Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Mites nuo 11,2milj€ saamiset? :sweat_smile:
@Atte_Riikola

1 tykkäys
6 tykkäystä

En ole ollut pelimaailmassa mukana enää vähään aikaan, niin mitenkä nämä nykypalvelut toimivat. Eli Epicin platta kilpailee Steamin ymv. kanssa? Meneekö homma tyypillisesti niin, että pelaajilla on kaikki, tai useampia levitysplattoja käytössä ja sitten ostetaan osa peleistä sieltä ja loput täältä, vai käytännössä kaikki pelit samasta paikasta? Ts. onko noissa jotain S-bonusta jaossa, että kannattaa keskittää?

Mietin siis, että mikä tässä on pihvinä Epicillä? Diili tuntuu niin kovalta, että sillä ei olla tekemässä rahaa lyhyellä tähtäimellä, eli maksavatko euron, jotta kilpailija ei saa euroa? Vai onko ideana, että tässä on ns. sisäänheittotuote, jolla houkutellaan lisää käyttäjiä ja olemassa olevia pysymään, joille sitten myydään Remedyn tuotannon lisäksi muuta, jolla Epic tekee todellisen rahan? Vai onko Epicillä niin kova luotto Remedyyn, että uskovat pelin myyvän goriljoonia kappaleita ja heitä ei tämän takia kiinnosta, minkä verran maksavat Remedylle?

1 tykkäys

Suurella osalla on vähän joka platta koneella ja pelit ostetaan mistä ostetaan. Epicillä tosin on oma hater-porukka joka ei suostu sitä käyttämään koska katsoo sen rahalla ostettujen exclusivejen “varastamisen” olevan sikailua. Useampi peli joka oli ennakkomyynnissä tai Kickstarter-kampanjassa “myyty” tulevan Steamin kautta katosi Epic storeen rahasäkkejä vastaan ja tästä jokunen Steam-fani otti kyttyrää. Ja siis tarkennuksena; Suurin osa on ihan OK sen kanssa että Epic rahoittaa jonkun pelin kehityksen ja se sitten on Epicin kaupan exclusive. Ihan samoin toimii konsolipuljut ja myös Valve (ei se myy omia itsekehitettyjä pelejä muualla). Kyttyrää otettiin lähinnä peleistä jotka olivat valmiita tai lähes valmiita ja sitten niihinin ostettiin 12kk Epic Store exclu tietyllä määrällä “varmoja” myyntejä, eli tekijät saivat rahat X kappaleesta suoraan ja näistä sitten vähennettiin X kappaleen myynti Epic storesta ennenkuin alkoi tulemaan lisää rahaa. Hyvä diili pelintekijöille, mutta…

Itsellä esim. on EA (Origin), Ubi (Uplay) ja Steam-kaupat koneella, sekä kai tuon Blizzardin launcherin voi myös laskea. Lisäksi GOGista ostanut joskus jotain mutta ei ole niiden kamoja asennettuna vaikka sinne tunnari onkin. Epicciä ei ole eikä toistaiseksi tule. MS store on pakkoasennettuna koska Windows mutta en myöskään sieltä mitään osta. Microsoft onneksi alkanut myymään softaansa myös Steamissa.

Epic ja Windows Store ovat “nope” niiden teknisen toteutuksen ja featureiden puutteiden vuoksi.

3 tykkäystä

Uskoisin että koittavat vastaavanlaisilla diileillä kasvattaa kauppansa markkinaosuutta verrattuna Steamiin. Epic Storessa on ollut nyt joka viikko 1-3 ilmaista peliä viimeisen vuoden ajan ja nuo pelit voi tosiaan lunastaa ihan tilillä, jolla ei ole koskaan ostanut yhtään peliä. Julkaisijoillehan Epic on näistä silti kuitenkin varmasti maksanut jotain.

2 tykkäystä

Korolliset velat on business finlandilta nostettua lainaa, jota nostettiin samalla, kun sieltä saatiin aiempina vuosina tukea organisaation kehitysprojekteihin. Saamisten kasvu johtuu controlin rojaltien tuloutumisen ajoituksista remedyn kassaan. Viime vuoden lopussa vuodelle 2019 ajoittuneita rojalteja ei ollut vielä kaikilta osin maksettu remedylle digital brosin toimesta. Alkuvuodesta 2020 pitäisi näiden heijastua kassavirtaan.

12 tykkäystä

Pystytkö erittelemään miten liikevaihto mielestäsi jakautuu tänä vuonna jos Controlin saamiset on alkuvuodesta em luokkaa?

