Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Redeye on jotain kommentointia tehnyt, vaatii kirjautumisen… koitan tähän kaivella pari tekstipätkää kuitenkin lähdekoodin puolelta:

Revenue was in line with our estimates during H1 2019. Remedy is in a healthy state and hired more personnel during the period than expected. EBIT, therefore, was lower than our estimates. As we discussed in our initiating report, Remedy has started to capitalize development in its own projects. This will make it easier to compare the company valuation to peers. Remedy also stated that early negotiations have started with potential business partners for two own projects in its pipeline. We believe Sony is one of them as we wrote a few days ago.

We believe Remedy has a golden opportunity for a successful release of the game Control. The release window looks promising, with a longer period behind us without any major releases. No major third-person action adventures will either be released for a few months after the release. Two of the biggest players in the industry, Sony and Epic will do a strong market push for the game.

The only uncertainty, for the time being, is how good the game is. With a Metascore above 80 Remedy and its publisher, 505 Games have a good chance to sell somewhat above 1 million copies in 2019 we believe. For fans of third-person action games, Control, Death Stranding (release date November 8) and Star Wars Jedi: Fallen Order (release date November 15) are the most anticipated games the second half of 2019.

Remedy has EUR 21 million in cash. If the game Control becomes successful, we expect a highly lucrative deal for at least one of the own projects in the pipeline. On the other side of the coin, if the game becomes a commercial failure Remedy will still be in a financially strong position.

5 tykkäystä

Tässä viime viikkoina tullu aika paljon Controllista videoita katottua ja muualta ATK:sta luettua, niin väkisinkin meinaa hyvänolontunne hiipiä hipiään. Remedyyn mulla on luotto ollu aina 100% ja 505 gamesiin luotto on kuin Neuvostoliittoon, erittäin vahva mutta ja toinen mutta… Kuhan ei markkinointi bragaa, niin miljoona on myyty heittämällä!

3 tykkäystä

Uusi target 11,50. Kyllä löytyy luottoa firmaan Inderesiltä. Huomenna taitaa olla Inderes-efektipäivä.

4 tykkäystä

Redeyen mallisalkkupäivitys (vaatii kirjautumisen):

Jos oikein ymmärsin, niin ovat myyneet mallisalkusta Remedyä ennen yhtiöpäivitystä?

Det finska gamingbolaget Remedy Entertainment har också gått starkt senaste månaden och steg ytterligare 9% efter att idag, tisdag, ha släppt sin halvårsrapport. Bolaget har en stark kassa och dess viktiga spel Control kommer att släppas om två veckor. Säljer inför studiebesked.

Google translator kääntää englanniksi:

Finnish gaming company Remedy Entertainment also performed strongly last month, rising another 9% after today, Tuesday, having released its half-yearly report. The company has a strong cash register and its important game Control will be released in two weeks. Selling prior to study message

Edit:
Indeltä aika tuntuvia nostoja tulosennusteisiin tälle vuodelle:

  • nettotulos, uusi: 8.6 m€ (Eps 0.71)
  • nettotulos, vanha: 7.2 m€
  • nykykurssilla (10.65€) on P/E’19: 15.0, joka vaikuttaa ihan kohtuulliselta suuren kasvupotentiaalin yhtiölle

Edit2: tais oma kisaveikkaus jäädä vähän konservatiiviseksi (noin 9.5€). Palataan tähän joulukuussa.

1 tykkäys

Juuh, mulle oli >30% tuotto tarpeeksi, mikä ilmeisesti osoittautui taas kerran virheeksi (voiko voitolla myynti olla virhe?). Joulu-alesta mukaan (ehkä).

1 tykkäys

Tarkoitin tätä:

Remedyn kyydissähän istun niin pitkään kuin liiketoiminta kehittyy vähintään odotetusti. Toivottavasti monen monta vuotta vielä :wink:

1 tykkäys

@Atte_Riikola Millaisessa haarukassa olette arvioineet tuon Crossfire alihankinnan katteen olevan? Ilmeisen hyväkatteista touhua kuitenkin kun tehdään nollatulosta omien kustannusten juostessa muissa projekteissa.

