Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Muutamia omia pohdintoja myös Q2 edeltävästi.

Q2’24 ja aiemmat kvartaalit

Vertailukaudella Q2’2023 tuli €1.0M rojalteja (Käytännössä Control + mahdolliset vanhempien pelien sälärojaltit) ja €7.9M kehitysmaksuja eli yhteensä €8.9M liikevaihtoa.

Omat odotukset ovat Aten (€7.5M) kanssa linjassa, siten että arvaan Q2:n olevan Q1:stä heikompi. Oma PS-myyntisijoihin perustuva lottoarvonta-arvausexceli näyttää €1.9M rojalteja, ollen hieman härkäisempi kuin Aten €1.3M. Kokonaisuudessaan uskon, että AWR ja Control on nyt Q2 myynyt jotakuinkin yhtä hyvin kuin Q1, koska Q1 AWR oli käytännössä kokonaan täysihintainen, vrt. runsaat alennukset Q2. Saatan olla väärässä, mutta tulkitsen myös, että nyt Q2:lta Control rojaltit tulisivat entisen sopimuksen mukaan Remedylle, kun Q1:ltä rojalteja tuli vain maaliskuun osalta ja muutoin Controlin kauppahinnasta lienee vähennetty sopimukseen asti kertyneitä saatavia. Toki näiden vanhojen pelien rojaltit eivät ole kovin kiinnostavia isossa kuvassa, mutta tämä kuriositeettina.

Kehitysmaksuja en lähde spekuloimaan, mutta Q1:n 2024:n odotettua korkeampi liikevaihto (€10.8M) ja kehitysmaksut (€9.0M) liittynevät H2 2023 muiden peliprojektien viivästyksiin johtuen siitä, että kehittäjiä jouduttiin pitämään AW2:ssa odotettua pidempään. Täten milestoneja ja tuloutuksia lienee siirtynyt Q4:'23 ltä Q1’24:lle. Teron haastatteluista jos ei suoraan niin ainakin rivien välistä voinee näin tulkita.

Kuten Attekin kirjoittaa, nyt Q2:ssa sikäli mielenkiintoinen tilanne, että kehitysmaksuja ei pitäisi tulla muusta kuin Max Payne -projektista. Tästä saa siis hyvän benchmark-kehitysmaksukvartaalin sille, paljonko yksi täydessä tuotannossa oleva projekti voi tuottaa kehitysmaksuja. Toki milestoneihin liittyynee paljon ajoituksellisia seikkoja eikä yhden kvartaalin perusteella voi paljoa päätellä, mutta jos Control-pelit päätyvät itsejulkaisuun, saa tästä mielenkiintoista dataa kehitysmaksujen suuruudesta.

Uutiset Controlin tulevaisuudesta?

Olen samaa mieltä @Henkka kanssa. Uskoisin, että kaikissa skenaarioissa (itserahoitus & julkaisijakumppani) tapa tai rahoitus, jolla pelit tuodaan markkinoille julkistettaisiin samalla kun Condor aka FBC: Firebreak virallisesti julkistetaan, todennäköisesti jonkin eventin ja trailerin kyljessä. Tällä saadaan suurin hype aikaiseksi. IR ja compliance lasein läpiluettu lehdistötiedote ei liene se seksikkäin tapa saada tieto uudesta pelistä laajalle peliyleisölle. Voin toki olla väärässä, pohdin asiaa vain maalaisjären kantilta.

Gamescom ja/tai mahdollisesti sen jälkeiset Sony/Msoft omat mid-gen eventit lienevät potentiaalisia julkistuskohteita.

AW2 myyntiluvut

Heinäkuun lopun alennuksessa oli yllättävän iso pomppu (20% aiempi alin alennus → nyt 35%). Jonkin verran ihmettelin miksi näin iso pomppu - myyntikäyriä katsomalla uskon, että peli olisi ihan hyvin myynyt myös 25-30% alennuksella. Spekuloin itsekseni voisiko yksi osasyy tässä olla varmistelu siitä, että saavutetaan tietty kappale- tai myyntimilestone ennen Q2 raporttia (2M kopiota ja/tai breakeven?).

Sijoittajilla on paljon epävarmuutta yhtiön ympärillä. Vaikka raportti koskee Q2:sta, uskoisin sen olevan hyvin negatiivinen signaali markkinoille, jos myyntikysymykset ohitetaan kokonaan tai todetaan vain, että peli on “lähes” recoupannut Q2 loppuun mennessä - varsinkin jos Control franchisen kohtalosta ei tule uutta tietoa. Tämä yhdistettynä vielä yleiseen markkinasentimenttiin ja mahdollisesti luvuiltaan heikkoon Q2:een, voi johtaa siihen, että monelta sijoittajalta palaa usko yhtiöön.

Uskon myös, että mikäli neuvotteluja vielä käytäisiin, pitäisi Remedyn johtoa kiinnostaa jonkin verran yhtiön markkina-arvo. Jos se on poljettu täysin pohjamutiin, tekee tämä neuvotteluasemasta tukalan, kun toinen osapuoli tietää, että anti olisi yhtiölle erittäin kallis, mikä tarjoaisi julkaisijaosapuolelle kovan vivun neuvotteluissa. Tämä riippumatta siitä kiinnostaako yhtiötä anti tai ei. Tästä syystä olisi ainakin Remedyn intresseissä antaa jotain positiivista signaalia Q2:ssa markkinalle. Pelkkä Teron “projektit etenevät vauhdilla” ilman tietoa julkaisuikkunoista ei liene riittävä.

