REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Menee ainakin NN kautta, veropäätös sitten on kiitetttevän pitkä kun on muutama noita kk-osinkoja maksavia :sweat_smile:. Euron arvon tippuminen vs USD / CAD on tuonut liki puolet laskennallisesti tuotoista, mahtaakohan kurssit palata ikinä ennalleen?

1 tykkäys

Myös Interactive Brokersin kohdalla verot menevät oikein kanadalaisista osakkeista. Eli 15% lähtee lähdeveroa.

2 tykkäystä

OP:ssa menee verot oikein myöskin, noiden yo. lisäksi.

4 tykkäystä

Onko teillä siis tullut pidätyksien % kanssa ongelmia vai? Itsellä mennyt kaikki aina kuten pitää, mutta en tiedä mistä nyt meinaatte? Ehkä tyhmä kysymys mutta eihän sitä tiedä jos koskaan ole käynyt.

Ainakin muutama vuosi sitten kanadalaiset osingot menivät esim. kaikissa(?) Suomen pankeissa väärällä veroprosentilla, vaikka Suomella ja Kanadalla on verosopimus. Eli oikean 15 % ulkomaan veron sijaan meni jotain muuta, esim. 25 % (se taisi vaihdella välittäjittäin), jonka jälkeen sitten myös Suomen verottaja otti oman lisäosuuden, jolloin osinkojen kokonaisveroprosentti oli aika hurja.

Vieläkään se ei ihan kaikissa toimi, mutta vähitellen alkaa kaikilla välittäjillä toimia, eli menee se 15 % ulkomaanvero ja Suomen verottaja ottaa loput 10,5 % oikein (yht. 25,5 % kaikki verot).

Samanlaista ongelma on myös muiden kanssa edelleen, esim. Saksa, Ranska, Tanska, ja kaikki Aasian maat + monella muulla, myös sellaisilla joiden kanssa Suomella pitäisi virallisesti jo olla verosopimus.

7 tykkäystä

Joskus tietty välittäjä + tietyn maalainen firma aiheuttaa tilanteen, jossa osinkojen lähdeveroa ei pidätetäkään verosopimuksessa olevaa määrää (yleensä verosopparissa 15%). Lähdeveroa saatetaan periä enemmän kuin verosopimuksen määrä. Suomen verottaja kuitenkin hyväksilukee vain enintään verosopimuksen verran veroja ja perii loput, jotta päästään lopulliseen veroon. Eli tuo on aikamoinen ongelma. Sitten pitäisi alkaa periä itse niitä väärin perittyjä takaisin lähdemaasta, mikä voi olla loputtoman työlästä ja vaikeaa.

3 tykkäystä

Okei, en tiennyt tarkasti asiasta, vaikka olen kuullut vähän kyseisestä ongelmasta muilta.

Edit: ja kiitos vastauksesta.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen poiminta. Jokin tässä omaan nenään silti vähän ”haiskahtaa”, mutta en ole vielä keksinyt että mikä. Ei sitä välttämättä löydykään, mutta 9 prosentin jatkuva osinkotuotto tuon kaltaisesta vakaasta yhtiöstä kuulostaa vain lähinnä liian hyvältä ollakseen totta.

Ainakin tuo vuokra-sopimusten aika lyhyt pituus pistää hieman silmään. Mitenkään tarkemmin yhtiön kiinteistöpoerfolioon perehtymättä, niin onkohan tässä ladattu riskiä että tuo erinomainen vuorausaste tulee tuosta laskemaan?

1 tykkäys

TornioJaws vastasi mun ihmettelyyn 21.12.2021, viesti nro 972

2 tykkäystä

Todennäköisesti korkea osinkotuotto korreloi heikkoa osakkeen hintakehitystä.
Itsellä tuo on puhtaasti ajateltu vakauttajana ja tasaisen tuoton tuojana.

Portfolio idästä länteen
Victoria 3 kiinteistöä
Vancouver 2 kiinteistöä
Calgary 4 kiinteistöä
Edmonton 1 kiinteistö
Kirkland 1 kiinteistö
Toronton 19 kiinteistöä
Ottawa 6 kiinteistöä
Fredericton 6 kiinteistöä
Newcastle 1 kiinteistö
Shediac 1 kiinteistö
Halifax 2 kiinteistöä
Kartalla katsottuna sijainnit hyviä, mutta sehän ei ole koko totuus. Hajautus vaikuttaa kohtuu hyvältä.
Riski tässä on juuri siinä, että isot vuokralaiset eivät uusi soppareita, mutta isot eivät mielellään muuta, jos kiinteistö on kunnossa. Toinen riski on sitten lainojen korot.
Kartalla täällä.
https://truenorthreit.com/properties

4 tykkäystä

Niin siis tää 9 % ei ole se “normaali” tuotto, vaan seuraus yleisestä markkinoiden punoittamisesta inflaation vuoksi, eikä firma ole pysäyttänyt, leikannut (tai nostanut) osinkoa kohta 10 vuoteen. Normaalisti osinko on lähempänä 7,5 - 7,9 % tuottoa.

8 tykkäystä

Ruotsalainen Samhällsbyggnadsbo - onko kukaan uskaltanut vielä tarttua potentiaalisesti putoavaan puukkoon? Arvostustaso ottanut hittiä melkoisesti ja osinko alkaa olla houkuttelevalla tasolla…

3 tykkäystä

Ja itse haen tasaista kassavirtaa, en bumtsibum kurssikäänteitä… Lopultahan se sittten nähdään…Vuosien päästä.

1 tykkäys

Onko tietoa miksi EPR putoaa noin paljon markkinaan verrattuna tänään? Itse en nopeasti infoa löytänyt.

