CrushCity pehmyt vieheet
CrushCity H224 Inderes haastattelussa Lars Ollberg vastaili kysymykseen CrushCityn myynnistä alla hieman tiivistettynä pääkohdat:
“Se suorittaa tosi hyvin, sen mä vielä sanoisin CrushCityn loppuvuodesta (24). Lanseerausvuosi käytännössä oli viime vuosi ja kun katsotaan eteenpäin asiakkaiden näkökulmasta tilannetta he ostavat seuraavan vuoden tuotteet kuluvan vuoden menestyksen perusteella. Me tehtiin jälkikääteen katsoen todella oikea strateginen päätös, että lennätämme käytännössä kaikki CrushCity tuotteet Aasiasta Jenkkeihin (näin toimitiin käsittääkseni vielä H2 2024). Maksaa maltaita, mutta asiakkailla kate ja gross margin return on investment ollut niin hyvä, että olemme pystyneet varautumaan tulevaan kauteen (koska ennakkotilauksia tullut tarpeeksi) ja pystytty tuomaan tuotteet laivarahteina.”
Muutama oma ajatus vielä tuoteryhmästä ja katteesta:
Kun katsotaan H1 2025 laivarahtien hintaa, esimerkiksi Traiding Economics sivuston Containerized Freght indeksistä (sivun selite indeksin tarkoituksesta: The Containerized Freight Index tracked by Trading Economics considers the most current freight prices for container transport from the most important ports in China.), nähdään, että vuoden 2024 lopun 2500 indeksipisteen tasolta tultiin maalis-toukokuussa 1200-1400 indeksipisteen tasolle. Siispä CrusCity tuotteiden rahtia ei vaihdettu lentorahdista vuonna 2025 vain laivarahtiin, vaan myös halpaan laivarahtiin suhteessa edelliskauteen. (Indeksin 2024-2025 vuosien kuvaaja alla.)
Tämän lisäksi tuntuu, että viime aikoina CrushCity on saanut myös huomattavasti lisähuomiota verrattuna 2024 kauteen. esimerkiksi nimimerkki Lojofishing, jolla Youtube-kanavallaan 824 tuhatta tilaajaa julkaisi videon, jossa testasi kaikki CrushCity tuotteet (tällä nyt 135 tuhatta näyttökertaa). Ensin mietitytti se, että video näytti sen sisältävän maksettua mainossisältöä, mutta tubettaja mainostikin samalla jotakin henkivakuutusta ja Rapalan tuotteiden mainos oli (käsittääkseni) ilmaista. Kuitenkin videolla lähinnä mielenkiintoista oli mielestäni kaksi seikkaa.
-
Mies kävi kahcdessa suuressa jälleenmyyntiliikkeessä Usassa (Dick’s Sporting Goods ja Academy Sports + Outdoors). Molemmissa liikkeissä brändi oli mielestäni yllättävän vahvasti esillä hyllyjen päätypaikoilla, isoilla logoilla varustettuna. Mikä myös oli hienoa, oli se, että jälkimmäisessä VMC:n koukut olivat suoraan tuotteiden yläpuolella vahvasti esillä, siten että muita koukkuja ei roikkunut samassa paikassa. Tämä luo itselleni lisäevidenssiä sille, että CrushCity tuoteryhmä on saavuttamassa hyvää vauhtia nimeä Usassa ja kalastajat ovat löytäneet brändin hyvin. Videon ensimmäiset 2-7 minuuttia.
-
Mies esittelee videon lopussa kuinka paljon videossa on käytetty pehmytvieheitä. Yhdeksästä ostetusta paketista, osassa paketeissa ei ole enää yhtään viehettä jäljellä (ostettaessa vieheitä on noin 3-6kpl). Uskon, että pehmytvieheissä on maailman suurin myynti kalastusvieheissä juuri siksi, että ne ovat kulutustavaraa. Kun Rapala lanseeraa uuden kovan vieheen, sen ostanut kalastaja pystyy parhaimmillaan käyttämään viehettä vuosia. Pehmytvieheissä taas puhutaan päivistä (videossa kalastettiin kahtena päivänä). Näin hyvän lanseeraukselle kysynnän piikki kestänee paljon kauemmin. Videon kohta 39-40 minuuttia
Kokonaisuudessaan lanseeraus vaikuttaa omaan silmään tällä hetkellä todella hyvältä ja uskon, että H1 2025 luvuissa nähdään tuoteryhmän myynnin parantuneen vielä entisestään ja kun toisella rahtitavalla saadaan vielä kannattavuus paranemaan, voi olla että yhteisvaikutus on yllättäväkin hyvä.
Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=1epbsNH8Kh8
Linkki rahti indeksiin: Containerized Freight Index - Price - Chart - Historical Data - News