Kaikki kirjoittamani on toki puhdasta spekulaatiota - voi myös olla, että sopimukset ovat allekirjoitusta vaille valmiit - tai sitten ei. Sinänsä haastatteluissa Tero on signaloinut alusta asti, että yhtiö tekee rauhassa päätökset. Tämä lienee myös viisasta, mikäli Teron signaloima kiinnostus usealta osapuolelta pitää paikkaansa. Tällöi toki vaihtoehdot kannattaa rauhassa kilpailuttaa toisiaan vastaan. Kassa toki hupenee, mutta ei sen puolesta mitään pikaratkaisua ole tässä myöskään välttämättä tarvinnut tehdä.

26 tykkäystä

Minä veikkaan, että Remedymäisesti myyntiluvuista todetaan jotain malliin “Recoup on lähellä”.

Microsoftilta ei näillä näkymin tule rautapäivitystä tässä sukupolvessa, ovat sen itse sanoneet eikä huhujakaan ole ollut. Tuskin mitään isompaa tilaisuutta pitävät loppuvuonna. Sen sijaan PS5 Pro joulumarkkinoille on julkinen salaisuus. Pitäähän se jossain julkistaa, ehkä syyskuu voisi olla ajankohtainen? Gamescon on aina ollut lähinnä jo julkistettujen pelien esittelyä. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Remedy siellä olisi esillä.

2 tykkäystä

Kyllä heiltä ainakin vuodentakaisessa FTC leakissa oli tarkoitus tulla mid-gen refresh ‘Brooklin’, joka piti alunperin kesällä paljastaa ja tulla holiday-kauteen myytäväksi.

Sonyn PS5 Pro paljastettaneen syksyn 2024
Playstation Showcasessa.

On toki täysin mahdollista, että Xbox muuttanut strategiaansa, ja skippaa midgen päivitykset keskittyen next-geniin, kun hävisivät tämän konsolisukupolven niin rankasti. Tästäkin huhuja on ollut.

Tällä ei nyt toisaalta ole sinänsä väliä, kun Xboxilta tulee loppuvuodelle todennäköisesti joka tapauksessa syksylle tai myöhemmin uusi showcase, joka potentiaalinen Gamepass-Condor paljastus, vaikkei siinä rautapäivityksisiä esiteltäisi. Xboxilla nyt vahva pelitarjonta tulossa, ja tuskin haluavat Sonylle kaikkea syksyn palstatilaa luovuttaa.

3 tykkäystä

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b4cc75994a4d53a7fe0dd504fdfd1321a&lang=fi&src=listed

Muutos Remedyn johtoryhmässä: Santtu Kallionpää on nimitetty talousjohtajaksi
Remedy Entertainment Oyj (“Remedy”) on nimittänyt Santtu Kallionpään talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa uudessa roolissaan 14.10.2024, raportoi toimitusjohtaja Tero Virtalalle ja työskentelee Suomessa.

Kallionpää on toiminut Fazer Makeisten VP Finance and Business control -roolissa. Hänellä on diplomi-insinöörin tutkinto Helsingin teknillisestä korkeakoulusta.

“Olen iloinen voidessani toivottaa Santtu Kallionpään tervetulleeksi Remedylle ja johtoryhmäämme. Taloudellisen asiantuntemuksensa lisäksi hänellä on kokemusta kuluttajaliiketoiminnasta sisältäen strategisten projektien ohjaamista, liiketoiminnan kehittämistä, sekä keskeisten toimintojen suorituskyvyn johtamista. Nämä ovat Remedylle arvokkaita osaamisalueita ja keskeisiä taitoja. Santtu tulee olemaan hyvä johtaja ja kumppani sekä peli- että tukitiimeillemme”, sanoi Remedyn toimitusjohtaja Tero Virtala.

”Olen innoissani saadessani liittyä maailmanluokan peliyhtiöön, jolla on erittäin mielenkiintoisia tulevaisuuden mahdollisuuksia. Odotan innolla yhteistyötä lahjakkaiden Remedyläisten kanssa”, kommentoi Santtu Kallionpää.

Santtu Kallionpää korvaa Remedyn aiemman talousjohtajan Terhi Kaupin, joka jätti yhtiön aiemmin tiedotetun mukaisesti kesäkuussa.

Kallionpään aloitettua Remedyn johtoryhmään kuuluvat seuraavat jäsenet ja roolit:

• Tero Virtala, toimitusjohtaja

• Santtu Kallionpää, talousjohtaja

• Markus Mäki, tuotejohtaja

• Sami Järvi, luova johtaja

• Mikael Kasurinen, luova johtaja

• Johannes Paloheimo, kaupallinen johtaja

• Mika Vehkala, teknologiajohtaja

20 tykkäystä

Juuri starttaillaan liveä. Tervetuloa linjoille!

12 tykkäystä

Q2:

  • Liikevaihto nousi 16,2 prosenttia 10,3 (8,9) miljoonaan euroon.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -2,4 (-4,1) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -3,2 (-4,8) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -31,0 (-53,8) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 0,9 (-7,0) miljoonaa euroa.

H1:

  • Liikevaihto nousi 33,7 prosenttia ja oli 21,1 (15,8) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -3,6 (-8,9) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -5,3 (-10,4) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -25,0 (-65,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 4,2 (-11,0) miljoonaa euroa.

Teron kommenteista:

Tämän raportin julkaisuhetkellä Alan Wake 2 on kattanut suurimman osan kehitys- ja markkinointikuluistaan (recoup).

Koodinimi Condor on täydessä tuotannossa. Kehitystiimi on työskennellyt useiden karttojen ja erilaisten tehtävätyyppien parissa, ja olemme järjestäneet kasvavan määrän sisäisiä ja rajattuja ulkoisia pelitestejä ominaisuuksien validoimiseksi ja palautteen keräämiseksi.

Control 2 on siirtynyt production readiness -vaiheeseen. Kehitystiimi ylsi tärkeään rajapyykkiin toimittaessaan pelistä kehitysversion, joka esittelee useita tärkeitä pelin ominaisuuksia pelattavassa muodossa. Tämä on tukenut käynnissä olevia liiketoimitaneuvotteluja. Kehitystiimi keskittyy seuraavaksi skaalaamaan projektin tuotantoa.