Ei ilmeisesti minkään todellisen syyn takia. Viimeinen uutisvirtakin kun näyttää tältä:

Tuon perusteella pitäisi kurssi sojottaa toiseen suuntaan, mutta ei niin ei.

Nopea veikkaus olisi se, että joku isompi omistaja pisti possansa pihalle tai sitten kunnon shortti-isku. Tämä markkina on niin sekavaa nykyään, ettei voi kyllä kuin ihmetellä.

2 tykkäystä

Eli tässä syy. Cineworld sheds half its value on news of debt measures (OTCMKTS:CNWGY) | Seeking Alpha

Quantisnow Linkin takana SEC filing.

Cineworld vuokraa noin 25 prossaa EPR:n teattereista vastasi viime vuonna 17,8 prosentista tuloista. Edit. Tuossa virhe, noin 8 prossaa tuloista ilmeisesti.

3 tykkäystä

Muutama vuosi sitten tuli myytyä lähes kaikki REITit salkuista. Olin ostellut kaikkea mikä näytti kivalta ja ajatus oli että vain taivas oli rajana :grin: Korona todisti se ajatuksen vääräksi.
Nyt koronan jälkeen olen REITien suhteen laittanut kaiken kiinni Cibukseen. Ostin oikeaan aikaan ja arvonnousun lisäksi olen saanut nauttia kuukausittaisesta osingosta.
Sen seurauksena olenkin pohtinut ehkä tarkemmin mihin rahani sijoitan. Olin jo ennen koronaa seurannut STOREa mutten siihen jostain syystä laittanut rahojani. Eilen tuli ostettua avaus positio STORE Capital Corporationia (STORE) ja Medical Properties Trustia (MPW).
Tarkoitus olisi saada kasvatettua osakkeita joista napsahtaa mieluiten kuukausittain osinko tilille. Ainakin STORE on ollut vuosia varma lappu jonka osingot kasvavat joka vuosi.
Onko muilla täällä samanlaisia ajatuksia kuukausittaisista rahavirroista tai näistä yrityksistä?
STAGiä olen myös seurannut mutta mielestäni se on juuri nyt hiukan kallis.

3 tykkäystä
Ticker Nimi
ACO.X ATCO LTD
ARE Alexandria Real Estate Equities Inc
AVB AvalonBay Communities Inc
CCI Crown Castle Inc
CPT Camden Property Trust
HOM.U Bsr Real Estate Investment Trust
NNN National Retail Properties, Inc.
STAG Stag Industrial Inc
STOR Store Capital Corp
VICI VICI Properties Inc
VNA Vonovia SE
O Realty Income
KIM Kimco Realty
HASI Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure
SPG Simon Property Group

Tein nämä ostokset jo aiemmin pääosin J.Askolan suositusten perusteella, tosin mukana on joitain vanhempiakin valintoja. Vakaat yhtiöt taalan vahvistumisen avittamana on pitänyt vuoden aikana sijoitusten kokonaistuoton lähellä nollaa (torjuntavoitto), vaikka erityisesti QT/Revenio/Talenom positiot onkin sulaneet :sweat_smile:
Mutta tältä osin strategia on toiminut tyydyttävästi.
REIT paino tällä hetkellä 17%, mutta nyt olen odotetaan ja katsotaan -moodissa.

Joka tapauksessa olen ollut Askolan palveluun tyytyväinen ja siitäkin syystä nostanut REIT painoa hiljakseen.

10 tykkäystä

REITit, jotka ovat pärjänneet kun Fed printtaa rahaa, eivät välttämättä ole niitä jotka pärjäävät kun Fed imee rahaa pois.

STOREn liiketoimintalogiikkana on toimia vaihtoehtoisena rahoituslähteenä pienille yrityksille, jotka saavat STOREN leaseback dealeista lainaa paremmalla korolla kuin pankista. STORE on saanut tällä hyvän spreadin hankkimiensa kiinteistöjen cap raten ja pääoman kustannusten väliin, mutta emme ole vielä nähneet STOREn kykyä sietää markkinatilannetta, jossa rahapolitiikan tukema taantuma koettelee pieniä yrityksiä, jotka eivät saa väliaikaisia tukia kuten koronaepidemiassa. Muutkin yritykset toki tarjoavat leasebackeja suurimpana hankintalähteenään, mutta STORE on strategiassaan fokusoitunut niihin toimijoihin, jotka ovat liian pieniä laajaan kiinnostukseen, tai muusta syystä joutuvat maksamaan leasebackissa korkeaa vuokraa. STORE hankkii korkealla cap ratella, mutta siinä piilee tietenkin riski.

MPW puolestaan toimii jo ihan avoimesti suurimman vuokralaisensa pankkina, myöntäen tälle jopa lainoja leasebackien päälle. Suurin vuokralainen ei ole julkisesti listattu yritys, joten emme tiedä onko sillä oikeasti kyky maksaa vuokria täysimääräisesti ilman MPW:n antamaa lainoitusta.

Kumpikin näistä yrityksistä voivat olla kokoluokkansa parhaiten tuottavia REITejä jenkeissä seuraavan 2-5v ajan, mutta niiden tuottohistoriaa ei pidä sekoittaa kyvyksi sietää pidempikestoisia taantumia.

11 tykkäystä

Onko mielipiteitä REITistä nimeltä ACRE? Osinkotuotto yli 10%/vuosi, velkaisuus on kova mutta sillä tasolla se on ollut jo pitkään. Vakaata tulosta tekee ja osinko myös kasvaa vuosi vuodelta.