Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Ok, kerrohan Toni lisää siis! Päällimmäisenä jää käsitys, että näet homman positiivisena, mutta miten siis näet Qt:n, Luxoftin ja omat hommasi (olet siis nähtävästi autonvalmistajallako(?) töissä?

2 tykkäystä

Joo, olen siis töissä Daimlerin tytäryhtiössä missä kehittelemme seuraavan sukupolven infotainmentjärjestelmää ja -alustaa yhteistyössä mm. Luxoftin kanssa. Ja näen kyllä homman hyvin positiivisena Qt:n kannalta erityisesti, tällä saralla ainoa uhka tuntuu olevan Android, on tiettyjä paineita siirtyä käyttämään Androidia ja sen myötä mukana tulevia eri ratkaisuita, mutta toisaalta siinä on sitten se, että jos annat Googlelle pikkusormen, susta tulee hetken päästä “commodity”-autovalmistaja…

halusin vähän luoda perspektiviiä softantekoon autoihin, sillä tyypillisessä autossa on 30-100 eri sorttista tietokonetta joista ehkä yhdessä tai kahdessa on joku ihmeempi käyttöliittymä. Eli autoalalla kaikesta tärkeydestään huolimatta tämä Qt-osio on vain jäävuoren huippu koko softankehityksen kannalta…

19 tykkäystä

Pystytkö avaamaan, mihin malleihin Qt-näyttöjä on tulossa? Ja kuinka paljon näitä malleja tuotetaan?

et varmaankaan :wink:

2 tykkäystä

Itse olen paljon miettinyt, että mistä löytyy (vai löytyykö jo) Android-käyttikselle vastaavantyyppistä työkalua kuin QT tarjoaa kehittäjille. Sehän tässä se juttu on, että kehitys/koodaustyö saadaan helpoksi, laiteriippumattomaksi ja tuottavaksi. Olisi iso juttu, jos muita kuin QT ei olisi markkinoilla (QT:n käyttis siis WebOS).

1 tykkäys

Entä ne semiconductor chipit? Onko esim. Infineon kova tekijä sillä puolella? Kiinnostaa lähinnä sen takia, että oon tähän firmaan miettinyt sijoittamista ja nyt kun on alalla oleva henkilö palstalla niin otan mielelläni edun vastaan :grin:

1 tykkäys

Tais se Isä Mikaelkin siirtyä jo 3. ständin jälkeen pizzalle… Näin ainakin video kertoi. Ei sen puoleen, Masse-setä olisi raflassa jo menomatkalla, jos kuulisi joutuvansa moisille teknomessuille!

Masse-setä, FA, taas yksi lupaava sijoituskohde, joka täytyy alistaa totaalisesti sedän MT-analyysille ennen sijoituspäätöstä, huh huh!

3 tykkäystä

Tässä julkista infoa, esim tuo MBUX:n käyttöliittymä on tehty Qt:llä ja voi olla jotain vanhempiakin. Myyntiluvuista en koodaajana juuri tiedä. Mercedes-Benz International: News, Pictures, Videos & Livestreams.

5 tykkäystä

Siis Androidissahan on toki omat rajapintansa sovellusten koodaamiseen ja siksi se on uhkana Qt:lle - jos päätät tehdä kaiken Androidilla niin mihin tarvitset Qt:tä? Toisaalta, Qt:n saa myös Androidille.
Toi WebOS taas on siis LG:n Linux-alusta, jossa käyttöliittymä on toteutettu Qt:llä. Ei ne ole virallisesti sen ihmeemmin toisiinsa kytköksissä.

5 tykkäystä

En varmaan osaa tuohon mitään sen kummepaa sanoa, on niiden siruja autoissa ja niin on monien muidenkin, samassa autossa hyvinkin kymmenien eri valmistajien tekemiä :slight_smile: Eli paras vaan katsoa kunkin sirumyyjän tulosraporteista paljonko myyvät kuhunkin segmenttiin tavaraa :slight_smile:

5 tykkäystä

Juu, tiedän, olen koodari itse. Mutta on ihan eri juttu tehdä toteutukset Androidille ja WebOS:lle, siis kehittäjän frameworkit. Multa on mennyt täysin ohi, että QT:stä löytyy versio Androidille, onko näin?
Kiitos kommentista!
Ja se, että löytyy api:t/rajapinnat Androidista, niin se on kuin yö ja päivä, jos vertaat sitä, mitä QT tarjoaa. Sehän on sama kuin koodaa Windowsille windows-apeilla, eikä niitä koodareita taida enää montaa esim. Suomesta löytyä.

