Oma mielipide, jos kerralla ostaa tuollaisella sunmalla, niin se 15e normaalilla ostotoimeksiannolla versus 2.5e kuukausisäästösopimuksella ei merkkaa mitään.
Sijoitussuosituksia ei saa antaa, joten ohjeistan perehtymään esimerkiksi tämän ketjun viesteihin tai lukemalla Martin Paasin Nordnetin blogikirjoituksen parhaista etf-rahastoista. Esa Juntusella aka Omavaraisuushaasteella on myös hyvä kirjoitus rahastoista ja etf:stä blogissaan. Suosittelen perehtymään näihin ja mikäli sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta etf-/rahastosijoittamisesta (oletan näin kysymyksen perusteella) niin tutustu aiheeseen ennen kuin isket rahat vain jonnekkin äkkiä. Sijoitettavan summan merkityksestä omaan talouteen kannattaa myös miettiä sijoitusten hajauttamista ajallisesti.
Nämä omia mielipiteitä, ja toistan vielä, että eivät ole sijoitussuosituksia.
30,000 €:n sijoituksen kulu olisi 90 €. Kunhan tuota ei tule myymään, niin eihän se 90 € ole sekään iso raha kymmenien vuosien sijoituksesta. Mutta jos haluaa niin voi toki odottaa kuukausisäästöä…
Itse ehdotan SPYI-etf:ää, mutta se ei ole sijoitussuositus. Se vain on kaikista kattavin koko maailmaan sijoittava ETF. Sillä omistaa välillisesti siivun käytännössä jokaisesta maapallon julkisesta osakkeesta.
Itse olen suorien ohella säästellyt viime vuosina EUNL+IS3N-komboon. Mutta se ei taida enää olla paras vaihtoehto ETF-kk-säästöstä. Mitäs meillä on tarjolla jos ajatuksena koko maailma fyysisellä uudelleensijoittavalla ETF:llä ja minimikuluilla:
Ei välttämättä miksikään. Ellei 213e hinta aiheuta ongelmia sellaiselle joka sijoittaa esim. pienemmillä summilla ja haluaisi säästää kuukausittain. Lähinnä mietin, että onko joku vielä edullisempi tai paremmin hajautettu vaihtoehto tarjolla, jonka olen missannut?
213€ hinta aiheuttaa varmasti monelle ongelmia säännölliseen säästämiseen. Vaihtoehtona tuolle voisi olla rahastot, Nordnetin kautta löytyy edullisia vaihtoehtoja.
Oli työn ja tuskan takana saada SPYI Nordnetin KK-säästöohjelmaan. Monet suomalaiset Bogleheadit kirjoittivat nuoleskelevia viestejä, jotta tämä etu saavutettaisiin. Käyttäkäämme siis saavutettua etua.
Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Accumulating (V3AA).
Koko kylläkin vain 371milj. Omistukset 5810. Ter 0,24%. Hinta 5,75€. Sanoisin että tällä saa kaiken ja halvalla. Siis kappalehinnalla. (Ei sijoitusneuvo)
Olen tosissani että tuolla saa paljon enemmän omistuksia kuin spyillä. Ei käsittääkseni vertailtu muuta sisältöä tai tuottoja. Eikä sitäkään tiedä mitä se tulevaisuudessa tuottaa. Eikös täällä just ihmetelty jotakin joka valitsee parhaiten viimeiset 3v. kasvaneen tuotteen. Jos tuottoja haluaa niin kannattaa suunnata katse varmaankin johonkin puhtaisiin tekki etfiin.
Huomaa helposti kenellä on omat suosikit täällä kun sokaistuu kaikelta muulta ja oma tuote on paras.
Tuo on ESG eli siitä suodatetaan kaikki pahisfirmat pois. Niissä se paras tuotto on. Spyi harrastaa sämpläystä, mutta sen AUMin kasvaessa saattaa yhtiöiden määräkin nousta vielä paljon.
Könttäsijoittamisessa voisi kuitenkin yrittää karkeaa ajoitusta, ettei sijoita silloin, kun indeksit hipovat uusia ennätyksiä, vaan odottelee jonkin aikaa kun uusi pulkkamäki alkaa, tietysti pohjien ja vastaavasti yläkuolokohtien osuminen on arpapeliä, mutta voi silti tehdä karkeaa ajoitusta.
Veikkaan, että pitkällä aikavälillä ero on tuollaisissa laajasti hajauttavissa rahastoissa mitätön. ESG-osastolta löytyy hiukan SPYI:tä paremmin ja hiukan sitä heikommin menestyneitä rahastoja. Toki vertailun ajanjakso ei voi olla kymmeniä vuosia niiden tuoreuden takia, mutta silti.
Joka tapauksessa tuo “jäänee huonoksi” on aika liioitteleva kommentti. Luultavasti tuotto on lähellä ei-ESG-versiota.
Jep. Jos haluaa sijoittaa ESG-kriteerein, niin vaikutus tuskin on hyvin hajautetussa portfoliossa kovin suuri. Ainakin eri sektoreiden ulos sulkemisella sijoitusavaruudesta on ollut aika pieni vaikutus historiassa. Toki en usko ESG-sijoittamisen myöskään parantavan tuottoja, mutta tuntuu että siitä maalataan vähän liiankin iso mörkö välillä.
SPYI kuitenkin edustaa paremmin koko osakemarkkinaa, koska se seuraa ACWI IMI indeksiä. ESG ETF:stä voi puuttua kokonaisia sektoreita.
Teknot ovat historiallisesti tuotteneet hyvin, enkä itse ainakaan niitä vastaan veikkaisi. Mikäli kuitenkin uskoo markkinoiden tehokkuuteen, ei voi vain olettaa ylituoton jatkuvan. Teknojen ylipainottaminen voi yhtä hyvin johtaa myös alituottoon tulevaisuudessa.