Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Pelaajan näkökulmasta en itse edes halua vielä varmaksi tietää, että tuleeko koskaan AW3. Pitää jännitystä paremmin miten lisäosien tarina loppuu. Uskon kuitenkin, että AW3 tulee, mutta sitähän tehdään koodinimellä ainakin ensimmäinen vuosi ja sitten vasta kerrotaan lisää.

Sijoittajan näkökulmasta siis saa odotella vielä kauan, että tietää varmaksi onko AW3 konseptointivaiheessa vai kenties jotain muuta, kunhan siis nyt joku projekti ensin edes menee konseptointivaiheeseen. Malttia vaatii, jos sijoittajana haluaa olla.

1 tykkäys

Voi myös hyvin olla että siellä leivotaan tuota remedyverseä ja tästä ei hiiskuta mitään ennen kuin Control 2 on paketissa, koska sen tarina mitä todennäköisimmin jotenkin nivoutuu mukaan.

3 tykkäystä

Aten kommentti Kestrelin alasajoon.

Suhtaudumme Remedyn päätökseen myönteisesti, sillä Kestrel (ja aiemmin Vanguard) poikkesivat hankkeina yhtiön ydinosaamisalueilta. Nyt yhtiö voi keskittyä omistamiensa pelibrändien (Alan Wake ja Control) kasvattamiseen, joissa näemme tuotto/riski-suhteen näkökulmasta huomattavasti parempia mahdollisuuksia pitkällä aikavälillä. Samalla Max Payne -alihankintaprojekti tasaa riskejä ja kehittää Remedyn kyvykkyyksiä vastaavien toimintapelien luomiseen. Rajallisempi määrä peliprojekteja todennäköisesti myös helpottaa niiden edistämistä tavoiteaikataulussa ja huippulaadulla.

19 tykkäystä

Voisiko alkaa olettaa Tencentin olevan jonkinlaisessa roolissa Condor ja/tai Control 2 julkaisussa? :thinking:

Lisätään omistusta Remedyssä, koska nähdään iso potentiaali Condorissa/Control2:ssa. Mahdollisuus päästä vaikuttamaan julkaisuun partnerina/rahoittajana jolloin mahdolliset riskit on paremmin tiedossa.

Hyvä muistaa, että Tencent omistaa Epicista 40%, joten siellä ollaan varmasti hyvin kartalla Alan Wake 2:n myyntiluvuista. Eli jos ei rahoittajana ole Tencent suoraan, niin yllätyn jos Epicin kanssa ei yhteistyö jatku tavalla tai toisella jonkin projektin parissa kun Tencentillä on molemmissa yhtiöissä vaikuttamismahdollisuuksia.

7 tykkäystä

Inderesin analyysissä oli kuitenkin ennustettu Kestrelistä tulevan rojalteja 2029 eteenpäin jotka pitää nyt sieltä analyysistä poistaa. Näin ollen Remedyn pitkän tähtäyksen kassavirtapotentiaali juuri laski Kestrelin lopettamisen osalta, joten suosituksen ja tavoitehinnan kuuluisi myös laskea. Vai onko Kestrel jonkinlainen Schrödingerin peliprojekti, jonka eteneminen samanaikaisesti tuottaa Remedy-ennusteisiin vapaata kassavirtaa, mutta jonka lopettaminen on Remedylle myös kassavirtapositiivinen tekijä :man_shrugging:

41 tykkäystä

En nyt kerkeä selailemaan rapsoista asiaa, mutta eikös Vanguard/Kestreliin olla suhtauduttu varovaisen posiitivisesti analyysihistoriassa. Mikäli mielikuvani ja muistini ovat oikeassa, niin kuulostaa kummalliselta sanoa, että suhtaudutaan alasajoon varovaisen positiivisesti, kun aiemmin ollaan projektiin suhtauduttu positiivisesti.

1 tykkäys

Mitä jos nyt päätetäänkin itsejulkaista Control2/Condor, ja panostaa muutenkin Alan Waken ja Control-pelibrändin seuraaviin peleihin enemmän, kun ei tarvitse Kestreliin panostaa? Meillä ollut juurikin tuon Kestrelin epävarmuuden vuoksi hyvin pienet rojaltioletukset tuosta hankkeesta, joten nyt voikin olla niin, että tilalle tulee paremman potentiaalin peli. Mutta palataan näihin ennustemuutoksiin sitten, kun tiedetään Control-pelien kohtalosta paremmin.