Max Payne 1&2 remake siirtyi production readiness -vaiheesta täyteen tuotantoon. Kehitystiimi on työskennellyt kehittääkseen pelistä varhaisen vaiheen alusta loppuun asti toimivan version.

Olemme punninneet itsejulkaisua ja siihen liittyviä liiketoimintamalleja sekä keskustelleet erilaisista julkaisukumppanimahdollisuuksista. Valmistaudumme ottamaan merkittävämpää roolia kahden pelibrändimme kasvattamisessa, ja erityisesti tavassa, jolla kaupallistamme, markkinoimme ja julkaisemme pelejämme. Odotamme pääsevämme jakamaan strategiastamme lisää vuoden loppua kohden.

27 tykkäystä

Valmistaudumme ottamaan merkittävämpää roolia kahden pelibrändimme kasvattamisessa, ja erityisesti tavassa, jolla kaupallistamme, markkinoimme ja julkaisemme pelejämme. Odotamme pääsevämme jakamaan strategiastamme lisää vuoden loppua kohden.

Omaan silmään tämä kuulostaa siltä, että vähintään co-publishing -roolia Remedy neuvotteluissa hakee. Gamescomissa tuskin vielä kuullaan mitään – kenties The Game Awardsiin on jo mainospaikat varattu.

Se, että Alan Wake 2 ei ole vieläkään recoupannut, on kyllä pettymys. Alennuskampanjoita on ollut, mutta yhtenä tekijänä kenties markkinointi ei ole ollut riittävää. Milloinkohan Epic julkistaisi jotain myyntilukuja…

17 tykkäystä

Tärkeä huomata, että kyseessä ei ole Q2 päättymisen hetki 30.6.2024, vaan tämä päivä 9.8.2024. Tämä ainakin itselleni pettymys. En sitten tiedä onko ‘suurimman osan’ -ilmaisun jälkeen vielä muita ilmaisumuotoja ‘lähes’ tms, mutta viittaisiko tämä nyt sitten, että ainakin 80% recoupattu?

Yksi mitä pohdin, että kun vasta muutama kvartaali sitten sijoittajille tuli tietoon, ettei AW-brändiin liity jatkojulkaisusitoumuksia Epicin osalta, niin pohdin onkohan tässä Remedy jossain vaiheessa neuvotellut itselleen nämä oikeudet esim. pelin ennen julkaisua tapahtuneen kohtalaisen heikon ennakkomyynnin aikana, koska tämä tieto ei ollut sijoittajien tiedossa esim. pelin julkaisuhetkellä. Hyvä myös muistaa, että vastoin odotuksia, Remedyhän kehitti AW2:sta tuotannon loppuhetkillä omaan pussiin ja Epicin kehitysmaksut Teron sanoin keskittyivät pelin alku ja keskivaiheille. Tämä voi tarkoittaa että kehitysbudjetti paukkui. Vaikka pelin suunniteltu julkaisuaikataulu piti, oli henkilöstötarve projektissa pidempään isompi kuin mitä ennakoivat.

Tai sitten kehitysbudjetti on ollut siellä €60-65M hujakoilla eikä sitä lähempänä €50-60M, mitä ehkä alunperin ennakoitiin. En usko markkinointikulkujen olevan ainakana merkittävästi yli 30% kehitysbudjetista, mutta nähtäväksi jää.

Toisaalta kaikki peliprojektit näyttävät ainakin paperilla etenevän, eikä glassdoorissa ole tänä vuonna enää juuri valiteltu mahdottomasta peliprojektitaakasta (keski- ja yläjohdosta kylläkin). Erityisesti Max Payne kehitysmaksut yllättävän isot. Liekö kehitysvauhdissa otettu edellisenkin kvartaalin jälkeen kiinni edelleen viime vuoden hidasteita ja saavutettu vielä jotain sellaisia milestoneja, joita oli jo aiemmin tarkoitus saavuttaa. Jälkiviisaana tämä peliportfolion fokusoituminen ja Kestrelin kuoppaaminen näyttää oikealta ratkaisulta - kenties olisi päätöksen myös jkv aikaisemminkin tehdä, mutta eipä tuossa isoa tiimiä toisaalta koskaan ollut.

Olemme punninneet itsejulkaisua ja siihen liittyviä liiketoimintamalleja sekä keskustelleet erilaisista julkaisukumppanimahdollisuuksista.

Näyttää siltä, että tähtäävät edelleen ensisijaisesti itsejulkaisuun, mutta joo vähintään co-publishing -malliin, jos raha liian kallista tai ehdot liian huonoja.

Tero taisi lähihaastatteluissa todeta, että jatko-osa ensisijaisesti laskee kyseisen peliprojektin riskiä, kun on jo fanikuntaa, jotka ennakkotilaavat. Peli voi myös myydä fanikunnasta johtuen paremmin heikoimmilla peliarvosteluilla. Molemmat siis tasaavat tuota ‘recoup’ riskiä, mutta kaupallisen hitin aikaansaamiseksi vaikutus vähäisempi. Toisaalta Control 2 jos jokin projekti pitäisi kyllä saada mahdollisimman korkea rojalti-osuus tai mieluiten itsejulkaisu, koska projektin riskitaso edellä mainituista syistä huomattavasti pienempi kuin esim. AW2 tai Control.

13 tykkäystä

Tässä vielä tulostaulukko ja livestä voi käydä tarkempia kommentteja kuuntelemassa ennen maanantain päivitystä.

image

Max Paynesta tulleet kehitysmaksut olleet kyllä Q2:lla niin korkealla tasolla, että hyvin varmasti neljännekselle on ajoittunut jonkinlainen milestone-maksu, kun hanke on edennyt täyteen tuotantoon.