2 tykkäystä

Vaikka et teknistä analyysiä käyttäisi, niin minun on aivan pakko kommentoida tähän yhteyteen sen verran, että QT on päivä-, viikko-, ja kuukausitasolla yliostettu

Kirjoittelin liian monta eri asiaa yhden palstan kommenttiin, niin siirrän @Johannes_Sippola n vastauksen minun esittämään pohdintaan tänne :blush: Ensiksi, suurkiitos vastauksesta, tilanteen avauksesta ja tsempistä! Tulee usein luettua sinun kommentit huolella! Remedyn chartista näki kyllä selkeästi yliostamisen seurauksen. Ja kumpikin, Remedy ja Qt, kuitenkin pyörii minun tulkinnalla vielä aika pienillä päivävaihdoilla. Taidan nyt vielä istuskella tyytyväisenä käteisen kanssa ja katsella tilannetta loppuvuotta kohti :handshake:

4 tykkäystä

ei Herra Isä!

Nyt on sinulla käsitykset ihan pöpelikössä! Versio Androidille, “Qt:n käyttis on WebOS”, mitä ihmettä!!!

PEREHDY!.

Qt on käyttöjärjestelmäriippumaton, Write-Once-Use-Many.

Ihan täysin vailla tolkkua nyt on tämä keskustelu sinun osaltasi.

1 tykkäys

Ei voisi uskoa, että kerrot olevasi koodari. Itse olen koodaritaustainen, ja tunnistan, ettet kyllä tämän maailman menosta tiedä mitään, jos tällaisia täällä lauot.

1 tykkäys

Vielä kun oli Window Phone, Mr. Flopin tuomana (Elop), niin oli kolmekin mobiilialustaa. Qt jo tuolloin aidosti toteutti tämän Write-Once-Use-Many.

Ja sitten tämä yksi ihmettele että “ai onko se Qt Androidillekin.” Revin pelihousuja ison pinon tällaisesta keskustelun tasosta.

1 tykkäys

Siis puhuin siitä frameworkistä!

1 tykkäys

Qt on kyl yks selvästi vaikeimmista konsepteista sijoittajana ymmärtää ja sitä käytetään niin monella eri tavalla. Jos ei oo “hands on” sen kaa ollut tekemisissä, niin se voi olla sangen sekava myös koodareille. Mullekin jäi alus vähän epäselväksi koska oon itse taustaltani webbikehittäjä, enkä esimerkiksi sulautettujen järjestelmien kehittäjä. @polo6 @DayTraderXL

12 tykkäystä

Itse olen miettinyt että kun esim. autoissa on paljon kaikenlaisia ohjelmia ja autojen käyttöikä on kuitenkin vuosissa niin pitääkö näitä ohjelmia jotenkin päivittää. Miten sen tapahtuu? Onko tällä merkitystä Qt kannalta?

1 tykkäys

Jos Cobol- tai Pascal-koodaaja retostelee itseään kodaajaaksi nykyajan systeemeihin liittyen, se hälle suotakoon.

1 tykkäys

Pientä moderointia: menee vähän väärälle raiteille keskustelu.

Yritetään mielummin selvittää kuinka käytetty Qt on Android-kehittäjien keskuudessa esimerkiksi alustariippumattomana työkaluna, mikä on relevantimpi kysymys. :slight_smile:

32 tykkäystä

Hienoa että iltasellakin moderointi pelaa :wink:
Olisiko mahdollista joskus tehdä maalaisjärkinen video jostain Qt-ohjelmoinnista tai muulla tavoin havainnollisesti selittää miten se toimii? Veikkaan että kiinnostaisi monia kun harva tässä taitaa tarkkaan tietää mihin sijoittaa.

18 tykkäystä