1 tykkäys

Yhtiöpäivityksestä luettua: “Ennusteet nousivat H1-tulosylityksen ja aktivointien myötä”

Miksi aktivoinnit oikeuttavat ennusteiden noston? Eikö se vain tasaa tulosta ja julkaisuhuipusta tavallaan syödään osa pois jolloin kehitysvaiheessa näyttää luvut paremmilta, jolloin kokonaistulos pysyy samana? Miksi siis ennusteita voidaan nostaa sen perusteella kun kokonaiskuva pysyy samana?

1 tykkäys

Ollaan arvioitu, että alihankinta vastaa pitkälti korkean lisäarvon IT-konsulttiliiketoimintaa, jolloin liikevoitto-% pyörii arviolta 10-20 % haarukassa. Pääosin alihankintaan keskittyneen verrokin Sumo Groupin oikaistu käyttökate-% oli viime vuonna noin 25 %, joten siitä saadaan myös jonkinlaista pallokenttää alihankinnan kannattavuudelle. Kaiken kaikkiaan alihankinta on jo itsessään hyvin kannattavaa liiketoimintaa ja mielenkiintoisen lisän siihen päälle tuovat mahdolliset rojaltituotot, kun Crossfire-pelit julkaistaan.

7 tykkäystä

Kyllä, aktivoinneilla tasataan tuloskehitystä vuosien varrella ja pelin julkaisuvuonna pelin aktivoinneista valtaosa poistetaan tuloutettua liikevaihtoa vasten. Aktivointien ansiosta tosiaan tulos tulee näyttämään lähivuosina paremmalta, kun osa kuluista aktivoidaan, mutta poistotaso on vielä matalampi, kun aiemmista projekteista ei ole aktivoituna menoja. Tämä kuitenkin tasoittuu ajan myötä. Lähes kaikki pelifirmat aktivoivat kehitysmenojaan ja aktivointien myötä myös Remedyn tuloksesta tulee paremmin vertailukelpoinen muiden yhtiöiden kanssa.

Kysymys kuuluukin, seuraako markkina jatkossa Remedyssä aktivoinneista oikaistuja tuloskertoimia vai muiden peliyhtiöiden tapaan aktivoinnit sisältäviä tuloskertoimia? Lyhyellä tähtäimellä minusta on ihan konservatiivisuuden säilyttämiseksi syytä myös tarkastella aktivoinneista oikaistuja lukuja, sillä nyt tulos paranee osittain vain kirjanpidollisen muutoksen ansiosta. Myös kassavirtaan kannattaa kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota, sillä siihenhän aktivointien aloittamisella ei ole vaikutusta.

9 tykkäystä

Ehdottomasti pitää seurata aktivoinneista oikaistuja kuluja. Softatalojen kanssa on perinteisesti ollut tämä tilanne, ettei ole helppo seurata oikeaa tuloksentekokykyä, kun näiden aktivointien kanssa “pelataan” niin paljon. Kassavirta on loppujen lopuksi tärkeä mittari peliyhtiöiden kanssa.

3 tykkäystä

Goldman kotiuttaa voittojaan. Ei kovin pitkäjänteistä sakkia tuolla :wink:

Edit:

1 tykkäys

Uusi pätkä, 30 minuuttia pelin alkua:

1 tykkäys

Olipahan miellyttävä eilinen tulospäivä:

  • Tiedot Controlin julkaisuikkunan onnistuneesta ajoituksesta
  • Kritiikkiä herättänyt Epic exclu oli 505:n, ei Remedyn käsialaa, kuten täällä jo ounasteltiin
  • Puhuttaessa sekä Controlin saamista arvioista että tulevista peleistä, Virtala myhäili @Atte_Riikola haastiksessa luottamusta herättävän tyytyväisenä (@OldFeki hymyanalyysejä odotellessa)
  • Tulos (vaikka ei niin suuressa roolissa olekaan)

Nautinto olla kyydissä. Sitten vaan Metacriticiä odottelemaan…

3 tykkäystä

Kiinnitin itse hieman huomiota CEO Virtalan haastattelussa hänen valitsemaansa sanamuotoon Crossfiresta, jotenkin näin: ”…Crossfiren osalta Smilegate tuli VIHDOINKIN ulos…”

