Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Asiaa… Onko Inderesin 1,5M myytyä peliä tosiaan H2-19 kaudelle? Itse olisin tyytyväinen jos 1,5M tulee H1-20 aikana täyteen :slight_smile:

1 tykkäys

Inderesin 1.2 milj on ennuste H2:lle. kts tämän videon lopulta, jostain 9 min kohdilta

1 tykkäys

Jonkinlaisena jokerina pc myynneille toimii myös se Nvidia diili. Onkohan siitä olemassa arviota, kuinka monta kappaletta peliä sitä kautta menee?

Kuten mainittu, olettaisin PC-myynnin olevan huomattavasti korkeampi kun 0.45xPS4 myynti. Tätähän lisää juuri tuo Nvidia diili ja se fakta, että Epicillä on kuitenkin se 85 miljoonaa käyttäjää (jos ei välttämättä maksavia). Nostaisin tuon kertoimen vähintään 0.55-0.65 tasolle. Saihan Control kuitenkin paremmat arvosanat PC:lle kuin PS4:lle.

Edit. Niin ja vielä päälle Epicin “varmat” myynnit, eli kuka tietää kuinka monta on sitä kautta “myyty”.

1 tykkäys

Valtava osa noista Epic Games Storen käyttäjistä on siellä vain ja ainoastaan Fortniten takia. Tuosta Nvidia diilistä on mahdotonta sanoa, että paljonko Remedy saa siitä rahaa, jos saavat ollenkaan. Näkyvyyden ja markkinoinnin kannalta tuo on järkevää, tuskin siitä itse diilistä kuitenkaan mitään hirveitä määriä euroja tulee sisään. Itse olen sitä mieltä, että PC:llä myynti jää vähäiseksi, mutta Epic diili kattaa ne häviöt jossain määrin.

2 tykkäystä

Jokseenkin samoilla linjoilla.

Helpointa meidän olisi kai vertailla, jos pidämme kertoimet tuossa ennallaan… katsomme miltä myyntiennuste näyttää… ja sitten lisäämme myyntiennusteeseen olettamukset Epic-diilistä …?(todennäköinen kokoluokka mielestäni 1,5 - 2,0 milj. e)

Kun peli on aivan omalla tasollaan osoittamaan myytävänä olevan näytönohjaimen uusia ominaisuuksia, on remedyllä varmasti ollut myyntivalttia sopimusta Nvidian kanssa hieroessa. Kyllä se on ollut win-win tilanne molemmille osapuolille, enkä tästä syysyä usko, että noita pelejä on liian halvalla työnnetty Nvidiaa kohti.

6 tykkäystä

Pyöritetään vähän numeroita:

Koko discrete graphics card markkinat oli n. 2 miljardin arvoinen Q2/2019. Tästä NVidia sai 68%. Jos otetaan keskiverto GPU hinnaksi 350, niin myytyjä kappaleita on silloin 3.88 miljoonaa. Oletetaan että minun laskelmat heittää 50% (eli keskiverto hinta 700), niin jää enää 1.94 miljoonaa kappaletta. Jos näistä on vaikka taas 10% RTX kortteja, niin jää 194 tuhatta kappaletta. Olettaen, että myynti pysyy samana Q3, niin Controlia voi olla ladattuna NVidia diilin kautta paljolti yli 100k kappaleen. Monta on muuttujaa taas. Itse oletan, että GPU myynti tulee kasvamaan, koska RTX Super kortit tuli vasta heinäkuussa ulos.

Edit. viitaan siis tähän.

2 tykkäystä

Tätä kautta jotkut ovat voineet myös sivuuttaa kiukkuaan epic gamesia kohtaan ja hankkineet pelin näytönohjaimen yhteydessä.

3 tykkäystä

Tähän liittyen on Sharevillen puolella käyty keskustelua seuraavasti:

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/b0ne5t/how_much_does_epic_pay_for_oneyear_exclusivity_on/

Tuohon jo aiemmin laittamaani viestiketjuun pohjautuen on kommentoitu näin:

Konamixx

Phoenix point is a smaller budget game than Control. The game was originally pitched on fig.co and raised 765KUSD, and then launched on kickstarter, were it made 1MUSD. Epic basically paid the entire development of that game.
The ooblets developer said that epic paid a sum that was equal to what they were hoping to get if the launched on all platforms.