Kommentit AW2:n myynnistä jäivät kyllä hieman valjuiksi, kun nyt ei tiedetä, onko budjetti oletuksia isompi, vai myyntimäärät / pelin keskihinta jäljessä odotuksia. Nyt tosiaan sanamuotojen muutos merkittävästä suurimpaan osaan viittaa siihen, että yli 80 % on recoupattu. Mutta on mahdollista, että sanavarastosta löytyisi vielä “lähes” :sweat_smile: Eli jossain yli 80 %:ssa tällä hetkellä mennään…

Condoriin ja Control 2:een liittyen kommentit julkaisumuodosta näyttävät juurikin viittaavan siihen, että vähintään yhteisjulkaisumallilla tullaan hankkeet tekemään. Eli täysin partnerin rahoittama ja julkaisema vaihtoehto on poissa pöydältä, mikä nyt ei ole millään tavoin yllätys aiempienkaan kommenttien valossa.

21 tykkäystä

En ole seurannut Remedyä tarpeeksi kommentoidakseni AW2:n kehitysbudjettia, mutta jos se nyt sitten olisi ollut sen 60meur, huomioikaa myös markkinointikulut (kuten osarikin ne erittelee). Ison nimen AAA-peleillä markkinointibudjetti voi olla varsinaisia kehityskustannuksia suurempikin, AW2:lla vetäisin hatusta 20-40% kehityksestä. Ja nämähän ovat toki jossain kapasiteetissa jatkuvia kuluja. Yllättyisin, jos ollaan recoupissa lähellä 80 prosenttia.

Suurin osa on kirjaimellisesti vähintään > 50%, mutta toki jos näin sanottaisiin alle 55%:sta, tulisi aika paha maku suuhun sellaisesta muotoilusta. 60-70% kuulostaa itselleni realistiselta niin, että kyseisellä ilmaisulla voi esitellä pettymystä.

Edit: Noh, kananmunaa naamalleni: en tiennyt että aiemmin tiedotettu “merkittävä osa” oltiin rajattu 50-80% asteikolle, ja nyt vastaavasti Aten haastattelussa tosiaan selvennettiin, että “suurin osa” tarkoittaa sitä parempaa. Hyvä homma!

5 tykkäystä

Pystyisiköhän tätä tietoa hieman kalastelemaan Terolta haastattelusta? :smiley:

11 tykkäystä

Karhuisemmalla puolella leiriä olevalle AW2 myyntiluvut eivät olleet yllätys. Sanamuoto voisi viitata johonkin luokkaa 85 % olevaan tilanteeseen. Minusta ei ole ollenkaan selvää, että recoup tapahtuisi Q3 eli seuraavan vajaan kahden kuukauden aikana. Voi venyä Q4:lle. Rojaltit tulevat viiveellä, kuten Controlin osalta nähtiin, joten pidän mahdollisena että niitä tulee vasta ensi vuonna.

Noin muuten tilanne tuotantojen suhteen näyttää paremmalta kuin se on koskaan näyttänyt. Pisteet siitä, että on kaksi peliä tuotannossa ja näyttää selvältä, että myös Control 2 pääsee tuotantoon heti kun väkeä vapautuu. Siihen menee vielä aikaa, koska kolmea peliä samaan aikaan tuotannossa ei tule olemaan.

10 tykkäystä

Eli lyhyesti yhtiön termokset myyvät hyvin, mutta pelit ei.
Nyt ollaan jo elokuussa eikä AW2 vieläkään recoupannut, joten eihän tämä ole hyvä uutinen ja tällä vauhdilla tekee tiukkaa recoupata loput edes Q3 aikana.

12 tykkäystä

Mielenkiintoista ettei 5-6kk neuvottelujen jälkeen mitään vaihtoehtoa itsejulkaisun ja kumppanuuksien osalta ei nähtävästi ole vielä rajattu pois. Hyvä neuvottelustrategia sinänsä, ja tätä asetelmaa varmaan haettiinkin neuvottelun alkaessa, että voi toisen vaihtoehdon sanoa olevan aina avoinna, jos tarpeeksi hyvää tarjousta ei tule. Neuvotteluvoimaa kasvattaa, että aina on valmius tehdä toinen.

Kyllä siellä aika isolla pensselillä tunnutaan maalaavan koko yrityksen tulevaisuudesta, eikä vain Control pelisarjasta, että näin kauan on kestänyt. Uskon edelleen, että ideaalisti haetaan kumppania, joka tukee koko Remedy universumia, aka kaikkia Remedyn pelejä ja niiden julkaisuja nyt ja tulevaisuudessa kokonaisuutena. Itsejulkaisu tästä perspektiivistä on kaikkien peliprojektien rahoituksen ja uuden osaamisen rakentamisen osalta on liian suuri riskiprofiililtaan, ja ei palvele sitä ajatusta että Remedyversestä saadaan suurin arvo useiden rinnakkaisten pelisarjojen kasvaessa.

Tästä saa välimuotoja rakennettua co-publishing malleilla, mutta historiallisesti on vaikea nähdä, että kaikkia IP ja kaupallisiaoikeuksia saataisiin silloin pidettyä. Niiden hajauttaminen pitkässä juoksussa arvonluonnin osalta tuntuisi typerältä, kun ne nyt kerrankin on kaikki saatu Remedyn haltuun.

Itse pidän suuremman julkaisijan kanssa partnerisoitumista koko Remedyversen osalta edelleen parhaana vaihtoehtona. Ja ei siellä varmaan mahdottoman huonoja tarjouksia ole tullut, jos itsejulkaisuun ei tässä ajassa ole vielä päädytty. Itse spekuloin vielä ostotarjouksella vain sen takia että yo. vaihtoehto näyttää järkevimmältä, mutta sijoittajien kannalta olisi tuon myötä ns. lukittauduttu yhteen ostajaan Remedyn osalta julkisena osakeyhtiönä sen loppu elinkaareksi, eli sen pitäisi tapahtua nyt eikä myöhemmin. Siinä mielessä itsejulkaisu olisi mielekkäämpi, mutta riskisempi sijoittajan osalta jos kaikki oikeudet pelisarjoihin saadaan pidettyä.