28 tykkäystä

@Atte_Riikola laskeeko sekä arvostusriski että liiketoimintariski, kun Kestrel lopetettiin?
image

6 tykkäystä

Onko Kestrelin kaatuminen riskin laskua vai realisoitumista. :smiley: Ja riippuuko suunta matriisissa silloin vähän horisontista. Pöydän puhdistus vai näyttö kehnosta kattamisesta. :man_shrugging:

4 tykkäystä

Teron kommentit siitä ettei Kestrelistä olisi oikeasti hiiskuttu mitään pitkään aikaan, mutta kun Vanguardin loppumista pehmennettiin niin asia tuotiin ilmi antaa myös hyvän mahdollisuuden sille että tämä lopettaminen on silmänkääntötemppu. Halutaan siis rauha pyöritellä konseptia ilman että sijoittajat hiillostavat niskaan ja hommaa jatketaan uudella koodinimellä.

Toisaalta voi tämä olla myös päätös oikeasti keskittää resursseja tärkeämpiin projekteihin.

https://tornionpanimo.fi/ahma-beer/

Tornion panimo on valmistanut Remedyn kanssa yhteistyössä Alan Wake 2:sta tuttua Ahma-olutta. Kippis!

37 tykkäystä

Muistan aikoinaan kun Max Payne Remaken sopimus julkistettiin. Meinasi silmät pudota päästä. Niin ihmeissäni olin, että todellako tämän kokoinen studio aikoo pyörittää viittä eri peliä samaan aikaan. Ei siitä mitään tullutkaan. Rönsyt on karsittu ja ensimmäistä kertaa minusta Remedyllä on putkessa järkevä määrä hankkeita. Minun julkaisuarvioilla Control 2 tulee olemaan liian pitkään odottelemassa tuotantoa, että ei tämä nyt vieläkään mitään optimaalista ole. AW3 etenee varmasti putkessa sitten kun muut hankkeet etenevät. Sen aika ei minusta ole vielä. Tulee olemaan liian pitkä väli kakkoseen. Max Payne Remake häiritsee omien pelien tuotantoa, mutta taitaa olla pakollinen paha, jotta konsulttityön tulovirtaa saadaan Remedyn suuntaa. Kovin mielenkiintoinen hanke se ei tulomielessä ole. Kiinnostavampaa olisi jos tuotantoputkessa olisi Condor → Control 2 → Alan Wake 3.

Inderesin ennusteista tippuu kasa dollareita pois ja varmaan jotain alaskirjauksia vielä tulee. En kuitenkaan kovin suurta draamaa tässä näe.

9 tykkäystä

Talousjohtaja lähdössä H1 lopussa uusiin haasteisiin kuuden vuoden jälkeen (aloitti siis 2018). Mielenkiintoista nähdä tuleeko pian tiedotetta minne on menossa (jos siirtyy toiseen pörssiyhtiöön). Remedy puolestaan aloittaa uuden CFO:n etsimisen.

Edit: Täällä olikin @Opa jo huomannut, että siirtyy Evitec Solutions -firmaan.

10 tykkäystä

Ei tämä kyllä mikään maailman paras hetki ole CFO:n lähteä kesken Control-pelibrändien rahoitusneuvotteluja ja tilanteessa, jossa kassanhallinta tulee olemaan lähivuodet kriittistä.

Noh, ehkä ne neuvottelut kuitenkin saatetaan päätökseen kesäkuun loppuun mennessä ja todennäköisesti Remedyllä on jo sisäisesti eri vaihtoehtojen skenariolaskelmat tehty ja vahva näkemys mitkä ovat reunaehdot parhaille vaihtoehdoille.

8 tykkäystä

Tämä riippuu aika pitkälti minkälaisen siivun Remedy saa rojalteista recoupin jälkeen ja mihin alihankintaprojektin tuloja voidaan verrata. Tätä ei tietääkseni ole missään avattu, mutta jos muistelen oikein niin Atte(?) on väläytellyt jopa jotain 20-30% osuutta rojalteista?

Olettaisin Max Payne IP:llä olevan huomattavasti enemmän kysyntää, kuin Alan Wakella. Remedyn saama huomio AW2 arvosteluilla/palkinnoilla tuskin ainakaan negatiivisesti vaikuta kysyntään. Max Payne 3 myi aikanaan ensimmäisen viikon aikana 3 miljoonaa kopiota.