Voi olla, että tämä oli vain tahaton nyanssi puheessa, eikä siihen kannata liikaa kiinnittää huomiota… mutta itselle tuli olo, että Remedy on tehnyt nopeasti hyvää jälkeä yksinpeliin ja CF HD olisi muuten valmista, mutta Starbreezen ja Tencentin kanssa voi olla haasteita… tarkoitan tällä, että:

  • multiplayerin kehittäminen on ollut ehkä tavoitteita hitaampaa (Starbreeze)
  • Tencent (julkaisija) on varmasti joutunut ongelmiin Kiinan Puolueen hidastuneen tarkastustoiminnan kanssa, mikä lienee aiheuttaa viivästystä. Tämän päivän Tencentin Q2 katsauksesta voi tarkistaa seuraavaa:

Our PC client games revenues were RMB11.7 billion, down 9% year-on-year, despite increased cash receipts, and down 15% quarter-on-quarter due to weak seasonality.

Alkaa olla vuosi siitä, kun CF HD:n yksinpeliosuus valmistui Remedyn puolelta, kuitenkin HD:n julkaisusta ei ole vielä aloitettu edes markkinointia…

Noh tämä nyt vain ihan nyanssina kerran osui korviini :grin:

4 tykkäystä

Edit:

Edit2:

As Remedy’s Head of Communications, Thomas Puha, wrote on Resetera, the engine powering Control has been greatly optimized. When questioned about the game’s performance, Thomas said:

“That was three years ago. Lot of optimization has happened since. You’ll know soon enough.”
What this ultimately means is that Control will run better than Quantum Break. I also expect the game to look better than it, and from what we’ve seen so far it will have a better destruction system.

1 tykkäys

Julkaisun lähestyessä pari hyödyllistä linkkiä pelien myyntimäärien seurantaan:

VG chartz on ollut jo esillä tässä ketjussa. Tarjoaa seurantaa kaikkien alustojen myyntimääristä. Tarkempaa tietoa datan alkuperästä ei ole.

gamstat.com/games/

Gamstat on itselleni uusi tuttavuus. Se tarjoaa kohtuullisen tarkkaa tietoa Playstation-alustojen myyntimääristä. Virhemarginaali 10%. Käytettävä data perustuu mm. Playstation Networkissa myönnettäviin Trophyihin. Tämä voi olla varsin hyödyllinen sivusto, koska PS on alustana erityisen tärkeä seurattava Remedy-sijoittajille. Uutinen Gamstatista täällä: Players figured out a way of calculating PS4 game sales figures through Trophy data, Sony emails | VG247

Edit:
Esim Wolfenstein Youngblood julkaistiin viikko-pari sitten. Gamstat tietää jo nyt kertoa, että pelaajia on 68.000 playstation 4:llä.

Edit2: gamstat toimintaperiaate selostettu täällä

Olkaatten hyvät.

Edit3: sain vielä Gamstat-sivuston ylläpitäjältä tiedon, että Controlin myynnit alkavat näkyä sivuilla suunnilleen syyskuun 8. päivänä :+1::grin:

31 tykkäystä

Ainakin hyvältä mainokselta näyttää kun Epic Game Storessa etusivulla Control

7 tykkäystä

Viikonlopun poimintoja:

Playstation Accesilla on 1.8milj tilaajaa:

Edit:

Lisää. Peliyhtiö Remedy Entertainmentin tuore puolivuotiskatsaus oli yhtiötä seuraavan Inderesin odotuksia parempi. Raportti vaikutti lupaavalta myös loppuvuoden suhteen, ja yhtiö saattaa olla uuden kasvupyrähdyksen kynnyksellä. Johtoryhmää on myös vahvistettu.

Odotetun Control-pelin harteilla lepää silti yhä paljon. Yhtiön vuosien strategisen työn hedelmien keräämisen pitäisi päästä vauhtiin, kun Control julkaistaan viimeisten tietojen mukaan 27. elokuuta. First North -listattu Remedy kertoi, että peliin tehdään par­aikaa viimeisiä viilauksia. Pian päästään seuraamaan, miten Controlin myyntiluvut alkavat raksuttaa.

Sijoittajia ja analyytikoita askarruttaa kuitenkin myös se, mitä on luvassa Controlin jälkeen. Yhtiön kehitysputkessa on onneksi myös uusia pelejä.

4 tykkäystä

Jopa kyseisen videon kommenteissa spekuloidaan

2 tykkäystä