaan, jonka kasvutahti on maailman ehdotonta kärkeä.
Markkinatalouden rattaat ovat alkaneet pyöriä maassa oikein kunnolla ja hallituksen toimet tukevat tätä kehitystä. Arvopaperimarkkinaa on avattu ja tullaan avaamaan lisää ulkomaalaiselle omistukselle.
Kun markkinalle tulee vyörymään miljarditolkulla ulkomaalaista pääomaa, on markkinan arvostustasojen nousu jokseenkin varmaa.

Kannattaa käydä sieltä Pynin sivuilta lukemassa niitä sijoittajakirjeitä muutaman vuoden ajalta niin alkaa hahmottaa markkinaa ja sen ”asentoa” suhteessa esim Suomeen. Vietnamin markkinan kehittymis- ja kasvupotentiaali on aivan massiivinen. Yritykset takovat sellaisia kasvulukuja vuosittain tauluun, että täällä kotisuomessa niitä ei synny kymmenessäkään vuodessa.
Elite on tuplannut arvonsa keskimäärin reilun neljän vuoden välein, eikä itselläni ole aikomustakaan alkaa irrottautua tästä ennen kuin rahasto-osuuden arvoa mitataan neljänumeroisin euroluvuin. Eli aikaisintaan sitten kun Vietnamissa tapahtuu ”Thaimaat”. Olen täysin vakuuttunut, että Thaimaat tapahtuu.

Onnea ja menestystä.
Osuuden arvo onkin mukavasti halventunut viime aikoina.

3 tykkäystä

Pika-Sissin kirjoitus oli aivan kuin minä olisin kirjoittanut - jopa ostovuotta myöten!
Ei lisättävää, voin siis vaieta :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Vuodesta 2003 ollut mukana, ja tyytyväinen olen. Ainut mikä kaduttaa, on etten peesannut Petriä finanssikriisin syövereissä, kun kaikki putosi, ja Petri kertoi ottavansa 2Me lainaa, ja pistävänsä kiinni PYNiin. Ei mennyt kauaa, ja se 2M oli moninkertaistunut.

Mikä on mielestänne Vietnamin tilanne tällä hetkellä? Olisiko hyvä aika sijoittaa nyt tähän?

1 tykkäys

Huomaa kuitenkin, että lisämerkinnät ovat 2000 euroa, eli vain eka merkintä on tuo kymppitonni.

Itse olen ollut nyt muutamia vuosia tässä mukana. PYN Elite on mainio (ja varmaan ainoa) tapa päästä kiinni Vietnamin mid cap ja small cap -yhtiöihin. Yksi salkkuni suurimmista sijoituskohteista ja toinen aktiivisista rahastoistani (toinen on Seligsonin Phoebus).

Tammikuussa viimein tuli mentyä sisään tähän. Luotto on kohtuullinen, mutta ainoa mikä hieman häiritsee on se, että raporteissa tai Petan blogissa ei ikinä käydä läpi tehtyjä virhearviointeja ja niihin johtaneita syitä.

Ainakin itsellä lisäisi luottoa niiden läpikäynti, kun virheitäkin selkeästi välillä osuu kovaa tulosta tehneeseen rahastoon.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen tuo tarina, että Petri sijoitti 2milj.e velkarahaa Pyniin finanssikriisissä ja takoi valtavat tuotot.

Oma kassa ei mahdollista ihan vastaavia summia, mutta ei se huono idea olisi panostaa hyvä siivu panoksista Pyniin, jos jotain vastaavaa joskus vielä tapahtuu. Ihan kaikkea irtoavaa en ehkä laittaisi yhteen koriin. :thinking:

Pyn frontier markkinana luultavasti ottaisi kriisissä kovaa osumaa joskin nousu pohjiltakin on silloin potentiaalisesti roimaa.

1 tykkäys

Mielestäni Pynin hallinnointipalkkio 1% on aika maltillinen huomioiden kohdemarkkinan eksoottisuus.

3 tykkäystä

Varsin pitkä on ollut kyllä odottavan aika Pynin kohdalla viime vuodet. Lähdin kesäkuussa 2017 mukaan, rahastoarvolla 297 €. Arvo on tänään 300 €. Pian 2 ja puoli vuotta ilman tuottoja :thinking: Osui taas sisäänosto hyvään saumaan :grin:

Voisi katsoa joku päivä miten vietnamin indeksi on kehittynyt vastaavan jakson.

2 tykkäystä

Tuohan on osakerahastolle lyhyt aika, joku 5-10 vuotta on hyvä ajanjakso katsella kehitystä. Viime ajat kehitys on ollut vaisua. Itse olen tässä lisäillyt pikku hiljaa vuodesta 2013 alkaen ja ajatuksena on pitää tätä vielä pidemmän aikaa, eipä vaihtoehtojakaan näihin Vietnamin pkt-yrityksiin ole. Tämä on korkeariskinen sijoitusrahasto,se on hyvä pitää mielessä ja siksi hajauttaa ajallisesti.