Odottava on tunnelma. E: typoja

18 tykkäystä

Tuntus äkkiseltään olevan vauhti päällä Max Paynen kanssa…aikovatko saada valmiiks sen ennen ku GTA6…vois olla tosi hyvä ikkuna myynneille.

3 tykkäystä

Tässä vielä Teron haastis. :slight_smile:

00:00 Toinen neljännes
03:55 Alan Wake 2
06:40 Condor
07:39 Max Payne
08:55 Kehitysmaksut
09:55 Control 2
12:00 Julkaisuneuvottelut
14:45 Resurssit

29 tykkäystä

Tässä vielä kiireisille kuvayhteenveto haastattelusta:

Disclaimer: Meemi kieli poskella ja kaikella rakkaudella tehty, ja ilmeet täysin tarkoitushakuisesti poimittu mielivaltaisista kohdista :heart:

56 tykkäystä

Jos katsotaan isoa kuvaa, eikä vain Remedyä, niin todettava, että peliala ongelmissa.

Kuluttajien ostovoima laskenut, pelataan pidempään vanhoja pelejä, uusien pelien myynti laskenut merkittävästi ja kaikki konsolivalmistajat ongelmissa. PC:llä kilpailu aivan järkyttävää kovaa ja erottautuminen vaikeaa.

Kun raha oli halpaa, uudet live service pelit tuottivat hetkessä miljoonia ja Blackrockit ja Vanguardit painostivat kaikkia käynnistämään tuottoisempia hankkeita, jopa Remedy noudatti käskyä ja lähti tälle tielle.

CrossFireX oli täydellinen katastrofi, eikä siitä opittu mitään. Vanguardia iteroitiin 6 vuotta, kunnes rahoittaja totesi, ettei tästä mitään tule ja nyt sitten meillä jäljellä vielä tämä Condor, joka perustuu Controlin vihatuimpaan osa-alueeseen eli radiant questeihin, joiden kehittäjä pitäisi viedä saunan taakse.

Condor live service peli oli varmasti hyvä ajatus 5 vuotta sitten, mutta jokainen yksinpeleistään tunnettu pelistudio, joka lähtenyt tälle tielle, epämukavuusalueelleen, epäonnistunut täydellisesti - Bioware, Bungie, Rocksteady, kaikki sulkevat kohta ovensa. Ne harvat pelit, jotka onnistuneet, kuolevat hyvinkin nopeasti eikä kenellekään rahaa eikä kompetenssia haastaa isoja pelejä, joilla miljoonia pelaajia. Suurin osa projekteista julkaistaan puolivalmiina toivoen, että pelaajat hyväksyvät keskinkertaisuuden ja hetken päästä pyydellään anteeksi miksi kävi näin.

Voiko joku oikeasti perustella miksi tätä Condor projektia ylipäänsä tulisi jatkaa ja miksi se olisi taloudellisesti järkevää?

Hanke polttaa rahaa joka kvartaali, menestysmahdollisuus on luokkaa 0,1% ja Remedyllä ei resursseja, eikä kykyä tukea peliä, jos se jostain syystä räjäyttäisi pankin heti aluksi. Remedyhän on onnistunut erityisesti siinä, että pelit myyvät pitkään ja tasaisesti, mutta live service pelin pitää tulla uunista ulos kuumana, lämpöä pitäisi pitää yllä ja ruokkia vahvalla kiertoilmalla, mutta Remedyllä tällä hetkellä tarjolla vain pakastin. Kun huomioidaan kuinka heikosti KAIKKI uudet julkaisut tällä hetkellä myyvät, uuden flopin todennäköisyys kasvaa päivittäin. Korkealla ei ole myöskään odotukset Max Payne remaken suhteen, kun eivät nämä remaket myöskään saaneet tuulta viime aikoina alleen.

Kaikki projektit etenevät tuotantoputkessa, mutta onko kukaan Remedyllä pysähtynyt kysymään ovatko nämä varmasti ne oikeat projektit joiden avulla tehdään positiivista tulosta?

Max Payne on projekti, joka halutaan tehdä, koska osa yhtiön historiaa. Condoriin satsattu resursseja, eikä kukaan uskalla sanoa ääneen, että tämä huono idea ja Control 2 vasta suunnitteluasteella, eikä etene, ennen kuin resurssit vapautuvat muista hankkeista. AW3 olisi järkevä projekti juuri nyt, mutta sen kehitykseen ei resursseja eikä rahaa.

Puheissa, hartioissa ja paperilla kaikki näyttää kyllä ihan hyvältä, mutta jos portfoliota miettii edes hetken, niin sen seurauksena jopa Inderes joutuu potkimaan kahvitermoksensa 2040 luvulle.
:bear:

50 tykkäystä

Taattua Trivial-karhuilua :bear: Voi olla, että astun nyt karhuansaan :smiley:

100% samaa mieltä. Lisäisin ehkä vielä sen näkökulman, että koronabuumissa pelimarkkinan kasvaessa ja rahan ollessa ilmaista niin pelinkehittäjien talentti ei tuosta noin vaan riitä vastaamaan senhetkisiä alan investointitarpeita. Lopputulos näkyy siten, että pelimarkkina ollut kuluttajien aikaan ja rahaan nähden ylisaturoitunut peleillä, joista vielä valtaosa ollut täyttä kuraa. Osittain siksi, että julkaisijat eivät ota taiteellisia tai muita riskejä ja osittain koska nämä vähäriskiset ja geneeriset pelit on kaiken lisäksi tehty alan ajallista keskivertoa heikommalla osaamispääomalla yhdistettynä nopeaan etätyökulttuuriin, jossa perusfirman sisäinen kommunikointi palaa päiväkotitasoiseksi.