Max Payne 3 had a strong start and managed to sell 3 million copies in the first week of its release, but later the sales stalled and two years after the game’s release it sold 4.5 million copies, which is the last known information about its commercial performance.

Jos oletetaan budjetin olevan AW2 luokkaa (~70M€) niin Max Payne 3:n myyntimäärillä recoup olisi tehty muutamassa päivässä. Mielestäni potentiaalia on tulomielessä aika kivasti JOS tuo siivu rojalteista on lähelläkään tuota spekuloitua 20-30% ja JOS Max Payne IP:lle vielä löytyy kiinnostusta näin pitkän tauon jälkeen.

Nopea laskuharjoitus;

  • Budjetti: 70M
  • Myyntihinta: 60€
  • ALV ja jakelijan osuuksien jälkeen: 36€
  • Myydyt kopiot: 3 miljoonaa
  • Remedyn rojaltit 15%

((36€ * 3 000 000)-70 000 000€) * 0,15 = 5 700 000 €

Myyntihäntä tämänkin pelin osalta jatkunee alennusmyyntien kanssa. Jos kärjistetysti oletetaan että 3M myydyn kopion jälkeen myydään vielä 50% alennuksella 2M kopiota niin rojalteja kertyisi yhteensä 11 100 000€.

Tietysti jos tätä aletaan vertaamaan omien IP:iden mahdollisiin tuottoihin varsinkin jos jollain ilveellä pystytään näitä itse julkaisemaan niin onhan nämä alihankintaprojektien tulot aika mitättömiä. Mutta kuten sanoit tämä taitaa olla tällainen “pakollinen paha”, jolla saadaan rahoitettua toimintoja.

Paljon jossittelua ja spekulointia, mutta mitä muutakaan sitä Remedyn kohdalla voi tehdä.

Edit: laskutoimitukset liian vaikeita niin piti vähän korjailla :see_no_evil:

10 tykkäystä

Remedyn CFO ilmoitti LinkedInissä aloittavansa uuden työn elokuussa. Tuskin vaikutusta Remedyn kannalta, mutta hyvä tiedostaa.

1 tykkäys

Ymmärrän hyvin, että otit esimerkkiin konservatiivisen myyntiarvion, olen siihen itsekin taipuvainen. En nyt ota kantaa siihen, mitä kuvittelen että peli tulee myymään. On täysin mahdollista, että peli floppaa ja myy vain muutaman miljoonan kopion.

On kuitenkin hyvä ymmärtää, että Rockstarin/Take Two:n tavoitteet Max Payne Remakejen myynnille ovat jotain ihan muuta kuin Max Payne 3:n myyntimäärät.

Rockstarin yksinpelijulkaisut* (ei sisällä remastereita) ennen Max Payne Remakeja:

Red Dead Redemption 2 (2018) - Yli 60M kopiota
GTA V (2013) - Yli 195M kopiota
Max Payne 3 (2012)- Yli 4M kopiota, joka kuitenkin oli Take Two:lle floppi. (Huom. Pelin kehitti Rockstar!)
L.A. Noire (2011) - Yli 7.5M kopiota
Red Dead Redemption (2010) - Yli 23M kopiota
GTA IV (2008) - Yli 25M kopiota
Max Payne 2 (2003) - Ei tiedossa, mutta oli Take Two:lle odotuksiin nähden floppi.
Max Payne (2001) - Yli 4M kopiota
*jätetty ennen 2010 julkaistut AA pelit ja GTA:n spinoffit pois

On hyvä huomioida myös, että esim. Yhdysvaltojen videopelimarkkina on karkeasti kymmenkertaistunut vuodesta 2001 (~$10mrd → ~$110mrd). Inflaatiokorjattunakin yli viisinkertaistunut. Max Payne 3:n julkaisustakin yli kaksinkertaistunut.

Luvuista voi pelialan markkinakasvun huomioiden päätellä, että Rockstarin tavoitteet Max Payne Remakeille ovat todennäköisesti huomattavasti korkeammat kuin muutama miljoona kopiota, joka olisi lähinnä kehitys- ja markkinointikulujen recoupaus.