5 vuotta +14%
10 vuotta +378%
15 vuotta +534%
20 vuotta +2050%

3 tykkäystä

Juuri näin. Itse suhtaudun Eliteen selkeästi eläkepottina.
Vietnamin talouden kehityskaari ja markkinoiden arvostustaso on herkullisessa asemassa ajatellen alkavan vuosikymmenen jaksoa.

Näen, että mukana olo ei ole riski, riski olisi pikemminkin päätös olla ottamatta osaa Vietnamin talouskasvuun.

Elite edustaa todella massiivista osaa koko varallisuudestani.
Moni sanoisi, että liian massiivista. Sanokoot vaan, itse minä vastuuni omista päätöksistäni kannan. Luotan Vietnamin kykyyn kasvaa puhtaaksi markkinataloudeksi, ja se kehitys on todella hyvässä kiihdytyksessä. Kommunismi ei tässä maassa enää jyrää.

Onhan se rahastolle lyhyt aika, mutta Pyn Elitenkin historiassa silti poikkeuksellinen. Eläkerahasto itselläkin, ei ole mitään ajatuksia hypätä sivuun, mutta seuraavan 2,5 vuoden aikana toki odotetaan paljon enemmän.

Lisännen rahastoa, jos tulee joku isompi markkinahäiriö.

Tsekkasin vielä, 30.6.2017 jälkeen VNINDEX on noussut reilut 30% ja siihen päälle pitää laskea myös osingot. Ollut poikkeuksellisen heikko pidempi jakso Elitellä indeksiä vastaan. Raha on hakeutunut isoihin yhtiöihin, joita Eliten salkussa on ollut niukasti. Siitä en ole kartalla, miten hyvin hiljattain tehty valuuttojen usd-dong lukitseminen rahaston sisällä on toiminut. Alkuvaiheessa siitä ainakin taisi tulla hieman miinusta, Petri sitä kommentoi jossain käänteessä.

Osaatko tarkemmin sanoa, että milloin tuo hiljattain oli - kesän jälkeen, alkuvuodesta vai vielä aikaisemmin? Käsittääkseni tuo tuottaa extraa, jos dollari vahvistuu euroon nähden ja päin vastoin.

Itse odotin vielä keväällä, että dollari alkaisi vahvistumaan loppuvuodesta tai ensi vuoden aikana jonkin verran mutta tällä hetkellä näkemykseni on, että todennäköisesti ei vahvistu ainakaan vuoden sisällä. Luulen, että tuo lukitseminen tehtiin liian aikaisin.

Muistaakseni tehtiin keväällä, joskus puolisen vuotta sitten.

Olin Petrin kanssa jutulla tuosta valuuttasuojauksesta 2017, ja esitin mielipiteenäni, että euro/taala on pohjaamassa.
Tuolloin Petri ei ollut valmis suojauksiin ryhtymään, joten hankin itse suojauksen EUR/USD long johdannaisen muodossa.

Se kannatti.

Jos ensi vuonna 2020 maailmantalous ei ajaudu lamaan ja kauppasota lientyy, niin Pynin pitäisi viimein ottaa askelia yläviistoon. Petri odottaa usealta top 10 salkkuyhtiöltä kovia tulosparannuksia ensi vuodelle, ja jos markkina arvioi saman suuntaisesti, ja siirtyy edes osin hinnoittelemaan osakkeita 2020e pohjalta, niin yhtiöiden arvon täytyy nousta, vaikka arvostuskertoimet ei edes kasvaisi.

Itseasiassa useat salkkuyhtiöt on halventuneet tänä vuonna tulokseen nähden. Tämä ei voi jatkua määräänsä enempää. Salkussa näyttäisi olevan paljon alle pe10 lappuja, jotka kasvavat rivakasti. Toivotaan pitkästä aikaa nousujohteista vuotta.

3 tykkäystä

Nyt on todella hassu kysymys, mutta:

Jos päädyn merkkaamaan PYN Eliteä, näkyykö rahasto-omistus jollain arvo-osuustililläni? En äkkiseltään löytänyt dokumenteista kohtaa johon sitä laitettaisiin, kun puhelimella katsoin mielenkiinnosta.

Ts. Meneekö näissä ”pro level” rahastoissa niin, että seuraat vain oman ostohinnan perusteella/rahaston nettipalvelusta tmv?

Itsellä aika paljon sijoituslainoja, ja vaikkei vakuusarvona käyttäisikään, on pankki käyttäytynyt myöntyisämmin kun siirtänyt osake- ja rahasto-omistukset sinne - näkevät suoraan että lainat eivät ole mulle ongelma.