Tämä on samalla pieni positiivinen mahdollisuus muutoin kuraisessa markkinatilanteessa Remedyn kaltaiselle yhtiölle, erottautua joukosta, vaikka Alan Wake 2 ei vielä tätä lupausta toteuttanut kaupalliselta osin.

Samaa mieltä, että viimeaikainen isojen ja pienempien pelistudioiden live-service träcki ei kovin mairitteleva ole. Mikään ei myöskään kuitenkaan viittaa siihen, että peliexecutivien ja julkaisijoiden exceleissä kultaisen neulan etsiminen heinäsuovasta eli palvelumallipelilottojen suosiminen yksinpelien jatko-osien kustannuksella tulavaisuudessa mihinkään muuttuisi. Esimerkiksi Case Hogwarts Legacy - vuoden 2022 myydyimpiä pelejä 22M kopiota → WB vannoo tekee jatko-osasta palvelumallisen.

Tero viestinyt, että Remedyllä on jokin ‘secret sauce’ Co-op PvE-genreen. Jos tällaista ei olisi, ei liene järkeä geneeristä peliä heittää ylisaturoituneelle markkinalle. Jos secret sauce kuitenkin on, sijoittajan kannalta peliä tuskin kannattaa viime metreillä kuopata, vaan heittää noppaa ja katsoa miten käy. Auttaako ‘secret sauce’ sitten erottumaan joukosta paitsi taiteellisesti myös kaupallisesti? Mahdotonta spekuloida, aika näyttää.

Peli on jo toista kvartaalia tuotannossa. Lähtökohtaisesti kalliissa tuotantovaiheessa olevan pelin peruuttaminen olisi äärisurkeaa pelisuunnittelua/-kehittämistä ja liiketoimintaa. Sijoittajan kannattanee hyvin tarkasti miettiä kannattaako pitää rahansa jo muutenkin valmiiksi riskisissä peliyhtiöissä, jotka sen päälle moninkertaistavat riskitasoa surkealla projektinhallinnalla, jossa tuotannosta alaskirjataan tavaraa.

Remedyllä Kestrel/Vanguard toki alaskirjattiin, mutta vuosien kehitysajasta huolimatta projektitiimi pysyi pienenä ja peli oli varhaisissa esituotantovaiheissa. Muutama kvartaalia tuotantoa kuitenkin vastaa nopeasti usean vuoden varhaisia esituotantovaiheita kuluissa.

Toisaalta onhan näitä tuotannosta poisvetoja esim. länsinaapurissakin viime aikoina nähty ja lienee jokin nollaa suurempi todennäköisyys myös Remedyn osalta olemassa, mutta jo pelkästään menossa olevien kumppani-/rahoitusneuvotteluja ajatellen olisi alaskirjaus valtava maali omaan verkkoon ja tietoinen oman neuvotteluaseman heikentäminen kriittisellä hetkellä.

Mutta hypoteettisesti pelin alaskirjaus ajatellen: Oliko Q4 vai Q1, kun kysymys oli webcastissa - Tero vahvisti, että Control 2 ja Condorin pelinkehitysbudjetit eivät ole muuttuneet julkaisuoikeuksien takaisinoston yhteydestä. Toisin sanoen Condorin pelinkehitysbudjetti on €25M (+markkinointi-/julkaisukulut).

Hypoteettisellä €40 bruttomyyntihinnalla ja itsejulkaisuna, peli vaatisi n. 0.65-1M myytyä kopiota breakeveniin. Ei mikään massiivinen määrä siis. 0.65M kopion nettomyynti kattaa €25M pelinkehitysbudjetin, loppu sitten on markkinointi/julkaisubudjettia. Oletuksina 13% ALV ja 30% jakelukustannus.

Jopa Alan Wake Remastered on myynyt yli 1.5M kopiota tässä vaiheessa, toki matalammalla hintapisteellä. Vaikka AW2 ei kaupallinen hitti ole, on sitä kautta silti tullut uusia Remedy/RCU-faneja, mutta ehkä kuitenkin tärkeimpänä tekijänä alkuperäistä Controlia on todennäköisesti pelannut yli 20M pelaajaa. (edellisin tarkka tieto 16.5M pelaajaa 12/2022).

Toisin sanoen, Controlin (ja RCU:n) tavoittavuus ja tunnettuus tasaa mielestäni huomattavasti pelijulkaisun taloudellisia riskejä, jos edes jokseenkin laadukasta tavaraa tulee ulos - tai ehkä jopa tästä riippumatta. Samanaikaisesti todennäköisesti yli 50% pelinkehitysbudjetista lienee jo käytetty. Jos oletetaan, että budjetista vaikka tasan 50% olisi käytetty, saadaan alaskirjausta parempi tilanne jo parlla sadallatuhannella kopiolla.

Ja pelin julkaisuikkunasta - kuten täällä useasti todettu, pitänee pelin tulla H1’25 (mielellään Q1’25) ulos, muuten Remedyn tuotantoputki sakkaa (olisi 3 peliä tuotannossa samanaikaisesti), joten voinee oletettaa, että Remedyn sisäinen tavoite julkaisulle on H1’25.

Näillä tiedoilla voi sitten jokainen itse arvioida mielekkyyttä alaskirjata projektia tässä vaiheessa vrt. esim. pelin myyntipotentiaalin alalaita. Kaupallista hittiä Condorista ei tietenkään välttämättä tule, mutta tässä alaskirjauspohdinnassa pelin potentiaalisen myyntirangen alalaita lienee se kiinnostava komponentti.