Yhtiöhän ohjeistaa h2lle painotusta tuloksessa.
Tarkoitan, että edellämainitsemani sinun raportin Remedyn tulouttamat eurot on useammista lähteistä, mutta ovatko Epicin kanssa tai sieltä saatavat maksut oikeasti niin isoja tänä vuonna?

1 tykkäys

Gamstat päivittynyt. Controlin käyrän kulmakerroin on taas lähtenyt jyrkemmin ylöspäin, ja total player count nyt 780 000.

PSNProfilesin datasta laskettuna Foundation löytyisi 2,5% Controlin pelaajista, ja osuus on luonnollisesti kasvussa.

27 tykkäystä

Tässä viimeisimmästä raportista, miten ollaan tässä kohtaa hahmoteltu liikevaihdon jakautumista tänä vuonna H1/H2. Epävarmuuttahan kaikkiin yksittäisten liikevaihdon komponenttien suuruusluokkaan liittyy, erityisesti puolivuotistasolla (esim. kehitymaksujen ajoitukset). Suuntaviivoja liikevaihdon kehitykselle voidaan osittain hakea vuodesta 2018, kun Control oli tuotannossa ja Crossfire-alihankinta pyöri samaan tapaan kuin tällä hetkellä. Nyt liikevaihdon lähteitä on useampia, mutta toki Epic-projekti on vielä esituotannossa, jolloin tiimikoko on tuotantovaihetta pienempi. Uskoisin kuitenkin tiimin nyt kasvavan selvästi, kun julkaisusopimus on solmittuna.

H1:llä oletuksena, että Controlin ja Foundation-lisäosan liikevaihto yhdessä Crossfire-alihankinnan kanssa ovat isoimmat liikevaihdon ajurit. Odotamme myös jo Epic-projektista liikevaihtoa.

H2:lla oletuksena Controlin ja Crossfire-alihankinnan lisäksi, että Epic-projektista tuloutuu jo merkittävää liikevaihtoa kehitysmaksujen muodossa. H2:n kysymysmerkkejä ovat mahdolliset rojaltit Crossfire-alihankinnasta, kun ainakin Crossfire X julkaistaan ja lisäksi Vanguard-projektin mahdollinen julkaisusopimus (toinen vaihtoehto, että julkaistaan itse).

13 tykkäystä

Mitä tuo omien osakkeiden hankinnan ja osakeannin valtuuttamisesta päättäminen tarkoittaa ja missä tilanteessa tuo tehdään?

1 tykkäys

Tosiaan tuo Foundation jatkaa peliä pääjuonen loputtua. Playstation trophy listasta voi katsoa että noin 25 % pelaajista on pelannut pelin läpi. Eli sitä Foundationin 2,5 % voisi verrata tuohon pelin läpi pelanneiden määrään, jotka ovat sitä potentiaalista asiakaskuntaa. Luultavasti pieni prosentti toki hankkinut season passin, mutta ei sitten kuitenkaan pelaa peliä edes läpi… Nythän tuo läpi pelanneiden %-osuus on varmaankin laskenut kun on niin paljon uusia pelaajia. Eli nyt lisäosien kannalta kiinnostava metriikka on, että moniko pelin hankkineista on jaksanut pelata sen läpi, eli saanut “Take Control - Complete mission 10” trophyn :slight_smile:

3 tykkäystä

Mielestäni helpoin on vain katsoa Foundationin ensimmäistä trophyä. Sen tällä hetkellä 1.6% saavuttanut. Tämä prosentti pakko olla koko Controllin pelaaja poolista, eikä pelkästään Foundationin ostaneet. Gamstatin viimeisten lukujen pohjalta voidaan laskea:
780 000*0,016 = 12 480 pelaajaa

2 tykkäystä

Juurikin näin, 1.6 % on tämän hetken oikea luku. Ja jos pelin on läpäissyt 25 %, niin tuo on vielä reilusti alle 10 % siitä joukosta.

3 tykkäystä

Tosiaan joo tajusin väärin mitä meinasit. Toinen hyvä vertailu voisi olla Director of the FBC trophy, joka siis saadaan kun on saavuttanut kaikki trophyt. Tällä hetkellä kyseinen trophy 6.2% pelaajista. Voisi kuvitella Foundationin saavuttavan vähintään tämän prosentin lähiaikoina.

3 tykkäystä

Illalla. Linkki twiitissä.

26 tykkäystä

Martti Suosalo nappas pystin, muita ei tainnu tulla.