I believe control will get alot more from Epic. Remember, this is a AAA game, not som indie/kickstater project. I believe mimimum 5MUSD, but probably more.
A guaranteed sales of 100k units would be about: 100k * (60*0,88)= 5,3MUSD before taxes and other costs.

3 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että Remedy jakaa summan Digital Brosin (505 Games emo) kanssa. 12.9. tulee sen tilinpäätös, ehkä saadaan lisää osviittaa kokoluokasta. Starbreezen räjähdyksen takia Digital Brosilla meni omakin talous tiukemmalle, en tiedä oliko se osasyy/ajuri tehdä diili Epicin kanssa mistä saisi varmaa rahaa. Julkaisijahan tuon päätti, ei Remedy.

5 tykkäystä

Olin juuri lisäämässä, että toki Remedy jakaa summan 505 Gamesin kanssa :slight_smile:

2 tykkäystä

Ehdin nopeasti ;D

Digital Brosin kurssi on vain noussut tasaisesti Controlin julkaisun jälkeen… Siellä hieman iisimmin sijoittajat ottaneet myynnin suhteen?

Lisäys: Digital Brosilla on kesällä toki ollut muita heille merkittäviä julkaisuja kuten Bloodstained: Ritual of the Night sekä Indivisible että Assetto Corsa.

4 tykkäystä

Voisiko tässä olla ajureita myös siltä puolelta jos Remedy alkaa itse julkaisemaan pelejä? Jos Control menee OK ja putkeen tulee vaikka AW2 itse julkaistuna… Ihan kiva kasvutarina

Mielenkiintoista: Glassdoor.com: Emlpoyee review

Erityisesti huomio “Advice to management” (ja Cons) -kohtiin. Myös aiempi arvostelu ottanut kantaa markkinoinnin-reachiin. Tässä tosin nyt jo pientä positiivista muutosta tapahtunut communityn osalta; Controlin redditissä 4.5k käyttäjää (QB 900, Alan wake 1.6k), discordissa pöhinää jne.

image

Kyllä mielestäni yrityksellä on vielä näkyvyyden ja markkinoinnin kanssa parannettavaa, ja uutta kykyä pitää palkata, jos meinaa omia pelejään julkaista, pelkkä word of mouth ei riitä, joskin se on kaikista paras ja voimakkain markkinointikeino. Pitääpä seuraavassa yhtiökokouksessa tätä vähän haistella tai vähintään @Atte_Riikola :n mahdollisesti roastata - äärimmäisen tärkeä osa kasvutarinaa, miten Remedy onnistuu markkinointi- ja jakelutalenttia ja osaamistaan skaalaamaan, mikäli pyrkii riippuvuuttaan julkaisijoista vähentämään.

EDIT: Remedyllä onkin jo hakusessa “Head of Marketing”, jonka vastuualueisiin kuuluu:

Toivottavasti saavat mahtavan henkilön hommiin, tärkeä pesti!

11 tykkäystä

Kiinnostavaa insightia. Vaikea sanoa yhden näkemyksen perusteella, mutta toisaalta markkinoinnissa pieni “ego-mania” voi olla hyvästäkin. Koodaripuolella voi sitten olla introvertimpi.

Joka tapauksessa ylimmän johdon pitää hoitaa niin että kemia ja fiilis pysyy hyvänä kaikissa funktioissa!

1 tykkäys

Pakko vielä kommentoida että tämä Remedy-threadi on ihan helmi. Priimaesimerkki “nu skool” osakeanalyysistä… Melkein reaalitajassa ekosysteemi sijoittajia, analyytikoita yms poimii kaikki tiedonjyvät mitä irti saa ja pureksii ne puhki, skenaarioi jne :smiley:

22 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoinen nosto, kiitos siitä! Ja hyvä huomata, että firmassa puutteet jollain tasolla jo tiedostetaan ja niitä yritetään paikata.

1 tykkäys

Ilmeisesti vasta illalla tulee gamesindustryyn nuo EMEAS-myyntiarviot… osahan listoista on jo saatu tänään tietoon…

maanantaina varmaan tulee lappuun volaa, kun vielä pistetään sunnuntaina laskelmia lisää tänne esille :joy:

4 tykkäystä

Aivan huikea. Pakko ostaa peli jahka saan ps5 hommattua… sit on jo alelaarissa kyllä

5 tykkäystä