En itse odota pelistä kaupallista hittiä. Omissa exceleissä, jotka eivät toki perustu muuhun kuin mutuiluun, peli tekee varsin ‘meh’ 2x lifetime ROI:n, eli nippa nappa yhtiön omaan minimitavoitteeseen.

Kassan loppumista on foorumilla huudettu niin kauan kuin Remedy-ketju on ollut olemassa. Toki kassa tässä hiljakseen vähenee, kun tällä hetkellä 2-3 peliä (Condor, Control 2 ± AW2 DLC) rahoitetaan omasta pussista ja Control julkaisuoikeuksista on vielä €6.6M maksettavaa.

Mielestäni Remedyn on kuitenkin osoittanut tähän asti hyvää kassanhallintaa yhtilön pörssitaipaleen aikana. Toki siinä mielessä, jos kumppanuus/rahoitusneuvottelut nyt katkeaisivat ja/tai Condor julkaisu siirtyisi esim. H2/25 tai myöhemmäs, niin huoli kassasta olisi ehdottoman perusteltu.

Tärkein asia sijoittajalle lienee nyt katsoa millä ehdoin mahdolliset Control-kumppanuudet toteutetaan ja arvioida miten ne vaikuttavat yhtiön tulevaisuuden kassatilanteeseen.

Voi tuohon 0.1%:een ehkä kuitenkin 1-2 nollaa lisätä (1-10%), niin ollaan ehkä hieman lähempänä realismia, jos tällä tarkoitetaan kaupallista hittin (>4-5x ROI) todennäköisyyttä.

Palvelumallisten pelien tukemiseen: Jos esim. Condorin budjetti ja kehityshenkilöstö olisi surullisenkuuluisaa AAAA-tasoa tasoa (R.I.P. Skull & Bones), niin on totta, että pelin pitäisi heti ja jatkossakin myydä suuria määriä, jotta pelistä tulee järkevä ROI.

Ehkä tätä järkevämpi verrokki olisi kuitenkin ‘AA’ tasoiset Helldivers 2 tai Remnant pelisarjat - molemmat siellä €40 hintatasossa ja <100 hlö tiimien tekemiä ja oletetuilla alle €100M kehitysbudjeteilla.

Helldivers 2 möi 12M kopiota 3kk:ssa. Tämä tekisi €35 yksikköbruttohinnalla nettomyyntiä jo kevyet €260M (oletuksena 13% VAT, 30% jakelu/platform kustannus).

Vastaavasti Remnant 2 möi 2M kopiota muutamassa kuukaudessa. Tästäkin nettomyyntiä samoin oletuksin vajaa €45M.

Molemmat yllä olevat oletukset siis ilman minkäänlaista merkittävää Deluxe/mikromaksu tai muuta oheismyyntiä, jotka näissä peleissä varsin merkittäviä, vaan puhtaasti base-kopioiiden myynnistä. Näistä luonnollisesti tuo Remnant 2 lienee se järkevämpi verrokki Condorille. Saman myyntitason saavuttaminen samassa ajassa olisi suorastaan huippusuoritus.

Näissä AA-tekeleissä se, että myyntihäntä laskee nopeasti ei mielestäni ole mikään huolenaihe. AA-pelien ensisijainen tavoite on myydä kopioita, ja sitten pienimuotoisilla lisäsisällöillä yrittää lypsätä maksimaalisella panos/tuottosuhteella. Tuottokäyrät ov siis hyvin etupainotteisia AA-palvelumallisilla peleillä vrt. AAAA-pelit, joissa tavoitellaan tasaista vahvaa ja pitkää tuottokäyrää. (Case EA:pelit tai Mortal Kombat, joissa peruspeli menee äkkiä valtavaan alennukseen, mutta peli pysyy tasaisesti huippumyyntisijoilla, koska mikromaksukoneisto jauhaa.

Ei näissä AA-projekteissä ole mitenkään realistista tehokkaasti skaalata näitä tiimejä yhtäkkiä 50hlö:stä useiden satojen ihmisten kokoisiksi, jos pelistä tuleekin hitti. Tai voihan tiimejä aina skaalata, mutta output ei välttämättä kasva lähelläkään samassa suhteessa kuin henkilöstömäärä.

Tämä on sitten pelinkehittäjän/julkaisjjan riskinhallintaa lähtevätkö AAA(A)-liveservice linjalle (EA:n urheilupelit, GTA, Skull & Bones, Destiny, Marathon jne) vai AA-linjalle (Deeprock Galactic, Remnant, Condor, Helldivers jne).

AA ja AAA(A) palvelumallisia pelejä ei voi mielestäni kohdella samalla tavalla, eikä Condorin tasoisen pelin ole mielestäni koskaan tarkoitus massiivisesti skaalata sisällöntuotantoa tai tavoitella erityisen vahvaa myyntihäntää jos pelistä tulisikin kaupallinen hitti. Toki menestystilanteessa tiimiä ja sisältöjä tottakai kasvatetaan ja skaalataan, mutta pelaajien lyhyen keskittymiskyvyn ja dopamiinihyrähdysten vauhtiin skaalaus ei kerkeä millään mukaan - ei siihen Arrowhead/Helldivers kyennyt edes Sonyn tukemana.

En ehkä ymmärrä mitä negatiivista siinä on, että Max Payne on osana yhtiön historiaa, mielestäni se on vain nettoplussa. Jos peli menestyy, yhdistää suuri yleisö pelin Remedyyn eikä Rockstariin, vaikka jälkimmäinen kerääkin menestystapauksessa suurimmat hillot. Jos moniprojektimalli jollain tasolla pitää, on kuitenkin kaikki pelinkehittäjätunnettuus plussaa kasvattamaan fanikuntaa Remedyn kaltaiselle yhtiölle, jonka pelien ennakkomyynnit ovat toistaiseksi olleet kovin vaatimattomia.