Rockstarin asettama markkinointibudjetti suhteessa kokoknaisbudjettiin (pelinkehitysbudjetti + markkinointibudjetti) on todennäköisesti myös jotain ihan muuta kuin Remedyn tähänastinen n. 15% (Control). Olisin yllättynyt, jos markkinointisuhde olisi alle 50%. Näistä johtaen olisin kovin yllättynyt, jos Rockstarin sisäiset tavoitteet Max Payne Remakelle olisivat alle 10M myydyn kopion tai alle 200% ROI:n.

Tavoiteskenaariossa (~10M kopiota) Remedyn viiden vuoden rojaltituotot olisivat karkeasti n. 30 miljoonaa euroa 20% rojaltioletuksella, olettaen tasaisen pelin myyntihinnan laskun, mutta projektin kokonaistuottoon vaikuttaa moni seikka mm. recouppaako Rockstar kehitysbudjetin marginaalit huomioiden,mikä lopullinen rojaltiosuus Remedyllä on ja miten keskihinta kehittyy. Aten raportin karkea arvio on 20-30% rojaltisuhde Remedylle.

Jos peli möisi sen 10M kopiota (~€30M rojaltit), ja €60M pelinkehitysbudjetilla olisi vaikkapa 15% marginaalilla (€9M), tekisi projekti karkeasti Remedylle ~65% ROI:n (~€40M). Ihan ok toki matalan riskin projektille, mutta jopa tässä hitti-skenaariossa suurin etu projektista lienee strateginen mm. Remedyn (ja RCU:n) brändin kasvattaminen pelaajien tietoisuudessa sekä rahoitusmielessä mahdollistaa ennustettavia rahavirtoja tilanteessa, jossa omat investoinnit peleihin kiihtyvät.

Remedyn pitää kuitenkin ajan kanssa pyrkiä tilanteeseen, jossa jokainen peli tuottaa vähintään 100% ROI:n - mielellään huomattavasti enemmän.

16 tykkäystä

Videopelialaa on tainnut ennemmin vaivata liian pieni inflaatio, ehkä seuraava GTA nostaa yleisesti alan hintatasoa taas pykälällä tai kahdella ylöspäin.

Mitenköhän tälläisten alihankinta projektien ROI:ta kannattaa haarukoida, järkevämpi voisi olla että ynnätään joka vuoden keskimääräinen käyttöpääoma joka on sitoutunut projektiin tai arvio siitä. Jolloin ROI:kin alkaa näyttämään järkevämmältä, vaikkei ehkä ROI olekaan alihankinta projekteille paras mittari, kun suurin menetys on käytetty aika ja vaihtoehtoiskustannus - jota taas käyttämällä koko budjettia jotenkin ehkä huomioidaan.

3 tykkäystä

Yksinkertaistuksen vuoksi käytin samaa ROI-laskentatapaa alihankintaprojektille kuin Remedy FY23-katsauksessaan.


Lähde: https://investors.remedygames.com/app/uploads/2024/03/fy-2023-presentation.pdf

Mutta sama mieltä, että yleisesti ottaen olisi järkevää ajatella alihankintaprojekteja vaihtoehtoiskustannuksen (aika, raha) kautta. Toisaalta tämä Max Payne -projektia nyt on tavallaan turha Remedyn tilanteessa hirveästi kritisoida vaihtoehtoiskustannusten kautta, kun vaatisi aivan massiivisen jättihitin, jotta alihankintaprojekti tuottaisi edes 100% ROI:n eli maksaisi itsensä sekä seuraavan peliprojektin. Lisäksi nykytilanteessa ei nykyisten projektien lisäksi ole a) IP:tä mihin investoida b) kassaa, mitä investoida.

Ennustettava “vähäriskinen” rahavirta mahdollistaa nyt investoinnit Control-pelibrändiin, jotka onnistuessaan sekä aikaistavat että kasvattavat tulevaisuuden kassavirtoja. Lisäksi onnistunut Max Payne pelijulkaisu voi luoda huomattavia positiivisa verkostoefektejä, vaikka taloudelliset hedelmät korjaisi pääosin Rockstar.

5 tykkäystä

Vaikuttaisi siltä, että 7.6. kuullaan lisää Alan Wake 2 DLC:n julkaisuaikataulusta. Aina tietysti pieni mahdollisuus Condor-teaserille, mutta tässä vaiheessa lienee yhä liian aikaista – etenkin kun julkaisijaa ei ole vielä lyöty lukkoon.

Screenshot 2024-05-19 at 19.26.53

https://x.com/SamLakeRMD/status/1791931680955027607

6 tykkäystä