12 tykkäystä

Controlin subredditin tilastot Subreddit Stats - statistics for every subreddit

Käyttäjämäärät kasvaneet viime aikoina nopeiten sitten pelin julkaisun.

12 tykkäystä

Redeye 3.4.2020

Redeye raises its valuation on Remedy due to the favorable partnership agreement with Epic Games. The deal does not only lower the overall financial risk significantly, it also increases the upside potential in our view. We change our estimates according to our new expected timeline of game releases, with higher earnings especially in 2022.

We have made some changes in our estimates after the announcement of the publishing agreement with Epic Games. Regarding the pipeline of games, we still assume that the so-called third project published by Epic Games is in the Alan Wake universe. However, we have changed our minds regarding the timing of Project Vanguard and the third project. We believe the third project is planned to be released by 2022.

Remedy is referring to the game as a so-called AAA-game, which means a development budget of about EUR 30 million according to our estimates. Project Vanguard will be an online multiplayer experience which means content will be developed ongoing, most likely in so-called seasons, in line with industry standards. This means only the framework and the first season of content will have to be developed when the game is released to the public. The game will then evolve during the years to come in close collaboration with the community. We still expect Remedy will close a publishing agreement with Project Vanguard this year.

In the press release, Remedy disclosed that two games will be published by Epic Games in the same universe. The next major expansion for the current game Control will be released in H2 2020 and is called AWE. If we speculate on what to expect, we would guess the next expansion will merge the universe in Control with the universe in Alan Wake. The next small scale game published by Epic, will be a stand-alone Alan Wake game, maybe a prequel or something to the events in Control. And then in 2022, the major Alan Wake game is released by the end of the year. But all this, of course, is highly speculative from our side, we actually do not know anything. But we do know that one of the core values in Remedy’s DNA is storytelling, and this would be a creative way of mixing the two universes. We also know that the small-scale Alan Wake game “Alan Wake: American Nightmare” was a profitable project and Remedy likes to play it safe businesswise.

Our new estimates are based on our new assumptions that Project Vanguard will be the next major game released by Remedy. Our new estimates are mostly related to the fact that two of the new games will be fully funded by Epic Games. All personnel costs will be reported as personnel expenses, which means these costs will be paid by Epic Games and reported as revenue in our table. Our estimated revenue for 2020 is close to EUR 40 million (EUR 35.7 million) with an EBIT of EUR 10.5 million (EUR 10.3 million).

Remedy currently has four ongoing projects and is not expected to increase the headcount massively in the coming years. We therefore have increased cost of sales (CoS) significantly in our estimates for the coming years. In 2021 we estimate revenues of EUR 48.95 million much in line with our previous estimate of EUR 46.5 million. EBIT is expected to be EUR 9.4 million (EUR 13.6 million). The lowered estimated EBIT is due to our new assumption that the third project will be released after Project Vanguard.

If our speculation about a smaller scale Alan Wake game is correct and this game also is released in 2021, our estimates in our view could be quite conservative. But on the other hand, Project Vanguard could have a slow start as this is an unproven business model for Remedy. Our estimated revenue in 2022 is EUR 61.3 million (EUR 47.9 million) and an EBIT of EUR 19.2 million (EUR 10.8 million). This estimate is based on the assumption that the major Alan Wake game published by Epic Games is released in 2022. Due to our increased earnings estimates in 2022 and beyond related to the announced partnership agreement with Epic Games we have changed our valuation range. The deal does not only lower the overall financial risk significantly it also increases the upside potential due to the major financial resources from Epic Games.

Our new fair value range is EUR 11-32 per share (EUR 8-28) with a base case of EUR 22 per share (EUR 17). And some comments about Control: Recently the number of accounts on Playstation 4 that have installed the game Control have been updated. By March 29, the number of owners is 780,000. The increase in total players on the Playstation is 330,000 in March. However, we believe that about half of the increased players come from the subscription service Playstation Now and will therefore not impact net sales for the game. But the game has also 370,000 monthly users during March, which means that a much larger user base could buy the recently launched expansion for Control.

25 tykkäystä

Tuo haarukan leveys 11-32 € on kyllä ihan mahtava. Taisin Atelle läpällä heittää että Redeye ampuu tuon suuntaisen ilmoille. Ja sieltähän se tuli. :sweat_smile:

20 tykkäystä

Ei taida atte pärjätä redeyen veijareille osumatarkkuudessa :rofl:

Mutta toisaalta tälläinen bull-bear haarukka voisi olla inderesilläkin ihan kiva.

7 tykkäystä