Max Payne Remakejen myyntitavoitteet ovat aivan eri tasolla kuin AW2:n. Tämän voi päätellä niin tuotantobudjetista kuin rahoittajasta. Ei Rockstarin ole järkeä rahoitta pelejä, joilla parin miljoonan kopion myyntitavoite. Pelille voi nopeasti laskea korkean myyntitavoitteen. 3X ROI tarkoittaa €90M pelinkehitys+markkinointibudjetille (€60M pelinkehitys + 50% markkinointa päälle). €60 yksikköbruttohinnalla reilua 7M myytyä kopiota. Toki Rockstar kantaa niin riskin kuin hillot, jos peli menestyy, mutta eihän tälle projektille kai ole mitään realistisesti mitään vaihtoehtoista projektia paremmalla tuottopotentiaalilla tai verkostoefektillä. Uusi IP? Ei Remedy eikä kukaan muukaan tässä markkinatilanteessa sellaista helpolla rahoita. Jokin muu alihankintaprojekti? Tuskin mikään kasvattaisi Remedyn brändiarvio yhtä paljon kuin Max Payne pelisarja. Myös action-gameplayhin panostaminen on mielestäni tärkeää, kun Remedyn pelien gameplay on Controlia lukuunottamatta mennyt tarina gameplaytä edellä, millä lienee myyntiin vaikutusta. In any case, en kyllä itse keksi mikä se vaihtoehtoisprojekti paremmalla potentiaalilla Remedylle olisi, huomioiden yhtiön kassatilanne ja julkaisijoiden rahoitustilanne uusien IP:n suhteen.

Condor on se riskisin peli nykyisistä peliprojekteista, siitä ollaan samaan mieltä. Sen myyntipotentiaalin haarukka lienee niin laaja, ettei tässä vaiheessa ilman mitään tietoa, trailereita yms pelistä ole järkevää asiaa spekuloida. Kerroin jo aiemmin epäsuorasti näkemykseni kyseisen myyntihaarukan alalaidasta - mielestäni sen saavuttaminen keskinkertaisellakin laadulla on realistista ja siten pelin julkaisu loppuun lienee sijoittajalle parempi vaihtoehto kuin alaskirjaus.

Olen eri mieltä siitä, että AW3 olisi Control 2:sta järkevämpi hanke.Controlin action-supersankari-pelimekaniikat myös paljon casual-ystävällisempää kuin Alan Wake arthouse-metatarinapläjäys.

Alkuperäinen Control, joka oli uusi IP, on tehnyt jo > 3x ROI:n, lifetime ROI lienee jossain 3-4x välissä. Lisäksi peli lienee tavoittanut sen >20M pelaajaa, kun streaming-palvelut huomioidaan. Kaipaan kyllä luvuin perusteluja miten AW3 tai mikään muukaan peliprojektilla olisi parempi tuottopotentiaali kuin Control 2:lla, erityisesti, mikäli tähän tehdään jokin muu kuin perinteinen julkaisusopimus, jossa julkaisija kerää ensin recoupin.

Mutta tätä tämä peliyhtiöihin sijoittaminen on - toinen näkee vain riskejä, toinen mahdollisuuksia ja suurin osa kiertää (kenties hyvästä syystä) kaukaa :smiley: Onhan tässä ihan valtava määrä riskejä ja epävarmuuksia, siitä ollaan samaa mieltä. Olen myös samaa mieltä, että tasaisiin ennustettavampiin kassavirtoihin on vielä matkaa - se vaatii vahvaa myöhäisen myyntivaiheen peliportfoliota markkinoilla ja näyttöä siitä, että vähintään kohtalaisia pelejä pusketaan ulos noin yksi vuodessa. Se että nyt paperilla asiat näyttävät tulevaisuuden osalta pitkästä aikaa hyvältä ei tarkoita vielä mitään - suunta voi kuitenkin nopeasti muuttua nykyisestä huonompaan (tai parempaan).

Vaikka olemme riskeistä monelta osin samaa mieltä, näyttää meillä olevan erilainen näkemys nykyisen ja sitä seuraavan pelinkehitysputken tuottopotentiaalista. Sellaiset yhtiöt, joissa sijoittajasentimentissä on suurta hajontaa ovat ainakin itselleni mielenkiintoisia. Aika näyttää miten käy ja missä aikaikkunassa sijoittaja tuottoja Remedystä näkee - jos koskaan.

Muutenkin vaikka Remedyn tai muidenkaan peliyhtiöiden kurssikehityksissä ei ole ollut hurraamista, on kaikki karhuilu aina tervetullutta. Toivo on huono sijoitusstrategia. Karhuilu saattaa pakottaa optimisemmat tarkastelemaan omia oletuksia ja mallejaan, ja vielä parempi jos niitä kirjallisesti ja lukujen kautta lähtee purkamaan.

:game_die:

Edit: typoja.

61 tykkäystä

Täällä ollut viikonloppuna hyvää keskustelua puolesta ja vastaan Remedystä sijoituskohteena :+1: Tuoreessa Remedy-analyysissa joutui nyt alustavasti jumppaamaan oletuksia uusiksi Control-pelien osalta. Hieman olin Q1-raportin jälkeen siinä toivossa, että neuvottelut ehdittäisiin ennen Q2:sta saada maaliin, ja pääsisi ennusteita hieman kovempien faktojen pohjalta rakentamaan.

No nyt on oletukset tehty (Condor yhteisjulkaisu ja Control 2 itsejulkaisu) ja laitoin nyt vielä hieman jo tarkempia taustaoletuksia seuraavien peliprojektien suhteen. Lopputuloksena todennäköisesti päätökset Control-pelien kohtalosta ovat jotain aivan muuta mitä nyt oletuksiin laitoin, niin jumpataan sitten taas ennusteita uuteen asentoon :smiley:

32 tykkäystä