Hyvän Q2 myötä voisi olla sopiva hetki avata oma ketju Qt:lle.
Kiitokset jälleen indereksen nappiin osuneille suositukselle!
Q2 / 2018 luvut:
Hyvän Q2 myötä voisi olla sopiva hetki avata oma ketju Qt:lle.
Kiitokset jälleen indereksen nappiin osuneille suositukselle!
Q2 / 2018 luvut:
Jep. Tässä oli hyvä olla kyydissä. ostin sen jälkeen kun Mikael ja se heidän koodari teki videon sieltä Qt:n tilaisuudesta. Kohta alkaa lisenssimaksut ropisee!
Onkohan se käänne nyt sitten tapahtunut tässäkin kasvuyhtiössä? Ei oo varmaan myöhästä hypätä kyytiin kuitenkaan.
Kiitos @Mikael_Rautanen tästä!
Erilaisina asiakkaina on siis 15 suurimmasta autonvalmistajasta noin 13-14 yhtiötä. Tämä on kyllä huomattavasti laajempi, kuin mitä osasin veikata. Asia pistää kyllä positiivisella tavalla mietteliääksi
Hyvältä kuulosti myös se haastattelun kohta, jossa TJ totesi jakelulisenssikomponentin olevan mukana valtaosassa nyt solmittuja sopimuksia. Referenssiasiakkaan tunnuslausetta mukaillen tästä keissistä taitaa kirjaimellisesti tulla “the Best or Nothing”, ja jakelulisensseissä onnistuminen taitaa pitkälti määrittää kummin käy.
Qt jyrää. Kasvu ensin, sitten tuotot.
Kiitos! Mahtavaa, että mun ja @Yu_Gong Berliinin matkan videosta ja Qt-analyysistä on ollut apuja. Kirjoittelen parhaillaan uutta raporttia, huomenna aamulla tulossa päivitystä!
Onko kyseistä tapahtumaa myös tänä vuonna? Ois kiva saada taas uusi päivitys tunnelmista. Noista kehittäjäpäivistä saa paljon irti haistelemalla tunnelmia. Jos ohjelmistokehittäjät eivät ole innoissaan, niin ei myöskään yhtiön liiketoiminta suju. Siellä voi olla myös uusia tuote-esittelyjä. Videota kiitos taas sen Yun kanssa
Omistan tätä osittain sen takia et uskon Qt:n olevan yhtiö joka ostetaan pois pörssistä. Miksi joku autovalmistaja haluisin että tätä teknologiaa voisi käyttää joku muukin kuin itse?
Jos nyt oikein ymmärsin nopeasti vuosikertomusta silmäilemällä, yhtiöllä on siis oma (proprietary) ohjelmointikieli tai -ympäristö jonka käyttöä se pyrkii laajentamaan. Ohjelmistokehitystyökalut on tehty avoimella lähdekoodilla. Miten tämä yhtiö tekee rahaa?
Yksinkertaisesti selitettynä: Qtlla on ilmainen versio mutta myös maksullinen versio. Maksullinen versio on esimerkiksi optimointi autovalmistajille ja muille hard core käyttäjille/yrityksille. Tää B2B puoli tekee ne rahat Qtlle. Vaikka heidän softa on avoin lähdekoodia se ei estä heitä myymästä sitä lisenssimuodosssa yrityskäyttäjille.
Berliinin Qt World Summit -tapahtuma on tänä vuonna joulukuun alussa, alustavasti ollaan menossa paikan päälle!
Jos kehittä kaupallisen tuotteen Qt:n uusimmilla versioilla, tarvitsee lisenssin. Lisenssimallista tarkemmin: Qt Groupin piratismiriski | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus
Laitetaan tähän talteen Q2 katsausvideo:
14.8.2018 Qt Groupin sijoittajatarina etenee oikealla tiellä ja korkeammalla kulmakertoimella
Luulen, että tämä on potentiaalinen kohde mallisalkkuun talven 2018-2019 aikana, mikäli positiivinen kehityskulku jatkuu ja riskitaso pienenee. We’ll see!
Googlelle jalka oven väliin autoteollisuuden “infotainment”-systeemeihin Big Google push into the auto industry (OTCMKTS:RNLSY) | Seeking Alpha
Tää on jännä. Varmasti jotkin autovalmistajat tulee hyväksymään kohtalonsa tyhmän raudan valmistajina ja ottavat Googlen tuotteensa sisälle - ei sekään ole huono strategia keskittyä tekemään laadukasta ja hyvää rautaa (eli autoja). Osa taas varmaan mieluummin kaatuu taistelussa kuin antaa Googlen brändin tulla kojelaudalleen. Samoja merkkejä ilmassa kuin mitä älypuhelimissa tapahtui…
Autoyhtiön ajatusmaailma: “laitetaan autoon tietokone, jotta siitä tulisi parempi auto”
Teknologiayhtiöiden ajatusmaailma: “laitetaan tietokoneeseen renkaat, ja katsotaan mitä tapahtuu”
Kumpi voittaa…
Tämä oli kiinnostava uutinen:
“PEUGEOTin täysin sähköinen konseptiauto on yhdistelmä klassista tyylikkyyttä ja viimeisintä teknologiaa ja siinä on valmius autonomiseen ajoon. Digitaalisessa ohjaamossa on 16 näyttöä, joista suurin on kooltaan 49 tuumaa, sekä ohjauspyörä, joka vetäytyy kojelaudan sisään autonomisen ajon aikana. Digitaalisen ohjaamon toteutuksessa Peugeot käytti Qt-kehitysympäristöä.”
Käsitykseni mukaan nuo jakelulisenssit myydään $/näyttö periaatteella, eli mitä enemmän näyttöjä autoissa, sitä suurempi potentiaali jakelulisensseissä autopuolella.
Torstaina Q3-katsaus (vuorossa lyhyt katsaus). Q2 oli mieletön lisenssimyynnin osalta, realistina ennen torstaita pitää muistuttaa, että lisenssikaupat voivat neljännestasolla yllättää myös toiseen suuntaan.
Tätä tuli tankatttua lapsen salkkuun. Pitkään salkkuun siis odotetaan sitä aikaa kun kaikki maailman autot rakennetaan Qt:lla.
Qt:ssa epäilyttää se, että syrjäyttääkö joku uusi teknologia sen? Olen itse alalla ja olen huomannut, että teknologiat nousee ja katoaa hyvin nopealla syklillä. Tuntuu, että kuukausittain tulee uusia teknologioita vastaan. Pelkään pahoin, että Qtn korvaaja on tulossa markkinoille, emme ole vaan kuulleet siitä vielä.